۱۲۰ هزار معتاد در استان اصفهان وجود دارد/ چهار هزار نفر معتاد متجاهر هستند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: مبنای آمارگیری معتادان براساس جمعیت فعال جامعه یعنی از ۱۵ تا ۶۴ سال است. از آن جا که سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت استان جمعیت فعال محسوب می‌شود تعداد کل معتادان ۱۲۰ هزار نفر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا جان‌نثاری امروز_ دوشنبه ششم تیرماه_ به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امروز سالروز ترور مقام معظم رهبری در سال ۶۰ توسط منافقان کوردل است که خداوند یاری کرد و ایشان جان سالم به در بردند تا سکان انقلاب را به دست بگیرند؛ هفتم تیرماه نیز سالگرد شهادت شهدای حزب جمهوری و در رأس آن‌ها شهید بهشتی است که آن را گرامی می‌داریم.

وی با بیان اینکه امروز روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است که در کشور به عنوان هفته موادمخدر از آن یاد می‌کنیم، افزود: در خصوص مواد مخدر مباحث زیادی وجود دارد. این بلای خانمان‌سوز همه دنیا را فراگرفته، به گونه‌ای که جوانان را درگیر کرده و در کشور رشد زیادی داشته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که پای مبارزه با مواد مخدر ایستاده و شهدای زیادی در این راه تقدیم کرده است. این در حالی است که با کشورهای پاکستان و افغانستان که تولیدات و صادرات سنگینی در حوزه مواد مخدر دارند همسایه هستیم از این رو در هر جهت در معرض مواد مخدر بوده و هستیم.

جان‌نثاری اضافه کرد: مبارزه با موادمخدر در کشور به صورت همه‌جانبه انجام می‌شود و تنها به مقابله با قاچاقچیان بسنده نکردیم بلکه معتادان از جمله اقشاری هستند که باید مورد پیگیری قرار بگیرند.

وی گفت: حفظ نیروی انسانی و نسل‌ها برای حاکمیت مهم است از این رو مبارزه با مواد مخدر در جمهوری اسلامی بحث جدی است.

سال گذشته ۴۹ تن مواد مخدر در گلوگاه‌های استان کشف شده است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ حدود ۴۹ تن و سال ۹۹ حدود ۵۴ تن کشفیات موادمخدر داشتیم که علت افزایش کشفیات این است که حضور نیروی انتظامی در گلوگاه‌های استان تقویت شده است و به صورت جدی‌تر برخورد شده و این مبارزه کماکان ادامه دارد و قصد داریم مبارزه با موادمخدر را از منشأ داشته باشیم بر همین اساس بر گلوگاه‌ها تمرکز کردیم.

۱۰ درصد معتادان زنان هستند

جان‌نثاری با بیان اینکه تعداد زنان معتاد نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است، تاکید کرد: البته آمار زنان معتاد در استان متفاوت است، اما سطح آمار از میانگین کشوری پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: مبنای محاسبه معتادان از جمعیت فعال جامعه یعنی از سن ۱۵ تا ۶۴ سال حساب می‌شود بر این اساس جمعیت فعال استان سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است که براساس آمار تخمینی تعداد کل معتادان استان به ۱۲۰ هزار نفر می‌رسد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان اضافه کرد: از آمار کل معتادان تخمین زده می‌شود چهار هزار معتاد متجاهر هستند که سرپناهی ندارند و کارتن خواب هستند.

وی افزود: براساس آمار موجود از تعداد معتادان کل استان، ۱۰ درصد خانم و از این تعداد ۱.۲۵ درصد خانم‌ها معتاد متجاهر هستند.

طرح‌های متعددی برای مقابله با موادمخدر در حاشیه شهر اصفهان داریم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با بیان اینکه مناطق حاشیه‌نشین تنها با مشکل اعتیاد مواجه نیستند، تصریح کرد: مناطق حاشیه‌نشین استان با مشکلات اجتماعی متعددی مواجه هستند که اعتیاد در رأس آن‌ها قرار دارد.

جان‌نثاری خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم با پدیده اعتیاد در مناطق حاشیه‌نشین برخورد کنیم باید به صورت کلی حاشیه نشینی را از بین ببریم. افراد حاشیه‌نشین عمدتاً با مسائل فرهنگی بیشتری مواجه هستند به همین دلیل این مناطق نسبت به شهرها و روستاها بیشتر به کانون‌های توزیع مواد مخدر تبدیل شده است که باید تکلیف این مناطق هرچه سریع‌تر روشن شود.

وی گفت: در سال‌های گذشته حتی به ساده‌ترین موضوعات حاشیه نشینان توجه نشده است. زمانی که فشار اقتصادی و اجتماعی و محیط ناهنجار باشد بستری برای رشد مواد مخدر می‌شود از این رو باید مناطق حاشیه نشین را تعیین تکلیف و الحاق شوند تا بهتر و بیشتر به مسائل بهداشتی و اجتماعی در این مناطق رسیدگی شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان ادامه داد: طرح‌های متعددی برای مقابله با موادمخدر در مناطق حاشیه‌نشین داریم و سعی کردیم طی چند ماه گذشته توسط نیروهای انتظامی و امنیتی برای خلاف‌کاران ناامن کنیم. همچنین تلاش می‌کنیم فضای این محله‌ها را از نظر برخورد با توزیع کنندگان عوض کنیم و فضای اجتماعی و ورزشی و فرهنگی مناسب در این نقاط به وجود بیاوریم.

نبود مرکز ماده ۱۶ برای خانم‌های معتاد

جان‌نثاری با اشاره به نبود مرکز ماده ۱۶ برای خانم‌های معتاد، گفت: دو مرکز ماده ۱۶ برای آقایان در استان وجود دارد از این رو تلاش کردیم مرکزی برای بانوان ایجاد شود که تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت داشته و باید برای راه اندازی با ستاد مرکزی هماهنگی به وجود بیاید تا خانم‌ها در محیطی که در شأن آن‌ها است درمان شوند و به آغوش خانواده بازگردند.

۴۷۰ مرکز ماده ۱۵ در استان اصفهان داریم

وی با اشاره به سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه اعتیاد گفت: خوشبختانه تعدادی سازمان‌های مردم نهاد در استان داریم که البته آمار کاملی از فعالان آن‌ها در دست نداریم. برخی از این سازمان‌ها در حوزه ماده ۱۵ و برخی در ماده ۱۶ فعال هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با بیان اینکه ماده ۱۶ مربوط به معتادان متجاهر است، اظهار کرد: این نوع معتادان توسط نیروی انتظامی از سطح خیابان جمع‌آوری و تحویل سازمان‌های مردم نهاد می‌شوند. این در حالی است که معتادانی که خودشان تصمیم به ترک می‌گیرند در مراکز ماده ۱۵ تحت درمان قرار می‌گیرند.

جان‌نثاری افزود: مرکز ماده ۱۶ حدود ۲۰۰ نفر ظرفیت دارد که روند بهبود معتادان متجاهر در این مراکز انجام می‌شود همچنین حدود ۸۷ مرکز ماده ۱۵ داریم که توسط سازمان‌های مردم نهاد اداره می‌شوند.

وی گفت: مراکز ماده ۱۶ تحت پوشش صددرصدی دولت قرار دارند و گاهاً خیریه‌ها کمک‌هایی می‌کنند اما مراکز ماده ۱۵ توسط خیران و فردی که خواهان درمان اعتیاد خود است، کمک می‌کنند. در مجموع حدود ۴۷۰ مرکز ماده ۱۵ در استان اصفهان وجود دارد.

فضای مجازی حد و مرزی ندارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان تصریح کرد: مسائل اجتماعی باید با هم مورد تحلیل قرار بگیرند این‌گونه نیست که به تنهایی به اعتیاد بپردازیم بلکه آسیب‌های اجتماعی سلسله مشکلاتی از مسائل هستند که روی هم تأثیر می‌گذارد.

جان‌نثاری خاطرنشان کرد: همه در کشور بر این موضوع واقف هستند که فضای مجازی فضایی است که هیچ حدومرزی ندارد هرچند مزیت‌هایی دارد و ما این مزیت‌ها را نفی نمی‌کنیم اما آسیب‌های بسیار زیادی در این فضا نهفته است.

وی گفت: قبل از کرونا عموم خانواده‌ها به ویژه خانواده‌های مذهبی و با اصالت سعی می‌کردند نوجوانان را از فضای مجازی دور نگه دارند اما با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس نوجوان و جوانان در فضای مجازی حضور فعالی پیدا کردند. از این رو بیش از دو سال نوجوانان و جوانان در فضایی قرار گرفتند که از هر طرف آلودگی داشت.

وی اضافه کرد: کم کاری‌هایی در حوزه اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی در حوزه فضای مجازی داریم اما باید با فعالیت بیشتر زیرساخت قوی برای نوجوان به وجود بیاوریم. باید این زیرساخت از خانواده، خیابان، مدرسه و دانشگاه شکل بگیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: نکات بسیار زیادی محرک گرایش نوجوانان به سمت مواد مخدر است، همچنین بیکاری، نداشتن شغل و محرومیت‌های اجتماعی از جمله موارد اعتیاد در جامعه است. به هر جهت عوامل مختلف باعث افزایش تعداد نوجوانان به اعتیاد را شاهد باشیم.

برنامه‌ریزی طرح یاریگران زندگی توسط ستاد مبارزه با موادمخدر

جان‌نثاری با بیان اینکه طرح یاریگران زندگی توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر برنامه‌ریزی شده است، افزود: در این طرح وظایف دستگاه‌ها مربوط برای پیشگیری از اعتیاد مشخص شده است و امیدواریم نتایج این طرح در ماه‌های آینده اعلام شود..

وی ادامه داد: در برخی حوزه‌ها به ویژه مبارزه با مواد مخدر، مردم باید بیشتر به صحنه بیایند و از دستگاه‌های نظارتی مطالبه‌گری کنند. از این رو همه باید به صورت همه جانبه کار کنند تا آمار موادمخدر در استان کنترل شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان تاکید کرد: بیشترین عاملی که باعث می‌شود جوانان به سمت مواد مخدر گرایش پیدا کنند "حرف نزدن" افراد در جامعه با یکدیگر است. پدر و مادر با فرزند، خواهر و برادر، مادر و دختر با یکدیگر صحبت نمی‌کند و همین باعث می‌شود چیزی به نام عقده شکل بگیرد و به سمت مواد مخدر کشیده شوند.

هنوز مصرف موادمخدر سنتی بیشتر از صنعتی است

محسن یارمحمدیان، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان نیز در این نشست، اظهار کرد: هرساله در راستای روز مبارزه با موادمخدر در کشور و جهان شعاری انتخاب می‌شود که شعار امسال سازمان ملل "پرداختن به چالش‌های مواد مخدر در حوزه سلامت و بحران‌های بشری" و شعار ملی کشور در این حوزه "همه با هم نه به اعتیاد یاریگر هم باشیم" است.

وی خاطرنشان کرد: هزینه کمپ برای معتادان در گذشته یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود که اکنون با افزایش قیمت به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است البته امکان افزایش مجدد وجود دارد هرچند براسس مکانیسم‌ها درجه بندی خواهیم داشت و قرار نیست همه کمپ‌ها یک قیمت دریافت کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: هنوز آمار مصرف مواد مخدر سنتی بیشتر از صنعتی است و تریاک بیشترین مصرف را دارد اما سرعت موادمخدر صنعتی بیشتر از سنتی است و با روند موجود ممکن است یک روز مصرف موادمخدر صنعتی بیشتر از سنتی شود.

یارمحمدیان اظهار کرد: براساس آمار موجود، درصد مصرف مواد مخدر در کشور ۵.۴ و در استان اصفهان ۲.۴ است؛ این آمار نشان از آن دارد که میزان مصرف موارد مخدر در اصفهان نصف میانگین کشوری است.

کد خبر 584515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.