اراده ایران و عربستان برای بازگشایی سفارتخانه‌ها

یک کارشناس خاورمیانه استقبال گرم بن‌سلمان از الکاظمی را نشان‌دهنده تمایل و اراده عربستان برای بازگشایی سفارتخانه‌ها دانست و گفت: این اتفاق در صورتی خواهد افتاد که عامل دیگری وارد نشود و این اراده را تحت تاثیر قرار ندهد.

سعید صباح‌زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص سفر مصطفی الکاظمی به تهران اظهار کرد: سفر نخست‌وزیر عراق بعد از سفر عربستان به ایران نشان می‌دهد که موضوع گفت‌وگوهای ایران و عربستان در دستور کار و مذاکرات او قرار داشته است و برای الکاظمی بسیار اهمیت دارد که میان این دو کشور بزرگ منطقه زمینه‌های گفت‌وگو و بهبود روابط ایجاد شود.

وی درباره تأثیر مذاکرات وین بر مذاکرات بغداد افزود: در این باره دو گمانه‌زنی مطرح می‌شود یکی اینکه گفت‌وگوها قبل از سفر بایدن صورت گیرد، به نتیجه برسد، دو کشور روابط خود را احیا کنند و سفارتخانه‌ها باز شود.

این کارشناس خاورمیانه با اشاره به نظریه دوم، گفت: ممکن است گفت‌وگوها بعد از سفر بایدن صورت گیرد و این موضوع قطعاً در سفرهای منطقه‌ای بایدن مطرح خواهد بود که آیا روابط این دو کشور بزرگ منطقه عادی شده باشد یا خیر؟ بنابراین در مسائلی در مذاکرات بغداد مطرح است بر این مسئله نیز نقش زیادی خواهد داشت.

وی با اشاره به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان، تاکید کرد: رژیم صهیونیستی همواره سعی کرده است ایران‌هراسی را ترویج دهد و از نتیجه آن بهره‌برداری کند بنابراین این احتمال بسیار زیاد وجود دارد که به شکل گسترده برای جلوگیری از شکل‌گیری روابط بین این دو کشور تلاش کند.

صباح‌زنگنه درباره استقبال گرم بن‌سلمان از الکاظمی و احتمال میانجیگری موفق عراق برای بازگشایی سفارتخانه‌ها تاکید کرد: استقبالی که از الکاظمی در عربستان صورت گرفت نشان می‌دهد که این تمایل و اراده در عربستان وجود دارد که سفارتخانه‌ها بازگشایی شوند البته در صورتی که عامل دیگری وارد نشود و این اراده را تحت تأثیر قرار ندهد.

کد خبر 584367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.