بارش شهابی ثوری را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی ثوری از اول تیر تا ۱۱ تیر فعال خواهد بود و پیک (حداکثر تعداد شهاب ) آن ششم تیرماه است.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دوشنبه _ششم تیر_ ماه و سیاره عطارد در وضعیت مقارنه قرار دارند و ماه با عبور از سه درجه و ۵۶ دقیقه قوسی شمال عطارد ۲۸ روزه خواهد شد. این دو جرم از موقعیت رصدخانه لارستان در آسمان سپیده دم حضور خواهند داشت. سیاره عطارد ساعت ۰۴:۴۱( یک ساعت و ۱۶ دقیقه قبل از خورشید) طلوع می‌کند و زمانی که به ارتفاع ۱۱ درجه بالاتر از افق شرقی برسد در روشنایی آسمان سپیده‌دم ناپدید می‌شود. تنها قمر سیاره ما با روشنایی حدود یک درصد ساعت ۰۴:۱۹ صبح طلوع می‌کند.

وی افزود: ماه با قدر منفی ۸.۶ و عطارد با قدر منفی ۰.۵ در صورت فلکی ثور خواهند درخشید. این دو جرم در فاصله زاویه‌ای ۱۹ درجه از خورشید، خواهند بود. در صورت استفاده از ابزار رصدی به علت نزدیکی اجرام به خورشید، باید کاملاً محتاطانه عمل کنید.

اوج بارش شهابی ثوری

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: بارش شهابی وقتی رخ می‌دهد که زمین از میان ذرات باقی مانده در اثر گذر دنباله‌دارها و سیارک‌ها از نزدیکی خورشید عبور کند. بارش شهابی ثوری از اول تیر تا ۱۱ تیر فعال خواهد بود و پیک (حداکثر تعداد شهاب) آن دوشنبه _ششم تیرماه_ است. در این دوره، هر زمان که کانون بارش در صورت فلکی عوا یا گاوران، بالاتر از افق باشد؛ این امکان وجود دارد که شهابواره‌ها را مشاهده کنید. کانون بارش نقطه‌ای است که به نظر می‌رسد تمام شهاب‌های مربوط به یک بارش خاص از آن نقطه در آسمان تابش می‌کنند. کانون بارش از موقعیت رصدخانه لارستان تقریباً در تمام طول شب بالای افق است به این معنی که بارش در کل طول شب فعال خواهد بود.

وی تصریح کرد: کانون بارش در ساعات اولیه شب به اوج خود می‌رسد (بالاترین نقطه در آسمان یا سمت الراس حدود ساعت ۲۱:۰۰) بنابراین احتمالاً بعد از غروب، هنگامی که کانون بارش در سمت الراس است، زمان خوبی برای رصد خواهد بود. در این زمان چرخش زمین باعث می‌شود که در بهترین جهت ورود شهاب به جو قرار گیرد، یعنی به صورت عمود به سمت پایین و در مسیرهای کوتاه نزدیک به کانون بارش قرار دارد.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان ادامه داد: در مواقع دیگر، شهاب سنگ‌های بیشتری به جو وارد می‌شوند، اما آنها با زاویه‌ای مورب وارد جو می‌شوند و شهاب‌هایی با رد طولانی تولید می‌کنند که ممکن است قبل از سوختن کامل، مسیر طولانی در هر جای آسمان را طی کنند. در واقع در این زمان شانس بیشتری برای دیدن شهاب اطراف کانون بارش وجود دارد و البته از طرفی بعد از نیمه شب هم زمان مناسبی برای رصد است زیرا به طلوع خورشید نزدیک شده و شهاب‌ها از روبرو وارد جو می‌شوند که در ادامه باعث می‌شود سرعت آن‌ها با سرعت حرکت زمین جمع شده و می‌توان شهاب‌ها را با سرعت بیشتر و شدت سوختن بالاتری مشاهده کرد. پس انتظار می‌رود حدود ساعت ۲۱:۰۰ ششم تیر این بارش شهابی به اوج فعالیت خود برسد.

فخرایی‌فرد افزود: برای دیدن بیشترین تعداد شهاب، بهترین مکان برای نگاه کردن مستقیماً خود کانون بارش نیست، بلکه هر نقطه‌ای از آسمان است که حدود ۳۰-۴۰ درجه با کانون فاصله دارد. تقریباً در همین فاصله از تابش است که بیشترین شهاب‌سنگ‌ها دیده می‌شود. امشب ماه ۲۸ روزه با یک درصد روشنایی کمترین تداخل را برای رصد شهابواره ها ایجاد می‌کند. منشأ این بارش شهابی دنباله دار 7P/Pons-Winnecke است.

کد خبر 584254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.