بازار سرمایه تا اواسط تابستان رشد جدی ندارد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد بازار سرمایه حداقل تا اواسط تابستان حرکت شدید صعودی نداشته باشد.

جواد نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طی دهه‌ای که گذشت، بازار سرمایه تغییرات زیادی را به خود دیده است و اکنون با بازار سال ۱۳۸۴ قابل مقایسه نیست؛ زیرا میلیون‌ها ایرانی سرمایه خود را به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر بازار سرمایه کرده‌اند.

وی افزود: مهم‌ترین نکته در بازار سرمایه آن است که دولت اجازه دهد تا شرکت‌های بورسی به صورت مستقل فعالیت کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در بورسی که منافع بخش خصوصی را تأمین کرده و سهامداران آن عمدتاً سهامداران خرد هستند، شاهد آن هستیم که کاملاً دولتی اداره می‌شود، درصورتی‌که این انتظار می‌رفت آرام‌آرام سیاست گذاری بورس به بخش خصوصی واگذار شود.

نصراصفهانی ادامه داد: هر دولت یا هر مسئولی نباید هر نظری را مطرح و این حجم از تحلیل‌ناپذیری و غیرقابل پیش‌بینی بودن را در اقتصاد و بازار سرمایه به وجود بیاورد؛ این بزرگ‌ترین سم برای بازار سرمایه به حساب می‌آید.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته دنیا حتی میوه‌جات هم در بورس کالا عرضه می‌شود و این نشان دهنده شفافیت در آن کشورها است؛ در بازاری که عرضه و تقاضا در آن مشخص نباشد، مافیا و توزیع رانت شکل می‌گیرد.

عرضه سیمان در بورس کالا اقدام خوبی بود

به گفته این کارشناس بورس، تجربه خوبی را در ورود سیمان به بازار سرمایه داشتیم که ورود این کالا به بورس، بسیاری از مشکلات کشور در این حوزه را رفع کرد.

نصراصفهانی ادامه داد: برای عرضه سایر محصولات مانند خودرو، مقاومت عجیبی از سوی وزارت صمت وجود داشت، مشخص نیست چرا حاضرند شرکت‌های بورسی ما را که سهام‌داران آن‌ها عمدتاً خرد هستند را هزاران میلیارد تومان متضرر کنند و از جیب سهامداران و مردم بزنند تا رانت توزیع شود.

وی گفت: با توجه به اینکه بازار کامودیتی از سمت بانک‌های مرکزی آمریکا و اتحادیه اروپا تحت فشار است، به نظر می‌رسد بازار سرمایه حرکت‌خیلی جدی مبنی بر صعود حداقل تا اواسط تابستان نداشته باشد.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته بازار سرمایه رشدی ۳۰ تا ۴۰ درصدی را در شاخص کل تجربه کرده که بقیه معامله‌گران ممکن است بیشتر یا کمتر از این میزان سود کرده باشند. این باعث ذخیره سود و خروج موقتی آن‌ها از بازار سرمایه و به تبع خروج نقدینگی از بازار شده است.

کد خبر 584147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.