چه کسانی بیشتر در معرض سرطان پانکراس هستند؟

نتایج یک مطالعه جدید انجام شده نشان می‌دهد افرادی با گروه خونیB به میزان ۷۲ درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان پانکراس هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که این بیماری در سال ۲۰۲۰ میلادی جان ۱۰ میلیون نفر را گرفته است؛ به طوری که از هر شش فرد مبتلا به سرطان، یک نفر جان خود را از دست می‌دهد. رایج‌ترین انواع سرطان شامل سرطان سینه، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات می‌شود.

به طور کلی سرطان زمانی رخ می‌دهد که بعضی از سلول‌های بدن به صورت غیرطبیعی رشد کند و به دیگر قسمت‌های بدن گسترش یابد؛ در این صورت تومور پدیدار می‌شود که بعضی از آن‌ها قابل درمان هستند و برخی دیگر تهدیدکننده زندگی افراد است.

داشتن سبک زندگی ناسالم، پیروی کردن از رژیم غذایی اشتباه، بی‌تحرکی و آلودگی هوا جزو عوامل خطر قابل تغییر سرطان هستند؛ در حالی که عواملی مانند سن، جنسیت، نژاد، قومیت، سابقه خانوادگی و ژنتیک غیرقابل تغییر هستند. عامل دیگری که می‌تواند تعیین کننده خطر ابتلاء به سرطان باشد گروه خونی است. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که یک گروه خونی خاص خطر ابتلاء به سرطان پانکراس را افزایش می‌دهد.

چه ارتباطی بین گروه خونی و سرطان‌ها وجود دارد؟

چهار گروه خونی اصلی وجود دارد که شامل A، B، AB و O می‌شود. گروه خونی توسط ژن‌هایی که از والدین خود به ارث می‌برید، تعیین می‌شود. هر گروه خونی می‌تواند RhD مثبت یا RhD منفی باشد پس در مجموع هشت گروه خونی وجود دارد. چندین مطالعه به ارتباط بین گروه‌های خونی خاص با افزایش خطر ابتلاء به سرطان اشاره کرده‌اند. نتایج مطالعه‌ای که در مجله PLOS One منتشر شده است، نشان می‌دهد که افراد دارای گروه خونی B کمتر از افرادی با گروه خونی A در معرض ابتلاء به انواع سرطان‌ها قرار دارند. مطالعه دیگری نیز نشان می‌دهد که افرادی با گروه خونی B کمتر در معرض ابتلاء به سرطان معده و مثانه قرار دارند، اما نتایج یک مطالعه جدید انجام شده نشان می‌دهد افرادی با گروه خونی B 72 درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به سرطان پانکراس هستند.

افراد با چه گروه خونی بیشتر در معرض ابتلاء به سرطان پانکراس قرار دارند؟

نتایج مطالعه منتشر شده در مجله National Cancer Institute نشان می‌دهد که احتمال ابتلاء به سرطان پانکراس در میان افرادی با گروه‌های خونی B، A و AB بیشتر از افرادی با گروه خونی O است. براساس این مطالعه، افراد دارای گروه خونی A در مقایسه با افراد دارای گروه خونی O به میزان ۳۲ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به سرطان پانکراس قرار دارند. در حالی که احتمال بروز این نوع سرطان در میان افراد دارای گروه خونی AB و B به ترتیب ۵۱ و ۷۲ درصد بیشتر از افرادی با گروه خونی O است.

سرطان پانکراس چه علائمی دارد؟

سرطان پانکراس زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های غیرطبیعی داخل پانکراس به صورت غیرقابل کنترل رشد کنند. رشد غیرطبیعی سلول‌ها ممکن است قسمتی از پانکراس که سطح قند خون را تنظیم می‌کند، تحت تأثیر قرار دهد. بعضی از علائم و نشانه‌های سرطان پانکراس شامل دل درد، از دست دادن اشتها، کاهش وزن ناخواسته، زرد شدن پوست، مدفوع رنگ روشن، ادرار تیره رنگ، خارش پوست، لخته شدن خون و خستگی می‌شود.

کد خبر 584122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.