۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
آینده مبهم ستاره خلیج‌فارس

بیش‌ از ۷۰ ساختمان بلندمرتبه در قزوین وجود دارد که ۸۰ درصد آن‌ها ناایمن است؛ ستاره خلیج‌فارس یکی از این بناها است که با دستور دادستانی پلمب شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از ریزش ساختمان پلاسکو در تهران و متروپل در آبادان، زنگ خطر برای سایر بناها در دیگر استان‌ها به صدا درآمد. مسئولان شهرهای مختلف که بلندمرتبه‌سازی و برج‌سازی را در چشم‌انداز توسعه شهری خود داشتند، به تکاپو افتادند تا بتوانند در مسیر ایمن‌سازی و جلوگیری از حوادث احتمالی قدم بردارند.

شهردار قزوین در نخستین کرسی ریاست خود بر شهرداری، به سراغ کوتاه کردن دست رانت‌خواران رفت و در تقابل با اقدامات انجام شده قبل در صدور مجوزهای ناایمن، چشم‌انداز خوبی را در عرصه مدیریت شهری بدون رانت رقم زد.

قزوین بیش از ۷۰ ساختمان بلندمرتبه دارد که به منظور بررسی وضعیت ایمنی سازه مورد بررسی مجدد قرار گرفته است تا از حوادث احتمالی پیشگیری شود. پیرو درخواست دادستان قزوین به منظور حفظ حقوق بیت‌المال و حقوق عامه، شهردار با ارسال نامه‌ای مهم خطاب به مالکان برج تجاری خلیج فارس از ساکنان و متصرفان این برج خواست به دلیل اخطارهای مکرر شهرداری قزوین و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مبنی بر رعایت نکردن موارد ایمنی، هرچه سریع‌تر این برج را تا زمان رفع نواقص ترک کنند.

نمی‌خواهیم حادثه‌ای همانند متروپل را تجربه کنیم

مهدی صباغی، شهردار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: طی نامه‌ای از مالکان و ساکنان برج خلیج فارس خواسته‌ایم ظرف مدت یک هفته، این ساختمان را تخلیه کنند تا از وقوع حادثه‌ای همچون متروپل آبادان در استان قزوین جلوگیری شود.

وی می‌افزاید: توجه نداشتن به ایمنی ساختمان‌ها به دلیل منفعت‌طلبی برخی افراد است که به ساخت سازه‌های ناایمن منتج می‌شود.

شهردار قزوین خاطرنشان می‌کند: در ساختمان‌های ناایمن نه تنها قبل از پایان کار واگذاری یا حق بهره‌برداری صورت گرفته بلکه استانداردهای اصلی نیز در ساخت بنا رعایت نشده است.

صباغی تاکید می‌کند: برج خلیج‌فارس مشکلات زیادی ازجمله ایمنی سازه‌های آسانسوری و آتش‌نشانی، سازه‌های غیراستاندارد و اضافه بر بنا دارد؛ تخلفات ساختمانی متعدد در این بنا وجود دارد که می‌تواند به تعطیلی موقت برج منجر شود.

با آگاهی و بی‌توجهی به تذکرات آغاز به کار کردند

وی تصریح می‌کند: پس از گذشت مهلت قانونی تعیین شده با حمایت مراجع قضائی و انتظامی استان قزوین این سازه ناایمن پلمب خواهد شد تا موارد خطرساز آن مرتفع شود.

شهردار قزوین می‌گوید: چنانچه امروز نتوانیم قاطعیت داشته باشیم فردای حادثه هیچ بهانه‌ای از طرف مسئولان ذی‌ربط پذیرفته نخواهد شد. جان و مال شهروندان را نباید فدای مماشات با منفعت‌طلبان کرد.

صباغی اظهار می‌کند: مالکان و ساکنان با توجه به مطلع بودن از نبود پایان‌کار و قولنامه‌ای بودن املاک، اقدام به آغاز فعالیت کردند و به تذکراتی که از سوی آتش‌نشانی و نظام مهندسی صادر شد، بی توجه بودند.

تا رفع کامل موارد خطرساز اجازه فعالیت صادر نمی‌شود

وی خاطرنشان می‌کند: هدف ما تأمین امنیت و حفاظت از جان و مال شهروندان است تا با سهل‌انگاری خسارت‌های جبران‌ناپذیر را تجربه نکنیم.

شهردار قزوین می‌گوید: ادامه فعالیت برج تجاری تفریحی خلیج فارس منوط به رعایت استانداردها است؛ لازم است پایان‌کار تضمین و رفع عیوب انجام شود.

صباغی تاکید می‌کند: هرچقدر ایمنی در ساخت‌وسازها افزایش یابد، خطرات جانی و مالی کمتری را تجربه خواهیم کرد. سازمان آتش‌نشانی چندین اخطاریه نقص ایمنی برای ساکنان برج خلیج‌فارس ارسال کرده، رئیس سازمان نظام مهندسی مقررات ملی ساختمان را متذکر شده و راه و شهرسازی نسبت به پایین بودن ایمنی ۷۰ ساختمان بلندمرتبه در قزوین هشدار لازم را داده است.

تمام ساختمان‌های بلندمرتبه متروپل نیست

قدیر موسی‌خانی، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین می‌گوید: ایمنی سازه‌های عمرانی با استانداردهای جهانی تطابق ندارد و تا به حال هیچ نردبانی برای حوادث بیشتر از ۱۰۰ متر ارتفاع ساخته نشده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین خاطرنشان می‌کند: برج‌های بلند مرتبه زیادی در دنیا وجود دارد که ارتفاع آن‌ها بیش از ۱۰۰ متر است در حالی که هیچ نردبانی برای رفتن به طبقات فوقانی این ساختمان‌ها ساخته نشده است.

موسی‌خانی با بیان اینکه هوشمندسازی ساختمان‌های بلندمرتبه از وارد آمدن خسارت‌های جانی و مالی احتمالی جلوگیری می‌کند، می‌گوید: سیستم‌های هوشمند اطفای حریق در ایران وجود ندارد و شهر قزوین نیز همانند سایر شهرهای ایران نیازمند بازنگری این حوزه است.

وی خاطرنشان می‌کند: در قزوین بیش از ۷۰ ساختمان بلندمرتبه مسکونی، تجاری و اداری وجود دارد که بیش از ۲۳ متر ارتفاع دارند و ایمنی تمام این ساختمان‌ها باید مجدداً ارزیابی شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تاکید می‌کند: نظارت بر این بناها به این معنا نیست که همه آن‌ها مانند متروپل هستند، بلکه لازم است درصد خطر برای ساکنان و افرادی که در این ساختمان‌ها تردد می‌کنند، مشخص شود.

موسی‌خانی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی نداشتن گواهی پایان کار برای بعضی ساختمان‌های بلندمرتبه است، اظهار می‌کند: مقررات ملی ساختمان، مسکن شهرسازی و نظام مهندسی با ضرایب متفاوت در طراحی برج رعایت نشده است.

وی ادامه می‌دهد: تذکراتی به مالک برای رعایت کردن برخی اصول ابلاغ شده است، اما به دلایل مختلف موارد ایمنی پیاده‌سازی نشده و برابر حکم دادستانی تخلیه و پلمب ستاره خلیج‌فارس صادر شده است.

رعایت اصول ایمنی در کشور رضایت‌بخش نیست

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تصریح می‌کند: در بعضی ساختمان‌ها تخلفات بنا و معماری وجود دارد، مسیرهای اضطراری برای خروج تعبیه نشده و به جای آن بنا اضافه شده است. در صورت وقوع حادثه و حریق خسارت جانی و مالی متوجه ساکنان خواهد بود.

موسی‌خانی تاکید می‌کند: طبق ماده ۱۳ ستاد بحران کشور، وزارت راه و شهرسازی مکلف به نظارت و رعایت ایمنی در ساختمان‌ها است. وزارت کار مسئولیت نظارت بر ساختمان‌های اداری و تجاری را بر عهده دارد و پیشگیری از حادثه و ایمن‌سازی کمک زیادی به تأمین امنیت روانی جامعه می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: نبود نظارت کافی و رعایت نکردن اصول ایمنی همواره با خسارت جانی و مالی شهروندان همراه است و هزینه سهل‌انگاری را دیگران باید بپردازند.

کد خبر 584081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.