پیدا و پنهان بناهای ناایمن اصفهان

تعدادی از ساختمان‌ها در شهرها قدمت بسیاری دارد و نیازمند نوسازی و بازسازی است و در تعدادی از ساختمان‌ها نیز الزامات فنی و مهندسی به درستی رعایت نمی‌شود و جزو ساختمان‌های بسیار پرخطر و ناایمن به حساب می‌آیند؛ مدیریت شهری در راستای انجام وظیفه به دنبال شناسایی ساختمان‌های ناایمن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطابق اصول مهندسی تعدادی از ساختمان‌های قدیمی را می‌توان مقام‌سازی کرد، اما تعدادی نیز تنها نیازمند نوسازی هستند تا خطری جان شهروندان را تهدید نکند، بی‌توجهی مسئولان و مدیریت شهری به این مسئله باعث می‌شود که وجود این ساختمان‌ها در هر شهری موجب رقم خوردن حوادث تلخی مانند متروپل آبادان و پلاسکو شود.

در حال حاضر در شهرها تعدادی از ساختمان‌ها بسیار پرخطر و تعدادی به نسبت کم‌خطرتر و تعدادی از ساختمان‌ها نیازمند تجهیزات ایمنی است. توجه به سازوکارهای ساخت‌وساز و اولویت تجهیزات ایمنی ساختمان‌ها از ضرورت‌های اصلی در روند ساختمان‌سازی است که باید رعایت شود.

توجه به بحث‌های ایمنی ساختمان‌ها برای در معرض خطر نبودن شهروندان حائز اهمیت است، شناخت ایمنی ساختمان‌ها و ایجاد تغییرات در آنها باید با توجه به رعایت ضوابط و آئین‌نامه‌های ساخت‌وساز شهری باشد، باید ساختمان‌سازی در کلان‌شهرها مطابق مقررات و با رعایت تجهیزات ایمنی انجام شود تا از تهدید ریزش و خطر سقوط ساکنان به دور باشد.

لزوم رسانه‌ای شدن اخطار به ساختمان‌های ناایمن

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ضرورت اخطار به ساختمان‌های ناایمن در شهر، اظهار می‌کند: باید اخطار به ساختمان‌های ناایمن رسانه‌ای شود تا شهروندان از ایمن یا ناایمن بودن آن اطلاع داشته باشند. البته نحوه مطرح کردن آن در رسانه نیز موضوعی بسیار مهم است تا مصداق تشویق اذهان عمومی نباشد، لذا بررسی این موضوع در برنامه‌های آینده لازم است.

وی با بیان اینکه باید از ساخت‌وسازهایی که الزامات فنی و مهندسی در آن به درستی رعایت نمی‌شود، جلوگیری شود، ادامه می‌دهد: نمی‌توانیم چشم خود را روی این مسائل ببندیم تا اتفاقاتی مشابه ساختمان متروپل آبادان اتفاق بیفتد، زیرا مبرهن است که ساختمان متروپل نوساز بوده؛ نگرانی مدیریت شهری از ساختمان‌هایی است که زمان زیادی از احداث آن‌ها می‌گذرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: در بعضی از ساخت‌وسازها بعد از اینکه بتن‌ریزی انجام شد، میلگردها از بتن بیرون کشیده می‌شود که کار بسیار خطرناکی است، افرادی که اقدام به انجام این کار می‌کنند خائن و جنایتکار هستند و باید با آن‌ها برخورد جدی شود.

وی با تأکید بر اینکه هم‌فکری در راستای مقابله با سودجویی بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان می‌کند: با نادیده گرفتن جان مردم در احداث ساختمان‌های تجاری چنین حوادث تلخی رقم می‌خورد، از این‌رو در این بخش باید مسئولان شهرداری و سازمان نظام مهندسی در جلساتی موضوع را بررسی کنند و تصمیم جدی در این مورد بگیرند.

ساختمان‌های ناایمن در شهر اصفهان تقسیم‌بندی شود

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ضرورت تقسیم‌بندی ساختمان‌های ناایمن در شهر اصفهان، اظهار می‌کند: ساختمان‌های ناایمن در شهر اصفهان وجود دارد و برنامه‌ریزی برای رسیدگی به این معضل لازم است، آنچه مهم است در ارتباط با سازه این نوع ساختمان‌ها است که آیا می‌توان آن را مقاوم‌سازی کرد، اگر امکان مقاوم‌سازی این ساختمان‌ها فراهم نباشد باید نسبت به نوسازی آنها اقدام کرد.

وی می‌افزاید: مباحثی نیز مربوط به تسهیلات آتش‌نشانی این نوع ساختمان‌ها است، تعدادی از ساختمان‌ها باید تاییدیه مباحث ایمنی و آتش‌نشانی را داشته باشد، بنابراین ضروری است در هر دو مورد اعلام شده برای ساختمان‌های ناایمن در شهر سازوکارهایی در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص ارزیابی‌های انجام شده از وجود ساختمان‌های ناایمن در شهر اصفهان، تصریح می‌کند: در حال حاضر نمی‌توان به این موضوع به شکل ایده‌آل نگاه کنیم، اما می‌توان ساختمان‌ها را به دو گروه پرخطر و کم‌خطر تقسیم‌بندی کرد و با دسته‌بندی آنها مانع تردد شهروندان و استفاده از ساختمان‌های ناایمن شد.

وی خاطرنشان می‌کند: باید به طور جدی‌تر تمهیداتی در ارتباط با نقل و انتقالات این نوع ساختمان‌ها در نظر و تاییدیه لازم برای مقاوم‌سازی آنها گرفته شود، پاسخگویی به تمام این موارد در استعلامات برای کنترل وضعیت این نوع ساختمان‌ها نیز لازم است.

وی در مورد اینکه در حال حاضر مدیریت بحران استانداری اعلام کرده است که در شهر اصفهان ۳۰۰ ساختمان ناایمن وجود دارد، می‌گوید: مسئولیت این ساختمان‌ها را باید اداره مسکن و شهرسازی بر عهده گیرد و گروه‌هایی تشکیل دهد که ایمن‌سازی این ساختمان‌ها را شناسایی و موارد پرخطر را اعلام کند و به هیچ عنوان به آنها اجازه بهره‌برداری ندهد. تنها راه مؤثر در این بخش اخطار به مالکان ساختمان‌های ناایمن است، در حال حاضر این تعداد ساختمان ناایمن در شهر اصفهان توسط کارشناس مورد نظر تأیید شده است و البته دور از ذهن هم نیست که این تعداد ساختمان ناایمن در شهر وجود داشته باشد.

حاج‌رسولی‌ها خاطرنشان می‌کند: دستگاه‌های دولتی که دارای دفتر فنی است، لذا شورای فنی استان می‌تواند از این ساختمان‌های ناایمن در شهر بازدید کند و آنها را از نظر استحکام بنا و تأسیسات به‌روز مورد بررسی قرار دهد و شرایط لازم ایمنی این نوع ساختمان‌ها و مقاوم‌سازی آنها را اعلام کند، بازسازی و مقاوم‌سازی این ساختمان‌ها باید در اولویت قرار گیرد و در مرحله بعد نسبت به نوسازی آن اقدام شود.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر قانونی برای برخورد با این ساختمان‌های ناایمن وجود ندارد، مسئولیت حوادث هر ساختمانی با مدیر دستگاه مربوطه است و قانون ۵۵ شهرداری‌ها در مورد ساختمان‌ها ناایمن اعمال نمی‌شود و این قانون مربوط به مشارکت است. راهکار رفع این معضل و جلوگیری از ادامه فعالیت این نوع ساختمان‌ها در سطح شهر اصفهان این است که دفتر فنی استان تشکیل داده شود تا تیم‌های این دفتر بتوانند از این ساختمان‌ها بازدید کنند و با تقسیم‌بندی ساختمان‌ها به دو گروه پرخطر و کم‌خطر مالکان را نسبت به مقاوم‌سازی و نوسازی آنها موظف کنند.

ضرورت ایمن‌سازی نقاط خطرساز در شهر اصفهان

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون، عمران معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به علت‌های ناایمن شدن بعضی از ساختمان‌های شهر اصفهان، اظهار می‌کند: در بافت فرسوده شهر ساختمان‌هایی وجود دارد که به دلیل فرسودگی، خشت و گلی بودن و دیوارهای قطور باعث ناایمنی در آن محل می‌شود و وجود ساختمان‌های تاریخی به دلیل رسیدگی نکردن سازمان میراث فرهنگی خطرساز خواهد بود. فرسوده بودن بعضی از ساختمان‌ها و رعایت نکردن بعضی از موارد قانونی و مباحث مقررات ملی ساختمان باعث ناایمنی می‌شود، بعضی از ساختمان‌ها نوساز است، اما الزاماتی که مرتبط با اداره استاندارد یا سازمان آتش‌نشانی بوده، رعایت نشده است، یا اینکه مالکان اقدامی برای گرفتن پایان کار نکردند و این موارد می‌تواند عاملی برای ناایمن شدن ساختمان‌ها باشد.

وی با بیان اینکه برای ارزیابی ساختمان‌های ناایمن باید به طور دقیق و کامل ساختمان‌ها شناسایی شود، می‌افزاید: مالکان ساختمان‌هایی که موارد قانونی را رعایت نمی‌کند با دستور قضائی می‌توان این موارد را پیگیری کرد، بحث‌های ایمنی این ساختمان‌ها بسیار مهم است تا شهروندان در معرض خطر نباشند. این ساختمان‌ها باید ملزم به تغییرات، رعایت ضوابط و آئین‌نامه‌هایی باشد که توسط سازمان‌های مختلف به آنها ارائه می‌شود، به نظر می‌رسد در مرحله اول لازم است با جزئیات کامل ساختمان‌ها شناسایی شود، همچنین نکته قابل تأمل این است که در خصوص ناایمنی، تمام دستگاه‌های متولی باید دست به دست هم دهند تا این ناایمنی از شهر اصفهان دور شود.

رئیس کمیسیون، عمران معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: اگر تمام شهروندان هنگام ساختمان‌سازی تعامل و نظارت بیشتری با سازمان نظام مهندسی و مهندسان ناظر داشته باشند و موارد قانونی را رعایت شود مشکلی به وجود نخواهد آمد.

وی خاطرنشان می‌کند: بعضی از پاساژهای تجاری دارای هیئت‌مدیره دارد و بعضی از مراکز دولتی است که تمام این موارد باید پای کار بیایند و معضلات را رصد و نواقص موجود در ساختمان‌ها را رفع کنند. اگر بخواهیم ناایمنی را در شهر اصفهان نداشته باشیم نیاز به فرهنگ‌سازی، آموزش شهروندان و الزام به موارد مندرج در قانون هستیم.

گزارش از اعظم زمانی؛ سرویس پارلمان شهری ایمنا

کد خبر 583953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.