همگرایی در استان حلقه مفقوده است/ کم‌توجهی به صفدریان خجالت‌آور است!

«اگر در کنار یکدیگر باشیم چندین برابر انرژی پیدا می‌کنیم. همگرایی ما در هیئت کوه‌نوردی، حلقه مفقوده است که امیدوارم بتوانیم نه تنها جزو پنج هیئت برتر، بلکه در صدر هیئت‌های کوه‌نوردی و صعود کشور قرار بگیریم.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان اصفهان از اواخر سال گذشته برای دومین بار علیرضا بوژمهرانی را به ریاست خود دید. وی پس از گرفتن رأی اعتماد از مجمع انتخاباتی با همگرایی و هم‌افزایی با جامعه کوه‌نوردی استان سعی در پیشبرد اهداف هیئت داشته است. هیئت کوه‌نوردی استان اصفهان که یکی از هیئت‌های برتر کشور در حوزه آموزش است سعی دارد با حضور جوانان این حوزه در دیگر ابعاد نیز صاحب‌نظر باشد.

خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی را با «علیرضا بوژمهرانی» رئیس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی درخصوص برنامه‌های اجرایی این هیئت در گذشته و آینده انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

باتوجه به مدت زمان کوتاه حضورتان به عنوان ریاست هیئت چه برنامه‌هایی تاکنون اجرایی شده و در آینده چه برنامه‌ای دارید؟

اهداف جدیدی که در دوره مسئولیت جدیدم در هیئت دارم استفاده از ظرفیت کوه‌نوردی و کوه‌پیمایی برای تحکیم بنیان خانواده است. کوه‌نوردی جزو ورزش‌هایی است که اعضای خانواده می‌توانند در کنار هم به این ورزش بپردازند. تکنولوژی جدید باعث جدایی اعضای خانواده شده و باید از هر فرصتی جهت پیوند بیشتر اعضای خانواده تلاش کرد. برای رسیدن به این هدف دو راهکار اتخاذ کردیم؛ اول اینکه همایش‌های کوه‌پیمایی عمومی در دستور کار هیئت قرار بگیرد و این ظرفیت در کل استان و شهرستان‌های آن برای یک بار در ماه نیز شده اجرایی شود. این برنامه قرار است از ابتدای تیرماه اجرا شود اما ممکن است در شروع به صورت دو یا سه ماه یک‌بار شاهد آن باشیم؛ ولی در ادامه تعداد برنامه‌ها بیشتر شود.

از طرف دیگر برای رتبه‌بندی باشگاه‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی، امتیاز ویژه‌ای را قائل می‌شویم که اعضای آن‌ها به صورت خانوادگی در برنامه‌ها شرکت کنند که مطمئناً امتیازات مادی و معنوی زیادی را برای آن‌ها قائل هستیم. همچنین در این دوره تصمیم داریم به هیئت‌های شهرستان فضای کاری و شخصیت حرفه‌ای و فنی بیشتری دهیم. بر همین اساس برنامه‌ای تدوین شده تا مسابقات هیئت در شهرستان‌ها برگزار شود. هفته‌های اخیر مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی استان را در رده سنی پایه در کاشان برگزار کردیم و قرار است در آینده مسابقاتی را در شهرضا و نجف‌آباد داشته باشیم. قابلیت‌های زیادی در شهرستان‌ها داریم؛ به طور مثال در جنوب استان اصفهان شاهد ظرفیت‌های خوبی هستیم که قصد داریم در این دوره استفاده بهینه‌ای از آن‌ها داشته باشیم.

روزهای اخیر خبرهایی درخصوص همکاری‌های بیشتر هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی و سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به گوش رسید. در این خصوص توضیح دهید

یکی از رویکردهایی که می‌تواند به دستگاه‌های اجرایی کمک کند، پیدا کردن حلقه‌های متصل کاری است. شهرداری اصفهان سرمایه‌گذاری خوبی در امور فرهنگی و ورزشی در سالیان گذشته داشته است. مشکلاتی که اخیراً در منطقه کوه صفه پیش آمده، آمار تلفات بالای افراد در این کوه است؛ در این‌جا قصد داریم کار مشترکی را با شهرداری اصفهان انجام دهیم تا با ترویج کوه‌پیمایی عمومی و آموزش‌های کوتاه مدت، الزامات کوه‌پیمایی و ایمنی‌های مورد نیاز را از سوی مربیان دارای صلاحیت به علاقه‌مندان منتقل کنیم. در واقع قرار است تعامل چندجانبه با شهرداری انجام گیرد و ثمره آن را به زودی برای علاقه‌مندان خواهیم دید.

روزهای اخیر ریاست فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در مصاحبه‌ای با ایمنا درخصوص روند خوبی که در هیئت استان اصفهان شکل گرفته صحبت‌هایی داشت. یکی‌از موارد جالب توجه انتخاب دبیر هیئت با رأی صاحب‌نظران از سوی شما بود. در این خصوص صحبت کنید

موردی که به آن اعتقاد دارم این است که در هر جامعه به ویژه جامعه ورزش، انتخاب فردی که مورد اقبال همه باشد حائز اهمیت است. وجود آن پذیرش عمومی کمک می‌کند تا امور به خوبی پیش رود. جوانان خوبی در استان اصفهان داریم و اگر بتوانیم در مدیریت، ترکیبی از این جوانان و افراد با تجربه داشته باشیم، می‌توانیم فعالیت‌های مؤثری را برای هیئت رقم بزنیم. تمام تلاش ما این است که از جوانان نخبه در ترکیب اجرایی هیئت استفاده کنیم؛ از جمله دبیر هیئت «کیوان زمانی» که بعد از نظرسنجی اقبال بیشتری نسبت به وی بود و بنده نیز آن را پذیرفتم.

رضا زارعی ریاست فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در همان گفت‌وگو دو ایراد از هیئت کوه‌نوردی اصفهان را مطرح کرد. اولین ایراد نبود زیر ساخت مناسب در اصفهان است که در تنها سالن مورد استفاده هیئت تداخل کاری برای رشته‌های آن وجود دارد. آیا برنامه‌ای برای بهبود شرایط دارید؟

روزهای گذشته با سرپرست اداره کل ورزش و جوانان دیدار داشتیم و به وی اعلام کردیم که هیئت‌های ورزشی همچون سربازی‌های اداره کل ورزش و جوانان هستند که می‌توانند سیاست‌های ورزشی را در جامعه اجرا و پخش کنند. یک سالن داریم که در آن مربیان، قهرمانان ملی و همه علاقه‌مندان در آن کار می‌کنند. این سالن متعلق به هیئت نیست بلکه در تملک اداره کل ورزش و جوانان است. باعث تأسف است که هر سال باید نگران باشیم در مزایده‌ها این سالن در اختیار هیئت می‌ماند یا خیر.

صحبت‌هایی را با دکتر محمدی داشتیم و راهکارهایی را ارائه دادیم که علاوه بر مرتفع شدن نگرانی‌ها، امکانات به روزی در اختیار داشته باشیم. اصفهان، استان نسبتاً خشک و کویری است. قهرمانان ملی در یخ‌نوردی و بهترین‌های دره‌نوردی مربوط به این استان هستند و این موضوع، پشتکار علاقه‌مندان را در استان ما نشان می‌دهد. دراصل در اوج بودن باید بستری برای آن‌ها داشته باشد. امیدوار هستم که این کار انجام گیرد و از ارگان‌های ذیربط همچون اداره کل ورزش و جوانان می‌خواهم با خرد جمعی نیازهای ما را برطرف کنند.

ایراد دوم ریاست فدراسیون کم‌توجهی مسئولان استان به محمدرضا صفدریان قهرمان ملی‌پوش یخ نوردی استان است. نظرشما در این خصوص چیست؟

این باعث خجالت و تأسف ماست؛ درواقع جمله بهتری نمی‌توانم بگویم. قهرمان ملی کشور وقتی می‌خواهد به مسابقات برون‌مرزی برود باید کاسه گدایی دست بگیرد تا تنها هزینه سفر را تأمین کند. صفدریان برای سفرهایی که می‌رود، یک ریال هم برای خودش نخواسته و تنها قصد تأمین هزینه سفرها را دارد. باید این را قبول کنیم که نتوانسته‌ایم از قهرمان ملی‌مان حمایت درستی داشته باشیم. حتی زیرساخت خوبی برای تمرین او نداریم که «محمدرضا صفدریان» مجبور است برای تمرین‌ها به روسیه برود که نیازمند هزینه بالاست. امیدوارم در آینده بتوانیم با تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز یخ‌نوردی، حداقل نیازمندی‌های وی را تأمین کنیم.

هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اصفهان در سال‌های اخیر جزو پنج استان برتر در حوزه آموزش بوده است. آیا برنامه‌ای برای تداوم این امر وجود دارد؟

همین طور است. سیاستی که در دوره‌های قبل اتخاذ کردیم این بود که در هر رشته‌ای از هیئت که مربیان بومی نداشتیم حمایت‌های مادی و معنوی انجام دهیم تا بتوانیم مربیان تربیت‌یافته‌ای را برای استان پرورش دهیم. همچنین امتیاز دیگری که برای حمایت از باشگاه‌ها در دوره حاضر در نظر می‌گیریم، برگزاری دوره‌های آموزشی به ویژه دوره‌های پیشرفته است. این سیاست‌ها را در این دوره ادامه خواهیم داد تا بتوانیم در حوزه آموزش سرآمد باشیم.

صحبت پایانی

صحبتی را با عموم شهروندان استان اصفهان دارم. کوه‌نوردی جزو ورزش‌هایی است که هم خاصیت جسمی مناسب و هم روحی و معنوی دارد. شرط بهره‌مندی از این معنویات این است که با آگاهی و دانش وارد کوه شویم. موضوعات محیط‌زیستی و فنی و حرفه‌ای نیاز به آموزش دارد. درخواست دارم شهروندان موضوع آموزش را در زمان حضور در این فضاها جدی بگیرند. از طرف دیگر، صحبتی با هم‌نوردان و کوه‌نوردان استان دارم که اگر در کنار یکدیگر باشیم، چندین برابر انرژی پیدا می‌کنیم. همگرایی ما در هیئت کوه‌نوردی حلقه مفقوده است که امیدوارم بتوانیم نه تنها جزو پنج هیئت برتر بلکه در صدر هیئت‌های کوه‌نوردی و صعود کشور قرار بگیریم.

کد خبر 583907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.