آخرین جزئیات زمین‌لرزه ۶ ریشتری در افغانستان

سخنگوی طالبان از افزایش تلفات زلزله چهارشنبه در افغانستان به بیش از سه هزار و ۵۰۰ کشته و زخمی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وقوع زلزله‌ای با قدرت ۶.۱ ریشتر در افغانستان، دست‌کم ۱۵۰۰ کشته و دو هزار زخمی برجای گذاشت. این زلزله بامداد روز چهارشنبه _یکم تیرماه_ در ۴۴ کیلومتری شهر «خوست» واقع در جنوب شرق افغانستان و در عمق ۵۱ کیلومتری زمین رخ داد.

بلال کریمی، سخنگوی طالبان از افزایش تلفات زلزله چهارشنبه در افغانستان به بیش از سه هزار و ۵۰۰ کشته و زخمی یعنی ۱۵۰۰ کشته و بیش از دو هزار زخمی خبر داد.

وی افزود: دسترسی به مناطق زلزله‌زده بسیار دشوار است و به ابزار ویژه نیاز دارد.

سخنگوی طالبان در عین حال گفت: تمام کمک‌هایی که از سوی کشورها اعلام شده تنها وعده بوده و تاکنون اجرایی نشده است. گفته می‌شود که این زلزله تنها در ولایت‌های «پکتیکا» و «خوست» با توجه به شدت آن تلفات بالایی داشته است.

درخواست کمک به داغ‌دیدگان

«ملأ هبت‌الله» رهبر طالبان در پی این زلزله، در پیامی از جامعه جهانی و سازمان‌های بشردوستانه خواست که به مردم این کشور کمک کنند.

در همین رابطه «بلال کریمی» سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای در توئیتر اعلام کرد: از جامعه جهانی، مؤسسات خیریه و سازمان‌های بشردوستانه می‌خواهیم که در ارتباط با این فاجعه به مردم افغانستان کمک کنند و تمام تلاش خود را برای کمک به داغ‌دیدگان به کار گیرند.

منابع خبری افغان اعلام کرده بودند که مقامات طالبان صبح روز چهارشنبه درباره زلزله در ولایت‌های مختلف این کشور یک نشست فوق‌العاده تشکیل دادند. این جلسه به ریاست ملأحسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان برگزار شد.

در همین رابطه خبرگزاری طلوع افغانستان اعلام کرد که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت موقت طالبان گفته است که این نشست با هدف کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه در برخی از ولایت‌های کشور برگزار شده است.

همزمان بلال کریمی، دیگر سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با «ان بی‌سی‌نیوز» اعلام کرد که صدها تن از مردم افغانستان در زلزله اخیر مجروح شدند. به گزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا، این زمین‌لرزه در عمق ۳۱.۶ مایلی (حدود ۵۰ کیلومتری) زمین رخ داد. مقامات طالبان اعلام کردند که کمک‌رسانی به مناطق آسیب‌دیده ادامه داشته و به احتمال زیاد آمار تلفات افزایش خواهد داشت.

آمادگی پزشکی قانونی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان

سازمان پزشکی قانونی ایران نیز از آمادگی خود برای خدمات‌رسانی به مردم زلزله‌زده این کشور خبر داد و اعلام کرد: بر اثر وقوع زلزله شش ریشتری که بخش‌هایی از جنوب‌شرقی کشور افغانستان را لرزاند، تعداد زیادی از مردم این مناطق کشته یا مصدوم شدند.

سازمان پزشکی قانونی ایران با ابراز تأسف از این حادثه دردناک و ابراز همدردی با مردم افغانستان، برای یاری رساندن به پزشکی قانونی و مردم این کشور اعلام آمادگی کرد.

کمک‌های بشردوستانه ایران به افغانستان

سخنگوی طالبان امروز از دریافت کمک‌های بشردوستانه ایران برای زلزله‌زدگان افغانستان خبر داد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرد که دو هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه برای کمک به زلزله‌زدگان افغانستانی از ایران رسید.

یعقوب سلیمانی، دبیرکل هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب گفته بود که محموله کمک‌های بشردوستانه که از تهران با هواپیماهای ارتش ارسال می‌شود، شامل ۴۰۰ دستگاه چادر امدادی و ۸۰۰ تخته موکت به افغانستان است.

وی افزود: علاوه بر آن، محموله دیگری نیز از استان سیستان‌وبلوچستان به صورت زمینی به افغانستان ارسال می‌شود که شامل ۱۲۰۰ تخته موکت، هزار بسته غذایی و ۶۰۰ دستگاه چادر امدادی است.

تسلیت وزارت خارجه به مردم همسایه

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در توئیتی با تسلیت به خانواده قربانیان زلزله در افغانستان نوشت: به رسم همسایگی و برادری، در این لحظات سخت، در کنار مردم شریف و صبور افغانستان هستیم.

وی در واکنش به زلزله در حوالی شهر «خوست» در جنوب‌شرق افغانستان در توئیتی تصریح کرد: به رسم همسایگی و برادری، در این لحظات سخت، در کنار مردم شریف و صبور افغانستان هستیم.

وزیر امور خارجه در ادامه با تسلیت به خانواده قربانیان این زلزله، برای درگذشتگان مغفرت و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت کرد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: محموله کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به سرعت در افغانستان تحویل خواهد شد.

یک میلیارد افغانی برای کمک به آسیب‌دیدگان

وزارت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی دولت طالبان اعلام کرد: یک میلیارد افغانی، برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله اخیر در کشور اختصاص داده شده است که به هر جان‌باخته زلزله اخیر ۱۰۰ هزار افغانی و به هر خانواده افراد مجروح ۵۰ هزار افغانی داده خواهد شد.

«مولوی شرف‌الدین مسلم» معاون وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی گفت: براساس حکم رهبر کابینه توافق شد که به خانواده هر شهید صد هزار افغانی و به زخمی پنجاه هزار افغانی کمک اختصاص داده شود.

این وزارت از نهادهای کمک‌رسان داخلی و خارجی نیز همچنین خواست که برای آسیب‌دیدگان زلزله مرگبار اخیر کمک‌های فوری فراهم سازند.

به دنبال وقوع زلزله مرگ‌بار در افغانستان، رهبر طالبان در پیامی با خانواده‌های آسیب‌دیده ابراز همدردی کرد و به مقام‌های محلی دستور داد تا هرچه زودتر به خانواده‌های آسیب‌دیده کمک کنند.

قاری یوسف احمدی رئیس مرکز رسانه‌های دولت طالبان گفت: از جامعه جهانی، نهادهای خیریه و تمام نهادهای بشردوستانه می‌خواهیم که با افغان‌ها همکاری کنند.

درخواست کمک پاپ به افغانستان

«پاپ فرانسیس» از کشورهای جهان خواست به افغانستان کمک کنند تا این کشور با اثرات زلزله ویرانگر مقابله کند.

رهبر کاتولیک‌های جهان افزود: در چند ساعت گذشته زمین‌لرزه‌ای در افغانستان قربانیان و خسارات زیادی برجای گذاشت. همدردی خود را با مصدومان و زلزله زدگان اعلام می‌کنم و به ویژه برای کسانی که جان خود را از دست دادند و خانواده‌هایشان دعا می‌کنم.

وی در ادامه افزود: امیدوارم با کمک همگان بتوانیم از رنج مردم افغانستان بکاهیم.

محموله امدادی هلال احمر برای زلزله زدگان

یعقوب سلیمانی، دبیرکل هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران از ارسال محموله امدادی و بشردوستانه این جمعیت شامل هزار بسته غذایی و هزار دستگاه چادر امدادی برای زلزله‌زدگان افغانستان خبر داد.

وی با تسلیت جان‌باختن تعدادی از شهروندان افغانستان در پی زلزله ۶ ریشتری بامداد چهارشنبه شهر «خوست» افزود: با توجه به خسارات سنگین به جامانده از این زلزله، جمعیت هلال‌احمر ایران یک محموله کمک‌های بشردوستانه شامل ۴۰۰ دستگاه چادر امدادی و ۸۰۰ تخته موکت به افغانستان ارسال می‌کند.

دبیرکل هلال‌احمر ادامه داد: این محموله امشب از تهران با هواپیماهای ارتش ارسال می‌شود و علاوه بر آن، محموله دیگری نیز از استان سیستان‌وبلوچستان به صورت زمینی به افغانستان ارسال می‌شود که شامل ۱۲۰۰ تخته موکت، هزار بسته غذایی و ۶۰۰ دستگاه چادر امدادی است.

آمادگی پاکستان برای کمک‌

وزارت خارجه پاکستان ضمن اعلام همدردی با مردم افغانستان به خاطر کشته و زخمی شدن صدها نفر در زلزله روز چهارشنبه این کشور، اعلام کرد که اسلام‌آباد کمک‌های بشردوستانه به همسایه شمالی خود ارسال خواهد کرد.

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد: مقامات و سازمان‌های خیریه این کشور در تلاش برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به همسایه شمالی خود هستند.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: دولت و مردم پاکستان، عمیق‌ترین همدردی خود را با مردم کشور افغانستان ابراز می‌کنند. مردم پاکستان در این زمان سخت کنار برادران افغان خود ایستاده‌اند.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز در پیامی ضمن ابراز همدردی با مردم افغانستان گفت: در این زمان سخت در کنار برادران و خواهران افغان می‌ایستد؛ مردم پاکستان در غم و اندوه برادران افغان خود شریک هستند.

شریف به ارگان‌های دولتی پاکستان دستور داده تا کمک‌های لازم به افغانستان ارسال شود.

نیروهای مسلح پاکستان نیز اعلام کردند که آماده ارائه تمامی کمک‌های بشردوستانه ممکن به مردم افغانستان هستند.

ارسال دو هواپیمای حامل کمک‌های اولیه

سفارت ایران در کابل اعلام کرد، به دنبال زلزله در مناطق جنوبی افغانستان دو هواپیما حامل کمک‌های اولیه به این مناطق اعزام شده است.

سفارت ایران در توئیتی ضمن ابراز همدردی با ملت شریف افغانستان، اعلام کرد که اقدامات کمکی لازم از جمله اعزام دو هواپیمای حامل کمک‌های اولیه به عمل آمده است.

حمایت جامعه جهانی از زلزله‌زدگان

دبیرکل سازمان ملل با ابراز همدردی با مردم افغانستان به دلیل زلزله امروز خواستار حمایت جامعه بین‌المللی به منظور کمک به خانواده‌های آسیب‌دیده در این فاجعه شد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: از شنیدن خبر تلفات جانی ناشی از زمین‌لرزه‌ای که اوایل امروز به وقت محلی نزدیکی شهر «خوست» افغانستان را لرزاند، متأسف شدم.

دبیرکل سازمان ملل افزود: بنا به گزارش‌ها، در این زلزله صدها نفر کشته و زخمی شده‌اند و این تلفات غم‌انگیز ممکن است افزایش یابد.

گوترش با مردم افغانستان ابراز همدردی کرد و گفت: آن‌ها در حال حاضر از تأثیر سال‌ها درگیری، مشکلات اقتصادی و گرسنگی رنج می‌برند. به خانواده‌های قربانیان عمیقاً تسلیت می گویم و خواهان بهبودی سریع مجروحان هستم.

وی تصریح کرد: سازمان ملل متحد در افغانستان کاملاً بسیج شده است. تیم‌های ما در حال حاضر در محل حضور دارند و نیازها را ارزیابی کرده و پشتیبانی اولیه را ارائه می‌دهند.

دبیر کل سازمان ملل ادامه داد ما به حمایت جامعه بین‌المللی جهت کمک به صدها خانواده‌ای که در این فاجعه آسیب دیده‌اند، امیدوار هستیم. اکنون زمان همبستگی است.

آمادگی تیم امدادی هلال‌احمر خراسان‌رضوی

محسن ذاکریان، مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی گفت: تیم امدادی ۲۲ نفره هلال‌احمر استان آماده اعزام به مناطق زلزله‌زده افغانستان جهت ارائه خدمات امدادی به حادثه‌دیدگان، به محض اعلام نیاز از سوی آن کشور است.

وی با اعلام این خبر افزود: با هماهنگی‌های انجام شده در سطح ملی، بین‌المللی و استانی توسط سازمان امداد و نجات کشور و با همراهی استانداری، این آمادگی برای اعزام فوری و کمک لازم به کشور دوست و همسایه فراهم شده است.

وی با بیان اینکه بامداد چهارشنبه زلزله‌ای در جنوب شرقی افغانستان و بخش‌هایی از پاکستان رخ داد، گفت: براساس گزارشات دریافتی از افغانستان تاکنون صدها نفر در این حادثه جان باختند و بیش از ۵۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

وی ادامه داد: تیم ۲۲ نفره هلال احمر متشکل از تیم‌های واکنش سریع شامل امدادگران ویژه و متخصص است که در حالت آماده‌باش قرار دارند تا در صورت نیاز جهت اعزام به منظور کمک بیشتر به همنوعانمان در افغانستان اعزام شوند.

ذاکریان بیان کرد: سامانه گروه درمان اضطراری موسوم به «بی. اچ. سی. یو» هم آماده شده تا در صورت نیاز به کشور افغانستان اعزام شود و کادر درمانی با هماهنگی اورژانس آماده شده‌اند تا این سامانه را همراهی کند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: با وقوع زلزله افغانستان در استان خراسان رضوی نیز حالت آماده‌باش اعلام شده است و چند شهر این استان مانند تایباد، مشهد، خواف، تربت‌حیدریه و تربت‌جام به صورت ویژه آماده امداد در صورت وقوع حوادث احتمالی قرار دارند.

آمادگی مدیریت بحران کشور

محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از اعلام آمادگی کامل این سازمان جهت کمک رسانی به زلزله‌زدگان افغانستانی خبر داد.

وی با اشاره به وقوع زمین زلزله ۶.۱ ریشتری در شرق افغانستان و جان باختن تعدادی از شهروندان افغانستانی گفت: طبق دستور وزیر کشور تیم‌های مدیریت بحران کشور در آماده‌باش کامل به سر می‌برند که در صورت نیاز تیم‌هایی به کشور افغانستان اعزام شوند.

وی با اشاره به برگزاری نشست تمرین آمادگی در برابر زلزله که با همکاری دفتر هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران و سازمان مدیریت بحران برگزار شد، افزود: همکاری‌های بشردوستانه در مواقع بحران‌ها و مخاطرات طبیعی، یک موضوع دوطرفه خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران نیز برای کمک‌رسانی به کشورهای آسیب‌دیده دیگر اعلام آمادگی می‌کند.

نامی تاکید کرد: این یک حقیقت است که تمام مردم دنیا باید در مواقع بحران و مخاطرات به هم کمک کنند و این نشست‌های چندجانبه می‌تواند زیرساخت این همکاری‌ها را از طریق تفاهم و گفت‌وگو درخصوص ظرفیت‌ها فراهم سازد.

وی خاطرنشان کرد: تیم‌های مدیریت بحران با تمام امکانات آماده رفتن به کشور دوست و همسایه افغانستان هستند.

تیم‌های اضطراری هلال‌احمر آماده اعزام

پیمان نامدار، معاون بهداشت، درمان و توان‌بخشی جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد: در صورت اعلام نیاز جمعیت هلال‌احمر افغانی و فدراسیون جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، تیم‌های درمان اضطراری این معاونت آماده اعزام برای ارائه خدمات درمانی به مصدومان زلزله ۶/۱ ریشتری در جنوب‌شرقی افغانستان هستند.

وی گفت: تیم‌های درمانی پاسخ به عملیات سوانح هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تجربه‌های بین‌المللی متعددی در عملیات‌های برون‌مرزی همچون سیل بزرگ پاکستان و انفجار بندر بیروت در تابستان ۱۳۹۹ داشته‌اند و در صورت نیاز می‌توانند واحدهای درمانی سریع‌الاستقرار خود را با تجهیزات کامل و برپایی اتاق عمل صحرایی در کمتر از چند ساعت در ولایت «پکتیکا» برپا کنند.

وی افزود: تیم‌های درمان اضطراری هلال‌احمر ایران، بهره‌مند از پزشکان و پرستاران آموزش دیده برای پاسخ سریع به وضعیت درمانی مصدومان سوانح طبیعی هستند. این تیم‌ها در مشارکت با فدراسیون جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، آمادگی دائم دارند تا در سوانح بین‌المللی مداخله کنند.

مراکز درمانی سریع‌الاستقرار هلال‌احمر با پیوستگی چادرهای بزرگ به سرعت ایجاد می‌شوند و دارای اتاق عمل و بخش‌های بستری هستند.

کد خبر 583654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.