مقابله با تحریم‌ها در دستور کار تهران و مسکو

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنج‌شنبه، دوم تیرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مقابله با تحریم‌ها در دستور کار تهران مسکو» نوشت: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیروز (چهارشنبه) به منظور دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان به تهران سفر کرد.

وی قرار است امروز با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در تهران و در محل وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کند. یک روز مانده به این سفر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته بود «سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از بیست‌ودوم تا بیست‌وسوم ژوئن _یکم تا دوم تیرماه_سفری به تهران خواهد داشت تا درباره توافق هسته‌ای و موضوع اوکراین با مقامات ایران رایزنی کند.»

زاخارووا در یک کنفرانس خبری اظهار کرده بود: «لاوروف از بیست‌ودوم تا بیست‌وسوم ژوئن، به دعوت وزیر امور خارجه ایران سفری کاری به تهران خواهد داشت. انتظار می‌‎رود به تبادل نظر درباره بعضی مسائل بین‌المللی از جمله وضعیت برجام ادامه دهند.»

او همچنین گفته است که وزیر امور خارجه روسیه در تهران درباره وضعیت اوکراین، سوریه، یمن و افغانستان، همچنین همکاری اقتصادی میان دو کشور گفت‌وگو کند. پیش از این نیز سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده بود که سفر وزیر خارجه روسیه درخصوص روابط دوجانبه و افزایش همکاری در منطقه قفقاز و اوراسیا رایزنی خواهد کرد.

مقابله با تحریم‌ها در دستورکار تهران مسکو

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مؤسسات مالی ناسالم زیر ذره‌بین دولت» نوشت: عمده نقدینگی در اقتصاد ایران در اختیار سیستم پولی کشور است. بعضی مؤسسات پولی و مالی به جای اینکه نقدینگی را برای تسریع سرعت قطار تولید به‌کارگیری کنند، صرف فعالیت‌هایی می‌کنند که در نهایت بازارهای مورد استفاده مردم را با نابسامانی مواجه می‌کنند، به طور نمونه با وجودی که شرکت‌های بورسی باید در حوزه توسعه سرمایه‌گذاری کنند، ۸۰۰ هزار میلیارد تومان سود تقسیم‌نشده را در حساب‌های خود در بانک‌ها دپو کرده‌اند، در این میان دولت سیزدهم که قلب مشکلات اقتصاد ایران را هدف گرفته، این بار به گفته رئیس‌جمهور فعالیت مؤسسات مالی ناسالم را زیر ذره‌بین قرار داده است.

با وجودی که رهبر معظم انقلاب سال‌های سال است با اشاره به اهمیت ارتقای تولید در اقتصاد ایران به دولت‌ها توصیه کرده‌اند از امکان مردمی کردن اقتصاد و خصوصی‌سازی مردم محور اقتصاد غفلت نکنند و تمام امکانات موجود در جهت اقتصاد مقاومتی و تولید دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین به‌کارگیری شود، متأسفانه در سال‌های گذشته آن‌طور که انتظار می‌رفت به تقویت تولید ملی و اقتصاد مقاومتی توجه نشد.

سیاست‌گذار اقتصادی باید بداند که در اقتصاد ایران چه می‌گذرد و چه پتانسیلی برای تقویت تولید ملی وجود دارد، در حالی که عده‌ای جذب سرمایه و سرمایه‌گذار خارجی را تنها راه بهبود وضعیت اقتصاد ایران معرفی می‌کنند، عده‌ای از کارشناسان اقتصادی این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا تمام سرمایه‌های موجود در کشور در جهت تقویت تولید هدایت شده است و از کجا معلوم که فردا به فرض ورود سرمایه و سرمایه‌گذار خارجی این سرمایه و اشخاص به حوزه‌های غیرمولد و سفته‌بازی ورود نکنند.

مقابله با تحریم‌ها در دستورکار تهران مسکو

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فصل جدید ترانزیت از ایران» نوشت: پس از آغاز ترانزیت تمام ریلی و حرکت قطار کانتینری قزاقستان از مسیر ایران، روز دوشنبه _سی‌ام خردادماه_ هم اولین قطار باری بین‌المللی «عبور از دریای خزر» از «یین چوان» در شمال غرب چین به سمت بندرانزلی حرکت کرد تا پازل‌های تکمیل کننده نقش حیاتی ایران در مسیر ترانزیتی شرق به غرب، وارد مرحله جدیدی شود. بیست‌وهشتم خردادماه نیز برای نخستین بار محموله ترانزیت چندوجهی از روسیه به هند مسیر خود را از طریق کریدور شمال_جنوب موسوم به INSTC آغاز کرد که پس از ورود به بندرعباس از طریق آب‌های ایران به سواحل غرب هند ارسال خواهد شد.

در همین حال معاون اول رئیس‌جمهور عصر دیروز (چهارشنبه) در جلسه کارگروه ترانزیت کشور با اشاره به موقعیت جغرافیایی استثنایی ایران، ترانزیت را یکی از مزیت‌های اصلی کشور دانست و به مسائل اخیر بین‌المللی و بسته شدن مسیرهای برخی کشورهای همسایه به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، اشاره کرد و گفت: فرصتی استثنایی پیش روی ایران قرار گرفته تا با توسعه ظرفیت‌های موجود بتواند خلأ پیش‌آمده در منطقه را جبران و به درآمدهای بیشتری دست پیدا کند.

مقابله با تحریم‌ها در دستورکار تهران مسکو

کد خبر 583619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.