نقش رسانه‌ها در جلب مشارکت مردم در اداره شهر

جلسه هم‌اندیشی هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر با مدیران رسانه‌های شهر اصفهان با موضوع «مسائل شهری و نقش رسانه‌ها در جلب مشارکت مردم در اداره شهر» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی اعتصامی، مدیرکل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان در جلسه هم‌اندیشی هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر با مدیران رسانه‌های شهر اصفهان با اشاره به فرایند تدوین پیوست رسانه برای پروژه‌های شهری، اظهار کرد: با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر در سال ۹۵، پیوست فرهنگی پروژه‌ها تدوین و نگاشته شده است.

وی با بیان اینکه آئین‌نامه‌ای برای تدوین پیوست‌ها و دستورالعمل‌ها در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری نوشته شده است که طبق آن، تدوین پیوست رسانه‌ای پیش خواهد رفت، ادامه داد: ویژگی‌ها و الزامات تدوین دستورالعمل‌ها بر اساس این سند تهیه می‌شود.

مدیرکل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان تصریح کرد: در تدوین پیوست‌های رسانه‌ای ابتدا به بیان اهمیت و اهداف چرایی تهیه دستورالعمل پرداخته می‌شود، سپس دامنه کاربردی آن تعریف خواهد شد؛ همچنین اصلاحات و تعاریفی که در پیوست آورده می‌شود، تعریف و ارکان، کمیته‌ها، کارگروه‌ها و کمیسیون‌های لازم تبیین خواهد شد.

اعتصامی خاطرنشان کرد: در فرایند تهیه پیوست رسانه‌ای سه فاز پیش‌نگر، حین‌نگر و پس‌نگر دستورالعمل تدوین خواهد شد.

پیوست رسانه‌ای به صورت شفاف تشریح شود

منصور گلناری، سرپرست روزنامه رسالت در اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: لازم است ابتدا موضوع پیوست رسانه‌ای به صورت روشن و شفاف تشریح شود، زیرا برداشت‌های افراد از پیوست رسانه‌ای متفاوت است.

وی افزود: برخی تصورشان از پیوست رسانه‌ای محدود به نشست خبری و رپرتاژ آگهی است، اگر چه این بخش هم می‌تواند در پیوست رسانه‌ای لحاظ شود، بنابراین ابتدا باید طرح پیوست رسانه‌ای بازگو شود.

سمیه مسرور، سرپرست خبرگزاری ایلنا در اصفهان در این نشست گفت: با معضلات متعددی چون آلودگی هوا و احیای زاینده‌رود روبه‌رو هستیم که انتظار داشتیم به صورت جدی‌تر در سفر اخیر ریاست‌جمهور به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: اگر از امیدآفرینی صحبت می‌شود باید این مهم در جلسات شورای اسلامی شهر دیده شود.

احمدرضا دهانی، سرپرست روزنامه کار و کارگر با اشاره به سرمایه‌گریزی از اصفهان، اظهار کرد: لازم است مدیریت شهری بررسی کند که در چه بخش‌هایی از شهر مشارکت مردمی نسبت به قبل کم شده است و دلایل آن چیست.

هلیلی، سرپرست روزنامه جهان اقتصاد نیز در این جلسه اظهار کرد: در ادوار گذشته حین افتتاح پروژه‌ها در محلات، مردم منطقه دیداری با شهردار منطقه و شهردار اصفهان داشتند و نقطه نظرات خود را مطرح می‌کردند و این باعث امید و نشاط می‌شد که پیشنهاد می‌شود در این دوره نیز ادامه یابد.

عادل دهدشتی، سرپرست خبرگزاری برنا در اصفهان نیز در این نشست خاطرنشان کرد: در دوره قبل مدیریت شهری، شهر را به ضعف روابط‌عمومی باختند و امیدواریم که این اتفاق در این دوره نیفتد.

وی با بیان اینکه باید بین رسانه‌های شهرداری و مدیریت شهری یک پنجره واحد ایجاد شود، گفت: اگر سخن از پیوست رسانه و جهاد تبیین می‌گوئیم اولین ابزار آن رسانه‌های شهرداری است که باید یک پنجره واحد برای آن ایجاد شود.

سرپرست خبرگزاری برنا در اصفهان خاطرنشان کرد: لازم است نقاط مثبت اصفهان را منعکس کنیم، زیرا شهر اصفهان امروز نیاز به جذب سرمایه‌گذار ندارد، بلکه نیازمند سرمایه‌پذیری است.

وی تصریح کرد: در یک پروژه سه پیوست فنی، توسعه‌ای و اجتماعی داریم که رسانه یکی از ابزار اقناع اجتماعی است که سه عرصه همراهی، هم‌سویی و ترویج ذیل آن تعریف می‌شود.

افسر طه، به نمایندگی از روزنامه زاینده‌رود نیز اظهار کرد: برای جلب مشارکت، ابتدا باید به اعتمادسازی اهمیت دهیم، به راستی ما چه میزان توانسته‌ایم در ارکان زیست‌پذیری شهر، مردم را با خود همراه کنیم؟

ندیمی، نماینده روزنامه بین‌المللی توریست اظهار کرد: منظور مدیریت شهری از پیوست رسانه‌ای چیست، آیا تنها بحث دیده‌بانی از رسانه‌ها انتظار است؟ این مهم به صورت روتین انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: مدیریت شهری باید به گونه‌ای عمل کند تا شهروندان به آن اعتماد کنند.

اهمیت تمرکز بر نقاط امیدآفرین و فرصت‌های شهر

مجید شریفی‌فر، مدیر مسئول خبرگزاری ایمنا نیز در این نشست اظهار کرد: بین این موضوع که واقعیت شهر اصفهان چیست و اینکه بازنمایی رسانه‌ای شهر چه باشد، تفاوت وجود دارد.

وی ادامه داد: اعضای شورای اسلامی شهر باید روی نقاط امیدآفرین و فرصت‌های شهر تمرکز کنند تا اخبار مناسب با این موضوعات منعکس شود، به عنوان مثال شایسته است اعضای شورای اسلامی شهر به تبیین ابعاد شعار «اصفهان من، شهر زندگی» بپردازند.

مدیر مسئول خبرگزاری ایمنا تصریح کرد: اعتقاد داریم بین زیست‌ناپذیری و احساس زیست‌ناپذیری در اصفهان تفاوت وجود دارد.

وی در پاسخ به ادعای یکی از حضار مبنی بر وجود تناقض در موضع‌گیری‌های رسانه‌های شهرداری، گفت: دلیلی بر این ادعا وجود ندارد و رسانه‌های شهرداری در موضوعات مهم با یکدیگر هماهنگ و هم‌جهت هستند.

شریفی‌فر گفت: مقایسه بودجه و امکانات رسانه‌ها با یکدیگر با توجه به میزان نفوذ، اثر و نیز رسالت‌های هر رسانه معنا می‌یابد و صرف مقایسه قدر مطلق بودجه رسانه‌ها با یکدیگر چیزی را ثابت نمی‌کند.

مریم مؤمنی، سرپرست روزنامه مواجه اقتصادی نیز گفت: ما باید امید را در بین سرمایه‌گذاران افزایش دهیم و اعتماد را در شهر تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه امروز فکر و ذهن سرمایه‌گذاران اصفهانی، ساخت‌وساز در شمال کشور است، افزود: نباید مردم را به چیزی جز واقعیت‌ها تشویق کنیم.

حجت‌الاسلام میثم ریاحی، مدیر مسئول هفته‌نامه ریاح اظهار کرد: جهاد تبیین در شهرداری آن‌گونه که باید و شاید اتفاق نیفتاده است و بیشتر رسانه‌ها از آنچه باید مطلع باشند، نیستند.

وی تاکید کرد: جنس کار شهرداری با استانداری و اعضای دولت متفاوت است، شهرداری به جهت حیطه وظایف و خدمات باید ارتباط بیشتری با مردم داشته باشد، لذا مردم انتظار دارند که اعضای شورای اسلامی شهر را بیشتر بین خود ببینند.

مدیر مسئول هفته‌نامه ریاح افزود: اخبار امیدآفرین از سوی شهرداری باید ایجاد شود، مردم از این دوره مدیریت شهری انتظار دارند با تفکر انقلابی روبه‌رو شوند.

سیدامیرحسین ابطحی، سردبیر خبرگزاری حوزه در اصفهان نیز اظهار کرد: مدیریت یک شهر مدرن به برخورد سنجیده با شهروندان نیاز دارد که در این راستا به منظور ایفای وظایف و حقوق شهروندی دسترسی به منابع آگاهی‌دهنده لازمه کار است.

وی افزود: برخی از شهروندان و رسانه‌ها در صورتی آماده همکاری با مدیریت شهری برای اداره بهتر شهر می‌شوند که بدانند منافع آنها در روند تعامل و همکاری تأمین خواهد شد.

این فعال رسانه‌ای گفت: برای جلب مشارکت مردم و رسانه برای اداره شهر ابتدا باید جایگاه صحیحی از شورای اسلامی شهر را در زیست‌بوم اجتماعی شهروندان تعریف کرد.

وی خاطرنشان کرد: لزوم تحقق پیوست رسانه‌ای در کنار هر پروژه، قرار گرفتن یک مشاور رسانه‌ای در کنار هر یک از اعضای شورای اسلامی شهر است.‌

کد خبر 583600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.