ریزش ناگهانی متروپل نتیجه نبود نظارت است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: وظیفه معمار نظارت واقعی است و ایستایی ساختمان به معمار بستگی دارد ،به همین دلیل ساختمان متروپل بهره‌برداری نشده فرو می‌ریزد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی چمران، امروز _چهارشنبه، یکم‌تیرماه_ در جریان دومین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری استان‌ها و کلان‌شهرها، با اشاره به اجرا نشدن صحیح اصول ساخت و ساز در گذشته به ویژه در انبوه سازی‌هایی که در مقیاس کوچک انجام می‌شد، اظهار کرد: این فضاها را به این منظور که زودتر به دست متقاضیان برسانند به اصلاح بساز و بفروش می‌ساختند و تحویل می‌دانند این در حالی بود که هیچ گونه استانداردی رعایت نمی‌شد.

وی ادامه داد: در آن زمان تبلیغات بیشتر آشپزخانه‌های اوپن و ویو ابدی را شامل می‌شد و مهندسان معمار نیز دنبال رو این بساز بفروش‌ها شدند، بنابراین کمیسیون‌های معماری و شهرسازی موظف است، ساخت و ساز را نظام‌مند کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: عده‌ای چشمشان نه تنها در سیاست بلکه در معماری نیز به دنیای غرب است. برای نمونه شخصی از مسئولان دولت‌های گذشته سعی داشت با تقلید از هتلی در مالزی در تهران هتل بسازد، در حالی که آن هتل مخصوص جغرافیای پرباران مالزی بود نه تهران و این در حالی است که معماری ایرانی بسیار غنی و توانمند است و ایرانیان مخترع بسیاری فنون معماری بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه شاهد معماری ناهنجاری در نمای ساختمان‌ها هستیم، تصریح کرد: باید تلاش کنیم در معماری شهرسازی اینگونه نماها دست کم در معماری مسکونی ممنوع شود، چرا که روحیه خانواده ایرانی درون‌گرا است و نمی‌تواند بی‌بند و بار باشد و اگر هم شاهد آن هستیم، محصول تحمیل و عادت است و اگر آن را رها کنیم به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. به‌راستی وضع معماری ناهنجار است و در مقابل نسل‌های آینده مسئول هستیم.

چمران افزود: امروزه کار معمار به طراحی خلاصه شده است، اما در واقع کار معمار نظارت واقعی است و باید هفته‌ای چند بار ساختمان را بررسی کند، چرا که ایستایی ساختمان به معمار بستگی دارد و برای همین ساختمان متروپل هنوز بهره‌برداری نشده، فرو می‌ریزد.

کد خبر 583486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.