خدمات شیشه اتومبیل

یکی از قطعات مهم در صنعت خودروسازی، شیشه اتومبیل و توجه به کیفیت و جنس آن است.

با توجه به حساس بودن و ظرافت شیشه، این صنعت دارای اهمیت قابل‌توجهی است که بیشتر از جنبه ایمنی و کیفیت مورد بررسی قرار داده می‌شود. تصور کنید که ماشین شما شیشه نداشته باشد و در یک محوطه باز قرارگرفته‌اید که باران می‌آید، به نظرتان چه اتفاقی می‌افتد؟

نقش شیشه در اتومبیل

شیشه خودرو به عنوان یک قطعه کاربردی در صنعت خودروسازی به کار گرفته می‌شود. وظیفه عمده این محصول ایجاد یک عایق بین کابین و سرنشینان با فضای خارج و محیط اطراف است. این عایق راننده را در برابر سرما، گرما، باد، باران، برف و حتی تابش مستقیم نور خورشید محافظت می‌کند. علاوه بر این تمامی قطعات داخلی کابین از جمله فرمان، داشبورد و قسمت‌هایی که می‌توانند در اثر مواردی که ذکر شد دچار آسیب‌دیدگی شوند را محافظت می‌کند.

در زمان‌های گذشته، شیشه ماشین از جنس شیشه‌های معمولی که در درب و پنجره‌ها به کار برده می‌شوند، استفاده می‌شد. یکی از معایب اصلی این نوع شیشه اتومبیل در هنگام تصادف‌ها است که باعث می‌شود به سرنشینان خودرو آسیب جدی وارد شده و در بسیاری موارد بریدگی‌های عمیق را به وجود آورد. از این رو خودروسازان و مهندسین کیفی درصدد برآمدند تا نوعی شیشه تولید کنند تا از افراد در برابر حوادث محافظت کند.

تکنولوژی به کار رفته در ساخت شیشه اتومبیل

همراه با پیشرفت تکنولوژی و آشنایی مهندسین با انواع مواد، آن‌ها موفق شدند تا با استفاده از P. V. B که نوعی فیلم پلاستیکی است، شیشه‌ای با جنس لمینت تولید کنند. این نوع شیشه با دو لایه شیشه از دو طرف پوشش داده می‌شود تا میزان ایمنی و مقاومت شیشه خودرو در برابر ضربات و وارد شدن تنش‌ها را افزایش دهد. از شیشه لمینت بیشتر در طراحی و ساخت برای قسمت جلو ماشین استفاده می‌شود.

وجه تمایز بین شیشه جلو ماشین و شیشه‌های عقب و جانبی در نوع جنس آن‌ها و نحوه فرایند تولید است. شیشه‌های جانبی و عقب پس از انجام برشکاری و شکل‌پذیری‌های لازم در دمای ۶۰۰ الی ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد، حرارت داده شده و به سرعت سرد می‌شوند. همین امر موجب می‌شود تا یک استحکام سطحی در آن‌ها به وجود آید. با این احتساب میزان مقاومت آن‌ها در برابر وارد شدن ضربه کمتر از شیشه لمینت به کار رفته در قسمت جلو خواهد بود.

آشنایی با شیشه لمینت

همه ما می‌دانیم که شیشه‌های معمولی در اثر آسیب‌دیدگی یا ایجاد ترک به سرعت دچار شکستگی شده و در اثر این شکست به تکه‌های درشت و تیز تبدیل می‌شوند. این تکه‌های برنده می‌توانند آسیب‌های جانی و مالی بسیاری را به وجود آورند.

در مقابل شیشه‌های لمینت است که از میان لایه‌های پلیمری به صورت لایه‌لایه بین سطوح شیشه استفاده می‌شود. کل این قطعات با قرار گرفتن تحت فشار و حرارت به صورت یکپارچه در کنار هم، شیشه لمینت را تشکیل می‌دهند.

به کار بردن دو لایه شیشه محافظتی باعث می‌شود تا میزان ضریب ایمنی آن‌ها افزایش یابد. این نوع شیشه در صورت وارد شدن ضربات شدید به دلیل یکپارچگی که بین سطح آن برقرار است، فرونمی‌ریزد و از وارد شدن آسیب به سرنشینان جلوگیری می‌کند به همین دلیل از بهترین نوع شیشه به کار رفته در خودرو به‌حساب می‌آیند.

تفاوت بین شیشه‌های جلو، جانبی و عقب خودرو

همان‌طور که گفته شد، شیشه‌های جلو با استفاده از لایه محافظتی P. V. B در هنگام وارد شدن نیروی خارجی یا قرار گرفتن تحت فشار، خرده شیشه‌های ایجاد شده را به دلیل چسبندگی سطحی، درون خود نگه‌داشته و از پخش شدن آن‌ها بر روی سرنشینان جلوگیری می‌کند.

خدمات شیشه اتومبیل

شیشه‌های عقب و جانبی از جنس سکوریت هستند و از استحکام بالایی برخوردار هستند اما در اثر وارد شدن ضربه، به قطعات خیلی ریز اما بدون لبه‌های برنده تبدیل شده و هیچ آسیبی به سرنشینان وارد نمی‌کند. در برخی خودروهای خاص از شیشه لمینت برای شیشه‌های جانبی و عقب استفاده می‌شود.

نقش گرم‌کن در شیشه‌های عقب

به منظور افزایش دید راننده در مواقع بارش باران و برف، خطوط مشکی رنگی بر روی شیشه به عنوان گرم‌کن به کار رفته است. بیشترین کاربرد این خطوط در مواقعی است که شیشه خودرو در اثر شرایط جوی نامساعد دچار یخ‌زدگی یا بخار شده باشد. هم‌زمان با روشن شدن سیستم برق اتومبیل، جریان برق وارد این خطوط شده و با ایجاد گرما موجب می‌شود تا قطرات شبنم و باران محو شوند و دید راننده افزایش پیدا کند.

ترمیم شیشه اتومبیل

ترمیم شیشه خودرو به معنای ترمیم سنگ خوردگی شیشه یا ترمیم ترک شیشه اتومبیل است که با هدف پیشگیری از گسترش ترک و شکستگی و بهبود وضعیت شیشه لمینت انجام می‌شود. در اولین اقدام برای جلوگیری از پیشروی شکستگی یا ترک نباید خودرو را جابجا کنید تا ترمیم کار متخصص در محل حاضر شود. ترمیم با تزریق مواد رزین و اشعه uv انجام می می‌شود.

خدمات شیشه اتومبیل

در صورتی که ترک شیشه و یا سنگ خوردگی قابل ترمیم باشد، نسبت به تعویض شیشه، در اولویت قرار می‌گیرد زیرا هم هزینه‌ی کمتری دارد و هم نگرانی بابت آب بندی شیشه وجود نخواهد داشت. حتماً قبل از هر اقدامی با منتخصصین این امر مشورت کنید.

شیشه خودرو دودی شده

دودی کردن شیشه ماشین به دلایل داشتن ظاهر زیبا و هم‌چنین جلوگیری از تابش نور خورشید به قطعات داخلی کابین انجام می‌شود. بیشترین کاربرد آن در مناطق گرم است.

کلام آخر

کاربرد شیشه اتومبیل در صنعت خودروسازی به منظور ایجاد حفاظ ایمنی بین فضای داخلی کابین و محیط بیرون دارای اهمیت ویژه است. این قطعه مهم در بدنه خودرو به عنوان یک عایق می‌تواند از جان سرنشینان و هم‌چنین وارد شدن آسیب به قطعات داخلی خودرو در اثر بارش باران، برف، گرما و سرما و… کارایی مناسبی داشته باشد.

شرکت خدمات شیشه اتومبیل پرشین با عرضه و فروش انواع مختلف شیشه خودرو در اندازه و شکل‌های مختلف توانسته رضایت تعداد زیادی از مشتریان خود را جلب کند. از طرفی خدمات ارائه شده از جانب شیشه اتومبیل پرشین مانند دودی کردن، ترمیم شیشه اتومبیل در محل و… موجب می‌شود تا شما به آسانی تنها با یک تماس به صورت حضوری و سیار از آن‌ها بهره‌مند شوید.

کد خبر 583468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.