اصفهان نیازمند توسعه پایدار است/ مقابله با فرونشست دغدغه مدیریت شهری

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سفر ریاست جمهوری گفت: ۲۱۷ مصوبه، ۳۰ دستگاه و ۳۰ هزار میلیارد تومان سه عدد کلیدی است که در سفر ریاست جمهوری به اصفهان به ثبت رسید، بنابراین باید آن را تا تحقق کامل به ذهن بسپاریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد در برنامه رادیویی برخط با اشاره به سفر اخیر ریاست جمهور به همراه هیئت دولت به استان اصفهان، اظهار کرد: مدیریت شهری اصفهان از حدود یک ماه و نیم پیش در جلسات تخصصی، مطالبات مردم اصفهان را احصا و در قالب بیانیه‌ای به مدیریت استان تقدیم کردند.

وی ادامه داد: در این بیانیه فرابخشی در حوزه‌های مختلف مانند آب، محیط زیست، میراث فرهنگی، گردشگری و حمل‌ونقل ۳۰ مطالبه به صورت کارشناسی ارائه شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سفر هیئت دولت ۲۱۷ مصوبه برای اصفهان به همراه داشت، گفت: مخاطب این تعداد مصوبه در حقیقت ۳۰ ارگان و دستگاه مربوطه هستند که شهرداری اصفهان یکی از آنها است.

وی تصریح کرد: مقرر شد این مطالبات با ۲۱۷ مصوبه هیئت دولت در اصفهان مقایسه تا مشخص شود این دغدغه‌ها که می‌تواند پیشران توسعه شهر و استان باشد تا چه میزان با مصوبات هم‌خوانی دارد، دولت در این سفر ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های اصفهان اختصاص داده است.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه حضور رئیس جمهور و هیئت دولت در اصفهان برکات و دستاوردهای خوبی به همراه دارد، افزود: در نشست شورای اداری استان یکی از مسئولان در ابتدای سخنان خود شاخص‌های توسعه‌ای اصفهان را مطرح و به جایگاه نخست اصفهان در بسیاری از حوزه‌ها اشاره کرد، این در حالی است اگر در برخی شاخص‌های اقتصادی در میان برترین‌ها هستیم به همان نسبت نیز در پیامدهای آن جایگاه برتر داریم، بنابراین اصفهان نیازمند توسعه‌ای پایدار است.

سخنان معاون اجرایی رئیس جمهور سبب ایجاد گسست است

وی با بیان اینکه تصویری از اصفهان در مقابل دیدگان تمام مردم است که آن را برخوردار نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: معتقد هستیم سخنان معاون اجرایی رئیس جمهور در شورای اداری بخش قابل توجهی از مردم را در مقابل هم قرار می‌دهد و گسست ایجاد می‌کند؛ شعری که وی در توصیف زاینده رود قرائت کرد، جالب نبود و شورای اسلامی شهر بلافاصله بعد از پایان جلسه مراتب اعتراض خود را به صولت مرتضوی اعلام کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سخنان صولت مرتضوی را از نتایجی که از سفر هیئت دولت به دست آمد و تأکیدات رئیس جمهور در خصوص زاینده رود تفکیک می‌کنیم، تصریح کرد: آیت الله رئیسی مطالبه مردم اصفهان در خصوص زاینده رود را مطالبه‌ای به حق دانست و بر پیگیری و رفع این مشکل تاکید کرد.

نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: رئیس جمهور معتقد بود مسئله آب اصفهان قابل رفع، اما زمان‌بر است، بر این اساس در این سفر بر تدوین طرح جامعی پیرامون حل مسائل زاینده رود مبتنی بر عدالت و شفافیت تاکید کرد تا منابع و مصارف در بالادست و پایین دست مشخص شود، در واقع همه باید بدانند اگر آب نیست، برای همه نیست و اگر آب وجود دارد لازم است در اختیار همه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حضور وزرای رئیس جمهور در سطح استان مصوباتی نیز در برداشت، اظهار کرد: به عنوان مثال طی بازدیدی که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان نماینده دولت سیزدهم در شهر اصفهان از منطقه گردشگری صفه داشتند، دستوراتی دادند که موانع اجرایی و بهره‌برداری از فاز دوم تله‌کابین صفه به زودی رفع خواهد شد، همچنین در بازدید از منطقه گردشگری ناژوان مقرر شد تهیه طرح جامع ناژوان به شورای برنامه‌ریزی استان ارسال و اگر لازم است وزارتخانه به این موضوع وارد شود تا مسائل مربوط به این طرح رفع شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان نماینده دولت در شهر اصفهان موضوع فرونشست در ابنیه تاریخی به صورت میدانی بررسی شد.

اهمیت پیگیری مسئله آب و فرونشست در سطح ملی

وی خاطرنشان کرد: یکی از توصیه‌های رئیس جمهور، تفکیک فرونشست از موضوع آب بود؛ به هر جهت خشکی زاینده‌رود علت اصلی فرونشست محسوب می‌شود، اما اینکه بگوییم برای حل مسئله فرونشست تنها لازم است مشکل آب رفع شود، صحیح نیست و رئیس جمهور تأکید کرد که به این پدیده باید به صورت یک موضوع جدا نگاه و آن را مدیریت کرد. مردم جای نگرانی نداشته باشند، زیرا پیرامون این موضوع تدابیری انجام می‌شود، البته اینکه می‌گوئیم جای نگرانی وجود ندارد، دلیل بر بی‌توجهی به این موضوع نیست، بلکه موضوع فرونشست پذیرفته شده و به دنبال راهکارهای مقابله با آن هستیم، البته مدیریت شهری در این زمینه پیشگام بوده و از مدت‌ها قبل پروژه‌ای تحت عنوان بررسی دلایل فرونشست زمین را آغاز کرده و تا امروز ۳۰ درصد از این پروژه پیشرفت داشته است. همچنین دستور رئیس جمهور مبنی بر تشکیل کارگروه خاص برای بررسی موضوع فرونشست زمین نشان از آن دارد که این معضل از سوی دولت نیز پذیرفته شده است.

نباتی‌نژاد با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با وزیر اقتصاد، افزود: در این جلسه بیشتر در خصوص تأثیر سیاست‌های اقتصاد کلان بر سیاست‌های اقتصاد شهری و شهرداری‌ها بحث و تبادل نظر شد؛ اگر می‌خواهیم یک اقتصاد سالم داشته باشیم، اقتصاد شهر باید روان و سالم باشد. تدبیرهای اخیر پیرامون بازتوزیع درآمدهای سیاستی شهرداری‌ها نیز مورد بحث قرار گرفت، به عنوان مثال باز توزیع مالیات بر ارزش افزوده که یکی از منابع درآمدی کلان پنج‌گانه شهرداری‌ها محسوب می‌شود، به استان‌ها واگذار نشده که این موضوع مشکلاتی را به همراه داشته است.

وی اظهار کرد: از جمله درآمدهایی که باز توزیع آنها نیز به شهرداری اصفهان فراموش شده، درآمد ناشی از جرایم راهنمایی و رانندگی است، چرا که طبق قانون باید ۶۰ درصد این درآمدها صرف توسعه زیرساخت‌های ترافیکی شهر شود. طبق قانون درآمد ناشی از جرایم راهنمایی و رانندگی در شهرها باید برای ساخت پارکینگ‌ها، رفع معضلات ترافیکی، هوشمندسازی شهر و در مجموع برای تسهیل عبور و مرور و کاهش ترافیک هزینه شود، لذا در این راستا شهردار اصفهان در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزیر اقتصاد، پیرامون بازتوزیع مالیات بر ارزش افزوده مباحثی را مطرح کرد تا روند پرداخت‌ها روان‌تر شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهروندان عدد ۲۱۷-۳۰-۳۰ را به خاطر بسپارند، گفت: ۲۱۷ مصوبه، ۳۰ دستگاه و ۳۰ هزار میلیارد تومان سه عدد کلیدی است که در سفر ریاست جمهوری به اصفهان به ثبت رسید و باید آن را تا تحقق کامل به ذهن بسپاریم.

مرکز پژوهش‌های شورای شهر چه مباحثی را دنبال می‌کند؟

وی در خصوص مجموعه اقدامات و فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان از ابتدای دوره ششم، گفت: این مرکز جبهه سوم در تصمیم‌گیری‌های شهری است؛ جبهه نخست تصمیم‌گیری‌ها صحن علنی شورای اسلامی شهر به همراه ۱۳ عضو آن است که تصمیمات در این صحن نهایی می‌شود. جبهه دوم تصمیم‌گیری هفت کمیسیون ذیل شورای اسلامی شهر است که هر یک در موضوعات مختلف تصمیم‌سازی می‌کند و در صورت نیاز کمیسیون‌ها، موضوعات به جبهه سوم تصمیم‌گیری یعنی مرکز پژوهش‌ها ارجاع داده می‌شود، لذا در این راستا حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ عنوان موضوع روی میز مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر قرار دارد که بخشی از آنها در حال پیگیری است یا روند بررسی آنها به اتمام رسیده است.

نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: بخش دیگر فعالیت‌های مرکز پژوهش‌ها مربوط به مجموعه تأکیدات و رویکردهایی که پیرامون منشور راهبردی شورای اسلامی شهر برای ما ترسیم شده است، خواهد بود، منشور راهبردی شورای ششم در پورتال شورای اسلامی شهر برای تمام شهروندان قابل مشاهده است. توسعه شبکه نخبگانی از دیگر اقدامات این مرکز به شمار می‌رود که در این راستا پروژه باشگاه شهراندیشان را پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به اهداف ایجاد باشگاه شهراندیشان، گفت: با توجه به اینکه قابلیت‌های درون سازمانی از حیث زمانی و تخصصی محدود است، پلتفرمی را ایجاد کردیم تا در این ساختار تمام شهروندانی که در اندیشه تعالی شهر هستند، حتی افرادی که بیرون از مرزهای کشور زندگی می‌کنند، اما دغدغه تعالی شهر را دارند، از طریق باشگاه شهراندیشان نظرات و ایده‌های خود را مطرح کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دغدغه‌ها و مشکلات شهر کم نیست، از سویی دیگر ایده‌ها نیز محدود نیست، تصریح کرد: این دغدغه‌ها و ایده‌ها باید در سازوکاری تعاملی به تصمیم‌گیری‌های شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری کمک کند.

پیگیری چالش‌های شهر در باشگاه شهراندیشان

وی با اشاره به دغدغه‌های مطرح شده در باشگاه شهراندیشان، گفت: موضوعات و لوایح مختلف می‌تواند در باشگاه شهراندیشان مطرح شود و افراد و اقشار مختلف شهر درباره آن نظر دهند و ریشه‌های آن را واکاوی کنند.

نباتی‌نژاد افزود: سلسله جلساتی از ابتدای سال پیرامون حوزه دانش‌بنیان بین صاحب‌نظران این حوزه انجام و نتیجه این جلسات منجر به طرح و مصوبه‌ای شد که دو هفته پیش در صحن علنی شورای اسلامی شهر به تصویب رسید.

وی اظهار کرد: بر این اساس ضمانت‌نامه‌های بانکی، از انحصار بانک‌ها خارج شد و صندوق پژوهش و نوآوری که ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، نیز می‌تواند ضمانت بدهد به این صورت روند فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: اختصاص فضای فعالیت و مکان به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بخش دیگری از این طرح بود که مقرر شد مدیریت شهری در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام دهد.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه مدیریت شهری حدود ۳۰۰ خدمت را به شهروندان ارائه می‌کند که برخی از آن‌ها بهره‌ور است، گفت: در تمام این مسیرها شرکت‌های دانش‌بنیان همراهمان بوده و هستند و جایی که امکان تسهیل‌گری لازم، مدیریت شهری نیز همکاری خواهد کرد.

کد خبر 583414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.