آسگاردیا؛ نخستین ایالت فضایی

آسگاردیا ایالت فضایی است که بر پایه تأمین سرمایه اجتماعی مورد نیاز برای اسکان بشر در فضا شکل گرفته است و بشریت را به سمت اسکان و اقامت در فضا پیش می‌برد. پروژه آسگاردیا قصد دارد، اقامت در فضا را به‌عنوان مسئله‌ای مهم به مردم معرفی کند و عملاً مقدمه‌ای برای تغییر نگرش جامعه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنگامی که پیرامون دانش نجوم و فناوری فضایی صحبت می‌شود، متوجه می‌شویم که این حوزه بسیار پرهزینه بوده و عملاً سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی که پیرامون گسترش فناوری یا انجام پروژه‌های فضایی صورت می‌گیرد، هیچ بازدهی کوتاه‌مدت و میان‌مدتی ندارد؛ اما همچنان کشورهای پیشرفته و پیشرو در این صنعت سرمایه‌گذاری‌های بسیاری انجام می‌دهند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل سرمایه‌گذاری برای توسعه صنعت فضا و دانش نجوم، چالش‌های مهمی است که پیشروی بشریت و حیات زمین وجود دارد که اصلی‌ترین آن افزایش جمعیت و کاهش منابع است؛ بنابراین برای تداوم زندگی و گسترش آینده بشریت باید از زمین فاصله بگیریم و قلمرو خود را گسترش دهیم که لازمه این کار شناخت دنیا از طریق علم نجوم و ایجاد راه برای سفر با کمک فناوری‌های فضایی است.

یکی از فعالیت‌هایی که امروزه پیرامون اسکان انسان در فضای خارج از جو زمین انجام شده، پروژه آسگاردیا است که تحت عنوان نخستین ایالت فضایی شناخته می‌شود و نقطه شروعی برای هدایت جامعه به سمت اقامت در فضا است. برای شناخت بیشتر پروژه آسگاردیا و بررسی اهمیت آن با عمران مرادی، پژوهشگر علوم فضایی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

چرا پرداختن به علم نجوم و گسترش فناوری فضایی حائز اهمیت است؟

امروزه شرایط زمین دچار دگرگونی شده و افزایش جمعیت موجب کاهش منابع موجود از جمله آب شده است؛ بنابراین عملاً برخی از معادن باارزش کره زمین در شرف نابودی قرار گرفته و به همین دلیل در آینده‌ای نزدیک شرایط زندگی در زمین دشوار خواهد شد. هنگامی که به این مسئله فکر کنیم، متوجه خواهیم شد که برای حل این مشکل راهی جز خروج از زمین و گسترش قلمرو انسان‌ها نداریم، اما این افزایش قلمرو تابع شناخت بهتر محیط اطراف است؛ در نتیجه علم نجوم و فناوری فضایی برای تداوم زندگی بشریت لازم است.

برای اسکان بشریت در فضا چه چیزی لازم است؟

هنگامی که پیرامون گسترش قلمرو انسان‌ها و زندگی در سیارات دیگر صحبت می‌شود، مهم‌ترین مسئله اسکان انسان‌ها در فضایی خارج از جو زمین است که باید پیرامون آن طرح‌سازی و تبلیغ افزایش یابد تا سرمایه اجتماعی لازم تأمین شود. امروزه صاحب‌نظران صنعت فضا به دنبال جلب توجه مردم برای سرمایه‌گذاری هستند تا فاصله بشر و فضا را کمتر کنند؛ درواقع اسکان بشر در فضا نیازمند حمایت مردم و شکل‌گیری سرمایه اجتماعی است.

پروژه آسگاردیا چیست؟

آسگاردیا، ایالت فضایی است که بر پایه تأمین سرمایه اجتماعی مورد نیاز برای اسکان بشر در فضا شکل گرفته و عملاً تحرک اجتماعی است که بشریت را به سمت اسکان و اقامت در فضا پیش می‌برد. پروژه آسگاردیا قصد دارد، اقامت در فضا را به عنوان مسئله‌ای مهم به مردم معرفی کند و عملاً مقدمه‌ای برای تغییر نگرش جامعه نسبت به این مسئله مهم محسوب می‌شود.

پروژه آسگاردیا چگونه شکل گرفت؟

در راستای گسترش و شناخت اهمیت اسکان بشر در فضا، شخصی به نام ایگور آشوربیلی که یک آذربایجانی اهل باکو است و به عنوان بنیان‌گذار مرکز بین‌المللی فضایی وین و رئیس کمیته تحقیقات فضایی یونسکو شناخته می‌شود، ایده‌ای تحت عنوان ایجاد نخستین کشور فضایی با نام آسگاردیا را ارائه کرد. آشوربیلی علاوه بر اینکه در زمینه تحقیقات فضایی بسیار فعال است به عنوان سرمایه‌گذاری حرفه‌ای نیز شناخته می‌شود و به همین دلیل در زمینه ایجاد نخستین کشور فضایی، فعالیت خود را آغاز کرد.

کشور فضایی آسگاردیا شامل چیست؟

آشوربیلی برای ایجاد ایالات فضایی آسگاردیا، ماهواره بسیار سبکی را طراحی کرد و به فضا فرستاد که این ماهواره می‌تواند حدود ۵۱۲ گیگابایت اطلاعات ذخیره‌سازی کند. وی پس از ارسال ماهواره به فضا، سایتی طراحی کرد که افراد علاقه‌مند بتوانند به عنوان اعضای این کشور کوچک ثبت‌نام کرده و فیلم، عکس یا مطالب خود را در سایت مخصوص ماهواره، بارگذاری کنند.

با تشکیل این سایت، افرادی اقدام به ثبت‌نام کردند و تبدیل به نخستین ساکنان کشور فضایی آسگاردیا شدند؛ سپس در سال ۲۰۱۷ یعنی یک سال پس از شکل‌گیری ایالت آسگاردیا، آشوربیلی انتخاباتی برگزار کرد تا مردم ایالت آسگاردیا که حدود ۱.۵ میلیارد نفر هستند، بتوانند حاکم کشور خود را برگزینند و طی این انتخابات خود ایگور آشوربیلی به عنوان حاکم آسگاردیا انتخاب شد؛ این کشور درحال‌حاضر توسط ۱۲ وزارتخانه و وزیر که زیر نظر ایگور آشوربیلی فعالیت می‌کنند، اداره می‌شود.

آیا ایالت آسگاردیا تنها متشکل از یک ماهواره است؟

درحال‌حاضر بله، یکی از سوالاتی که در بررسی پروژه فضایی آسگاردیا ذهن افراد را درگیر می‌کند، این است که چرا به ماهواره بسیار کوچک ایگور آشوربیلی، ملت یا کشور گفته می‌شود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که آشوربیلی با ایجاد این ماهواره و ساخت ایالت مجازی، قصد دارد سرمایه اجتماعی لازم برای اسکان بشریت در فضا را تأمین کند. ماهواره ایالت آسگاردیا به مرور توسعه خواهد یافت و در آینده، مردم می‌توانند در آن سکونت کنند؛ بنابراین آشوربیلی سعی می‌کند با ایجاد مفاهیم واقعی یک ملت مانند حق رأی، انتخاب حاکم و دریافت تابعیت، مقدمه و فرهنگی برای توسعه اسکان بشر در فضا ایجاد کند.

پیش‌بینی می‌شود که ماهواره آسگاردیا طی سال جاری از مدار خارج شود، اما معمولاً محموله‌های فضایی این چنین، بیشتر از حد معمول عمر می‌کنند؛ البته این ماهواره و به طور کلی پروژه آسگاردیا تنها مقدمه‌ای برای توسعه اسکان فضایی محسوب می‌شود.

کد خبر 583334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.