تحقق کامل اقتصاد دایره‌ای ساخت‌وساز در فرانسه

پروژه‌ای در شهر گرونوبل فرانسه، توانسته است مفهوم اقتصاد دایره‌ای در صنعت ساختمان را تا ۹۸ درصد تحقق ببخشد و جایزه ویژه Eurocities ۲۰۲۲ را در گروه "راه‌حل‌های مقیاس‌پذیر برای تأثیر مثبت آب‌وهوا" برنده شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ساخت‌وساز و نوسازی شهری معمولاً با تأثیرات منفی زیست‌محیطی شناخته می‌شود. استخراج مواد خام، تولید و ساخت‌وساز تا ۱۲ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای ملی در اروپا و بیش از ۳۵ درصد از کل تولید زباله اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد.

فرانسه اکنون قانونی اجباری کرده است که ۷۰ درصد زباله‌های ساختمانی باید بازیافت شود. مشکل اینجا است که طرز فکری در بین عموم جامعه و صنعت وجود دارد که استفاده مجدد از مصالح ساختمانی پرهزینه و زمان‌بر است. این‌گونه بود که پروژه Cadran Solaire در گرنوبل فرانسه به عنوان راهی برای نشان دادن خلاف این باور شکل گرفت.

توسعه مجدد مجتمع بیمارستان نظامی سابق در منطقه ترونش به یک مکان چند کاربری مسکونی و عمومی به عنوان بستر آزمایشی برای فرآیند "تخریب سبز" انتخاب شد. در اصل، هدف آن بازگرداندن مواد مورد استفاده برای ساختمان بیمارستان سال ۱۹۱۱ در بازار معاصر بود که نتایج شگفت‌انگیزی نیز داشت.

کلید موفقیت در بازاندیشی حلقه ساخت‌وساز، تخریب و نوسازی، مشارکت ساکنان محلی و تقاضای بازار برای مصالح ساختمانی بود. برنامه‌ریزان پروژه بر این اصل باور داشتند که در طبیعت هیچ چیز هدر نمی‌رود، فقط هدف و کاربری آن تغییر پیدا می‌کند.

از یک طرف، مسئولان قصد داشتند از هر مصالحی که می‌توانند برای ساخت سایت جدید و از جمله ایجاد مبلمان خیابانی، از گابیون گرفته تا سازه‌های باغ، دوباره استفاده کنند.

تحقق کامل اقتصاد دایره‌ای ساخت‌وساز در فرانسه

خلاقیت با تبدیل فضاهای جزیره‌ای به باغچه و زیرزمین‌های قدیمی به حوضچه‌های باران، انجام شد. در مواردی که مواد بازیافتی در شرایط بدی قرار داشتند و نمی‌توانستند مورد استفاده مجدد قرار گیرند، کارگاه‌هایی راه‌اندازی شد تا پتانسیل تبدیل آن‌ها افزایش یابد.

سازمان‌دهندگان پروژه تصمیم گرفتند راه دیگری را امتحان کنند که در صورت موفقیت، واقعاً یک اقتصاد صددرصد دایره‌ای موقت در پی نوسازی ایجاد می‌شد؛ تمام موادی که امکان استفاده مجدد وجود نداشت در یک فروشگاه خاص برای فروش گذاشته شد.

این فروشگاه یکی از نمونه‌های متعددی بود که نشان می‌دهد چگونه یک شهر راه‌های خلاقانه‌ای برای مشارکت دادن مردم در عملیاتی پیدا می‌کند که بسیار فنی است و نمی‌توان مستقیماً توسط شهروندان انجام شود. این فروشگاه برای عموم مردم و حرفه‌ای‌ها باز بود و امکان فروش مستقیم مواد جمع‌آوری شده در محل را بدون انتقال مواد از یک مکان به مکان دیگر فراهم کرد.

مجموعه‌ای از فعالیت‌های مثبت دیگری با جنبه اقتصاد دایره‌ای در طول تخریب نیز انجام شد که اهدای گیاهان محل به هنرستان باغبانی منطقه و کمک‌هزینه تجهیزات شهری برای توسعه پارک‌ها از آن جمله است.

این پروژه از هدف اولیه خود یعنی بازیابی ۸۵ درصد مواد فراتر رفت و ۹۸ درصد از ضایعات سایت بازیافت شد. طی این طرح، ۱۰ شغل جدید نیز ایجاد شد.

Cadran Solaire یکی از جوایز Eurocities ۲۰۲۲ را در گروه "با هم رهبری کنیم؛ راه‌حل‌های مقیاس‌پذیر برای تأثیر مثبت آب‌وهوا" برنده شد.

کد خبر 583310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.