شورای ششم اصفهان آماده تعامل با پارلمان کرواسی

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یکشنبه شب هیئت پارلمانی کرواسی به ریاست زلاتکو حسنبگوویچ بعد از دیدار با وزیر امور خارجه و قبل از دیدار با رئیس مجلس به اصفهان آمد و در کنار بازدید از نصف‌ جهان دیدار صمیمانه‌ای نیز با چند عضو شورای اسلامی شهر اصفهان داشت.

علی صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه یکشنبه شب هیئت پارلمانی کرواسی به ریاست زلاتکو حسنبگوویچ بعد از دیدار با وزیر امور خارجه و قبل از دیدار با رئیس مجلس به اصفهان آمد و در کنار بازدید از نصف جهان دیدار صمیمانه‌ای نیز با چند عضو شورای اسلامی شهر اصفهان داشت، اظهار کرد: بعضی از اعضای این هیئت عضو پارلمان کرواسی بودند و در شورای شهر زاگرب عضویت داشتند. در کنار تحرکات خوب دیپلماتیک دولت به خصوص در منطقه، این سفر پس از ۱۱ سال انجام شد.

وی با بیان اینکه در ابتدای این جلسه بعد از مقدمات رایج، بحث به موضوع جمعیت رسید، ادامه داد: زلاتکو از نرخ صفر رشد جمعیت در زاگرب گفت و از مهاجرت ۱۰ درصد کروات‌ها به کشورهای اروپایی بعد از پیوستن به اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرد. وی روایت جالبی از سایه تردید بر بقای کشورهای کوچک اروپایی در پنج دهه آتی به دلیل بحران جمعیت مطرح کرد، این در حالی است که او از تهدید هویت بعضی کشورهای بزرگ اروپا به واسطه حجم بالای مهاجران نیز صحبت کرد که در آینده احتمال دارد نژاد بومی این کشورها را در معرض انقراض قرار دهد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: زلاتکو رفتار گرم مردم و زیبایی اصفهان را نقطه برتری نصف‌جهان دانست و گفت کهخداوند در اعطای زیبایی اصفهان را نسبت به زاگرب برتری داده است.

وی خاطرنشان کرد: رئیس هیئت برای سومین بار به ایران می‌آمد و برای همکاران سفر اولی خود از زیبایی‌های ایران گفته بود. سفر اولی‌ها نیز گفتند قبل از سفر این روایت‌های زلاتکو زیاد قابل تصور نبود، اما بعد از سفر، با واقعیت حتی فراتر از تعاریف همسفرمان روبه‌رو شدیم و مشاهداتمان از ویژگی‌های ایران و اصفهان فراتر از تصور و برخلاف تبلیغات رسانه‌ای که ایران را منزوی و ناآرام توصیف می‌کردند، بود.

لزوم تقویت تبادلات اقتصادی و فرهنگی اصفهان و زاگرب در چارچوب مزیت‌های رقابتی

صالحی با تاکید بر اینکه در ادامه لزوم تقویت تبادلات اقتصادی و فرهنگی در چارچوب مزیت‌های رقابتی دو طرف مطرح شد و البته موانعی در این راه وجود دارد که باید رفع شود، گفت: این هیئت مطرح کردند که از امروز نمایندگان دو گروه حاکم و اپوزیسیون کرواسی، برای رفع تحریم‌ها در اتحادیه اروپا از ایران سخن خواهند گفت. نکته قابل توجه بازدیدهایشان، پناه دادن مردم اصفهان به ادیان و اقوام مختلف به ویژه ارامنه و لهستانی‌ها بود که از شنیدن ماجرای آن به وجد آمده بودند.

وی افزود: پناه دادن مردم اصفهان به ادیان و اقوام مختلف به ویژه ارامنه و لهستانی‌ها نماد روشنی از علاقه ما برای تعامل مبتنی بر احترام با تمام کشورهایی است که قائل به اولویت‌های ایران هستند. با توجه به اینکه زلاتکو در صحبت‌های خود گفته بود که به طور حتم اتفاق‌های مثبت سفر به اصفهان را منتقل می‌کنم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در راستای تقویت تبادل گردشگر به عنوان مزیت اصفهان نیز مباحثی مطرح شد و ضمن معرفی زمینه‌های آن اشاره داشتند که برای توسعه گردشگری نیاز به تبلیغات هدفمند و مؤثر در مبدا جذب گردشگر است، همچنین از زمینه همکاری ورزشی اصفهان و زاگرب با توجه به ظرفیت‌های هر دو طرف نیز سخن به میان آمد و ضمن تأیید آن اشاره جذابی داشتند که مربیان فوتبال از جمله برانکو و مرحوم کرانچار در کرواسی سفیران خوبی برای معرفی ایران شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در پایان نیز این هیئت اشاره کردند جدا از اهداف سیاسی این سفر و فارغ از پست‌های مسئولیتی آن‌ها تا سال‌ها به عنوان شهروندان کرواسی خاطرات و لحظات خوب سفر به اصفهان را به همراه خواهند داشت.

صالحی تصریح کرد: رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان از آمادگی برای تقویت تعاملات و بررسی هر نوع پیشنهاد در این راستا خبر داد و این جلسه با طرح زمینه‌های مثبت تداوم همکاری‌ها به پایان رسید.

کد خبر 583259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.