وزیر صمت روی خط خروج

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، سی‌ویکم خردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اعلام وصول استیضاح غیرقانونی بود» نوشت: به گفته نمایندگان مخالف استیضاح، برخی امضاهای طرح استیضاح برای آذرماه سال گذشته بوده که با اقدامات یکی از اعضای هیأت رئیسه به عنوان امضاهای طرح جدید در نظر گرفته شده، به همین دلیل طرح استیضاح فعلی اساساً غیرقانونی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اعلام وصول استیضاح غیرقانونی بود چراکه طبق آیین‌نامه داخلی، اعلام وصول استیضاح باید پس از رأی مثبت کمیسیون تخصصی انجام شود.

بنابر گفته نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن تعداد امضاهای طرح استیضاح رو به کاهش است و با ادامه این روند این طرح از دستور کار مجلس خارج می‌شود.

طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام وصول شد. این خبر عصر روز یکشنبه از سوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، رسانه‌ای شد. هفته گذشته یعنی بیست‌وچهارم خردادماه نیز نمایندگان مجلس به سیدرضا فاطمی‌امین پس از آن که از پاسخ‌های او قانع نشدند، کارت زرد دادند و اظهار کردند که در مدت پنج ماه باید مشکلات این حوزه به‌خصوص خودرو حل می‌شد.

سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون تخصصی صنایع و معادن طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را بررسی می‌کند.

اما روز گذشته حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن گفت: امضاهای نمایندگان موافق استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال کاهش است و کمیسیون هم هنوز این موضوع را در دستور قرار نداده است. در صورت روند کاهش امضاهای موافق استیضاح، این موضوع از دستور کار مجلس خارج خواهد شد.

وزیر صمت روی خط خروج

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «محیط زیست توان مقابله با «مافیای آشغال» را ندارد» نوشت: انباشت ۶۰ ساله زباله در جنگل‌های شمال کشور، کار را به جایی رسانده است که هر هفته در سازمان محیط زیست به خاطر آن جلسه برگزار می‌شود و البته نتیجه عملی‌ای هم ندارد! رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دیروز در این‌باره هشدار داد که پسماند در جنگل‌های شمال تمام منابع آب و خاک آن را از بین برده است.

به گفته معاون رئیس‌جمهور هنوز بر سر مالکیت پسماند دعواست و با وجود مافیا پشت این پول کثیف، اجازه ساماندهی در این زمینه داده نمی‌شود. بیش از نیم قرن است که زباله‌های شمال کشور میهمان ناخوانده جنگل‌های هیرکانی هستند. بارش باران هم باعث افزایش تولید شیرابه‌های سمی خطرناک و در نتیجه نابودی گونه‌های بی‌نظیر تنوع زیستی می‌شود. بررسی‌های گروه محیط‌زیست دانشگاه نوشیروانی بابل نشان می‌دهد که یک سوم سایت‌های دفن زباله‌های شمال در جنگل‌ها قرار دارد.

ترکیب انواع پسماندهای شهری، صنعتی و بیمارستانی در جنگل‌های شمال و بعضاً با ارتفاع ۹۰ متری از سطح زمین، امکان جابه‌جایی و انتقال آن برای طراحی یک محل جدید دفن زباله را بسیار سخت کرده است. از آنجایی که زباله‌ها به صورت روباز، بدون عملیات خاک‌پوشی، فشرده‌سازی و جمع‌آوری گازهای خروجی در جنگل تخلیه شده‌اند، هم آب را آلوده و هم به خاک نفوذ کرده‌اند.

یک نمونه از خسارت‌های زباله در شمال مربوط به شیرابه‌های سایت جمع‌آوری زباله در جنگل‌های سراوان است. این شیرابه‌ها با سرعت پنج تا ۲۰ لیتر بر ثانیه وارد رودخانه سفیدرود، سپس زرجوب و در نهایت راهی تالاب بین‌المللی انزلی می‌شود. جنگل‌های سراوان در گیلان از مراکز مهم انباشت زباله در شمال است. این مرکز زباله شهرهای رشت، صومعه‌سرا، آستانه اشرفیه و فومن را پوشش می‌دهد و روزانه ۸۰۰ تا ۱۰۰ تن زباله به آنجا انتقال داده می‌شود. احداث تصفیه‌خانه شیرابه سراوان در دولت قبل انجام شد، اما ظرفیت این تصفیه‌خانه سه لیتر در ثانیه است و جوابگو نیست، چراکه باید به شش لیتر در ثانیه ارتقا پیدا کند. در شرایط عادی ۱۸۰۰ تن و در ایام تعطیلات و حضور مسافران در گیلان، حدود ۲۵۰۰ تن زباله تولید می‌شود.

وزیر صمت روی خط خروج

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تمدید خودکار قرارداد اجاره و ممنوعیت صدور حکم تخلیه‌» نوشت: رستم قاسمی با حضور در یک برنامه تلویزیونی ضمن اشاره به نگرانی مستأجران در موضوع تأمین مسکن اظهار کرد: امسال به دلایل متعدد نرخ اجاره افزایش قابل توجهی یافته که ما به‌منظور ساماندهی این مسئله بسته پیشنهادی را برای حل مسئله به سران قوا و هیئت دولت ارائه کردیم.

وزیر راه و شهرسازی در بیان شاه‌کلید بسته پیشنهادی وزارت راه ادامه داد: بر اساس مصوبات قراردادهای مستأجران و موجران به طور خودکار تمدید می‌شود و سقف نرخ افزایش در تهران و کلان‌شهرها ۲۵ درصد و در سایر شهرها ۲۰ درصد خواهد بود.

وی تأکید کرد: هیچ مستأجری واحد مسکونی خود را تخلیه نمی‌کند و قراردادها به‌طورکلی تمدید خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: البته استثنائاتی برای این منظور در نظر گرفته شده است، مثلاً اگر موجری بخواهد فرزند تازه ازدواج کرده خود را در واحد مسکونی ساکن کند با مراجعه به شورای حل اختلاف این مسائل رفع خواهد شد.

قاسمی یادآور شد: ابزارهای مهمی طراحی کردیم تا ضمانت اجرای این قانون ارتقا یابد که در روزهای آتی رسانه‌ای خواهد شد. بسته مدیریت اجاره‌بها گفتنی است بر اساس اظهارات مسئولان وزارت راه و شهرسازی، بسته مدیریت اجاره‌بهای مسکن شامل سه بخش است؛ بخش اول کمک یا تشدید عرضه خانه‌های خالی به بازار مسکن یا همان سامانه املاک و اسکان است. اولین مالیات خانه‌های خالی پس از چهار دهه در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ اخذ شد.

وزیر صمت روی خط خروج

کد خبر 583170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.