۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
ایجاد مناطق آزاد فرهنگی در گنت

شهر گنت بلژیک قصد دارد مناطقی موسوم به "بنادر آزاد فرهنگی" را ایجاد کند که به صورت مدیریت اشتراکی و خلاقانه با حداقل نظارت بیرونی اداره می‌شوند. هدف چنین اقدامی این است همه تازه‌واردان بتوانند فرهنگ خود را در فضاهای عمومی مشترک ارائه کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات شهر گنت بلژیک، از استراتژی جدید خود برای کسب عنوان معتبر پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۳۰ رونمایی کردند. استراتژی Gent2030 دارای دو مشخصه اصلی جهت توسعه فرهنگی محلی است:

۱. استفاده از فرهنگ در سطح محله برای ترویج احساس تعلق در میان جمعیت جدا شده.

۲. ایجاد بنادر آزاد فرهنگی، فضاهای متعلق به شهر با حداقل مقررات که به صورت مشترک توسط هنرمندانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، مدیریت می‌شود.

احساس تعلق شهروندمحور

طبق بیانیه گروهی که این استراتژی را توسعه داده است، فضای زندگی و شرایط شغلی مناسب در کشور روز به روز کمیاب‌تر شده است و متعاقب آن افراد بیشتری به شهرها وارد می‌شوند. علاوه بر این، آن‌ها بر این باور هستند که قرن بیست‌ویکم به عصر آوارگی تبدیل شده است زیرا تعداد بی‌سابقه‌ای از مردم از جنگ، تغییرات آب‌وهوا و فقر فرار می‌کنند. این افراد به عنوان پناهنده و مهاجر به شهرها رانده شده است و خود را جدا از وطن و غریب می‌بینند.

بنابراین، شهر می‌خواهد یک فضای آزاد و باز فراهم کند؛ مکانی که همه تازه‌واردان بتوانند فرهنگ خود را در فضاهای عمومی مشترک ارائه کنند. در این میان مسئولان امیدوارند با ایجاد یک فضای مشترک رایگان فرهنگی، احساس تعلق را تقویت کنند؛ علاوه بر آن این ابتکار به موفقیت آن‌ها در منتخب شدن جهت پایتخت جوانان اروپا کمک می‌کند.

ایجاد مناطق آزاد فرهنگی در گنت

بنادر آزاد فرهنگی

ایده «بنادر آزاد فرهنگی» از مفهوم بنادر آزاد اقتصادی یا مناطق ویژه اقتصادی نشئت می‌گیرد که در این مناطق مقررات اقتصادی کمتری وجود دارد؛ حذف مقررات در یک منطقه خاص با هدف ترویج رشد و توسعه کسب‌وکار و تبدیل بندر به آهنربایی برای شرکت‌ها و استعدادهای جهانی است. در عین حال، بنادر آزاد معمولاً به یک منطقه خاص محدود می‌شوند، بنابراین استانداردهای بالای زندگی و شفافیت تجاری در کشور را مختل نمی‌کنند.

بنادر آزاد فرهنگی می‌خواهد این مفهوم را در بخش فرهنگی تقلید کند. با این حال، به جای در برگرفتن یک منطقه عظیم از گنت و اختصاص آن به فرهنگ، شهر می‌خواهد از چندین ناحیه کوچک‌تر استفاده کند. آن‌ها همچنین می‌خواهند حداقل مقررات و نظارت را در این فضاها داشته باشند تا از طریق تجربه‌های فرهنگی و اجتماعی، ایده‌های نوآورانه را بیازمایند و ترویج دهند.

این پناهگاه‌های فرهنگی باید به نوبه خود به صورت جمعی مدیریت شوند، مشارکت حداکثری همه را داشته باشند و در دسترس باشند. با این حال گنت در حال حاضر یک منطقه شهری است و زمین کمی برای اختصاص دادن به این امر وجود دارد و به همین دلیل است که مقامات تلاش دارند از حاشیه رودخانه شهر شامل اسکله‌ها و انبارها استفاده کنند.

علاوه بر این، تیمی که این استراتژی را توسعه داده است در یک بیانیه مطبوعاتی توضیح داد که این فضاها مانند چراغی درخشان و هنرمندانه از امید عمل می‌کنند. آن‌ها در ادامه توضیح دادند که گنت نه شهر بزرگی است و نه کوچک است، بلکه زیبا است و قبلاً قدرت و تاب‌آوری خود را ثابت کرده است.

کد خبر 583140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.