ادامه پروپاگاندای پمپئو درباره ایران

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: پاسخ متقابل ایران نسبت به ترور سردار سلیمانی این نبود که حتماً جنگی صورت می‌گیرد، اگر فضا ایجاب می‌کرد شاید پاسخ این اقدام منجر به جنگ با آمریکا می‌شد و این‌گونه نبود که آمریکا با اقداماتی که انجام داد مانع جنگ شد یا اینکه ایران در این حوزه ناتوان است.

حمیدرضا غلامرضازاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اظهارت اخیر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در خصوص ترور شهید سلیمانی اظهار کرد: هدف از صحبت‌های پمپئو اظهارات داخلی و بین‌المللی بود و وی به دنبال خودنمایی در حزب و فضای سیاسی داخلی آمریکا بود. یعنی قصد داشت نقش خود را میان جمهوری‌خواهان پررنگ کند و جمهوری خواهان نسبت به دموکرات‌ها قدرتی نشان دهند.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر مباحث بین‌المللی در این فضا مطرح است، آن هم تلاش آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها برای ضعیف نشان دادن ایران است تا عنوان کنند ایران آسیب‌پذیر است و سیاست "حمله به سر هشت‌پا" که اسرائیلی‌ها عنوان می‌کنند را مطرح کنند تا جبهه مقاومت ایران را زخمی و تضعیف کنند. این اظهارات برای این است که بگویند ما توان ضربه زدن به ایران را داشتیم و توان داریم که ایران را به تدریج از پا دربیاوریم.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: کارکرد اظهارات پمپئو در راستای تنش در مذاکرات، چالش‌های موجود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، صحبت‌هایی در راستای احیای مذاکرات برای یادآوری جنایت ترور شهید سلیمانی بوده است.

غلامرضازاده با بیان اینکه آن‌ها قصد دارند به هر روشی ایران را ضعیف نشان دهند، افزود: پاسخ متقابل ایران نسبت به ترور سردار سلیمانی این نبود که حتماً جنگی صورت می‌گیرد، اگر فضا ایجاب می‌کرد شاید پاسخ این اقدام منجر به جنگ با آمریکا می‌شد و این‌گونه نبود که آمریکا با اقداماتی که انجام داد مانع جنگ شد یا اینکه ایران در این حوزه ناتوان است.

وی ادامه داد: معتقدم سخنان پمپئو در قالب کمپین تبلیغاتی و پروپاگاندایی صورت گرفته است تا بگوید ما توانستیم اقداماتی علیه ایران انجام دهیم اما ایران توان پاسخگویی ندارد در حالی که اینگونه نیست، اگر ایران در مقابل این اقدامات عین‌الاسد را هدف قرار نمی‌داد قریب به یقین جنگ صورت می‌گرفت زیرا این سیگنال داده می‌شد که ایران واکنشی نشان نمی‌دهد و اقدامات بعدی صورت می‌گرفت و حملات بیشتری را شاهد بودیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: قرار نیست جنگ علنی و تمام عیاری صورت بگیرد، جنگ اکنون هم در حال اتفاق است، اکنون نیز جنگ را به صورت جدی‌تر در حملات سایبری که بین طرفین انجام می‌شود، مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: همگان می‌دانند جنگی صورت نخواهد گرفت چرا که آمریکایی‌ها توان جنگ ندارند که بخواهند جبهه جدیدی ایجاد کنند. همان‌گونه که در جنگ روسیه و اوکراین مشخص است و آمریکا، اوکراین را سپر جنگ قرار داده است و خود وارد جنگ نمی‌شود.

غلامرضازاده یادآور شد: رویکرد آمریکا این است که به حدی به ایران ضربه بزند تا تضعیف شود و نتواند اقدامی انجام دهد. از این‌رو ما باید جلوی این رویکرد را بگیریم و امنیت خود را تقویت کنیم، اما باید به این نکته توجه کرد که جنگ نشدن بعد از این اتفاقات به معنای موفقیت آمریکا نیست.

کد خبر 583138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.