۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۱
چرخش پرزیدنت

سفر رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه در ماه جولای در حالی انجام می‌شود که بایدن بارها مسئله حقوق بشر و قتل خاشقچی را به عنوان خط قرمز اعلام کرده است، اما امروز قصد دارد از آن عبور و باید با بن‌سلمان دیدار کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پیش اعلام شد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اواسط ماه جولای قرار است به خاورمیانه سفر کند و در این سفر ابتدا به اسرائیل، کرانه باختری و سپس به عربستان سعودی خواهد رفت و با بن‌سلمان، ولیعهد عربستان دیدار خواهد کرد.

این در حالی است که جو بایدن برای اولین بار به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به این سفر خواهد رفت، همچنین برای اولین بار است که یک هواپیما به صورت مستقیم از تل‌آویو برمی‌خیزد و در ریاض فرود می‌آید.

براساس بیانیه کاخ سفید که در راستای سفر جوبایدن به خاورمیانه منتشر شد، آمده است: رئیس‌جمهور آمریکا در این سفر ضمن تقویت تعهد ایالات متحده به اهمیت اسرائیل در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس به همراه سران کشورهای مصر، عراق و اردن شرکت و با همتایان خود از منطقه برای پیشبرد منافع امنیتی، اقتصادی و دیپلماتیک واشنگتن دیدار خواهد کرد.

جو بایدن در حالی با بن‌سلمان دیدار خواهد کرد که پیش‌تر و در راستای قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی به دستور بن‌سلمان روابط این دو کشور به شدت کاهش یافته بود. با این حال بسیاری از تحلیلگران معتقدند این سفر را در راستای استیصال دولت آمریکا در کاهش قیمت سوخت در این کشور انجام می‌شود، اما همچنان مقامات آمریکایی معتقدند حضور بایدن در غرب آسیا به دلایل امنیتی صورت می‌پذیرد.

سفر بایدن به خاورمیانه در راستای رضایت عربستان به افزایش صادرات نفت

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهداف سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه اظهار می‌کند: اهداف مشخصی چه از سوی سخنگویان رسمی دولت آمریکا و چه از سوی رسانه‌ها برای این سفر تعیین شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اصلی‌ترین دغدغه دولت و رئیس‌جمهور آمریکا بحث انرژی است، ادامه می‌دهد: به دنبال جنگ روسیه به اوکراین قیمت انرژی به شدت افزایش یافته است، در داخل آمریکا نیز قیمت بنزین رقم‌های بی‌سابقه‌ای پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح می‌کند: سفر جو بایدن به خاورمیانه به عنوان یکی از مراکز اصلی تولید انرژی و نیز عربستان که جزو کشورهای تولید کننده و صادرکننده نفت در جهان بوده حائز اهمیت است.

وی اضافه می‌کند: جو بایدن امیدوار است با این سفر رضایت عربستان سعودی را برای افزایش تولید و صادرات جلب کند و کمبود شدید نفت در جهان به گونه‌ای مدیریت شود که قیمت‌ها رو به کاهش برود.

ابوالفتح خاطرنشان می‌کند: موضوع ایران از دیگر اهداف سفر رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه است، به هر حال بازگشت آمریکا به برجام در مرحله دشواری قرار گرفته است، آمریکایی‌ها امیدوار هستند از طریق سفر بایدن به منطقه و دیدار با مقامات عربستان و اسرائیل که به عنوان دو بازیگر اصلی مخالفان منطقه‌ای احیای برجام هستند فشار بر ایران را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه آمریکا قصد دارد ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران شکل دهد، می‌گوید: آمریکا قصد دارد از ابزار نظامی برای تهدید بیشتر ایران استفاده کند و ایران را وادار کند که یا پای میز مذاکره به خواسته آمریکا تن بدهد یا سیاست منطقه‌ای را تغییر دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور می‌شود: همچنین تلاش برای برقراری روابط دیپلماتیک بین عربستان و اسرائیل از دیگر اهداف این سفر خواهد بود، در ادامه اقدامات دونالد ترامپ در راستای توافق ابراهیم که بحرین، امارات و اسرائیل را به رسمیت شناختند و روابط دیپلماتیک برقرار کردند از آن زمان گمانه‌زنی‌هایی مطرح می‌شد که چه زمانی عربستان به این مسیر می‌پیوندد و سوار قطار برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل می‌شود.

وی تصریح می‌کند: بایدن در ابتدای سفر خود به خاورمیانه به اسرائیل سفر خواهد کرد و از آن‌جا مستقیم به عربستان سفر می‌کند که برای نخستین بار یک هواپیما از تل‌آویو از زمین بلند خواهد شد و در ریاض به زمین خواهد نشست و این مهم زمینه‌ساز این است که سعودی‌ها رودربایستی را کنار بگذارند و رسماً با اسرائیل وارد تعامل و گفت‌وگو شوند و روابط دیپلماتیکی را برقرار کنند.

بایدن قصد دارد جبهه ارتجاعی منطقه را در مقابل ایران قرار دهد

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهداف سفر رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه اظهار می‌کند: جو بایدن در شرایط دشوار کنونی و علی‌رغم مواضع قبلی که برای خودداری سفر به عربستان و رژیم اشغالی داشت، ناگزیر به سفر به منطقه شد که این موضوع هم نشان‌دهنده استیصال بایدن و شرایط دشوار داخلی است و هم نداشتن صداقت بر مواضع خود بود.

وی اضافه می‌کند: بایدن گفته بود اگر به عربستان سفر کنم با بن‌سلمان ملاقات نخواهم کرد در حالی که با بن سلمان هم ملاقاتی خواهد داشت. به نظر می‌رسد بایدن قصد دارد از طرح ابراهیم پشتیبانی کند به همین دلیل می‌تواند روابط سردی که اکنون با عربستان دارد را به حالت قبل بازگرداند و از عربستان بخواهد نفت بیشتری صادر کنند هرچند که عرب‌ها ظرفیت بیشتری برای صادرات نفت ندارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: اما آنچه مهم است این بوده که عربستان در موضع برتر قرار می‌گیرد و بایدن که مسئله حقوق بشر و قتل خاشقچی را به عنوان خط قرمز اعلام می‌کرد از آن هم عبور کرده است، زمانی بایدن حاضر نبود جواب تلفن بن‌سلمان را دهد، اما امروز باید آستان بن‌سلمان و ارتجاع سعودی باشد.

وی می‌افزاید: تمام این موارد نشان‌دهنده شرایط نامتعادل و وضعیت شکننده بایدن است و اینکه نتوانست در سیاست خارجی پرستیژ نداشته خود را حفظ کند.

ظهره‌وند ادامه می‌دهد: بایدن قصد دارد با تهدیدنمایی ایران و شکست مذاکرات وین جبهه جدیدی ایجاد کند تا با محوریت آمریکا و تهدیدات ایران بازی‌هایی که همواره به سنگ خورده و بازتاب آن متوجه موقعیت خراب‌تر خودشان شده است را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه بایدن قصد دارد جبهه ارتجاعی منطقه را با همکاری مصر، امارات، عربستان و اسرائیل در مقابل ایران قرار دهد، اظهار می‌کند: آمریکایی‌ها به دلیل موقعیت دشوارشان در اوکراین و چین نمی‌خواهند مستقیم در درگیری‌های منطقه حضور داشته باشند و حتی قصد خروج از منطقه را دارند. اما برای خارج شدنشان از منطقه قصد تشکیل ائتلاف نیم‌بند با محوریت اسرائیل در مقابل ایران را دارند که از ابتدا شکست خورده است.

کد خبر 583118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.