بیماری کبدی کودکان خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیماری کبدی کودکان خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری کبد چرب غیرالکلی رایج‌ترین بیماری کبدی در میان کودکان است. در این بیماری، سلول‌های کبد قطرات بزرگ چربی را ذخیره می‌کنند که می‌توانند بر عملکرد کبد تأثیر بگذارد. کودکان مبتلا به کبد چرب غیرالکلی دارای ویژگی‌های مقاومت به انسولین هستند که یکی از ویژگی‌های کلیدی دیابت نوع دوم است، بنابراین ممکن است این گروه از افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری باشند.

گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین بیماری کبد کودکان و خطر ابتلا به دیابت نوع دوم، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۸۹۲ کودک مبتلا به کبد چرب غیرالکلی را مورد ارزیابی قرار دادند. در پایان مطالعه از هر شش کودک یک نفر به دیابت نوع دوم مبتلا شده بود. این رقم هشداردهنده است زیرا دیابت نوع دوم در میان کودکان و نوجوانان یک بیماری بسیار تهاجمی است و پیامدها و عوارض جدی به همراه دارد.

محققان عوامل خاصی را شناسایی کردند که خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در میان کودکان مبتلا به کبد چرب غیرالکلی را افزایش می‌دهد. برای نمونه، جنسیت، میزان چاقی، میزان چربی و بافت اسکار در کبد نیز در این زمینه تأثیرگذار بوده است. پژوهشگران معتقدند که درک بهتر ارتباط بین بیماری کبدی کودکان و خطر ابتلا به دیابت نوع دوم به پیشگیری از بروز آن کمک شایانی می‌کند.

کد خبر 583085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.