خواص نبات داغ + طرز تهیه سریع و آسان و فواید برای کودکان

نبات داغ یا نبات سوخته در واقع همان نبات آب شده بر اثر حرارت است که دارای طبع گرم بوده و خواص زیادی برای درمان انواع بیماری ها دارد.

به گزارش ایمنا، نبات نوعی قند است که از نیشکر به دست می‌آید. این ماده شیرین طی یک مکانیزم فیزیکی تابع زمان و دما، متبلور شده و به صورت کریستال‌های زیبا شکل می‌گیرد. نبات انواع مختلفی دارد که هرکدام دارای رنگ و طعم متفاوت است؛ از شاخه نبات گرفته تا نبات چوبی زنجبیلی و هل دار، نبات دندانه دار، نبات مخلوط، پودر نبات و … که در رنگ‌های مختلف مثل نبات سفید، نبات قهوه‌ای و نبات زرد در بازار وجود دارد.

خواص نبات داغ

  • درمان اسهال
  • درمان سرفه
  • کاهش خستگی و خواب آلودگی
  • تقویت حافظه
  • کاهش درد و رفع بلغم
  • افزایش انرژی و نشاط
  • درمان تکرر ادرار
  • افزایش سوخت و ساز
  • درمان مشکلات گوارشی و دل درد
  • درمان تنگی نفس و تپش قلب

خواص نبات داغ

طبع نبات در طب سنتی

طبع نبات گرم بوده و برای افراد سرد مزاج بسیار مفید است.

فواید نبات داغ برای کودکان

کودکان ممکن است دچار مشکلاتی مانند کولیک، دل درد یا نفخ و رفلاکس معده شوند که باعث درد و بی خوابی آنها می‌شود. استفاده از نبات داغ برای این نوزادان باعث تسکین این دردها شده و به خوابیدن آنها کمک کند. همچنین برای کودکانی که قند خون پایین دارند خوردن نبات داغ مفید است. البته بهتر است برای نوزادان زیر شش ماه از نبات داغ استفاده نشود.

خواص نبات داغ برای معده

نبات داغ از ترش کردن و نفخ معده جلوگیری می‌کند، کرم‌های انتهای روده را از بین می‌برد و به هضم سریع‌تر غذا کمک می‌کند. همچنین نبات زعفرانی تسکین درد معده و دردهای ناشی از انقباض ماهیچه هاست.

نبات داغ برای یبوست

نبات داغ ملین است و خاصیت ضد نفخ دارد، به همین دلیل به رفع یبوست کمک می‌کند. یبوست وقتی اتفاق می‌افتد که هضم غذا توسط روده‌ها به درستی انجام نشود و مدفوع فرد بسیار خشک و سفت شود که یکی از علت‌های به وجود آمدن آن کم آبی است.

نبات داغ برای سرماخوردگی

سرفه، سرما خوردگی و گلو درد از مشکلات شایع به ویژه در فصل زمستان هستند که نبات داغ درمان موثری برای آنهاست. نبات به دلیل خواصی که دارد باعث نرم شدن گلو و از بین رفتن خلط پشت سینه می‌شود، بنابراین به کاهش سرفه و عفونت گلو در افرادی که مبتلا به سرماخوردگی و سرفه‌های شدید هستند کمک می‌کند. برای این کار مکیدن یک تکه نبات سبب قطع شدن سرفه، برطرف شدن خشونت صوت، گرفتگی صدا و درد سینه می‌شود. وقتی که کودک به سرماخوردگی مبتلا می‌شود بهتر است به جای استفاده از داروهای شیمیایی از نبات داغ بهره ببرید چون عوارض جانبی برای فرزند شما ندارد و بسیار مفید است. البته انجام این کار برای نوزادان بالای ۶ ماه مشکلی ندارد و باید در مقدار مناسب استفاده شود. برای بزرگسالان نیز استفاده از پودر نبات و فلفل سیاه به همراه آب ولرم به کاهش میزان سرفه‌ها و همچنین رفع خلط گلو کمک می‌کند.

خواص نبات داغ برای رفع دل درد و تهوع

دل درد و حالت تهوع با مصرف نبات داغ قابل درمان است. مصرف نبات به همراه چای یا آب جوش و یا استفاده از نبات داغ باعث تسکین درد معده می‌شود و از انقباض ماهیچه‌ای جلوگیری می‌کند. نبات داغ همچنین برای کاهش درد کمر، تسکین درد پشت، بهبود پا درد و رفع دردهای ناحیه شکم بسیار مفید است.

نبات داغ برای اسهال

نبات از ساکارز تشکیل شده و در مقایسه با قند طبع گرم‌تری دارد. نبات داغ به دلیل قابض بودن برای درمان و بهبود اسهال بسیار مفید است. اگر نبات را روی حرارت ملایم قرار دهید تبدیل به ماده‌ای قهوه‌ای مایل به مشکی می‌شود که تقریباً طعم تلخی دارد. این محلول به دست آمده دارویی موثر برای درمان اسهال محسوب می‌شود. برای تاثیر بیشتر آن می‌توانید مقداری نعنا نیز داخل نبات داغ بریزید و مصرف کنید.

آیا نبات باعث چاقی می‌شود؟

خوردن نبات باعث چاقی نمی‌شود چون نبات خیلی سریع جذب عضلات می‌شود؛ بنابراین سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد که این مسئله در لاغری افراد مؤثر است.

طرز تهیه نبات داغ

طرز تهیه نبات داغ

مرحله اول

مقداری نبات را در یک ظرف بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا نبات آهسته شروع به آب شدن کند. نبات‌ها را هم بزنید و مراقب باشید نسوزد.

مرحله دوم

پس از گذشت چند دقیقه که نبات‌ها تقریباً آب شد مقداری آب جوش (متناسب با اندازه نبات‌ها) به نبات آب شده اضافه کنید و هم بزنید تا نبات داغ خیلی غلیظ و شیرین نباشد.

مرحله سوم

نبات داغ آماده است آن را در لیوان ریخته و بگذارید کمی حرارت آن بخوابد سپس میل کنید. می‌توانید از نبات داغ در تهیه شربت نیز استفاده کنید.

کد خبر 583080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.