برای یک توافق خوب، پایدار و موثر آماده هستیم/ لاوروف آخر هفته به تهران سفر می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کند این قطار از ریل خود خارج نشده است، گفت: طرف آمریکایی باید هر چه زودتر به مسیر امضای توافق برگردد ،برای یک توافق خوب و پایدار و موثر آماده هستیم.

به گزارش ایمنا، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست خبری، در پاسخ به سوالی درخصوص تحریم‌های تازه آمریکا؛ گفت: سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن سالهاست برای همه روشن شده است؛ از یک طرف اظهارات مقامات آمریکایی را می‌شنوید که می‌گویند می‌خواهند اشتباهات دولت ترامپ را جبران کنند، حقوق بین‌الملل را رعایت کنند و کنشگر مسئولی در نظام بین‌الملل باشند و از طرف دیگر رفتارهای قانون گریزانه و ادامه همان سیاست‌های شکست خورده دولت ترامپ را شاهد هستید. تنها چیزی که می‌توان گفت همین ضرب‌المثل فارسی است که قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟

وی افزود: این رفتار ایالات متحده به هزاران دلیل که هر روز هم به آنها اضافه می‌شود، باعث بی‌اعتمادی جامعه جهانی شده و ما هم به خاطر همه دلایل باید مراقب منافع و حقوق مردم بزرگ ایران باشیم.

ایران همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کند / این قطار از ریل خود خارج نشده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین؛ گفت: ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کنیم. به‌رغم تمام بدعهدی‌های آمریکا و ادامه مسیر ترامپ، این قطار هنوز از ریل خود خارج نشده است. ما الان در این نقطه قرار داریم به خاطر اینکه آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یک‌طرفه و غیرقانونی از برجام خارج شد و فشار حداکثری را اعلام کرد که به تعبیر خودشان به یک شکست مفتضحانه منجر شد.

وی افزود: ما برای یک توافق خوب، پایدار و مؤثر آمادگی داریم و همه زمینه‌ها را نیز برای رسیدن به آن آماده می‌دانیم.

ابتکار ایران از طریق بورل به گوش طرف مقابل رسانده شد

خطیب زاده در مورد پیشنهادات ایران به آمریکا قبل از صدور قطعنامه گفت: همان‌طور که امیرعبداللهیان گفتند ایران قبل از صدور از قطعنامه تمام تلاشش این بود که مسیر توافق را هموار کند. قبل از اجلاس شورای حکام و صدور قطعنامه ایران مجدداً تلاش کرد مسیر توافق را هموار کند.

وی تاکید کرد: در تمام این مدت ابتکارات ایران بوده که به‌رغم کارشکنی‌ها و اتلاف انرژی که آمریکا از ما و بقیه تلف کرده است تلاش کردیم مسیر مذاکرات را جلو ببریم. قبل از نشست شورای حکام ابتکار ایران از طریق بورل به گوش طرف مقابل رساندیم و برای اولین بار از طریق دو وزیر خارجه این ابتکار و پیشنهاد ایران منتقل شد و نقشه راهی داده شد ولی آمریکا مجدداً تصمیم گرفت این توافق را عقب بیندازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: با این برداشت غلط و توهم که اهرم‌سازی می‌کند به شورای حکام رفت که البته پاسخ ایران قاطع و متناسب بود. مسیر همان مسیر دیپلماسی است.

خطیب‌زاده همچنین گفت: اگر آمریکا تعهداتش ذیل برجام را انجام بدهد و تحریم‌ها علیه ملت ایران را لغو کند، براساس ابتکار ایران می‌توانیم توافق را نهایی کنیم.

وی در مورد دستاورد سفر رئیس جمهور قزاقستان، گفت: الان جمهوری اسلامی ایران دارد جایگاه خود به عنوان هاب ترانزیتی منطقه را مجدد به دست می‌آورد. اولین انتقال محموله ریلی قزاقستان از طریق ایران و با قرار گرفتن ترکمنستان و ترکیه در مسیر این خط ریلی عملیاتی شده است و کالاها می‌توانند از قزاقستان در مسیر تمام ریلی منتقل بشوند. اولین محموله‌های کریدور شمال جنوب از طریق دریا و خط آهن منتقل شده است. کریدور شمال_ جنوب و شرق_ غرب و سایر مسیرهای جانبی دیگر در حال فعال‌سازی است.

وی ادامه داد: اینها در سفرهایی که انجام می‌شود به امضای قرارداد رسیده است و یا در حال پیگیری است. ما در سفر رئیس‌جمهور قزاقستان متعاقب رئیس‌جمهور تاجیکستان و ترکمنستان تلاش کردیم حلقه اتصالات منطقه‌ای را تکمیل کنیم. الان هدف‌گذاری‌ای که برای روابط ما با قزاقستان شده است رسیدن سطح تجارت از نیم میلیارد دلار به سه میلیارد دلار است که پویایی خاصی را در حوزه دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌طلبد.

حجم روابط تجاری ایران با همسایگان در برخی حوزه‌ها چهار برابر شده است

وی در مورد عملکرد یک‌ساله وزارت امورخارجه گفت: معطل نکردن وظایف وزارت خارجه به مذاکرات هسته‌ای در قالب خنثی سازی تحریم‌ها را پیگیری کردیم، مهمترین اولویت وزارت خارجه همسایه محوری بود، بیشترین رفت‌وآمدها را با همسایگان داشتیم. حجم روابط تجاری ایران با همسایگان در برخی حوزه‌ها چهار برابر شده است.

خطیب‌زاده افزود: در حوزه کنسولی بعد از چندین سال شورای عالی ایرانیان به ریاست جمهور برگزار شد و کار ایرانیان نظم گرفت.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد تحولات سوریه اظهار کرد: موضع ما در خصوص تحولات سوریه کاملاً روشن است و روابط ما با ترکیه خوب است و اتفاقاً در نشستی که در آستانه بود گفت‌وگوهایی خوبی بین ایران و ترکیه بود و تلاش کردیم حاکمیت سوریه حفظ شود.

وی در خصوص پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص سلاح هسته‌ای کاملاً روشن است. جمهوری اسلامی ایران جز بانیان اصلی ابتکار خاورمیانه بدون سلاح هسته‌ای بوده و اتفاقاً رژیم اشغالگر قدس و ایالات متحده این ابتکارات را مسدود کرده‌اند و مانع آن شده‌اند که این ابتکارات جلو برود. موضع ما چه از نظر شرعی براساس فتوایی که از سوی مقام معظم رهبری صادر شده است و به عنوان سند در سازمان ملل قرار دارد و چه در ابتکاراتی که انجام داده‌ایم و چه به عنوان یکی از اعضای امضا کننده اصلی npt روشن است.

خطیب‌زاده تاکید کرد: اتفاقاً آنهایی که دارایی سلاح هسته‌ای هستند و دائماً سلاح‌های خود را گسترش می‌دهند و برخی طرف‌ها مانند رژیم اشغالگر قدس که به طور فعالانه از رژیم‌های پادمانی فرار می‌کنند و به گسترش این تسلیحات مبادرت ورزید باید به انجام تعهدات متعهد بشوند و این موضع قطعی جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود.

امیدوارم در عمل شاهد آزادی محموله توقیف شده ایران از سوی یونان باشیم

خطیب‌زاده در مورد آخرین وضعیت کشتی‌های یونانی توقیف شده در ایران گفت: این کشتی‌ها، مراحل قضائی خود را در محل طی می‌کنند و دولت یونان تلاش کرده است تا مستندات خود را ارائه کند که فرایند آزادسازی انجام شود. امیدوارم در عمل شاهد آزادی محموله توقیف شده ایران از سوی یونان باشیم.

وی در مورد منابع آزاد شده ایران در عراق اظهار کرد: هر خبر خوبی را برخی تلاش دارند تلخ کرده و یا تشکیک کنند، به رغم همه فشارهای تلاش کردیم بدهی‌هایمان را وصول کنیم بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیرو از طریق بانک تی‌بی‌آی وصول شده، این خبر کاملاً مورد تأیید است از دولت عراق برای تلاش در راستای بازپرداخت بدهی تشکر می‌کنیم.

مهمترین اولویت یک سال گذشته وزارت امور خارجه همسایه محوری بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد عملکرد یک‌ساله وزارت امور خارجه گفت: وظایف وزارت امور خارجه را برای مذاکرات هسته‌ای معطل نکردیم و کار خود را در قالب خنثی‌سازی تحریم‌ها پیگیری کردیم.

خطیب‌زاده ادامه داد: مهمترین اولویت وزارت خارجه همسایه محوری بود، بیشترین رفت‌وآمدها را با همسایگان داشتیم. حجم روابط تجاری ایران با همسایگان در برخی حوزه‌ها چهار برابر گسترده شده است. در حوزه کنسولی نیز بعد از چندین سال شورای عالی ایرانیان به ریاست‌جمهور برگزار شد و کار ایرانیان نظم گرفت.

لاوروف آخر این هفته به تهران می‌آید

وی گفت: پایان هفته جاری میزبان آقای لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خواهیم بود و به دنبال افزایش همکاری‌ها در حوزه اوراسیا و قفقاز هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران نیز گفت: هدف ما رسیدن به روابط اقتصادی سه میلیارد دلاری با قزاقستان است.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به شایعه استعفای باقری‌کنی

وی در مورد استعفای آقای باقری گفت: اجازه بدهید در حد شایعات باقی بماند, مذاکره‌کنندگان ما در حال کار خودشان هستند. درباره شایعات موضع رسمی گرفتن کمال بی‌انصافی است.

خطیب‌زاده درباره پرداخت بدهی عراق به ایران، گفت: بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک TBI وصول شد و کم و کیف آن را بانک مرکزی توضیح دهد و از دولت عراق در این زمینه تلاش می‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات گروسی تاکید کرد: آقای گروسی باید در چارچوب وظایف فنی خود اظهارنظر کند. بیانیه مشترکی که در پنجم مارس منتشر شد و اگر آژانس سوال داشته باشد مسیر آن رفت و برگشت‌ها است.

بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک TBI وصول شد

خطیب‌زاده درباره پرداخت بدهی عراق به ایران، گفت: بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک TBI وصول شد و کم و کیف آن را بانک مرکزی توضیح دهد و از دولت عراق در این زمینه تلاش می‌کنم.

آقای گروسی باید در چارچوب وظایف فنی خود اظهارنظر کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات گروسی تاکید کرد: آقای گروسی باید در چارچوب وظایف فنی خود اظهارنظر کند. بیانیه مشترکی که در پنجم مارس منتشر شد و اگر آژانس سوال داشته باشد مسیر آن رفت و برگشت‌ها است.

هنوز اقدامی از سوی دولت جدید کره‌جنوبی ندیده‌ایم

خطیب‌زاده در مورد پرداخت بدهی‌های کره جنوبی به ایران افزود: دولت جدیدی در کره بر سر کار آمده است؛ وعده‌هایی داده اما هنوز هیچ حرکتی از آنها ندیدیم و منتظریم تفاوت دولت جدید و دولت عهدشکن چیست. به دولت جدید کره وقت می‌دهیم تا نشان دهد که مثل دوستانمان در منطقه چه اقدامی در پرداخت بدهی‌ها به ایران انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه اظهار کرد: رژیم جعلی قدس تلاش می‌کند که از هر چیزی برای اهداف و نیات شوم ضد ثبات، ضد امنیت و ضد صلح خود در این منطقه و علیه جمهوری اسلامی استفاده کند. البته مقامات واشنگتن و برخی کشورهای منطقه باید توجه کنند در ادامه مسیری که این رژیم طراحی می‌کند قرار نگیرند. فعلاً منتظر می‌مانیم که ببینیم در آینده چه خواهد شد.

دیپلماسی فرهنگی بخشی از دیپلماسی جامعی است که ایران پیگیری می‌کند

وی همچنین در خصوص دیپلماسی فرهنگی ایران در منطقه ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی بخشی از دیپلماسی جامعی است که جمهوری اسلامی ایران پیگیری می‌کند و هماهنگی‌های آن در مرکز دیپلماسی عمومی پیگیری می‌شود. بخشی از روابط ما با عراق، روابط مردمی و فرهنگی است که بین دو کشور وجود دارد. در حوزه تمدنی، معماری، هنر و بسیاری از ابعاد دیگر دارای وجوه مشترک فراوانی هستیم.

تمرکز ما این است که امنیت و آرامش برای حجاج فراهم شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد نحوه برگزاری مراسم حج ادامه داد: از مساعدت‌های مراجع ذی‌ربط در عربستان تشکر می‌کنیم. تمرکز وزارت امورخارجه این است که امنیت و آرامش برای حجاج فراهم شود. حجاج ما وارد عربستان شدند و گزارش‌ها امیدوارکننده است. میزبانی مؤثر از حجاج ایرانی زمینه‌ساز ابعاد دیگر روابط با عربستان است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت پیگیری پرونده شهید سلیمانی تاکید کرد: آنچه در خاک عراق رخ داد، جنایتی آشکار بود و عاملان، مباشران در حال تعقیب هستند. دوستان در عراق با همکاری‌های اطلاعاتی و نزدیک قوه قضائیه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.

یکی از اولویت‌های وزارت امور خارجه کمک به تیم ملی فوتبال است

خطیب زاده در خصوص اقدامات دیپلماسی ورزشی در آستانه جام جهانی، گفت: دولت و رییس جمهور به طور ویژه در خصوص جام جهانی متمرکز به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال کمک می‌کنند. جلسات متعددی به ریاست معاون اول ریاست جمهوری تشکیل و ستاد و کارگروهی برگزار شده است‌.وزارت خانه‌ها مسئولیت پیدا کرده‌اند تا وزارت خارجه و فدراسیون فوتبال در این مسیر تنها نباشند. یکی از اولویت‌های وزارت امور خارجه هم همین کمک است. با سرپرست فدراسیون فوتبال و تیم ملی چندین بار به صورت حضوری و تلفنی تماس و صحبت داشتم.

وی تاکید کرد: حریفان تمرینی و بازی‌های دوستانه را با هم مرور کردیم. تلاش کردیم هیچ درخواستی از آن طرف نباشد که از این طرف پاسخ داده نشود. البته می‌دانم رسانه‌ها توقع درستی دارند. به فدراسیون فوتبال هم گفتیم در مسیر تلاش جدی که می‌کنند، کنارشان هستیم‌. امیدوارم آماده سازی خوبی داشته باشند.

یکی از مهمترین پرونده‌هایی که در منطقه داریم همکاری‌ها با ترکیه است

خطیب زاده در مورد سفر امیرعبداللهیان به ترکیه؛ گفت: یکی از مهمترین پرونده‌هایی که در منطقه داریم همکاری‌ها با ترکیه است. طی سال‌های گذشته یکی از باثبات‌ترین و رو به گسترش‌ترین روابط را با ترکیه داشتیم. دو طرف در تلاش هستند تاریخ مناسبی را پیدا کنند که به صورت محتوایی و کاملاً اجرایی ملاقات‌های خوبی را داشته باشیم. فکر می‌کنم بزودی این سفر انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص وفاق داخلی و صدای واحد ایران در حوزه سیاست خارجی، افزود: جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی همواره یک صدای واحد داشته است و با یک صدا صحبت کرده است و این از قدرت‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است که به رغم تکثرهایی که در داخل حوزه‌های تصمیم‌سازی ما وجود دارد در حوزه عمل، اقدام و اعلام یک صدای واحد داشته و همان صدایی است که از از این تریبون و تریبون‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران می‌شنوید.قطعاً دیپلماسی رفع تحریم‌ها مسیری است که جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند تا انتها و تا رسیدن به یک توافق پایدار آن را پیگیری کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 582980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.