ساختمان‌های ناایمن، بلای جان شهرها

رعایت مقررات ملی ساختمان، ضوابط شهرسازی، ایمنی، اصول فنی، کنترل ساخت‌وسازها برای ساختمان‌سازی ایمن و توجه به معضلات بافت فرسوده و احیای بافت تاریخی می‌تواند از بروز حوادث ناگوار در شهرها پیشگیری کند، برخورد قانونی با تخلفات ساختمانی نیز امری مهم در جلوگیری از حوادث است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حال حاضر در کلان‌شهرها برای پیشگیری از وقوع حوادث و افزایش ایمنی شهروندان اهمیت استفاده از تجهیزات ایمنی برای ساختمان‌سازی و رعایت مقررات حائز اهمیت است که برای روند فعالیت‌های ساخت‌وساز و حفاظت از نیروی انسانی نیز مورد تاکید است.

رعایت نکات ایمنی در ساختمان‌سازی از ضرورت‌های اصلی است، ریزش ساختمان‌هایی مانند متروپل آبادان، پلاسکو و موارد دیگر نشان می‌دهد که حادثه، ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه را تهدید می‌کند، باید ساختمان‌سازی در کلان‌شهرها مطابق مقررات و با رعایت تجهیزات ایمنی انجام شود تا از تهدید ریزش و خطر سقوط ساکنان به دور باشد.

ناایمن شدن ساختمان‌ها در شهرها به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد، برای جلوگیری از ساخت‌وساز ساختمان‌های ناایمن در شهر رعایت مقررات ساختمان‌سازی و برخوردهای قانونی نقش مهمی دارد، برای بررسی بیشتر این موضوع با رسول میرباقری، رئیس کمیسیون، عمران معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت‌وگویی داشته‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

علل عمده ناایمنی ساختمان‌ها چیست؟

پهنه‌های مختلفی در شهر اصفهان است و در بافت فرسوده شهر ساختمان‌هایی وجود دارد که به دلیل فرسودگی، خشت و گلی بودن و دیوارهای قطور باعث ناایمنی می‌شود، همچنین وجود ساختمان‌های تاریخی به دلیل رسیدگی نکردن سازمان میراث فرهنگی ممکن است خطرساز باشد. بنای بعضی از مساجد و حسینه‌ها در دل بافت فرسوده و بافت تاریخی نیز ناایمن است، همچنین پاساژهای تجاری قدیمی و راستای بازار شهر اصفهان نیز به دلیل تراکم تجاری می‌تواند ناایمن باشد. در مجموع دلیل خاصی که برای وقوع این موضوع وجود دارد فرسوده بودن بعضی از ساختمان‌ها و رعایت نکردن بعضی از موارد قانونی و مباحث و مقررات ملی ساختمان است که باعث ناایمنی می‌شود.

بعضی از ساختمان‌ها نوساز است، اما الزاماتی که مرتبط با اداره استاندارد یا سازمان آتش‌نشانی بوده در آن را اجرا نشده است، یا مالکان برای دریافت پایان کار اقدام نکردند به همین دلیل این موارد می‌تواند عاملی برای ناایمن شدن ساختمان‌ها باشد.

آیا ساختمان‌های ناایمن شهر اصفهان مورد ارزیابی قرار گرفته است؟

برای ارزیابی ساختمان‌های ناایمن در ابتدا باید به بررسی دقیق و کامل ساختمان‌ها پرداخت و ساختمان‌هایی که موارد قانونی در ساخت آنها رعایت نشده است، باید با دستور قضائی مورد پیگیری قرار گیرد. ایمنی این ساختمان‌ها بسیار مهم است تا جان شهروندان در معرض خطر نباشد. مالکان این ساختمان‌ها ملزم به ایجاد تغییرات، رعایت ضوابط و آئین‌نامه‌های مربوطه باشند که توسط سازمان‌های مختلف به آنها ارائه می‌شود.

به نظر می‌رسد در مرحله اول لازم است با جزئیات کامل ساختمان‌های ناایمن شناسایی شود، برای مثال در خصوص بازار اصفهان مشکلات تراکم، صنف‌های مختلف، بحث‌های اداره برق وجود دارد که باید مشکلات هر چه سریع‌تر بررسی و رفع شود تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم، البته علاوه‌بر شهرداری همکاری سایر دستگاه‌ها نیز بسیار مهم و تأثیرگذار است.

نکته قابل تأمل این است که در خصوص رفع چالش ناایمنی تمام دستگاه‌های متولی باید دست به دست هم دهند تا این ناایمنی از شهر اصفهان رخت ببندد، لذا ستاد بحران، سازمان نظام مهندسی، اداره برق، اداره آب و سازمان آتش‌نشانی و مدیریت شهری باید با یکدیگر مباحث را پیش ببرند تا بحث ناایمنی ساختمان‌های شهر اصفهان کنترل شود.

آیا آماری از ساختمان‌های ناایمن در شهر اصفهان وجود دارد؟

در شهرداری اصفهان هم اداره پیشگیری، تخلفات و سازمان آتش‌نشانی برداشت‌هایی بعد از حادثه پلاسکو انجام داده است، باید ساختمان‌های ناایمن به شکل دقیق و با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. برای مثال کدام ساختمان چه ایرادهایی دارد؟، آیا اعلام حریق و اطفا حریق نیاز دارد؟، آیا دسترسی‌های آن مشکل دارد یا خیر؟، لذا باید تمام این موارد به شکل دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد. در حال حاضر نمی‌توانیم به شکل مشخص اعلام کنیم که چه تعداد ساختمان ناایمن در شهر اصفهان وجود دارد و باید نیروهای سازمان آتش‌نشانی و پیشگیری تخلفات در اقدامی هماهنگ به شناسایی ساختمان‌های ناایمن بپردازند.

شورای ششم شهر اصفهان در زمینه ایمن‌سازی و اخطار به مالکان ساختمان‌های ناایمن و برخوردهای قانونی چه برنامه‌هایی دارد؟

در قانون به این مورد اشاره نشده است که شهرداری بتواند فردی را الزام کند، اما در مواردی مدیریت شهری می‌تواند تعامل و همکاری در برخورد با ساختمان ناایمن را داشته باشد و اگر ساختمان خالی از سکنه و بلااستفاده و فرسوده باشد، شهرداری می‌تواند از طریق بند ۱۴ معضلات این ساختمان را پیگیری کند، اما بیشتر این موارد با تعامل و همکاری و تشویق مالکان به دریافت پایان کار و الزام مواردی است که توسط سازمان آتش‌نشانی هنگام پایان کار به آنها ارائه می‌شود، با رعایت قوانین ساختمان‌سازی و بررسی مشکلات ساختمان‌های فرسوده می‌توان از آمار حوادث این حوزه کاست.

چه نکاتی باید برای جلوگیری از ساخت‌وساز ناایمن در شهر رعایت شود؟

پاساژهای تجاری و مراکز دولتی که باید پای کار بیایند و معضلات را رصد کنند و نواقص موجود در ساختمان‌ها را رفع کنند. اگر بخواهیم معضل ناایمنی ساختمان‌ها را در شهر اصفهان نداشته باشیم نیاز به فرهنگ‌سازی، آموزش شهروندان و الزام به موارد مندرج در قانون داریم، اگر تمام شهروندان هنگام ساختمان‌سازی تعامل و نظارت بیشتری با سازمان نظام مهندسی و مهندسان ناظر داشته باشند و موارد قانونی رعایت شود، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

در حال حاضر تعدادی ساختمان با وضعیت ناایمن در شهر موجود است که مدیریت شهری باید با ارائه تمهیداتی پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار دهد و نسبت به ایمن‌سازی نقاط خطرساز اقدام کند. بازار قدیمی اصفهان که به‌تازگی چند حریق نیز در آن رخ داده، از جمله بناهای ناایمنی است که باید به ایمن‌سازی آن توجه ویژه‌ای شود، همچنین تاکید می‌کنم که تمام دستگاه‌های متولی از جمله سازمان نظام مهندسی، اداره برق، سازمان آتش‌نشانی، اداره استاندارد، مدیریت بحران باید پای کار بیایند تا موضوع ایمن‌سازی ساختمان‌ها محقق شود.

کد خبر 582979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.