Dell؛ از خریدوفروش کامپیوتر تا بزرگ‌ترین تولیدکننده لپ‌تاپ

شرکت Dell یکی از شناخته‌شده‌ترین تولیدکننده‌های لپ‌تاپ است، اما این شرکت فعالیت خود را با فروش کامپیوتر آغاز کرد و با ارائه سیستم فروش مستقیم انقلابی جدید در خرید و فروش کامپیوتر ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در گذشته دنیای لپ‌تاپ‌ها در دست دو شرکت سونی و Dell بود؛ به‌طوری‌که هرگاه سخن از لپ‌تاپ می‌شد، نام این دو شرکت به یاد همه می‌افتاد. البته در گذشته مستقل از این دو شرکت، ایسر، ایسوس، اچ‌پی و لنوو نیز در بازار لپ‌تاپ حضور داشتند، اما محصولات آن‌ها در مقایسه با لپ‌تاپ‌های دل و سونی قابل مقایسه نبود. درواقع محصولات این دو شرکت قابل اعتماد بود و همه می‌دانستند این محصولات تا چندین سال بدون خرابی کاربرد دارد. شرکت دل که مطمئناً تمام سطوح جامعه آشنایی جزئی با آن دارند، فعالیت خود را با تولید کامپیوتر شروع کرد و طی اتفاقات مختلفی به یک شرکت بزرگ بین‌المللی تبدیل شد.

تاریخچه شرکت Dell

بنیان‌گذار شرکت Dell، مایکل دل بود که در بیست‌وسوم فوریه سال ۱۹۶۵ متولد شد. پدر و مادر مایکل آلمانی بودند و نام خانوادگی اصلی آن‌ها Dale بود که پس از مهاجرت به آمریکا به Dell ترجمه شد. مادر مایکل لورین شارلوت، معامله‌گر سهام بود و احتمالاً رمز و راز داشتن کسب و کار موفق و نبوغ مایکل در این حوزه از مادرش به وی رسیده است، زیرا مایکل از ابتدا مغز اقتصادی خاصی داشت.

مایکل در مدرسه ابتدایی هرود در هیوستون تحصیل می‌کرد، اما به دلیل اینکه به کسب‌وکار علاقه‌مند بود در همان سن هشت‌سالگی در امتحان معادل‌سازی دبیرستان شرکت کرد. مایکل در هنگام تحصیل به صورت پاره‌وقت کار می‌کرد، اما برخلاف کودکان دیگر درآمد اندک خود را صرف خریدهای لحظه‌ای نکرد و پول اندک خود را در بازار سهام و فلزات گران‌بها سرمایه‌گذاری کرد. در سن هفت‌سالگی مایکل نخستین ماشین‌حساب خود را خرید و در همان زمان با مرکز تله‌پرینتر آشنا شد. وی نخستین بار در سن ۱۲ سالگی در یک رستوران مشغول به کار شد و توانست در سن ۱۵ سالگی کامپیوتر اپل دو خریداری کند و مشخصاً نخستین کاری که انجام داد؛ این بود که آن را باز کند تا از نحوه کارکرد کامپیوتر با خبر شود.

کارآفرینی موفق، پایه‌گذار شرکتی بین‌المللی

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مایکل در زمان دبیرستان بود. وی اشتراک روزنامه هیوستون پست را می‌فروخت و در آن زمان مردم برای افزایش تعداد مشترکین روزنامه با تمام خانه‌ها تماس می‌گرفتند و از آن‌ها درخواستند می‌کردند که اشتراک روزنامه آن‌ها را خریداری کنند، اما مایکل به راحتی متوجه شد که این سیستم بهینه نیست و به دنبال راه دیگری رفت. وی افراد را به صورت هدف‌گذاری شده دعوت کرد، زیرا با این کار احتمال خریداری اشتراک توسط مردم بیشتر می‌شد. با همین عملکرد مایکل توانست طی یک تابستان ۱۸ هزار دلار درآمد کسب کند.

مایکل اوقات فراغت خود را در زمان دانشگاه به تعمیر و ارتقای کامپیوترهای دیگران در خانه خود می‌گذراند و چیزی نگذشت که توانست کسب‌وکاری موفق راه‌اندازی کند. وی از دل این کسب‌وکار ۲۰۰ هزار دلار درآمد داشت و به همین دلیل در ۱۹ سالگی از دانشگاه تگزاس انصراف داد تا کسب‌وکار خود را رونق ببخشد. مایکل در سال ۱۹۸۵ شرکت خود را با نام PC’s Limited ثبت کرد و از همان آپارتمان به فروش کامپیوتر پرداخت.

رقابت دل با غول‌های صنعت کامپیوتر

هنگامی که مایکل وارد بازار کامپیوتر شد، تنها نبود و شرکت‌های بزرگی رقیب وی بودند. اپل و IBM جزو شرکت‌هایی بودند که از سال‌ها پیش خود را به عنوان صاحب دنیای کامپیوتر معرفی کردند؛ بنابراین در چنین شرایطی اوضاع برای توسعه کسب‌وکار مایکل بسیار دشوار بود، زیرا اپل و IBM نه تنها سابقه، اعتماد و بازار را در داشتند بلکه از شبکه گسترده تامین‌کننده‌ها و خرده‌فروشان بهره می‌بردند، اما سود این شرکت‌ها در خرید ارزان‌تر نبود، بلکه آن‌ها کامپیوترها را با قیمتی بالاتر از هزینه اولیه به مردم می‌فروختند به همین دلیل مایکل سعی کرد که واسطه‌ها را دور زده و کامپیوترها را به صورت مستقیم به مشتریان بفروشد.

مایکل دل تصمیم گرفت کامپیوترهای PC’s Limited را با تخفیف بیشتری به صورت مستقیم، عرضه کند؛ این کار باعث علاوه بر اینکه باعث حذف واسطه‌ها شد، قیمت نهایی کامپیوترها را نیز کاهش داد و همین مسئله موجب جذب مشتری شد. مایکل راه‌کار خود را برای فروش کامپیوتر به صورت کامل اجرا کرد و با گذشت زمان این عملکرد به عنوان مدل فروش مستقیم شناخته شد. وی به صورت مستقیم مجلات کامپیوتر را برای افرادی که دانشی از کامپیوتر داشتند، می‌فرستاد. تفاوت این افراد با مشتریان عادی، این بود که آن‌ها می‌توانستند قطعات مورد نیاز خود را انتخاب و کامپیوتر سفارشی خود را خریداری کنند؛ این عمل یکی دیگر از برتری‌های شرکت مایکل بود، زیرا شرکت‌های بزرگ، نمی‌توانستند چنین خدماتی ارائه دهند.

تبدیل PC’s Limited به Dell Computers

روش فروش مستقیم و قیمت‌های پایین کامپیوترهای PC’s Limited این شرکت را به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کامپیوتر تبدیل کرد. در سال ۱۹۸۷ مایکل نام شرکت را به Dell Computers تغییر داد و تنها با گذشت یک سال توانست ۱۶۰ میلیون دلار درآمد کسب کند.

اینترنت عاملی برای گسترش شرکت دل

Dell در سال ۱۹۹۶ وب‌سایت فروش مستقیم خود را راه‌اندازی کرد و همین مسئله باعث افزایش بسیار تعداد مشتریان شد. خرید اینترنتی کامپیوتر برای نخستین‌بار توسط این شرکت صورت گرفت و ارسال فکس، تماس تلفنی و مراجعه حضوری را از بین برد.

مایکروسافت و Dell

در طول تاریخ عملاً دو شرکت مایکروسافت و Dell توانستند کامپیوتر را به وسیله‌ای همگانی تبدیل کنند و عملاً بدون وجود سیستم‌عامل ویندوز این مسئله امکان‌پذیر نبود، زیرا به غیر از مایکروسافت به عنوان تولیدکننده نرم‌افزار و Dell به عنوان ارائه‌دهنده سخت‌افزار، تنها اپل تولیدکننده کامپیوتر بود که محصولات آن بسیار گران قیمت است و همین مسئله باعث شده تنها قشر خاصی از جامعه به محصولات اپل دسترسی داشته باشند.

کد خبر 582928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.