لزوم نظارت شهرداری بر عملکرد پیمانکاران حوزه بازیافت

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: لازم است، شهرداری بر عملکرد پیمانکاران حوزه بازیافت نظارت دقیق داشته باشد و نظر به اینکه جمع آوری زباله از کارهای سخت محسوب می‌شود به هیچ عنوان در این حوزه از کارگر کودک و نوجوان استفاده نشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی اقراریان امروز _یک‌شنبه، بیست و نهم خردادماه_ در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری خطاب به شهردار تهران اظهار کرد: به تازگی در سطح شهر به کرات مشاهده می‌شود که اطفال مشغول جمع آوری زباله بازیافتی از مخازن زباله شهری هستند که این امر خلاف ماده ۷۹ قانون کار مصوب سال ۱۳۶۹ است. همچنین در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ شهردار تهران بخشنامه‌ای را مبنی بر ممنوعیت به کارگیری کودکان و نوجوانان را به شهرداری‌های مناطق و شرکت‌ها و مؤسسات تابعه اعلام کرده است؛ به همین جهت هرنوع به کارگیری کودکان و نوجوانان ممنوع و خلاف مقررات است. لازم است، شهرداری بر عملکرد پیمانکاران حوزه بازیافت نظارت دقیق داشته باشد و نظر به اینکه جمع آوری زباله از کارهای سخت محسوب می‌شود به هیچ عنوان در این حوزه از کارگر کودک و نوجوان استفاده نشود. در صورت مشاهده هرگونه تخلف درخصوص به کارگیری اطفال و نوجوانان، جهت جمع آوری زباله، با پیمانکار متخلف برخورد و گزارش آن به را به مراجع ذی‏ صلاح قضائی منعکس کنند و گزارشی کامل از موضوع و اقدامات صورت گرفته و دلایل اجرایی نشدن قوانین مربوطه در اسرع وقت به شورای شهر ارسال شود.

وی ادامه داد: بخشی از این کودکان زباله گرد نیروی پیمانکاران شهرداری نیستند و به‌صورت غیر مجاز فعالیت می‌کنند، اما بعضی از اوقات مشاهده می‌شود که پیمانکاران شهرداری از کودکان برای جمع آوری زباله استفاده می‌کنند.‏ در حال حاضر تفکیک در مخزن صورت می‌گیرد، یعنی تفکیک در مخازن سر کوچه‌ها اتفاق می‌افتد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: این موضوع تخلف مستقیم شهرداران مناطق نیست، بلکه نیازمند نظارت ایشان است. آنچنان که امروز برخی کشورهای پیشرفته وضعیت بسیار اسفناکی در حوزه زباله‌گردی و کارتن خوابی دارند؛ اما بدین معنا نیست که کشورهای مورد نظر خواهان رفع‌این مشکل نیستند، بلکه پیچیدگی‌های موضوع مانع از رسیدگی است.

کد خبر 582911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.