جزییات کناره‌گیری مقتدی صدر

«مقتدی صدر» رهبر جنبش صدر در پارلمان عراق طی روزهای گذشته به صورت غیرمنتظره از سیاست کناره‌گیری از این‌رو گمانه‌زنی‌های بسیاری در این زمینه مطرح است که صدر برای این اقدام خود روش یا تاکتیک در پیش گرفته است نه یک نوع استراتژی.

به گزارش ایمنا، طی روزهای گذشته خبری مبنی بر کناره‌گیری مقتدی صدر رهبر جنبش صدر در پارلمان عراق از سیاست منتشر شد، وی در راستای این کناره‌گیری اعلام کرده از روند سیاسی کناره‌گیری می‌کند تا در دنیا و آخرت شریک سیاستمداران «فاسد» نشود.

رهبر جنبش صدر در پارلمان عراق در یک نشست غیرعلنی با اعضای بلوک خود تاکید کرد که در صورت شرکت مفسدان در انتخابات بعدی شرکت نخواهد کرد. او همچنین در اطلاعیه‌ای که سه روز پس از دستور وی به ۷۳ سیاستمدار حزب خود برای خروج از مجلس صادر شد، گفت که از تصمیمش مبنی بر دستور به اعضای بلوک خود برای استعفا از پارلمان برنمی‌گردد.

خروج گسترده و بی‌سابقه بلوک صدر، چشم‌انداز سیاسی عراق را به طرز چشمگیری تغییر داده و مذاکرات تشکیل دولت را در تردید بیشتری فرو برده است. این یک قمار بزرگ از سوی صدر است. او یکی از تأثیرگذارترین سیاستمداران در عراق است که این اقدام باعث شد برای نخستین بار از سال ۲۰۰۵ او خارج از پارلمان قرار گیرد.

صدر به‌عنوان برنده انتخابات اکتبر ظاهر شد و ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان به او تعلق گرفت. این رأی ضربه‌ای به رقبای دیگر او بود که حدود دو سوم کرسی‌های خود را از دست دادند و نتایج را رد کردند. از آن زمان، دو جناح شیعه درگیر رقابت بر سر قدرت بوده‌اند؛ حتی در شرایطی که کشور با چالش‌های فزاینده‌ای از جمله بحران قریب‌الوقوع غذایی ناشی از خشکسالی شدید و جنگ در اوکراین مواجه است. صدر قصد داشت همراه با متحدانش یک دولت اکثریتی تشکیل دهد که جناح‌های رقیب را حذف کند.

در این راستا رهبر جریان صدر عراق بر بازگشت نکردن از تصمیم خود مبنی بر استعفا و کناره‌گیری از عضویت پارلمان این کشور تأکید کرده است، اخیراً نیز نمایندگان فراکسیون صدر عراق در پارلمان این کشور به درخواست رهبر این جریان به صورت جمعی استعفا داده‌اند. محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق بلافاصله موافقت خود را با این درخواست نمایندگان جریان صدر عراق اعلام کرد.

کناره‌گیری مقتدی صدر غیرمنتظره بود

مصیب نعیمی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص استعفای جریان مقتدی‌صدر از پارلمان عراق اظهار می‌کند: این نخستین بار نیست که اقدامات متناقض از مقتدی صدر را شاهد هستیم، قبل از انتخابات نیز گفته بود ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم، اما شرکت کرد. بعد از آن هم با کسب آرا به دنبال آن بود که نخست وزیر مورد نظر خود را روی کار بیاورد که این اتفاق رخ نداد.

وی با بیان اینکه سپس با سناریوی جدید وارد صحنه شد تا کل بازی را برهم بزند، ادامه می‌دهد: معتقدم مقتدی صدر به دنبال آن است که میز را وارونه کند تا شرایط بهتری پیش بیاید، شاید تصور می‌کند اگر انتخابات مجدد برگزار شود هم فرصت بیشتر است و هم شاید شانس بیشتری داشته باشد از این رو بعید نیست که اگر انتخابات زودرس برگزار شود لیست صدر در رقابت‌ها باشد.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح می‌کند: مقتدی صدر انتظار داشت به یک‌باره تحکم کند، اما این اتفاق رخ نداد. یعنی تعداد کرسی‌هایی که به دست آورد نسبت به بقیه بیشتر بود، اما اکثریتی که بتواند تعیین کننده باشد به دست نیاورد از این‌رو با ائتلاف‌هایی که پیش آمد و ائتلاف‌هایی که نتوانست ایجاد کند، نتوانست افرادی را تحت مجموعه خود جمع کند که بتواند اکثریت را برای تعیین نخست وزیر به دست بیاورد.

وی ادامه می‌دهد: از این رو مسائل دیگری هم در کنار این موضوع بود از جمله اختلافاتی که از مدت‌ها قبل در بین شیعیان و بقیه گروه‌های کرد و تجزیه کردها به چند دسته بوده و وحدت نداشتن و هم‌پیمانی و ارتباط نداشتن با صدر باعث شد این اتفاق رخ ندهد.

نعیمی با با بیان اینکه کناره‌گیری مقتدی صدر برای بسیاری از افراد غیرمنتظره بود، یادآور می‌شود: مقتدی صدر در ابتدا گفته بود که طرفدارانش در مجلس استعفا دهند و سپس خود صدر بحث کناره‌گیری از سیاست را مطرح کرد چون سابقه قبلی از مقتدی صدر وجود دارد که از سیاست کناره‌گیری کرده و مجدد بازگشته و مشارکت نداشتن در انتخابات را اعلام کرده بود و دوباره بازگشته بود، با توجه به این موضوع باید گفت مقتدی صدر یک تاکتیک (روش) را در پیش گرفته تا یک استراتژیک.

وی خاطرنشان می‌کند: بنابراین مقتدی صدر فکر می‌کند با این وضعیت قادر به تشکیل دولت نیست و اکثریت خاصی پیدا نمی‌شود و اگر اتفاق خاصی نیفتد بحث انتخابات زودرس مطرح می‌شود و اگر انتخابات مطرح شود لیست مقتدی صدر با توجه به ناکامی‌هایی که سیستم‌های سیاسی عراق، احزاب و گروه‌های مختلف داشتند می‌تواند فرصت بهتری در مرحله بعدی ایجاد کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح می‌کند: اگرچه گروهی از مستقلان هم این بار روی کار آمدند انتظار مقتدی صدر این است که بتواند شانس بیشتری برای دوره‌های بعدی داشته باشد.

وی، با ارزیابی از برگزاری انتخابات زودرس می‌افزاید: یکی از بحث‌هایی که برخی از جناح‌ها در عراق مطرح می‌کنند این است که انتخابات زودرس برگزار شود، اما باز هم نتایج تقسیم‌بندی مشخص است چون آن گونه که نشان می‌دهد جامعه عراق اکثریتی برای فرد و یا گروهی قائل نیست یعنی هریک از آن‌ها سهمی در آرا مردم دارند که تعداد محدود از نماینده‌ها را می‌توانند بیاورند.

نعیمی می‌گوید: برخی بر این نظر هستند که اگر باز هم انتخابات جدیدی برگزار شود تغییر اساسی در این صحنه نیست و برای همه ریسک خواهد بود طرف‌های مخالف هم می‌گویند اگر انتخابات زودرس برگزار شود دوباره شانس بیشتری خواهند داشت. اما صحنه عراق صحنه لغزنده‌ای بوده و قابل پیش بینی نیست.

وی ادامه می‌دهد: اکثر پیش بینی‌هایی که براساس نظرسنجی اعلام می‌کردند و چه برخی براساس آمار و ارقامی که نسبت به هواداران داشتند آن اتفاقی که پیش‌بینی می‌کردند رخ نداد و اتفاق جدیدی افتاد که هیچکس نتواند اکثریت پارلمان عراق را به دست بیاورد.

جریان‌های دوستدار استقلال و توسعه عراق از کنار رفتن صدر خوشحال نیستند

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به استعفای جریان صدر و در رأس آن مقتدی صدر از پارلمان عراق اظهار می‌کند: همه جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی ملی عراق علاقه‌مند هستند که مقتدی صدر و نیز جریان صدر نقش آفرینی ویژه خود را برای تداوم استقلال و مقابله با تجاوزات آمریکایی در فرآیند انتخاب رئیس جمهور، نخست وزیر و اعضای هیئت دولت بازی کنند.

وی ادامه می‌دهد: در واقع هیچ جریان ملی واقعی و دوستدار استقلال و توسعه عراق از کنار رفتن جریان صدر خوشحال نیست بلکه تلاش می‌کند مقتدی صدر و جریان منتسب به او در همه فرآیندهای سیاسی حال و آینده عراق نقش قابل توجه و متناسب با وزن خود داشته باشند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح می‌کند: تحولات به وجود آمده در عراق را باید از ۹ ماه قبل بررسی کرد تا به نقطه قابل قبول از شرایط دقیق این کشور برسیم، دخالت کشورهای متعدد به ویژه آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات به بن‌بستی منتهی شد که رسانه‌های منتسب به غرب و عربستان به دنبال آن بودند و می‌خواستند فضای سیاسی عراق را به بن‌بست بکشانند.

وی اضافه می‌کند: در این مدت مردم و تحولات عراق نشان داد، بن‌بستی در فرآیند انتخاب رئیس جمهور و دولت نیست، بلکه این القای رسانه‌های منتسب به کشورهای خارجی بود که می‌خواست این مساله را تبیین کند، اما حلبوسی رئیس پارلمان عراق گفت که علی‌رغم میل آن رسانه‌ها گفته‌اند که عراق در بن بست قرار نخواهد گرفت و در طول ۹ ماه گذشته این کشور در بن‌بست سیاسی نبوده است.

صدرالحسینی یادآور می‌شود: باید بدانیم پارلمان عراق علی‌رغم هزینه‌های تبلیغات مادی رسانه‌های کشور مذکور یک پارلمان مقاومت بود که می‌توان نماد اصلی این کار را تصویب قاطعانه قانون جرم انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی دانست، بر این اساس پارلمان عراق یک پارلمان مقاومتی است که استعفای طرفداران مقتدی صدر در تداوم مقاومتی بودن آن تأثیری نخواهد گذاشت.

وی می‌افزاید: در شرایط فعلی اتفاقی که رخ می‌دهد این است که براساس قانون عراق افرادی که حداکثر آرا را بعد از این نمایندگان مستعفی در حوزه‌های انتخاباتی آورده‌اند، به جای این نمایندگان به پارلمان می‌روند، در واقع تعدادی از این افراد کسانی بودند که با دخالت عوامل اختلال‌زا در فرآیند انتخابات عقب نگه داشته شده و نتوانستند وارد پارلمان شوند اما این کاری که طرفداران مقتدی صدر انجام دادند، آن افراد را به صندلی پارلمان رساند.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان می‌کند: بر همین اساس پارلمان عراق در فرآیند انتخابات رئیس جمهور و همچنین نخست وزیر سرعت بیشتری خواهد یافت و قطعاً چارچوب هماهنگی جریان مقاومت دست برتر را در اتمسفر سیاسی این کشور خواهد داشت. ضمن اینکه این موضوع باعث انسجام بیشتر و تسریع در انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در کشورهای پارلمانتاریستی؛ مهم نخست وزیری است که از پارلمان رأی می‌گیرد و در واقع موضوعی به نام پارلمان در فرآیندهای منطقه‌ای دخل و تصرف یا دخالت و تأثیر مستقیمی ندارد بنابراین با توجه به اینکه پارلمان عراق مقاومتی‌تر خواهد شد و اختلافات در آن کمتر می‌شود انتخاب تسریع شده و می‌تواند در نقش آفرینی منطقه‌ای عراق با دست برتر عمل کند.

کد خبر 582894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.