فراهم نبودن زیرساخت برای اجرای سیاست‌های جوانی جمعیت در کشور

استادیار گروه جمعیت‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: سیاست‌های افزایش جمعیت به نحو کارشناسی تدوین شده اما زیرساخت‌های اجرای آن در کشور فراهم نیست؛ به‌عنوان نمونه بالا بودن قیمت مسکن، تورم و افزایش قیمت‌های کالاهای اساسی از عواملی هستند که در کاهش میزان فرزندآوری خانواده‌ها نقش دارند.

احمد دراهکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در سیاست‌های جمعیتی به موارد کاربردی توجه شده اما هر قانون و سیاستی، مستلزم فراهم بودن زیرساخت‌های لازم آن است؛ به همین دلیل اگرچه سیاست‌های افزایش جمعیت، به نحو کارشناسی تدوین شده اما زیرساخت‌های اجرای آن در کشور فراهم نیست؛ به‌عنوان نمونه بالا بودن قیمت مسکن، تورم، افزایش قیمت‌های کالاهای اساسی از عواملی هستند که در کاهش میزان فرزندآوری خانواده‌ها و کم‌رنگ شدن سیاست‌های افزایش جمعیت نقش دارند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین نکته‌های مثبت سیاست‌های افزایش جمعیت در کشور، بحث جوانان و ازدواج آنان است اما اینکه چه میزان سیاست‌های وضع شده اجرا می‌شود، مهم است؛ در واقع نقدی به سیاست‌های افزایش جمعیت نیست زیرا این سیاست‌ها به‌خوبی تدوین و تمام جوانب امر در آن لحاظ شده، نقد اصلی در شیوه اجرای آن‌ها است.

این جمعیت‌شناس با بیان اینکه کارآیی سیاست‌های جمعیتی زمانی آشکار می‌شود که در زندگی مردم حس شود و مردم اثرات آن را در زندگی خود ببینند، ادامه داد: سیاست‌گذاری در هیچ دوره‌ای به اندازه دوره‌ای که پنجره جمعیتی باز است حساس، لازم و در صورت موفقیت، مؤثر نخواهد بود. جوامعی که از این فرصت استفاده نکنند با چالش‌های متعددی در زمان حال و آینده مواجه خواهند بود. توجه به این نکته ضروری است که پنجره جمعیتی خودبه‌خود عمل نمی‌کند، بلکه نیازمند بسترسازی و سیاست‌گذاری است. اینجاست که اهمیت سیاست‌گذاری‌های جمعیت و حساب شده بودن آن‌ها مشخص می‌شود؛ بنابراین جمعیت نیازمند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و درازمدت است که هر دو از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار هستند.

لزوم توجه به سیاست‌های حمایتی در زمان بحران و ازدواج مجدد زنان بیوه و مطلقه

دراهکی اضافه کرد: به‌رغم تغییر گفتمانی کنترل جمعیت به افزایش فرزندآوری به دلیل نبود مدیریت هماهنگ و کافی نبودن بسترهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی لازم، اجرای سیاست‌های جمعیتی به کندی صورت گرفته و فرآیند دستیابی به اهداف سیاست‌های جمعیتی به کندی پیش می‌رود؛ این در حالی است که به‌سرعت فرصت‌ها و زمان خود را از دست می‌دهیم.

وی اظهار کرد: سیاست‌های کلی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که در راستای بهبود شرایط جامعه و امیدبخشی به آن انجام می‌شود، بدون شک بر تحقق سیاست‌های جمعیتی نیز تأثیرگذار خواهد بود و نیاز به حمایت در شرایط شوک‌های اقتصادی به‌ویژه در این برهه زمانی لازم است. زمانی که جامعه با شوک‌های اقتصادی و بحران‌های سلامت همانند دوران فعلی همه‌گیری کرونا روبه‌رو است، رفتارهای جمعیتی افراد و خانواده‌ها در زمینه ازدواج و فرزندآوری تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. تأکید بر هویت مادری با حفظ و تقویت الگوی ایرانی اسلامی در راستای افزایش فرزندآوری حائز اهمیت است.

استادیار گروه جمعیت‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه برای موفق بودن در سیاست‌های افزایش جمعیت، مادر شدن در جامعه باید تبدیل به ارزش شود، گفت: به نظر من یکی از مسائلی که به لحاظ فرهنگی باید در بحث سیاست‌های جمعیتی مورد توجه قرار گیرد، مسئله موانع ازدواج مجدد زنان بیوه و مطلقه است، با تغییراتی که در زمینه طلاق در جامعه اتفاق افتاده است ضمن تأکید بر حفظ و استحکام بنیاد خانواده باید در این زمینه نیز چاره‌اندیشی و سیاست‌گذاری انجام شود.

کد خبر 582720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.