قانون قبلی واردات خودرو انحصارآفرین بود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در قانون ساماندهی واردات خودرو که به هیئت دولت ابلاغ شده است با اصلاحات انجام شده، از انحصار در واردات خودرو جلوگیری به‌عمل آمده و همه اختیار تنظیم بازار، حفظ رقابت‌پذیری و رفع انحصارگرایی در بازار خودرو براساس این قانون به دولت داده شده است.

مهدی دادفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مصوبه ساماندهی بازار خودرو از مجلس قبل مطرح شد؛ در آن زمان به دنبال آن بودند که صنعت و بازار خودرو را از نگاه مشتری ساماندهی کنند، به‌طوری‌که توجه اصلی به آنچه مردم می‌خواهند، معطوف بود.

وی افزود: از سال ۱۳۹۷ این طرح در رفت‌وآمد است؛ آخرین رفت و آمد این طرح نیز بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی بود که ماده چهار آن اصلاح شد. پیش از این در ماده چهار این قانون ذکر شده بود همه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند به ازای صادرات خودرو، قطعات آن یا سایر کالاها و خدمات انواع صنایع نیرو محرکه، نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در ادامه، شورای نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام بر این موضوع ایراد گرفت که با سیاست‌های کلی نظام مغایر است و سپس این مصوبه وارد مجمع تشخیص مصلحت نظام شد. در این مجمع این ماده از قانون مورد ایراد قرار گرفت. مجمع پس از این ماجرا به این قانون توجه بیشتری کرده و متوجه شد این قانون در شکل پیشین آن، انحصار در انحصار برای برخی واردکنندگان خودرو ایجاد می‌کند.

بازار دیگر واکنشی به اخبار واردات خودرو نشان نمی‌دهد

دادفر اضافه کرد: در برابر مخالفتی که از سوی انجمن واردکنندگان خودرو با این مصوبه اعلام شد، برخی از نماینده‌ها اعتراض کردند. این در حالی است که این مصوبه فقط انحصارآفرین بوده و وضعیت بازار خودرو کشور را به شدت متشنج می‌کرد. در نهایت ماده چهار این قانون، تغییر اساسی کرد و واردات خودرو براساس آئین‌نامه‌ای که توسط وزارت صمت با رعایت شرایط کشور ارائه شده و به تصویب هیئت وزیران برسد مجاز شد.

وی با بیان اینکه قانون فعلی ساماندهی صنعت خودروی کشور، چهار سال مورد کارشناسی قرار گرفته است، تصریح کرد: بر این اساس همه اختیار تنظیم بازار، حفظ رقابت‌پذیری و رفع انحصارگرایی در بازار خودرو براساس این قانون به دولت داده شده است. تا زمانی که دولت آئین‌نامه‌های مربوط به این قانون را صادر نکند، مشخص نخواهد شد واردات خودرو آزاد می‌شود یا خیر و شرایط آن مشخص نیست.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: بازار خودرو پیش از این، از اخبار واردات تأثیر می‌گرفت اما اکنون دیگر نسبت به این اخبار واکنشی نشان نمی‌دهد. اثرگذاری خبر در موضوع واردات به شدت کاهش یافته است. مصرف‌کننده یا تقاضاکننده منتظر عملیات اجرایی توسط دولت است و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، بازار واکنشی نسبت به اخبار واردات خودرو نخواهد داشت.

کد خبر 582716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.