سبقت عرضه دلار از تقاضا

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، بیست‌ونهم خردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مشکل حل نشدنی در کشور نداریم‌» نوشت: از نشانه‌های مردمی بودن دولت همین بس که رئیس جمهور روز گذشته در سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ میان مردم پیشوا، قرچک و ورامین حضور یافت. این حضور درحالی صورت گرفت که آیت‌الله رئیسی در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم ۲۵ سفر استانی انجام داد. رئیسی خود درباره چرایی این حضور در سالگرد انتخابات، به مردم پیشوا، قرچک و ورامین گفت: «تصمیم گرفتم که در اولین سالروز انتخاب دولت مردمی به جای حضور در جلسات نمادین به میان مردم بیایم و پیگیر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام باشم.» رئیس‌جمهور دلیل این انتخاب خود را این‌طور تشریح کرد: «برای بنده به عنوان نماینده مردم حضور در میان این مردم و رسیدگی به آنچه مایه نگرانی و دغدغه آنان است، دلنشین‌تر از دیدارها و جلسات نمادین است.»

انتخاب روز گذشته رئیس‌جمهور، یعنی حضور میدانی و در جمع مردم بودن، به جای حضور در مراسم نمادین، نشان می‌دهد که حل مسائل و نیازهای مردم، از مجرای در میدان بودن دولت، سر پایان‌یافتن ندارد. به نظر می‌رسد دولت به این دلیل چنین رویکردی را اتخاذ کرده است که مسائل و مشکلات بسیاری را از دولت گذشته به ارث برده؛ میراثی که دولت سیزدهم را واداشته است بیش از هر امر دیگری، نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را در دستور کار خود قرار دهد. زیرا در همین سه شهرستانی که روز گذشته رئیس‌جمهور به صورت میدانی از آنها بازدید کرد، برخی پروژه‌ها ۱۰ و برخی ۱۷ سال از زمان آغاز به‌کار آنها گذشته است، اما هنوز تکمیل نشده‌اند.

آن هم پروژه‌هایی مانند بیمارستان که نیاز مبرم مردم این بخش از استان تهران است. از این رو می‌توان گفت دولت تا اطلاع ثانوی ناچار خواهد بود بخش زیادی از انرژی، منابع و توان خود را صرف رفع چالش‌هایی کند که از گذشته برای دولت به ارث رسیده است؛ آن چیزی که برخی از آن با عنوان «آواربرداری» یاد می‌کنند. این همه درحالی است که برقراری عدالت، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و نیز مبارزه با ساختارهای فسادزا، هم به عنوان پروژه آیت‌الله رئیسی و هم خواست رأی‌دهندگان، یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

سبقت عرضه دلار از تقاضا

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سبقت عرضه دلار از تقاضا» نوشت: در پی عملیاتی شدن سیاست‌های افزایش عرضه ارز در بازار شاهد تعدیل قیمت ارز فیزیکی در بازار تهران هستیم و باید دید این اقدام چه تأثیری در بازارهای ارزی منطقه مانند بازار ارزی هرات، امارات و اربیل عراق خواهد گذاشت.

گویا عملیاتی طرح‌ریزی شده بود که به‌دنبال وضع تحریم‌های مثلاً جدید از سوی آمریکا در حوزه پتروشیمی‌ها نرخ ارز در بازار ایران با صعودهای بسیار قابل ملاحظه همراه شود که این عملیات با هوشیاری دولت و مقام‌های امنیتی، انتظامی و همچنین همکاری فعالان اقتصادی و صنف صرافی با بانک مرکزی ناکام ماند، به‌طوری‌که نرخ دلار که در بازار تهران چشم به رکورد زنی ۳۴ هزار تومان دوخته بود، به‌طور مجدد روند نزولی را در پیش گرفت.

هر چند اقتصاد ایران قریب به ۱۲ سالی می‌شود که با تحریم‌های بسیار جدی نفتی و بانکی روبه‌رو شده است، اما در همه این سال‌ها اقتصاد گلیم خود را از آب بیرون کشیده است و در این رخداد جایگزینی درآمدهای غیرنفتی با درآمدهای نفتی بسیار مهم و اثرگذار بوده است.

حال که خود آمریکایی‌ها اعتراف کرده‌اند که تحریم‌های حداکثری با شکست مواجه شده است، به جای آن که از این اعتراف تلخ پند بگیرند و به مرزهای وضع شده در برجام بازگردند و در جهت جبران خسارت‌های اقتصادی تحمیلی به ایران علاوه بر پرداخت غرامت، به خواست‌های ایران تن دهند، از سر خباثت در پی تحریم بخش صادرات غیرنفتی ایران است و برای شناسایی شبکه‌هایی که تحریم‌ها را دور می‌زنند، از خشم حتی جایزه‌های چندین میلیون دلاری تعیین کرده است.

سبقت عرضه دلار از تقاضا

کد خبر 582706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.