جاری بودن زاینده‌رود حیاتی است

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: جاری بودن زاینده‌رود بسیار حیاتی است، آثار این اتفاق در نسل‌های بعد مؤثر خواهد بود و تبعات ملی و بین‌المللی به همراه دارد، بدون تردید مطالبه‌گری اعضای شورای ششم شهر اصفهان در این خصوص منطقی، قانونی و بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی صالحی در یک برنامه برخط رادیویی با اشاره به اینکه حیات اصفهان در گروی جاری بودن رودخانه زاینده‌رود است، اظهار کرد: این موضوع برای اصفهانی‌ها بسیار روشن و برای افراد خارج از اصفهان کمتر قابل اهمیت است، در نگاه اول شاید بسیاری از افراد این مطالبه شهروندان اصفهان در رابطه با زاینده‌رود را یک نگاه تجملی و یک کالای لوکس می‌دانند، یعنی جاری بودن زاینده‌رود برای پر کردن اوقات فراغت و ایجاد مناطق تفرجگاهی است، در حالی که این نگاه صحیح نیست.

وی ادامه داد: همان طور که نسبت به «هامون» و «دریاچه ارومیه» و بسیاری از بخش‌های محیط زیستی کشور این نگاه وجود ندارد در اصفهان نیز قائل به این نگاه نیستیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: زاینده‌رود را شریان حیاتی یک تمدن چند هزار ساله می‌دانیم، اگر بخواهیم به واقعیت موضوع نگاه کنیم، شکل‌گیری پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی که بر پایه معماری کهن و دستاوردهای تاریخی ناشی از شکل‌گیری تمدن در مورد زاینده‌رود است، اگر بخواهیم به حفظ بقای این آثار و دستاوردها نگاه کنیم، قطعاً آن نیز بر مبنای زاینده‌رود است.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان یکی از اصلی‌ترین شهرهای هنری، فرهنگی و مهد صنایع دستی در جهان است، گفت: اصفهان شهر جهانی خلاق صنایع دستی است که ریشه در همین شریان حیاتی دارد و تمدنی که محور آن حفظ شده است. اگر بخواهیم در رابطه با حفظ محیط زیست که مقوله‌ای بسیار جدی است و برای پایدار شدن شرایط زیست در شهر، استان و کشور صحبت کنیم، توجه به زاینده‌رود و مسائلی که در سراب و پایاب آن وجود دارد به ویژه تالاب گاو خونی یکی از مؤلفه‌های جدی است.

زاینده‌رود سرمایه‌ای جهانی است

صالحی خاطرنشان کرد: برای ادامه مسیر تمدن و حفظ دستاوردهایی که دروازه‌های تاریخی، هنری و صنایع دستی است نسبت به نسل‌های آینده مسئول هستیم و باید بتوانیم میراث‌دار خوبی باشیم.

وی در خصوص نگاه بین‌المللی به جاری نبودن رودخانه زاینده‌رود، اظهار کرد: نگاه بین‌المللی به این موضوع وجود دارد، زیرا به عنوان سرمایه جهانی شناخته می‌شود و برای حفظ آن مسئول هستیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مسئله زاینده‌رود در اصفهان و خارج از آن برای هر فردی اولویت دارد، لذا باید با نگاه جامع به موضوع اندیشیده شود، مبرهن است زاینده‌رود باعث ایجاد شادابی، نشاط و شور و هیجان و تقویت فضاهای خانوادگی و اجتماعی می‌شود، شاید این موارد در جایگزین‌هایی با ایجاد فضاهای تفریحی و گردشگری قابل حصول باشد، اما حیات و زندگی برای یک تمدن با تمام ابعاد در حوزه‌های مختلف تنها با جاری شدن زاینده‌رود امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: لازم است بدانیم سطح مطالبه‌گری در اصفهان برای جاری شدن زاینده‌رود سطح بالایی است که ابعاد مختلف محیط زیستی، بین‌المللی و تمدنی موضوع را متذکر می‌شود، همچنین تمام افراد این شهر در مقابل نسل‌های آینده و یک جهان مسئول هستند. نباید موضوع را به سطح پایین تنزل دهیم و تنها در حد استفاده از یک فضای تفرجگاهی یا حتی محدود به سطح شهر اصفهان برای زاینده‌رود مطالبه‌گری کنیم.

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم موضوع جاری بودن زاینده‌رود بسیار حیاتی است، زیرا این موضوع ابعاد ملی و بین‌المللی دارد، افزود: آثار این اتفاق در نسل‌های بعدی مؤثر خواهد بود اگر بخواهیم تاریخ در مورد ما قضاوت درستی کند، باید مسئله را به اندازه خود آن ببینیم و بدون تردید مطالبه‌گری اعضای شورای ششم شهر اصفهان منطقی، قانونی و در سطح اهمیت این موضوع است.

اهمیت توجه به جاری نبودن رودخانه زاینده‌رود و مسئله فرونشست زمین

صالحی با اشاره به جاری نبودن رودخانه زاینده‌رود و مسئله فرونشست زمین در اصفهان، اظهار کرد: این اتفاق با توجه به پژوهش‌هایی انجام شده ابعاد موضوع را مشخص کرده است، باید تلاش کنیم که مسئله را به خوبی، علمی و با نگاه کارشناسی دنبال کنیم. اینکه به طور دقیق مشخص شود، چه میزان مسئله فرونشست زمین و مسائل زیست‌محیطی با خشکی زاینده‌رود در ارتباط بوده، نیازمند کار کارشناسی است.

وی با تاکید بر اینکه آنچه که اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در خروجی موضوع‌های کارشناسی شده به آن دست یافته‌اند، این بوده است که به طور طبیعی جاری نبودن زاینده‌رود یک اثر زیست محیطی بسیار قابل توجه دارد، گفت: این موضوع در رابطه با تالاب گاو خونی و ریزگردهای سمی است که بر اساس نگاه کارشناسان تا ۶۰۰ متر ارتفاع و شش هزار متر گستره توزیع دارد و این اتفاق یکی از ابعاد بین‌المللی معضل جاری نبودن زاینده‌رود است که کشورهای همسایه را نیز می‌تواند درگیر کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص مباحث مطرح شده در رابطه با فضای شهر اصفهان، بحث آلودگی هوا و فرونشست زمین، اظهار کرد: در مورد فرونشست زمین گمانه‌زنی‌های جدی وجود دارد که جاری نبودن زاینده‌رود و تغذیه نشدن سفره‌های زیرزمینی در بروز این اتفاق تأثیرگذار بوده است. جاری نبودن زاینده‌رود و برداشت‌های غیرمجاز اجازه رسیدن آب به پایین دست را نمی‌دهد، در عین حال پایین دست را برای امرار معاش در یک اجبار و تنگنا قرار داده است که به سمتی پیش برود که از سفره‌های زیرزمینی برداشت کند؛ برداشت‌هایی که روی مسئله فرونشست زمین تأثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: مسئله فرونشست زمین در اصفهان دلایل متعددی دارد و به نظر می‌رسد بر اساس نظریه‌های کارشناسی هم‌زمان با قطع جریان زاینده‌رود در ۱۵ سال اخیر شدت گرفته است و ارتباط مستقیمی با مسئله جریان زاینده‌رود دارد.

صالحی با بیان اینکه روشن است در حال حاضر سفره‌های آب زیرزمینی را از دست داده‌ایم، افزود: یکی از مهم‌ترین منابع تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی جریان آب زاینده‌رود در اصفهان است، وقتی که این مهم در دسترس نباشد علت و معلول در کنار هم قرار دارد و پدیده‌ای به نام فرونشست به وجود می‌آید.

لزوم چاره‌اندیشی برای جاری شدن زاینده‌رود

وی با اشاره به اینکه جاری نبودن زاینده‌رود زمینه‌ساز ایجاد فرونشست می‌شود، تصریح کرد: برای بررسی این موضوع لازم است با نگاهی کارشناسی و با دقت به سمت جلو پیش برویم تا بتوانیم استدلال خوبی در محاکم قانونی و تصمیم‌گیری ارائه دهیم و باید امنیت روانی و اجتماعی شهروندان را نیز مد نظر داشته باشیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: به طور طبیعی جاری بودن زاینده‌رود را برای حفظ یک تمدن می‌خواهیم و شاید اصلی‌ترین عناصر یک تمدن مردمان آن هستند، اگر مردم اصفهان با نظریه‌های غیرکارشناسانه، عجولانه و بزرگ‌تر از حجم خود بخواهند به سمت آرامش روانی و اجتماعی پیش بروند، شاید قبل از اینکه مسئله جاری نبودن زاینده‌رود این تمدن را تهدید کند، در خطر بودن امنیت روانی و آرامش اجتماعی مردم تمدن را تحت تأثیر قرار دهد و تبعاتی را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌آید نگاه منطقی و کارشناسی به موضوع زاینده‌رود با حفظ الزامات یک ضرورت است، افزود: تاکید می‌شود این حفظ الزامات و پرداختن کارشناسی به موضوع از اهمیت و لزوم و فوریت مطالبه‌گری آن کم نمی‌کند و حساسیت موضوع را بیشتر خواهد کرد.

صالحی خاطرنشان کرد: لازم است تلاش کنیم تا ملاحظات رعایت و موضوع با فوریت پیگیری و چاره‌اندیشی شود، امیدوارم با سفر اخیر رئیس‌جمهور به اصفهان خبرهای خوبی در ماه‌های آینده به اصفهان به گوش برسد و بتوانیم شاهد روزهای خوبی برای شهروندان اصفهان باشیم.

کد خبر 582663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.