تغییرات کنکور به نفع دانش‌آموزان است

معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، جزئیات کنکور سال ۱۴۰۲ و ترمیم سوابق تحصیلی را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا، رجبعلی برزویی درباره آخرین وضعیت و تصمیمات اتخاذ شده درخصوص کنکور سال ۱۴۰۲ گفت: در کنکور سال ۱۴۰۲ سوابق تحصیلی به میزان ۴۰ درصد در قبولی تأثیر قطعی دارد.

وی با بیان اینکه سوابق تحصیلی تمام مواد آزمون امتحانی پایه دوازدهم را شامل می‌شود، افزود: پس سال ۱۴۰۲ مواد آزمون امتحانی پایه دوازدهم به صورت کتبی و کشوری برگزار می‌شود. معیار ۴۰ درصد سوابق تحصیلی و ۶۰ درصد آزمون اختصاصی خواهد بود.

معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: سال ۱۴۰۳ در واقع آزمون سراسری فقط برای پایه دوازدهم برگزار می‌شود و به جای ۴۰ درصد قطعی، ۵۰ درصد قطعی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: 

وی افزود: سال ۱۴۰۴ آزمون پایه دوازدهم و یازدهم به‌صورت سراسری و با تأثیر ۶۰ درصد برگزار خواهد شد و سال بعدی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم با تأثیر ۶۰ درصد قطعی خواهد بود.

برزویی توضیح داد: نمرات آزمون‌های هماهنگ کشوری دو سال پی‌درپی فقط برای پایه دوازدهم خواهد بود و سال بعد از آن پایه یازدهم به آن اضافه می‌شود و سال بعد از آن پایه دهم اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: داوطلبان رشته هنر، زبان‌های خارجه، کارودانش و فنی‌حرفه‌ای ممکن است سوابق تحصیلی نداشته باشند برای هریک از این افراد شورای سنجش و پذیرش پیش بینی لازم را انجام داده است.

وی افزود: عده‌ای قبلاً سوابق داشتند ولی به آن اهمیت نداده‌اند، این مورد هم پیش‌بینی‌شده که بتوانند ترمیم سابقه تحصیلی خود را انجام دهند.

معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: آموزش‌وپرورش این پیش‌بینی را انجام داده تا داوطلبان بتوانند زمانی را برای این کار اختصاص دهند و ترمیم انجام شود.

برزویی افزود: یکی از دغدغه‌هایی که این روزها خیلی مطرح است دروس عمومی بوده؛ این خیلی مهم است که همه بدانند که نه‌تنها در این مصوبه جایگاه دروس عمومی کاهش پیدا نکرده، بلکه افزایش نیز یافته است.

وی ادامه داد: در کنکور ما کسانی را داریم که در درس عربی و دینی بالاترین رتبه را اتخاذ می‌کنند، اما هیچ‌کدام نمی‌توانند دو کلمه عربی بخوانند، چراکه فقط در دروس عمومی مهارت‌های تست‌زنی را یاد گرفته‌اند.

معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: جایگاه دروس عمومی نه‌تنها کاهش نیافته‌، بلکه جایگاه آن رفیع‌تر و جدی‌تر شده‌است. این فضاسازی‌ها بیشتر توسط ذی‌نفعان کنکوری صورت می‌گیرد که از این کسب‌وکار ممکن است مقداری عقب بمانند.

برزویی ادامه داد: درحالی‌که با این مدل، آموزش‌وپرورش می‌تواند نظام‌های تربیتی، بحث‌های فرهنگی و همه را پیاده و اجرا کند و یقین دارم که این مصوبه به نفع عدالت آموزشی، ساعت‌های تربیتی، دروس عمومی، استرس و دغدغه خانواده و دانش‌آموزان است و در آینده نقش بهتری خواهد داشت.

معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به انتقادات به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: همه مقایسه‌ها را با وضع فعلی انجام می‌دهیم؛ امتحانات آموزش‌وپرورش متفاوت خواهد بود، امتحانات بین صفر تا صد می‌شود؛ واریانس بیشتر خواهد شد؛ آزمون‌ها دقیق‌تر شده و یقین بدانید این مصوبه به نفع دانش‌آموزان خواهد بود.

منبع: مهر

کد خبر 582557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.