شعری که به مذاق مردم اصفهان خوش نیامد

سفر رئیس‌جمهور به همراه هیئت دولت به اصفهان، روزنه امیدی بود که از میان هزارتوی برخی بی‌تدبیری‌ها، به نصف جهان درخشید تا شاید با همت دولتمردان فصل تازه‌ای از خدمت را در این استان پهناور شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه_ بیست‌وششم خردادماه_ در بیست‌وپنجمین سفر استانی خود به اصفهان آمد و در بدو ورود به این شهر، در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه بیش از همه مشکلات کم‌آبی مردم این استان را رنج می‌دهد، اظهار کرد: کم‌آبی از مسائلی است که دولت برای رفع آن برنامه دارد و اطمینان داریم با کمک مسئولان و مردم در این استان، این مشکل رفع شود.

رئیس‌جمهور رفع مشکل کم‌آبی را نیازمند نوعی از مدیریت دانست که در اعمال آن مردم همراه دولت خواهند بود و البته به این موضوع اشاره کرد که به این سفر توجه و اعتباراتی نیز در نظر گرفته شده است.

وی این‌گونه مطرح کرد که «متأسفانه طرح‌های نیمه‌تمامی در این استان وجود دارد که اجرای آن‌ها از دهه ۶۰ آغاز شده است؛ باید بررسی کرد که چرا طرح‌هایی از دهه ۶۰ تاکنون در اصفهان نیمه‌تمام مانده و همچنان به سامان نرسیده است؛ این از جمله مسائلی است که مردم را رنج می‌دهد.»

سیدابراهیم رئیسی در اولین بخش از برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان اصفهان و پس از بازدید هوایی از بخش‌هایی از رودخانه زاینده‌رود در جمع اهالی روستای قلعه‌بالا حضور یافت و ضمن گفت‌وگو با آن‌ها، در جریان مشکلات و درخواست‌های ساکنان این روستا که عمدتاً کشاورز هستند، قرار گرفت.

رئیس‌جمهور در جمع اهالی روستای قلعه‌بالا گفت: برخی پیشنهاد کردند که همزمان با روزهای پرآب زاینده‌رود به اصفهان سفر کنم، اما من گفتم اتفاقاً در مقطع و زمانی که مسائل مردم حادتر است، باید به این استان بروم و از نزدیک مشکلات مردم را ببینم و حرف‌هایشان را بشنوم.

سخنان امیدوارکننده رئیس‌جمهور در سفر یک‌روزه خود به اصفهان در حالی بود که محتوای مطرح شده از سوی سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و معاون اجرایی رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان بر نتایج احتمالی سفر سایه انداخت؛ سیدصولت مرتضوی در سخنرانی از پیش آماده شده خود، شرح مفصلی از امتیازات استان اصفهان در زمینه‌های گوناگون اقتصادی، صنعتی، صنایع‌دستی و سایر حوزه‌ها را برشمرد و در پایان پیرامون درخصوص موضوع مهم زاینده‌رود به این شعر سعدی اکتفا کرد: «چو دخلت نیست خرج آهسته‌تر کن / که می‌گویند ملاحان سرودی / اگر باران به کوهستان نبارد / به سالی دجله گردد خشک‌رودی»؛ این گفته‌های نسنجیده وی، به واسطه زیاده‌خواهی نهفته در آن، به مذاق مردم و مسئولان اصفهان خوش نیامد.

قضاوت، بدون مدنظر قراردادن زوایای موجود

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در واکنش به صحبت‌های معاون اجرایی رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: صحبت‌های معاون اجرایی رئیس‌جمهور و وزیر نیرو در جلسه شورای اداری یک‌جانبه بود، یعنی به کمبود بارش‌ها اشاره کردند، اما به بارگذاری‌ها، برداشت‌های بی‌رویه و انتقال آب به استان‌های دیگر نپرداختند.

وی ادامه می‌دهد: معاون اجرایی رئیس‌جمهور و وزیر نیرو توسعه بیش از ۱۰۰ هزار هکتاری بالادست و اقدامات انجام شده که آورد آبی تونل‌های یک و دو در همان منطقه است و آب در همان جا مصرف شود و به پایین دست نمی‌رسد را مورد توجه قرار ندادند و به این موضوع اشاره‌ای نکردند.

نقدعلی تصریح می‌کند: به نظر می‌‎رسد باید رئیس‌جمهور جلسه‌ای با حضور وزیر نیرو، معاون اجرایی خود و دست‌اندرکاران این حوزه برگزار کند و کارشناسان مربوطه علت واقعی ماجرا را شفاف‌سازی کنند. معتقد هستم قضاوت انجام شده قضاوتی جامع‌الاطراف و با نگاه همه‌جانبه به زوایای مختلف نبود.

وی با اشاره به شعری که توسط صولت مرتضوی برای زاینده‌رود خوانده شد، خاطرنشان می‌کند: این شعر به نوعی به نقشی از موضوع را پرداخته بود اما زوایای کامل در اصل پیام این شعر شاید این مفهوم را داشت که بارش‌ها کم شده و برداشت‌های بالا دست تأثیری بر خشکی زاینده‌رود نگذاشته است.

نماینده مردم خمینی‌شهر با بیان اینکه گزارشی که مسئولان دولت در این نشست اعلام کردند یک‌جانبه بود، یادآور می‌شود: ما معتقدیم اگر بارش کم شده است چرا تپه‌ها، بیابان‌های شهر سامان و مناطق طرح طوبی و شبیه آن زیر کشت رفته است و امروز تمام و کمال از آن برداشت می‌کنند اما شرق و غرب اصفهان از حقابه شرعی خود محروم است؟. اگر با کمبود بارش مواجه هستیم یقیناً باید کنترلی بر پمپ‌هایی که در بالادست وجود دارد صورت بگیرد.

باید از برداشت‌های غیرقانونی و مضاعف جلوگیری شود

حجت‌الاسلام حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به صحبت‌های معاون اجرایی رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: غلط آدرس دادن یا به کنایه سخن راندن منجر به اشتباه در محاسبات مسئولان کشور می‌شود همچنین باعث ایجاد فاصله بین مردم استان‌های مختلف خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: همواره پیشنهاد ما برای رفع مسئله آب پیشنهادهای عملیاتی بوده است که حقوق همه ذی‌نفعان، ذی‌حقان و حقابه‌داران به آن‌ها پرداخت شود و فرآیند رفع این مسائل باید به صورت مومنانه، منصفانه و عادلانه صورت بگیرد.

به گفته میرزایی، امروز اگر کسی بگوید که فلان فرد مقصر است و فرد دیگری مقصر نیست راه به جایی نمی‌برد و گره‌ای از مردم باز نمی‌شود؛ باید از برداشت‌های غیرقانونی و مضاعف جلوگیری شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: سوال این است که آیا در تمام این سال‌ها که رودخانه زاینده‌رود تا تالاب گاوخونی جریان داشته، زمانی بوده است که اصفهانی‌ها زیاد برداشت کرده باشند؟ اصفهانی‌ها تاکنون حساب دخل و خرج خود را به خوبی دانسته‌اند.

وی خاطرنشان می‌کند: دوستان به جای اینکه توصیه کنند ما برداشت آب را تنظیم کنیم، از برداشت‌های غیرقانونی و مضاعفی که در طول رودخانه به استان‌های همسایه داده می‌شود، جلوگیری کنند.

کد خبر 582538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.