حضور خیران در مدارس باعث الگوپذیری دانش‌آموزان می‌شود

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: حضور خیران در مدارس زمینه را آماده می‌کند تا در آینده بر تعداد افراد خیر و نیکوکار در جامعه افزوده شود.

به گزارش ایمنا، یوسف نوری درباره اقدامات آموزش و پرورش برای جذب خیران، اظهار کرد: برگزاری جلسات مختلف و تعامل با خیران مانند دعوت این افراد نیک‌اندیش به حضور در مراسم مختلف و شرکت در برنامه‌های آن‌ها ازجمله اقداماتی است که در راستای ترویج فرهنگ کار نیک صورت می‌گیرد.

وی افزود: برگزاری بزرگداشت و مراسم تکریم برای خیران از دیگر اقداماتی است که در وزارت آموزش و پرورش برای جذب خیران انجام می‌دهد تا اقدامات نیک آن‌ها در جامعه ترویج یابد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر حضور خیرین در مدارس خاطرنشان کرد: حضور خیران در مدارس باعث می‌شود که دانش‌آموزان بیشتر با اقدامات خیرخواهانه آشنا شوند و زمینه را آماده می‌کند که با الگوپذیری دانش‌آموزان، در آینده هم بر تعداد خیران افزوده شود.

وی ادامه داد: حضور خیران در مدارس باعث می‌شود که دانش‌آموزان بیشتر با اقدامات خیرخواهانه آشنا شوند و زمینه را آماده می‌کند که با الگوپذیری دانش‌آموزان، در آینده بر تعداد خیران افزوده شود. انجام کار نیک به‌ویژه مدرسه‌سازی در کشور ما قدمتی دیرینه دارد و از دیرباز تاکنون، افراد با وضعیت مالی مناسب همواره با خلوص نیت به دنبال ساخت مدرسه برای فرزندان بوده‌اند. هرچند امروز خیران مدرسه‌ساز به صورت سازمان‌یافته‌تری در مجمع خیران مدرسه‌ساز کشور فعالیت می‌کنند، اما تکریم و جذب خیران بیشتر مورد توجه وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.

انجمن خیران مدرسه‌ساز که در سال ۱۳۷۷ توسط «محمدرضا حافظی» خیر مدرسه‌ساز بنیان نهاده شد، یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های مردمی جمهوری اسلامی ایران است که به ثبت قانونی رسیده و فعالیت آن بر جذب مشارکت خیرین برای ساخت و توسعه فضاهای آموزشی متمرکز است.

براساس آمار اعلام شده از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش، خیران حدود ۵۰ درصد کلاس‌های درس را می‌سازند و سالانه مبلغی مشخص را به ساخت مدرسه اختصاص می‌دهند.

همچنین وزارت آموزش و پرورش هم برای جذب بیشتر خیران، در ساخت مدرسه به صورت پروژه‌های مشارکتی با خیران مشارکت می‌کند؛ براین اساس دولت هم مبلغی به اندازه آورده خیران برای ساخت مدرسه اختصاص می‌دهد.

در این راستا رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرد که ۷۰ درصد مدارس استثنایی با مشارکت خیران مدرسه‌ساز ساخته شده و این سازمان در حال تدوین یک الگوی مدیریت مشارکتی در مدرسه است تا خیران فقط در ساخت مدارس مشارکت نداشته باشند بلکه در اداره امور مدرسه نیز با مدارس همکاری داشته باشند.

همچنین پس از افزایش مشارکت خیران در سال‌های گذشته، آموزش و پرورش در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین و زیر نظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری، همچنین به منظور توسعه فرهنگ مشارکت در میان قشرهای مختلف جامعه طرح آجر به آجر را اجرایی کرد.

طرح تحولی آجر به آجر با هدف جذب و نگهداشت خیران مدرسه‌ساز و مشارکت عموم مردم در عمران و آبادانی و توسعه فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی کشور در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد.

طرح آجر به آجر به گونه‌ای طراحی شده است که هر ایرانی بتواند با هر مبلغ حتی به اندازه یک آجر در اقدام نیک مدرسه‌سازی مشارکت کند. همچنین برای رسیدن به این هدف، سامانه مهر مدرسه نیز راه‌اندازی شد تا درگاه حضور عموم مردم در این طرح باشد.

این سایت دارای بخش‌های مختلفی است و به مخاطبان این امکان را می‌دهد تا در احداث مدارس، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، تعمیر و تجهیز مدارس و همچنین با اهدای املاک خود در امر مقدس مدرسه‌سازی مشارکت کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 582527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.