۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
علت انفجار بادکنک هلیومی چیست؟

یک دکترای شیمی آلی گفت: در هنگام خریداری بادکنک هلیومی، نباید به وزن کم گاز داخل آن توجه کنید زیرا هیدروژن و متان نیز همین خاصیت را دارد، اما برای جان انسان خطرآفرین است؛ البته عنصر هلیوم نیز تا حدودی تمایل به واکنش دارد به همین دلیل مردم باید مراقب ترکیدن و انفجار باشند.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه هلیوم‌های داخل برخی بادکنک‌ها خالص نیست، اظهار کرد: تهیه گاز هلیوم هزینه بسیاری دارد و متأسفانه همیشه افرادی هستند که برای سودجویی از مواد دیگری استفاده می‌کنند و از نتیجه آن بی‌خبر هستند.

وی افزود: هنگامی که مواد اولیه برای تهیه گاز هلیوم هزینه داشته باشد، تولیدکننده به گازهای غیرمجازی مانند هیدروژن و متان روی می‌آورد تا حاشیه سود خود را بیشتر کند، اما از اینکه چنین گازهایی برای جان انسان ضرر دارد باخبر نیست.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: متأسفانه طی چند روز گذشته اتفاق تلخی رخ داد و به دلیل استفاده از بادکنک‌های به ظاهر هلیومی اتفاقات بدی روی داد؛ بنابراین در هنگام خرید و استفاده از بادکنک‌های هلیومی باید توجه کافی داشت.

وی تصریح کرد: در هنگام خریداری بادکنک هلیومی، نباید به وزن کم گاز داخل آن توجه کنید زیرا هیدروژن و متان نیز همین خاصیت را دارد، اما برای جان انسان خطر آفرین است؛ البته عنصر هلیوم نیز تا حدودی تمایل به واکنش دارد به همین دلیل مردم باید مراقب ترکیدن و انفجار باشند.

بیشتر بخوانید: هلیوم؛ گازی که خیلی هم نجیب نیست!

یوسفی در رابطه با تشخیص گاز هلیوم گفت: متأسفانه برای تشخیص هلیوم درون بادکنک، هیچ راهی وجود ندارد؛ به همین دلیل برای تهیه بادکنک هلیومی بهتر است به مراکز شناخته شده و مورد تأیید مراجعه کرد.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از چنین مشکلاتی باید نظارت‌ها افزایش یابد.

کد خبر 582506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.