رفع مشکل مالکیت زمین‌های علی‌آباد کلنگان پس از نیم قرن/بازآفرینی بافت فرسوده با ۳ راهکار

شهردار اصفهان گفت: در جلسه‌ای با حضور نماینده نهاد ریاست جمهوری و نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی، استانداری و سایر دستگاه‌های مربوطه، مشکل مالکیت زمین‌های علی‌آباد کلنگان پس از گذشت بیش از نیم قرن رفع شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _شنبه بیست‌وهشتم خردادماه_ در برنامه رادیویی «سلام اصفهان» اظهار کرد: هفته گذشته اصفهان شهر پر تب و تابی بود، زیرا علاوه بر برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه خلاقیت و صنایع دستی، نخستین اجلاس سازندگان و طراحان معماری اصفهان با حضور چند هزار نفر از فعالان حوزه معماری و عمران شهر برگزار شد و در ارتباط با آینده شهر به تبادل نظر پرداختند.

وی افزود: در اجلاس سازندگان و طراحان معماری اصفهان، معماران و سازندگان از امروز و دیروز فارغ شدند و به آینده شهر می‌اندیشیدند که گمان داریم خروجی‌های خوبی برای آینده شهر به همراه خواهد داشت.

شهردار اصفهان با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهور به اصفهان، گفت: یکی از معماهای عجیب شهر مربوط به ساکنان منطقه علی‌آباد کلنگان (شهرک انتهای رباط سوم) به عنوان منطقه الحاقی در شمال شهر اصفهان بوده است که از دوران قبل از انقلاب تعاونی‌ها یا افراد حقیقی زمین‌هایی را در آن خریداری کرده بودند، اما مالکیت آن از سال ۴۷ تاکنون در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد، لذا از دستاوردهای سفر ریاست جمهوری به اصفهان، برگزاری جلسه‌ای با حضور نماینده این نهاد و نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی، استانداری و سایر دستگاه‌های مربوطه بود که مشکل مالکیت زمین‌های علی‌آباد کلنگان پس از گذشت بیش از نیم قرن رفع شد و از این پس مردم این منطقه می‌توانند در منازل خود آسوده باشند.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به شعار این دوره مدیریت شهری مبنی بر «اصفهان من، شهر زندگی» تلاش می‌کنیم نقطه نقطه شهر برای سکونت و زندگی حال بهتری پیدا کند، تصریح کرد: در اصفهان مشکل بافت‌های فرسوده را داریم، به‌طوری که اگر کمی از نقاط مرکزی شهر فاصله بگیریم و وارد محله‌های شهر شویم، با بافت فرسوده مواجه می‌شویم که زیبنده شهر نیست، زیرا تبدیل به فضاهای بی‌دفاع شهری و مرکز انواع بزهکاری، خلاف و تجمعاتی شده است که می‌تواند مبدا بسیاری از مشکلات اجتماعی باشد، لذا سه تصمیم برای بازآفرینی بافت فرسوده شهر گرفته شده است.

قاسم‌زاده ادامه داد: تصمیم نخست برای بافت‌های فرسوده شهر صدور مجوز یک تا دو طبقه برای ارتفاع بیشتر در این بافت‌ها است، زیرا کمیسیون ماده ۵ این اجازه را به شهرداری داده است که در صورت تجمیع واحدهای کوچک و احداث واحدهای بزرگ‌تر، می‌توانند مجوزهای لازم برای دو طبقه ارتفاع بیشتر دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: دومین تصمیم برای بافت‌های فرسوده این است که شهرداری بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر ۷۰ درصد بخشودگی برای صدور پروانه ساختمانی در این بافت‌ها قائل می‌شود که امتیاز عالی به‌شمار می‌رود و امتیاز سوم که دولت پیش‌بینی کرده است اینکه، اگر ساکنان بافت‌های فرسوده برای نوسازی اقدام کنند، می‌توانند برای هر واحد تا ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت دریافت کنند.

شهردار اصفهان گفت: انتظار می‌رود با توجه به سه تصمیم خوبی که برای نوسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهر گرفته شده است، جنب و جوشی در این بافت‌ها در مناطق پانزده‌گانه شاهد باشیم و علاقه‌مندان عمران و آبادانی شهر به این موضوع ورود کنند، البته شهرداری راهنمایی‌های لازم برای معرفی لکه‌های بافت فرسوده را انجام خواهد داد تا خانه‌های قدیمی را خریداری و با استفاده از تسهیلات، سکونتگاه‌های قدیمی را احیا کنند.

وی تاکید کرد: دوستداران میراث فرهنگی از این بابت نگرانی نداشته باشند، زیرا بافت فرسوده شامل بافت تاریخی نمی‌شود و این بافت‌ها ضوابط خاص خود را دارد.

کد خبر 582477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.