بهترین ستاره‌هایی که‌ از آکادمی آژاکس معرفی شده‌اند

در این مطلب، بهترین بازیکنان معرفی شده در یکی از معروف‌ترین کارخانه‌های استعدادیابی و بازیکن‌سازی جهان، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آکادمی جوانان «آژاکس» یکی از بزرگ‌ترین آکادمی‌های فوتبال جهان محسوب می‌شود و مدتی است بازیکنانی را در کلاس جهانی تولید می‌کند. این آکادمی مشهور در تاریخ هجدهم مارس ۱۹۰۰ تشکیل شد؛ همان روزی که باشگاه در آمستردام هلند تأسیس شد. توانایی آژاکس در توسعه و پرورش استعدادهای جوان برتر، بزرگ‌ترین نقطه قوت آن‌ها در ۶۰ سال گذشته بوده که نه تنها به موفقیت داخلی بلکه به افتخارات اروپایی نیز منجر شده است.

درواقع برخی از بزرگ‌ترین نام‌های تاریخ فوتبال از آکادمی آژاکس بیرون آمده‌اند. در ادامه به اسامی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت: 

بهترین ستاره‌هایی که‌ از آکادمی آژاکس معرفی شده‌اند

یوهان کرویف

احتمالاً تأثیرگذارترین چهره تاریخ فوتبال، یوهان کرویف اولین بازی حرفه‌ای خود را برای آژاکس در سال ۱۹۶۴ انجام داد. وینگر با استعداد، با درک فوق‌العاده بازی در مجموع ۱۱ سال برای باشگاه هلندی بازی کرد و در دو دوره (۱۹۶۴-۱۹۷۳ و ۱۹۸۱-۱۹۸۳)، هشت عنوان قهرمانی فوتبال هلند و سه جام اروپا را به دست آورد. این وینگر و نماد هلندی‌ها، با به ثمر رساندن ۱۹۴ گل در ۲۸۷ بازی، بهترین گلزن تاریخ باشگاه است. کرویف همچنین برای بارسلونا، فاینورد، لس آنجلس آزتک، واشنگتن دیپلماتز و لوانته بازی کرد. کار بعدی او به عنوان مربی در نیوکمپ تأثیر زیادی بر تعدادی از مربیان بعد از او، از جمله پپ گواردیولا گذاشت.

بهترین ستاره‌هایی که‌ از آکادمی آژاکس معرفی شده‌اند

رود کرول

این مدافع کناری که می‌توانست به عنوان یک سوییپر یا هافبک دفاعی نیز بازی کند، اولین بازی حرفه‌ای خود را در سال ۱۹۶۸ برای آژاکس انجام داد و ۱۲ فصل را در این باشگاه گذراند. کرول در مدت حضور خود در آمستردام، شش عنوان قهرمانی اردیویسه، سه جام اروپا، چهار جام KNVB و دو سوپرکاپ یوفا را به دست آورد. کرول همچنین قبل از بازنشستگی در سال ۱۹۸۶ برای ونکوور وایتکپس و ناپولی نیز بازی کرد.

بهترین ستاره‌هایی که‌ از آکادمی آژاکس معرفی شده‌اند

پیت کایزر

پیت کایزر که مردی تک باشگاهی بود، در سال ۱۹۶۱ پس از ورود به آکادمی آژاکس، دوران حرفه‌ای خود را با آژاکس آغاز کرد و تا زمان بازنشستگی در سال ۱۹۷۴ در آمستردام بازی کرد. این وینگر در ۱۳ سال دوران حرفه‌ای خود، ۱۹ جام از جمله شش عنوان قهرمانی Eredivisie، پنج جام KNVB و سه جام اروپا را به دست آورد.

بهترین ستاره‌هایی که‌ از آکادمی آژاکس معرفی شده‌اند

مارکو فان باستن

مارکو فان باستن در سال ۱۹۸۱ پس از پیوستن به آژاکس در سن ۱۶ سالگی از آکادمی آژاکس رشد کرد و بیرون آمد و شش فصل را در این باشگاه گذراند، سپس راهی آث میلان شد و در آنجا به یک اسطوره تبدیل شد. او یکی از کامل‌ترین مهاجمان هدف است که فوتبال تا به حال به خود دیده است. دوران حرفه‌ای فان باستن به دلیل مصدومیت به طرز عجیبی کوتاه شد و او آخرین بازی خود را تنها در ۲۸ سالگی انجام داد. با این حال، در آن مرحله او قبلاً یک قهرمانی اروپا با هلند، و سه قهرمانی Eredivisie، چهار عنوان قهرمانی سری A و سه جام اروپا در سطح باشگاهی کسب کرده بود. برنده سه توپ طلا همچنین با ۱۵۲ گل در ۱۷۲ بازی، سومین گلزن برتر آژاکس در تمام دوران است.

بهترین ستاره‌هایی که‌ از آکادمی آژاکس معرفی شده‌اند

فرانک رایکارد

یکی از قهرمانان هلند در یورو ۸۸، فرانک رایکارد اولین بازی حرفه‌ای خود را برای آژاکس در سال ۱۹۸۰ انجام داد. پس از جدایی در سال ۱۹۸۷، او یک فصل را به صورت قرضی در رئال ساراگوسا گذراند و سپس به آث میلان رفت، جایی که با رود گولیت و فان باستن سه ضلعی هلندی قدرتمندی را تشکیل داد. این مدافع همه فن حریف که توسط آریگو ساکی به یک هافبک تبدیل شد، چندین بار قهرمان لیگ هلند و ایتالیا شد، درحالی‌که سه بار قهرمان جام ملت‌های اروپا شد: دو بار با میلان و سپس با آژاکس، پس از پیوستن مجدد به باشگاه در انتهای فصل، این افتخارات به دست آمد.

بهترین ستاره‌هایی که‌ از آکادمی آژاکس معرفی شده‌اند

دنیس برگکمپ

این مهاجم اولین بازی خود را در ترکیب بزرگسالان برای آژاکس در سال ۱۹۸۶ انجام داد و هفت سال را در آمستردام گذراند و یک قهرمانی Eredivisie و جام برندگان جام اروپا را به دست آورد، قبل از اینکه به عنوان بخشی از یک انتقال بزرگ به اینتر بپیوندد، برگکمپ در سن سیرو با مشکل مواجه شد و در سال ۱۹۹۵ اجازه رفتن به آرسنال را پیدا کرد. در شمال لندن بود که او خود را به عنوان یکی از بهترین شماره ۱۰ های نسل خود ثابت کرد و ۱۲۰ گل برای توپچی‌ها به ثمر رساند و همچنین شراکت‌های زیادی را در ابتدا با یان رایت و سپس تیری هانری در ترکیب لندنی‌ها داشت.

بهترین ستاره‌هایی که‌ از آکادمی آژاکس معرفی شده‌اند

فرانک دی بوئر

ملی‌پوش سابق هلندی فوتبال حرفه‌ای خود را در سال ۱۹۸۸ در آژاکس آغاز کرد و ۱۱ فصل در این باشگاه بازی کرد. دی بوئر پس از جدایی از غول هلندی، بازیکن تیم‌هایی مانند بارسلونا، گالاتاسرای، رنجرز، الریان و الشمال بود. اگرچه او یک بار در نیوکمپ قهرمان لالیگا شد، اما در آژاکس بیشترین درخشش را داشت، این مدافع میانی، پنج قهرمانی اردیویسه و یک لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد، در حالی که یک بار در نیوکمپ قهرمان لالیگا شد.

بهترین ستاره‌هایی که‌ از آکادمی آژاکس معرفی شده‌اند

ادوین فن درسار

مسلماً او بهترین دروازه بان هلندی تاریخ است فن در سار در طول یک دوران حرفه‌ای ۲۱ ساله، برای آژاکس، یوونتوس، فولام و منچستریونایتد بازی کرد. او علاوه بر کمک به تیم آمستردام برای کسب افتخار در لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۵، چهار بار قهرمان اردیویسه و لیگ برتر شد. فن در سار با ۱۳۰ بازی بین المللی تا سال ۲۰۱۷ که وسلی اسنایدر رکورد خود را شکست، پربازدیدترین بازیکن هلندی تمام دوران باقی ماند

بهترین ستاره‌هایی که‌ از آکادمی آژاکس معرفی شده‌اند

کلارنس سیدورف

سیدورف تنها مردی است که با سه باشگاه مختلف قهرمان لیگ قهرمانان شده است، تنها ۱۶ سال و ۲۴۲ روز داشت که اولین بازی خود را در آژاکس انجام داد و او را به جوان‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه تبدیل کرد. این هافبک باکلاس و قوی، سه سال را در تیم بزرگسالان سپری کرد که در سال ۱۹۹۵ با قهرمانی بزرگ به همراه آژاکس در لیگ قهرمانان اروپا به اوج خود رسید. او دوباره با رئال مادرید و آث میلان (دو بار) قهرمان شد، در حالی که او همچنین ۸۷ بازی نیز برای هلند انجام داده است.

بهترین ستاره‌هایی که‌ از آکادمی آژاکس معرفی شده‌اند

ادگار داویدز

این هافبک دفاعی-تهاجمی اولین بازی خود را برای آژاکس در سال ۱۹۹۱ انجام داد و پنج سال را در این باشگاه گذراند. او بعدها برای آث میلان، یوونتوس، اینتر و تاتنهام بازی کرد و سپس در سال ۲۰۰۷ به آمستردام بازگشت. داویدز در نهایت در سال ۲۰۱۴ پس از حضور در کریستال پالاس و بارنت بازنشسته شد. او چندین جام را در هلند و ایتالیا به دست آورد، از جمله سه اسکودتو در سری آ، سه قهرمانی اردیویسه و یک لیگ قهرمانان اروپا، با آژاکس در سال ۱۹۹۵، که در کارنامه او به چشم می‌خورد.

بهترین ستاره‌هایی که‌ از آکادمی آژاکس معرفی شده‌اند

پاتریک کلایورت

این مهاجم بزرگ هلندی که مدت‌ها به عنوان یک ستاره آینده دار در آمستردام به حساب می‌آمد، با گلزنی در پیروزی آژاکس در لیگ قهرمانان اروپا مقابل آث میلان در سال ۱۹۹۵ و در سن ۱۸ سالگی، خود را به دنیای فوتبال معرفی کرد. او در نهایت در سال ۱۹۹۷ به روسونری ملحق شد و البته موفق شده قهرمانی اردیویسه هلند را به دست آورد و در ۱۰۰ بازی در تمام مسابقات برای آژاکس ۵۲ بار گلزنی کرد. کلایورت فقط یک فصل در سن سیرو دوام آورد اما از حضور ۶ ساله بسیار موفق تر در بارسلونا لذت برد که به او کمک کرد دو بار قهرمان لالیگا شود. این مهاجم در سطح بین‌المللی نیز عالی بود و کفش طلا را در یورو ۲۰۰۰ برنده شد و با ۴۰ گل زده به کار خود در هلند پایان داد.

بهترین ستاره‌هایی که‌ از آکادمی آژاکس معرفی شده‌اند

وسلی اسنایدر

اسنایدر که استعدادی فوق‌العاده در رده سنی کم بود، پنج فصل را در آژاکس سپری کرد تا اینکه سرانجام توسط یکی از بزرگان اروپا جذب شد. دو سال حضور او در رئال مادرید کاملاً طبق برنامه پیش نرفت، اما در اینتر، هافبک تهاجمی بااستعداد با تأخیر زیادی پتانسیل خود را به معرض نمایش گذاشت و تبدیل به یک فوق ستاره شد. اسنایدر در فصل ۱۰-۲۰۰۹ ستاره اینتر برای رقم زدن قهرمانی‌های تاریخی سه گانه بود و سپس به هلند کمک کرد تا به فینال جام جهانی آفریقای جنوبی برسد. او نتوانست فرم فوق‌العاده‌اش را برای مدت طولانی‌تری حفظ کند، اما اسنایدر همچنان بیشترین بازی ملی را کشورش انجام داده و یک اسطوره برای آژاکس است.

بهترین ستاره‌هایی که‌ از آکادمی آژاکس معرفی شده‌اند

رافائل فن در فارت

مانند اسنایدر، فن در فارت نیز به عنوان یکی از هیجان‌انگیزترین هافبک‌های تهاجمی فوتبال جهان در دوران حضورش در آمستردام شهرت پیدا کرد. درواقع، او اولین دریافت کننده جایزه پسر طلایی در سال ۲۰۰۳ بود. فن در فارت پنج فصل کامل را در آژاکس گذراند و دو قهرمانی Eredivisie و یک دبل قهرمانی در سال ۲۰۰۲ به دست آورد و سپس به هامبورگ پیوست. عملکرد او در آلمان باعث شد تا به رئال مادرید برود، اما دوباره، درست مانند اسنایدر، مدت زیادی در پایتخت اسپانیا دوام نیاورد و در نهایت به هامبورگ بازگشت و مدتی را در بتیس و تاتنهام سپری کرد.

بهترین ستاره‌هایی که‌ از آکادمی آژاکس معرفی شده‌اند

نایجل دی یونگ

دی یونگ که در فینال جام جهانی ۲۰۱۰ تقریباً توسط برخی از هواداران فوتبال به خاطر خطای شدیدش روی ژابی آلونسو به یاد می‌آید، او یک هافبک میانی خشن اما با استعداد بود که هشت سال قبل در آژاکس به موفقیت دست یافت. او یکی از اعضای کلیدی تیم قهرمان فصل ۰۴-۲۰۰۳ بود و در فصل بعد نیز به عنوان بهترین بازیکن سال باشگاه انتخاب شد. دی یونگ همچنین نقش خود را در قهرمانی تاریخی و بسیار دراماتیک منچسترسیتی در لیگ برتر در سال ۲۰۱۲ به خوبی ایفا کرد.

بهترین ستاره‌هایی که‌ از آکادمی آژاکس معرفی شده‌اند

کریستین اریکسن

اریکس، یکی از بهترین بازیسازان نسل خود، بازی فوتبال در زادگاهش دانمارک آغاز کرد؛ اما حرفه خود را در هلند پس از اینکه در ۱۶ سالگی توسط آژاکس جذب شد، شروع کرد. پس از چند سال بازی در فوتبال پایه، اریکسن وارد تیم بزرگسالان شد و در نهایت پنج فصل برای آژاکس بازی کرد و سه قهرمانی متوالی لیگ هلند را بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به دست آورد. البته اریکسن در تاتنهام به یک ستاره در لیگ برتر تبدیل شد و سپس با اینتر اسکودتو را به دست آورد. او پس از ماجرای ایست قلبی در یورو ۲۰۲۰، مجبور به ترک تاتنهام شد، اما پس از بهبودی کامل، اکنون بار دیگر در انگلیس می‌درخشد. او در ژانویه ۲۰۲۲ به برنتفورد پیوست.

بهترین ستاره‌هایی که‌ از آکادمی آژاکس معرفی شده‌اند

ماتیاس دلیخت

دی لیخت تنها ۹ سال سن داشت که به آژاکس پیوست و در ۱۷ سالگی وارد تیم بزرگسالان شد و به عنوان یکی از امیدوارکننده‌ترین بازیکنانی که در مدت زمان طولانی از آکادمی بیرون آمده است، نامش برده می‌شد. مدافع میانی طبق این حرف‌ها عمل کرد و به اولین مدافعی تبدیل شد که جایزه پسر طلایی را در دسامبر ۲۰۱۸ به دست آورد و چند ماه بعد به عنوان جوان‌ترین کاپیتان آژاکس انتخاب شد. دی لیخت قبل از پیوستن به یوونتوس، تیمش را طی یک فصل خیره کننده و قابل توجه به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا ۱۹-۲۰۱۸ رساند، جایی که او از آن زمان به بعد، جایگاه خود را به عنوان یکی از ارزشمندترین بازیکنان دنیای امروزه تثبیت کرده است.

کد خبر 582466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.