استان‌های رکورددار سرطان روده در کشور

یک متخصص گوارش و کبد گفت: سرطان روده بزرگ، دومین سرطان شایع بعد از سرطان پستان در زنان و سومین سرطان شایع در مردان است.

به گزارش ایمنا، لادن گشایشی اظهار کرد: به طور میانگین سالانه ۱۱ هزار مورد سرطان روده بزرگ در کشور گزارش می‌شود که این سرطان در استان‌های اصفهان، یزد، سمنان و خراسان رضوی شیوع بالاتری دارد.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا از جمله در ایران میزان سرطان با بروز زودرس زیر ۵۰ سال در حال افزایش است و عوامل متعددی مرتبط با آن ذکر شده است که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد موارد با زمینه ژنتیکی و سندرم‌های ارثی سرطان روده مرتبط است.

عضو هیئت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه با تغییر سبک زندگی می‌توان از ۵۰ درصد موارد ابتلاء به سرطان روده بزرگ جلوگیری کرد، گفت: سبک زندگی، مصرف زیاد گوشت قرمز و به ویژه گوشت فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس از سنین کودکی، چاقی و کم تحرکی، استفاده از مواد شیرین‌کننده مصنوعی و نگهدارنده، مصرف آنتی‌بیوتیک خودسرانه در افزایش بروز سرطان زودرس روده مؤثر است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مصرف سبزیجات، غلات کامل و فعالیت فیزیکی مناسب در کاهش ابتلاء به سرطان روده بزرگ نقش دارد.

گشایشی با بیان اینکه عوامل محیطی و ژنتیکی نیز در ایجاد سرطان روده بزرگ نقش دارند، افزود: سرطان روده بزرگ در صورت عدم غربالگری مناسب و تشخیص زودهنگام معمولاً در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود که در این شرایط از مرگ و میر بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: اگر فردی دارای علائمی مانند دفع خون همراه مدفوع، کاهش وزن و درد شدید شکم همراه با تغییر اجابت مزاج و یا کم خونی است باید به پزشک مراجعه کند تا " کولونوسکوپی" انجام شود.

این متخصص گوارش و کبد تصریح کرد: اگر فرد هیچ علامتی ندارد و سابقه خانوادگی سرطان در پدر، مادر، خواهر و برادر وجود نداشته باشد، از سن ۴۵ سالگی باید غربالگری توسط چک خون مخفی در مدفوع به صورت سالانه و یا کولونوسکوپی انجام شود، اما در صورت وجود سابقه فامیلی به طور معمول از سنین پایین‌تر زودتر و فواصل کمتری این غربالگری‌ها انجام می‌شود.

استادیار گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: درمان سرطان روده بزرگ بعد از تشخیص مرحله بیماری شامل شیمی‌درمانی، جراحی، رادیوتراپی و یا درمان‌های جدیدتر مانند ایمونوتراپی هست که نتایج بسیار خوبی در مطالعات اخیر داشته است.

منبع: ایرنا

کد خبر 582429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.