احیای زاینده رود عزم و پشتیبانی ملی می‌طلبد

وزیر نیرو گفت: احیای زاینده رود، عزم و پشتیبانی ملی می‌طلبد و این کار در قالب اعتبارات بودجه سنواتی امکان پذیر نبوده و باید با اختصاص اعتبارات ویژه و با مشارکت فعالان اقتصادی و دلسوزان کشور به ثمر برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌اکبر محرابیان شامگاه پنجشنبه-بیست‌وششم خردادماه- در جلسه شورای اداری استان اصفهان با بیان اینکه تنها در این سفر هشت هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه آب اختصاص یافته است، اظهار کرد: این میزان اعتبار بالغ بر یک سوم اعتبارات کل سفر را شامل می‌شود که قرار است در بخش‌های آب‌رسانی شهری و روستایی، سد و شبکه‌سازی، تصفیه‌خانه و طرح‌های فاضلاب استان هزینه شود.

وی افزود: چالش کنونی رودخانه زاینده‌رود تحت تأثیر چهار عامل اساسی است که تغییرات اقلیمی و کاهش بارش‌ها در این حوضه و در ادوار مختلف از نخستین عامل مؤثر در شکل‌گیری این چالش است؛ در دهه اخیر شاهد خشکسالی بسیار مفرطی در فلات مرکزی ایران و حوضه آبریز زاینده‌رود بوده‌ایم.

وزیر نیرو با اشاره به افزایش چشم‌گیر تقاضا و بارگذاری‌ها در بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب و صنعت این منطقه گفت: اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی، سومین عامل مؤثر در شکل‌گیری چالش کنونی زاینده‌رود است به طوری که سالانه با ۱.۲‬ میلیارد متر مکعب اضافه برداشت در این منطقه روبه‌رو هستیم که مشکلات متعددی از جمله فرونشست را به وجود آورده است.

محرابیان افزود: اجرا نکردن به‌موقع پروژه‌های عمرانی و آب استان یکی دیگر از این عوامل اساسی است که به بروز چالش کنونی در حوضه آبریز زاینده‌رود کمک کرده است؛ طرح‌هایی که در دهه ۶۰ یا ۷۰ اجرای آن آغاز شده، اما یا به صورت طرح‌های نیمه تمام رها شده است یا اجرای آن پیشرفت اندک و لاک‌پشتی دارد.

وی با بیان اینکه به خاطر افزایش تقاضا و کمبود عرضه با نبود تعادل در حوضه آبریز زاینده‌رود روبه‌رو شده‌ایم و این مسئله به پایدار نبودن جریان آب در این رودخانه منجر شده است، گفت: تدوین یک برنامه جامع و یک‌پارچه برای حوضه زاینده‌رود، نخستین راهکار رفع چالش این حوضه آبریز است و این موضوع به نحو مطلوبی با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان متعدد به انجام رسیده و هم اکنون در مرحله نظرخواهی از کارشناسان، نخبگان و اساتید دانشگاه قرار دارد.

وزیر نیرو افزود: تأمین اعتبار طرح‌های نیمه تمام، چه طرح‌هایی که اجرای آن آغاز شده و چه طرح‌هایی که باید در قالب این برنامه جامع شروع شود، دومین گام برای رفع این مشکل است.

محرابیان با بیان اینکه اجرای چنین طرح‌هایی اعتبار قابل توجهی می‌خواهد، گفت: در کشور پیش از این نیز تجاربی داشته‌ایم که با پشتیبانی در سطح ملی و اختصاص اعتبارات خارج از بودجه‌های سنواتی به مرحله اجرا در آمده است.

وی افزود: زنده کردن زاینده‌رود در گرو اجرای به موقع، سریع و پشتیبانی کامل از این طرح‌ها است و خوش‌بختانه عزم و اراده کافی برای اجرای آنها در دولت وجود دارد.

وزیر نیرو اضافه کرد: اصلاح نظام کشت و تغییر نگرش به موضوع کشاورزی یکی دیگر از راهکارهای حل چالش زاینده‌رود است که با بهره‌گیری از الگوهای نوین آبیاری و حرکت به سمت کشت‌های پر بازده محقق می‌شود.

محرابیان ادامه داد: برای اینکه کشاورزان بتوانند با تغییر اصلاح نظام کشت به بهره‌های فراوان اقتصادی دست یابند باید از آنها پشتیبانی‌های تسهیلاتی صورت بگیرد و مشوق‌های لازم در این ارتباط به کشاورزان داده شود.

وی با بیان اینکه همچنان شاهد مصرف آب‌های جاری و آب‌های زیرسطحی استان توسط بعضی از صنایع هستیم، گفت باید در تخصیص‌های صورت گرفته به این صنایع بازنگری شده و استفاده از منابع پساب و استفاده از آب‌های غیر متعارف جایگزین شود.

وزیر نیرو با اشاره به اصلاح روش آبیاری فضای سبز شهرهای واقع در حوضه زاینده‌رود و به‌کارگیری پساب به جای استفاده از آب چاه‌ها، گفت: اجرای طرح‌های حفاظتی حاشیه زاینده‌رود از مبدا تا انتهای این رودخانه، یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در دستور کار این وزرات‌خانه قرار گرفته است.

وی افزود: نمی‌توان تنها با حرف و کلام شاهد قطع برداشت‌های غیرمجاز بود و باید در اطراف این رودخانه سازه‌های حفاظتی و اجرا شود که امکان برداشت غیرمجاز به صفر برسد و چنین کاری در دنیا تجربه شده و کاملاً امکان‌پذیر هست.

محرابیان تصریح کرد: نجات زاینده‌رود تنها در گرو اجرای یک سری اقدامات و در قالب برنامه‌های زمان‌بندی شده، حساب شده و متصل به‌هم است و اگر بخواهیم همچنان مدل اجرای طرح تونل کوهرنگ سه را دنبال کنیم، چیزی جز شکست در انتظار نخواهد بود.

وزیر نیرو با بیان اینکه اجرای طرح تونل کوهرنگ سه از دهه ۶۰ شروع شده است، گفت: با این وجود هنوز در این طرح هیچ سازه‌ای وجود ندارد که بتواند آب را برداشت کند و اگر به تخصیص اعتبار برای این طرح و طرح‌های مشابه دل خوش کرده‌ایم باید بدانیم که در زمان اجرا ۱۰ برابر این میزان تخصیص، آب را از دست می‌دهیم.

محرابیان افزود: احیای زاینده رود، عزم ملی و پشتیبانی ملی می‌طلبد و این کار در قالب اعتبارات بودجه سنواتی امکان پذیر نبوده و باید با اختصاص اعتبارات ویژه و با مشارکت فعالان اقتصادی و دلسوزان کشور به ثمر برسد.

کد خبر 582326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.