رئیسی: یک سوم اعتبارات سفر استانی به طرح‌های آبرسانی اختصاص یافت

رئیس جمهور با بیان اینکه مساله آب شرب به عنوان یکی از دغدغه‌های مردم باید پیگیری شود، گفت: یک سوم از اعتبارات سفر را به طرح‌های آبرسانی منطقه اختصاص دادیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنج‌شنبه _بیست‌وششم خردادماه_ در نشست پایان سفر خود به اصفهان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ابتدا باید از مردم استان اصفهان که نشد از نزدیک پای درد و دل همه آنها بنشینم و در همه استان‌ها حضور یابم، عذرخواهی کنم، قطعاً به زودی در سفری به شهرستان‌ها خواهم آمد.

وی افزود: با توجه به اینکه پیش از سفر به اصفهان، کارشناسان ما اعتبارات و پروژه‌های لازم استان را در تهران بررسی کرده بودند، مصوبات بررسی شد و در اصفهان به مرحله نهایی رسید.

رئیس جمهور با بیان اینکه وزرای من در تمام استان تلاش کردند ظرف دو روز در سطح استان حضور یابند و با مردم اقشار مختلف دیدار داشته باشند، تصریح کرد: از مسائل مهم اصفهان موضوع آب، زاینده‌رود و تالاب گاوخونی است؛ این مسئله طبیعتاً برای دولت نیز دارای اولویت است، زیرا دغدغه و اولویت مردم، اولویت دولت مردمی است، بنابراین در اولین اقدام خود در این سفر به همراه استاندار و امام جمعه به منطقه شرق اصفهان حضور یافتم و از نزدیک با مردم گفت‌وگو کردیم.

وی با بیان اینکه مساله آب شرب به عنوان یکی از دغدغه‌های مردم باید پیگیری شود، گفت: وزیر نیرو از ابتدای قبول مسئولیت خود در صدد تهیه طرح جامع در زمینه آب اصفهان و چهارمحال و بختیاری و این منطقه بود و اکنون به دنبال نهایی شدن آن است؛ آنچه در طرح جامع مهم است نخست عدالت، دوم رعایت قوانین و سوم حقوق مدنظر است که پس از نهایی شدن با نخبگان منطقه در میان خواهیم گذاشت تا از طرق مختلف آب شرب و کشاورزی مردم اصفهان تأمین شود.

آیت الله رئیسی ادامه داد: یک سوم از اعتبارات سفر به استان اصفهان را به طرح‌های آبرسانی منطقه اختصاص دادیم و اولویت دوم اعتبارات مربوط به بحث کشاورزی در استان است که مورد تأیید وزیر کشاورز ی نیز بود، البته اولویت سوم اعتبارات سفر به بخش حوزه سلامت و بهداشت مربوط می‌شود و بخش قابل توجهی از اعتبارات این سفر استانی نیز به کشاورزی اختصاص یافت.

تقسیم آب با رعایت عدالت

وی با بیان اینکه تقسیم آب با رعایت عدالت در طرح جامع محور مورد توجه قرار گرفته است، گفت: قوانین در این حوضه باید مورد توجه قرار گیرد و حقوق افراد برای استفاده از آب نیز احقاق شود، البته پس از نهایی شدن این طرح، جزئیات آن با نخبگان منطقه در میان گذاشته می‌شود به نحوی که از روش‌های مختلف بتوان مسئله آب را حل کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اولویت، تأمین آب شرب و سپس کشاورزی است و در صنعت علاوه بر آب شیرین از پساب می‌توان استفاده کرد، ادامه داد: پروژه‌های نیمه‌تمامی در حوزه سلامت و درمان استان وجود دارد که برای پایان یافتن آن اعتباراتی اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی، گردشگری و نگهداری از میراث فرهنگی نیز اعتبارات خوبی تخصیص داده شد، خاطرنشان کرد: در حوزه ورزش و جوانان، پرداخت تسهیلات در استان از جمله تسهیلات ازدواج نیز افزایش یافت، البته شرط موفقیت این مصوبات همت مدیران استان است‌.

رئیسی با تاکید بر اینکه مسائل باید با نگاه تحولی توسط مدیران پیگیری شود، گفت: مدیرانی که نگاه تحولی ندارند، باید تغییر کنند و افراد دیگری که نگاه تحولی دارند به جای آنها قرار گیرند.

وی افزود: استان اصفهان به عنوان استانی با ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی و گردشگری معرفی شده است و می‌تواند قطب علم و فناوری باشد، زیرا فعالیت‌های ویژه‌ای در این حوزه در استان اصفهان انجام می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه فناوری باید پشتوانه بسیاری از کارها در این استان باشد، زیرا اگر کار دانش بنیان کنار صنعت و کشاورزی قرار گیرد، مردم از محصولات آن بهره خواهند برد، تصریح کرد: کارها باید فناورانه و دانش پایه باشد و دانایی باید ضمیمه توانایی‌ها شود؛ با وجود مراکز علمی و تحقیقاتی ظرفیت خوبی در اصفهان وجود دارد که باید به صنعت ضمیمه شود. زمینه این موضوع در اصفهان وجود دارد و کشور می‌تواند از این دانش موجود در اصفهان بهره‌مند شود.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها نوعی سرمایه گذاری برای کشور است

وی تاکید کرد: بنای ما در دولت به طور جدی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است که نوعی سرمایه‌گذاری برای کشور است و هزینه محسوب نمی‌شود، لذا امیدواریم مدیران استان کار را با جدیت دنبال کنند.

رئیسی اظهار کرد: گزارش‌های مستمری که استاندار و مدیران استانی به مردم ارائه می‌دهند، نشان‌دهنده پیشرفت مصوبات سفر استانی خواهد بود؛ شوراهای اداری با ترکیب فعلی تشکیل می‌شود تا وزرا برنامه‌های خود را ارائه داده مردم اطلاع پیدا کنند و رسانه‌ها آن را دنبال کنند تا مصوبات عملی شود.

وی ادامه داد: در استان استاندار و در مرکز معاون اجرایی رئیس جمهور موظف به پیگیری تمام مصوبات استانی هستند؛ از استاندار درخواست کردم موضوع فرونشست زمین را با جدیت پیگیری کند، همچنین با تشکیل یک کارگروه، علل این حادثه باید شناسایی شود، البته یکی از دلایل فرونشست خشکی زاینده‌رود است و باید سایر علل نیز شناسایی شود.

دولت برای احیای زاینده‌رود برنامه دارد

رئیس جمهور گفت: با برنامه‌ای که وزارت نیرو با نظر همه نخبگان دنبال می‌کند و آنچه در قانون ذکر شده است، طرح جامع احیای زاینده‌رود برای بهره‌مند شدن همه افراد به طور عادلانه، تهیه و در اختیار نخبگان منطقه قرار می‌گیرد و در ادامه به اطلاع مردم نیز می‌رسد.

وی تاکید کرد: دولت برای احیای زاینده‌رود برنامه دارد، بی‌شک با امکانات موجود در منطقه و فارغ از نگاه‌های بخشی، مسئله زاینده‌رود حل خواهد شد، زیرا تمام طرح‌ها و راهکارهای احیای زاینده‌رود مورد توجه و پیگیری قرار گرفته است.

رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا برنامه‌ای برای ایجاد توازن و تعادل اقتصادی در استان اصفهان دارید تا استان اصفهان سهم بیشتری از اعتبارات ملی و استانی داشته باشد»؟ گفت: پیشرفت در کشور باید در پرتو عدالت دیده شود، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در دنیا بی عدالتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱، عدالت بر اساس آمایش سرزمینی در نظر گرفته شد تا توازن در کشور ایجاد شود، تصریح کرد: آمایش سرزمینی بهترین سندی است که می‌توان عدالت را بر آن استوار کرد، البته محور پیشرفت در بودجه ۱۴۰۱، رشد اقتصادی هشت درصدی است.

رئیس جمهور اظهار کرد: تمام بخش‌ها در استان اصفهان برخوردار یا به طور متوازن برخوردار نیست، بخش‌هایی از این استان محروم است که باید برای برقراری توازن در آن رسیدگی لازم انجام شود؛ در دولت برنامه دارد عدالت را در تقسیم ظرفیت‌ها و امکانات در کشور برقرار کند.

کد خبر 582324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.