درخواست استاندار از رییس جمهور برای تشکیل ستاد ساماندهی زاینده‌رود

استاندار اصفهان گفت: در این استان ۲۳ هزار و ۶۴۰ شهید، ۵۱ هزار جانباز و سه هزار و ۵۰۰ آزاده زندگی می‌کردند و به انقلاب تقدیم شدند، لذا هر خدمتی که مسئولان به مردم اصفهان ارائه دهند، در مقابل ایثار و رشادت مردم ناچیز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا مرتضوی شامگاه_پنجشنبه بیست‌وششم خردادماه_ در جلسه شورای اداری استان اصفهان با اشاره به سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت به این استان‌، اظهار کرد: امیدواریم این سفر نوید یک رویداد مؤثر و کارآمد برای استان باشد.

وی افزود: امروز رئیس جمهور به همراه وزرا در استانی حضور یافتند که ۲۸ شهرستان، حدود ۱۱۶ شهر و حدود ۹۰۰ روستا دارد و در آن ۲۳ هزار و ۶۴۰ شهید، ۵۱ هزار جانباز و سه هزار و ۵۰۰ آزاده زندگی می‌کردند و به انقلاب تقدیم شدند، لذا هر خدمتی که مسئولان به مردم اصفهان ارائه دهند، در مقابل ایثار و رشادت مردم ناچیز است.

استاندار اصفهان گفت: از مدیران اجرایی استان خواسته شده است که با خرد ورزی، تحول‌گرایی، عدالت محوری و تلاش مستمر همچنین نگاهی به موضوع فساد ستیزی، تعامل با نمایندگان مردم در مجلس و ائمه جمعه تلاش کنند در جهت پیش‌برد اهداف و سیاست‌های دولت عملی مثال‌زدنی و نقش‌آفرینی ویژه داشته باشند.

وی اضافه کرد: مجموعه نظام جمهوری اسلامی در ۴۳ سال گذشته فعالیت‌های مثال زدنی در استان اصفهان رقم زده است و مردم آن نیز با سخت‌کوشی تلاش کردند از کمترین چیزها بیشترین برداشت را در نظام مدیریتی استان داشته باشند.

مرتضوی ادامه داد: در سال‌های گذشته به دلیل سو مدیریت‌هایی که در برخی از بخش‌ها اتفاق افتاده است، آزردگی‌هایی برای مردم استان به وجود آمده است، البته مردم استان نسبت به برخی از سیاست‌ها آزرده شده‌اند که امروز به اطلاع رئیس جمهور رسید.

لزوم تشکیل ستاد برای ساماندهی زاینده‌رود

وی با بیان اینکه آب، مهم‌ترین مسئله استان است که مشکلات بسیاری را در حوزه معیشت، فرونشست، اقتصاد استان، ناهنجاری‌ها و مسائل اجتماعی به استان تحمیل کرده است، گفت: بخشی از مشکلات آب استان در قالب تدبیرهای کوتاه مدت حل شدنی است، اما لازم است در قالب یک طرح جامع و با حمایت کامل دولت در منطقه فلات مرکزی شامل استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد، این مشکل برای همیشه از این استان‌ها رفع کرد.

استاندار اصفهان اضافه کرد: از رئیس جمهور درخواست داریم دستور بدهد که دولت در خصوص ساماندهی زاینده‌رود و تشکیل ستادی برای آن همچنین طرح‌های مختلفی که در زمان‌های گذشته توانسته است به کمک فلات مرکزی بیاید و متوقف شده است، همت جدی داشته باشد تا در این دولت شاهد استمرار این مشکل نباشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به جایگاه ممتاز استان در تولیدات صنعتی و تعدد شرکت‌های دانش‌بنیان، دیگر چالش‌ها در حوزه بانکی، گمرکی و موانع مالیاتی است؛ بخش‌هایی از صنعت استان به بازسازی و نوسازی نیاز دارد و لازم است همان تصمیمی که در تصویب‌نامه شماره ۴۵۳۱۳ تاریخ ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۱ برای شعاع ۱۲۰ کیلومتر تهران گرفته شد، برای شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان نیز تصویب شود تا بتوان بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی موجود در این شعاع را تسریع کرد.

مرتضوی گفت: مطالبات مالیات بر ارزش افزوده و استرداد نکردن این مالیات‌ها در چندین سال اخیر، نارضایتی‌های عمیقی را ایجاد کرده است که لازم است در این خصوص نیز اقداماتی انجام شود.

وی اضافه کرد: مطابق ماده ۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، به‌منظور حمایت از صنعت ماشین‌سازی کشور، از ابتدای سال جاری عوارض گمرکی ماشین‌آلات وارداتی دریافت می‌شود، لذا درخواست می‌شود با تشخیص وزارت صمت، این امکان فراهم شود که با تعیین حقوق ورودی یک درصدی از توقف نوسازی صنایع جلوگیری شود.

پیگیری‌های ۲۰ ساله و بدون نتیجه برای قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان

استاندار اصفهان تصریح کرد: با توجه به افزایش چندین برابری میزان ریالی سرمایه‌گذاری‌ها و این موضوع که اختیارات استان‌ها در حوزه پولی و بانکی برای سرمایه‌گذاری‌های و پشتیبانی‌های مالی کافی نیست، لازم است اختیاری به استان‌ها داده شود تا سقف پرداختی بانک‌ها به ۱۰ برابر وضعیت موجود افزایش یابد.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی نیز باید مطالبات چندصد میلیارد تومانی بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی از سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی با روش‌هایی از جمله تهاتر پرداخت شود تا نقدینگی واحدهای صنعتی تأمین شود.

مرتضوی با بیان اینکه اصفهان در شاهراه مواصلاتی کشور قرار دارد و حجم قابل توجهی از تردد بارهای کشور از این استان انجام می‌شود، گفت: اصفهان با ۹ استان همسایه است، اما ۳۳ درصد وضعیت جاده‌های استان از سایر نقاط فرسوده‌تر است؛ بسیاری از خودروهای باربری بر جاده‌های استان تردد می‌کند که سبب فرسودگی بیشتر راه‌های آن شده است، اما با وجود توافق برای تخصیص سه‌هزار میلیارد تومان جهت ترمیم جاده‌ها، این مبلغ به ۱,۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت در حالی که باید به همان سه هزار میلیارد تومان برسد.

استاندار اصفهان گفت: از سال ۲۰۱۰ که عملیات اجرای قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان آغاز شد، در کشور چین حدود ۴۰ هزار کیلومتر مسیر قطار سریع‌السیر احداث شده است، در حالی که هنوز این پروژه تکمیل نشده است، زیرا پشتیبانی‌های لازم از این پروژه انجام نشده است و حتی گاهی از توقف آن نیز صحبت می‌شود که ناامیدی پیگیری‌های ۲۰ ساله مردم اصفهان را به دنبال دارد.

اصفهان، آلوده‌ترین شهر کشور

وی با بیان اینکه وضعیت آموزش‌وپرورش استان اصفهان مطلوب نیست، اظهار کرد: کمبود ۱۶ هزار کارد آموزشی در استان اصفهان یکی از مشکلات این حوزه است، زیرا متراکم‌ترین کلاس‌های کشور در اصفهان تشکیل می‌شود.

مرتضوی ادامه داد: ۳۲۰۰ کلاس فرسوده، ۳۸ کلاس کانکسی و ۱۵۲ کلاس سنگی در استان اصفهان وجود دارد که وضعیت آموزش‌وپرورش این استان را با تهدید روبه‌رو کرده و لازم است تعهدات دولتی انجام شود تا خیران نیز انگیزه مشارکت خود را از دست ندهند.

وی تصریح کرد: به دلیل حجم وسیع و گسترده خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران در استان اصفهان، خدمت‌رسانی به این افراد به نحوی است که نارضایتی آنان را به دنبال داشته است.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه آلودگی هوا در استان اصفهان وضعیت تاسف‌باری دارد، گفت: در سال گذشته تهران بالغ بر ۷۲ روز و اصفهان فقط دو روز هوای پاک داشته است و آلوده‌ترین شهر کشور بوده است در حالی که توسعه حمل‌ونقل عمومی، کمک به نوسازی این ناوگان و ناوگان تاکسیرانی می‌تواند به بهبود وضعیت آلودگی هوا کمک کند.

وی با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی و گردشگری، ظرفیت‌های قابل توجهی در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: کارگروه اقتصاد گردشگری شکل گرفته و قرار بوده است برای مراودات بین‌المللی و استفاده مناسب‌تر از این ظرفیت منطقه دیپلماتیکی در اصفهان ایجاد شود، از این رو لازم است تشکیل این منطقه تصویب شود تا از ظرفیت‌ها استفاده شود.

کد خبر 582304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.