راهکارهای شهرهای جهان برای مقابله با گرمای هوا

با هجوم گرمای هوا در فصل‌های گرم سال بسیاری از شهرهای جهان در جست‌وجوی راهکارهایی برای آسایش شهروندان خود برآمده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نیم‌کره شمالی زمین معمولاً در فصل گرم، هوای گرم‌تر و خشک‌تری از سایر نقاط را در این فصل تجربه می‌کند. طی سال‌های اخیر نیز این تجربه شدیدتر بوده است؛ چراکه خشکسالی‌های فراوان و کم‌تر شدن بارش‌ها باعث افزایش دمایی بالاتر از حد معمول در فصول گرم سال در این نواحی شده است. در سال جاری بسیاری از شهرهای سراسر دنیا با احتمال بالای وقوع خشکسالی مواجه هستند که این مشکل در شهرهای بزرگ‌تر با وجود آسفالت‌های جاذب گرما و احتمال بالای وقوع اثر جزیره گرمایی شهری تا چندین برابر حادتر می‌شود. به همین دلیل بیشتر شهرها در جست‌وجوی راهکارهایی برای بهبود شرایط یا حداقل قابل تحمل کردن آن برآمده‌اند. در ادامه با تعدادی از این شهرها و راهکارهای مورد استفاده آن‌ها برای مقابله با گرمای هوا آشنا می‌شویم.

پاریس؛ پروژه OASIS

پروژه OASIS روی سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی از طریق به‌کارگیری ابتکارات مرتبط با مدارس تمرکز دارد و در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ به ایجاد یک برنامه تلفن‌همراه اقدام کرد که بر دما و آسایش حرارتی مناطق سراسر شهر نظارت دارد. یکی از این برنامه‌ها Extrema است که به کاربران کمک می‌کند نزدیک‌ترین فضای خنک‌کننده یا شیر آب آشامیدنی رایگان را پیدا کنند و به‌منظور پیشگیری از ماندن طولانی‌مدت در معرض هوای گرم و جلوگیری از شاخص ناراحتی، بهترین و مناسب‌ترین مسیر را برای رسیدن به مقصد ارائه می‌دهد. شاخص ناراحتی (DI) یا شاخص گرمایی ناراحتی یک شاخص مهم است که احساس گرمای انسان را در شرایط آب‌و هوایی مختلف اندازه‌گیری می‌کند و هر چند دقیق نیست، در هر شهر بر اساس داده‌های چند ایستگاه هواشناسی محاسبه می‌شود.

راهکارهای شهرهای جهان برای مقابله با گرمای هوا

برنامه Extrema با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای بلادرنگ و مدل و داده‌های خاص شهر، برای هر کیلومتر مربع از شهر، دما، رطوبت و شاخص گرمایی ناراحتی را تخمین می‌زند که این امر به مسئولین کمک می‌کند مناطقی که احتمال می‌رود بیشترین قربانی را داشته باشد شناسایی کنند. این برنامه قبل از پاریس در آتن توسعه یافت و پس از آن توسط روتردام، میلان، مایورکا و دیگر شهرهای جهان به مرحله اجرا گذاشته شد.

گسترش زیرساخت‌های سبز، بهبود دسترسی به پارک‌ها و باغ‌های شهری و مقابله با پدیده «شکاف برابری پارک‌» در محله‌های کم‌درآمد از دیگر ابتکارات پاریس برای محافظت از شهروندان خود در برابر گرمای هوا محسوب می‌شود.

راهکارهای شهرهای جهان برای مقابله با گرمای هوا

بارسلونا؛ پناهگاه‌های آب‌وهوایی

با هجوم هوای گرم به شهر، بارسلونا تصمیم دارد با ایجاد شبکه‌ای از پناهگاه‌های آب‌وهوایی که فضاهایی مناسب برای فرار از گرما و پناه بردن به فضای مطبوع، خنک و سرسبز در کنار آب فراهم می‌آورد شرایط رفاهی ساکنان خود را فراهم آورد. این فضاها شامل مدارس محلی تطابق‌یافته با هوای گرم، پارک‌ها و باغ‌های روباز سرسبز و دارای آب‌نما می‌شود که انتخاب آن‌ها به‌گونه‌ای انجام گرفته تا بیش از ۹۰ درصد از ساکنان شهر بتوانند با کمتر از ۱۰ دقیقه پیاده‌روی از خانه‌های خود به یکی از آن‌ها برسند.

راهکارهای شهرهای جهان برای مقابله با گرمای هوا

اشتوگارت؛ تطابق با جغرافیای شهری

شهر به شدت صنعتی اشتوتگارت توپوگرافی چالش‌برانگیز خود را به یک مزیت تبدیل کرده است و برنامه‌ریزان شهری در حوضه دره‌ای که گرما و مه‌دود می‌تواند به سرعت انباشته شود، با استفاده از راهروهای تهویه سبز راه‌حلی برای جریان هوا در شهر پیدا کرده‌اند. از دهه ۱۹۳۰، اقدامات منطقه‌بندی با باز نگه‌داشتن مسیرها باعث شد الگوهای باد طبیعی در دره جریان داشته باشد، هوای سرد به شهر وارد شود و دما و آلودگی هوا کاهش یابد. اقدام مشابهی نیز توسط پکن اعلام شده است و قصد دارد نسخه‌ای متناسب با جغرافیای خود را به مرحله اجرا گذارد.

راهکارهای شهرهای جهان برای مقابله با گرمای هوا

راهکارهای سایر شهرهای جهان

شهر دالاس در تگزاس، از داده‌های بهداشتی، زیست‌محیطی و اجتماعی-اقتصادی بهره می‌گیرد تا دریابد در این هوای گرم کاشت درخت در کجا بیشترین فایده را برای شهر و شهروندان به‌ارمغان می‌آورد. از دیگر اقدامات با نتایج ثابت‌شده نیز راهکار ساده رنگ‌آمیزی سقف‌ها به رنگ سفید است که در شهر نیویورک به‌صورت CoolRoofs استفاده می‌شود. این شهر از پوشش بازتابنده خورشیدی برای کاهش دمای محیط محلی استفاده می‌کند.

برای کمک به شهرها در تصمیم‌گیری مقرون‌به‌صرفه در مورد مصالح مورد استفاده در سقف‌ها و روسازی‌های بناها، همچنین حمایت از جوامع محلی برای آمادگی بهتر برای چالش‌های آتی ناشی از افزایش دمای جهانی، طرح‌های دیگری هم‌چون ائتلاف سطوح هوشمند ابزارهای سفارشی‌سازی‌شده نیز پیشنهاد شده است. سطوح هوشمند شامل سطوح سبز، بازتابنده و متخلخل، درختان شهری و فتوولتائیک‌های خورشیدی می‌شود. با اتخاذ سیاست‌های سطوح هوشمند، شهرها می‌توانند به‌طور مقرون‌به‌صرفه میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، دمای اوج تابستان و آلودگی را کاهش دهند، شغل ایجاد کنند و رقابت را افزایش دهند.

راهکارهای شهرهای جهان برای مقابله با گرمای هوا

ائتلاف سطوح هوشمند با ارائه ابزارهای تحلیلی، آموزشی، داده‌ها، تحقیقات و پشتیبانی برای تأثیرگذاری بر سیاست‌های شهر، به دنبال مقیاس‌بندی سریع پذیرش سطوح هوشمند شهری در سطح جهانی و یکی از معدود استراتژی‌های موجود برای کاهش ۱۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای معادل CO2 جهانی است. این ائتلاف متشکل از بیش از ۴۰ سازمان غیردولتی پیشرو، از بخش‌های کلیدی شامل معماری و طراحی، قانون و سیاست شهری، مراکز شهر، انرژی، عدالت، برابری، سلامت، برنامه‌ریزی و تجزیه‌وتحلیل داده‌های شهر است که برای تسریع در پذیرش سطوح هوشمند شهری ضروری به‌نظر می‌رسند. ائتلاف سطوح هوشمند متعهد به پذیرش جهانی سریع و مقرون‌به‌صرفه سطوح هوشمند است تا شهرها را قادر سازد به‌رغم تهدیدهای آب‌وهوایی شکوفا شوند، میلیاردها دلار صرفه‌جویی کنند، گرما و خطر سیل را کاهش دهند، سرعت گرمایش جهانی را پایین آورند و به بهبود زندگی، سلامت، برابری و اشتغال در شهرها کمک کنند.

کد خبر 582190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.