۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
ارتباط زلزله و آتش‌فشان چیست؟

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: گاهی اوقات جابه‌جایی طبقات زمین، شکستگی و انفصال‌هایی که تحت‌عنوان زمین‌لرزه شناخته می‌شود، باعث آزاد شدن منابع مذاب موجود در اتاقک‌های ماگمایی خواهد شد.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن اشاره به ارتباط بین زلزله و آتش‌فشان‌ها، اظهار کرد: بسیاری از دانشمندان معتقدند زلزله می‌تواند باعث فعالیت‌های آتش‌فشانی شود و برخی دیگر اعتقاد دارند که آتش‌فشان باعث زلزله خواهد شد.

وی افزود: براساس دانش و حقایقی که تا به امروز مشخص شده، می‌توان گفت که هر دو نظریه درست است؛ گاهی زلزله باعث آتش‌فشان می‌شود و برخی اوقات نیز فعالیت‌های آتش‌‎فشانی موجب زلزله خواهد شد.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تصریح کرد: گاهی اوقات جابه‌جایی طبقات زمین، شکستگی و انفصال‌هایی که تحت عنوان زمین لرزه شناخته می‌شود، باعث آزاد شدن منابع مذاب موجود در اتاقک‌های ماگمایی خواهد شد که نمونه‌های آن در ژاپن و برخی از کشورهای دنیا مشاهده شده است.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد نیز هنگامی که مواد مذاب درون زمین به اتاقک‌های ماگمایی وارد می‌شود ایجاد ضربه می‌کند و به موجب این ضربه زمین‌لرزه رخ می‌دهد؛ بنابراین در بسیاری از کشورها می‌توان با نصب ژئوفون نزدیک کوه‌های آتش‌فشانی احتمال فعالیت‌های کوه را پیش‌بینی کنیم.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ مورد از فعالیت‌های ذکر شده در ایران مشاهده نشده است، اما با مطالعه تاریخ و داستان‌های قرآنی متوجه می‌شویم که فعالیت‌های آتش‌فشانی قدرت بسیاری دارد و در گذشته نیز تأثیر بسیاری نیز در تمدن‌های گوناگون گذاشته است.

وی اشاره کرد: اگر تاریخ را مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که آتش‌فشان‌ها بسیار قدرتمند هستند؛ فعالیت‌های آتش‌فشانی باعث نابودی شهر پمپه‌ای ایتالیا و پدید آمدن مقادیر بسیاری فسیل در این محدوده شده است.

کد خبر 582156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.