کم‌رنگ شدن کارکرد محله محوری در شهرها

یک کارشناس حوزه شهری با بیان اینکه با گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها به‌ویژه در بندرعباس، محله محوری کارکرد خود را از دست داده است، گفت: شکل‌گیری شهرک‌ها و ایجاد مناطق مسکونی جدید در بندرعباس با اسکان افراد غیر بومی را می‌توان از دلایل از بین رفتن یا کم‌رنگ شدن کارکرد محله محوری دانست.

وحید اشتری‌لرکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به موضوع توجه به محله‌محور، در بندرعباس، اظهار کرد: غیر بومی بودن بیشتر ساکنان در شهرک‌ها و محله‌های جدید هرچند برای شهر بندرعباس به عنوان یک شهر مهاجرپذیر امتیازی مثبت به شمار می‌رود، اما محله محوری را پوشش نمی‌دهد، چرا که ساکنان این شهرک‌ها تعلق خاطری به محل سکونت خود در مقایسه با ساکنان محله‌های قدیمی ندارند.

وی افزود: به دلیل اینکه ساکنان شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی ارتباط نزدیکی با یکدیگر ندارند، محله محوری کارکرد لازم را ندارد، اما در محله‌های قدیمی شهر بندرعباس با توجه به اینکه مردم در خانه‌های ویلایی زندگی می‌کنند، روابط همسایه‌ها با یکدیگر از سال‌ها پیش که شهر گسترش پیدا نکرده بود و خبری از زندگی ماشینی نبود، ایجاد شده است.

این کارشناس حوزه شهری با بیان اینکه در سال‌های دور نیز موضوع محله محوری مطرح بوده است، تصریح کرد: در گذشته وقتی از خانه خارج می‌شدیم، ابتدا قدم به محله می‌گذاشتیم و روابط اجتماعی از اینجا شکل می‌گرفت و مردم تمام مایحتاج ضروری خود را از دل محله تهیه می‌کردند، یعنی در محله‌ها جنب و جوش خوبی دیده می‌شد و غیر افراد ساکن در این محله‌ها، کسی رفت و آمد نمی‌کرد و در کارها با یکدیگر مشارکت خوبی داشتند، اما امروزه به دلیل تغییرات ایجاد شده در جامعه، همسایه‌ها و ساکنان مجتمع‌ها در کوچه یا محله، به ندرت همدیگر را می‌شناسند و کارکرد محله محوری از بین رفته است.

وی با تاکید بر اینکه با تغییرات ایجاد شده، محله محوری به یک واژه نوستالژی تبدیل شده است و احیای آن با گفت‌وگو ممکن نیست، ادامه داد: با تغییرات ایجادشده، مردم مثل گذشته نیازهای اولیه خود را در محله جست‌وجو نمی‌کنند، حتی برای تهیه کوچک‌ترین نیازهای خود به منطقه دیگر شهر سفر می‌کنند.

اشتری‌لرکی اظهار کرد: در سال‌های اخیر بسیاری از مغازه‌های کوچک محله‌ها تعطیل شده است، زیرا تعداد فروشگاه‌های بزرگ افزایش یافته و جای مغازه‌های کوچک را گرفته است، البته ذائقه مردم نیز برای خرید از این مغازه‌ها نیز تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه با گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها به‌ویژه در بندرعباس، محله محوری کارکرد خود را از دست داده است، گفت: شکل‌گیری شهرک‌ها و ایجاد مناطق مسکونی جدید در بندرعباس با اسکان افراد غیر بومی را می‌توان از دلایل از بین رفتن یا کم‌رنگ شدن کارکرد محله محوری دانست.

کد خبر 582155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.