کشور تحت‌تاثیر گردوخاک داخلی و خارجی/ساختگی بودن کلیپ تولید گردوغبار در مرز ایران و عراق

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به انتشار کلیپ تولید گردوغبار در مرز ایران و عراق در فضای مجازی، گفت: پراکندگی این حجم از گردوغبار توسط بشر امکان‌پذیر نیست و گردوخاکی که کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، منشأ داخلی و خارجی دارد.

صادق ضیاییان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن تاکید بر اینکه گردوخاکی که کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد منشأ داخلی و خارجی دارد، اظهار کرد: عمده کانون‌های خارجی گردوخاک در عربستان، عراق، سوریه و ترکیه است و همه کشورهای مدیترانه‌ای درگیر این کانون‌ها شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه پدیده گردوخاک به نوع سامانه و منطقه بستگی دارد، افزود: گردوخاکی که طی روزهای اخیر سیستان‌وبلوچستان، شرق هرمزگان، استان کرمان و یزد را درگیر کرد تقریباً منشأ داخلی دارد و منشأ گردوغبار در برخی مناطق مانند نوار غربی کشور ناشی از ریزگردهای داخلی و خارجی است.

تأثیر خشکسالی‌های متوالی بر افزایش حجم ریزگردها و گردوغبار داخلی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در سازمان هواشناسی کشور با اشاره به تأثیر خشکسالی‌های متوالی و تخصیص نیافتن حقابه تالاب‌ها بر افزایش حجم ریزگردها و گردوغبار داخلی، تصریح کرد: خشکسالی‌های دهه‌های اخیر، علی‌رغم فعال شدن کانون‌های خارجی و به طور کلی نبود کشت دیم در مزارع، خشکی مراتع، تخلیه آب‌های زیرزمینی و جریان نداشتن دائمی آب در تالاب‌ها، بر منشأ گردوغبار کانون‌های داخلی اضافه کرده است.

وی با بیان اینکه سازمان هواشناسی مسئول مخابره هشدارهای بحرانی است، ادامه داد: کانون‌های گردوغبار هر روز وسیع‌تر از گذشته می‌شود اما هنوز وعده‌های محیط‌زیستی دولت‌ها برای مهار ریزگردها نتوانسته است راه به جایی ببرد.

پراکندگی این حجم از گردوغبار توسط بشر امکان‌پذیر نیست

ضیاییان با اشاره به انتشار کلیپ تولید عمدی گردوغبار در مرز ایران و عراق در فضای مجازی همزمان با هجوم ریزگردهای خارجی به کشور، خاطرنشان کرد: این فیلم که اطلاعات درستی از مکان انتشار آن وجود ندارد ساختگی و کذب محض است؛ چراکه از لحاظ هواشناسی و اقلیمی به هیچ‌وجه پراکندگی این حجم گردوغبار توسط بشر امکان‌پذیر نیست و چنانچه این پدیده صحیح باشد، باید در بیشتر مواقع با چنین ریزگردهایی روبه‌رو باشیم اما در برخی مواقع با سیستم‌های جوی خاص، ریزگردهای داخلی و خارجی افزایش می‌یابد.

کد خبر 582107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.