آخرین اخبار از سفر رئیس جمهور به استان اصفهان

رئیس جمهور صبح امروز (پنجشنبه) پس از ورود به اصفهان مورد استقبال مسئولان این استان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی امروز _پنجشنبه بیست‌وششم خردادماه_ در بیست‌وپنجمین سفر استانی خود به مقصد اصفهان، در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی، مورد استقبال نماینده ولی فقیه و امام جمعه، استاندار و مسئولان استان اصفهان قرار گرفت.

مساله آب، فرونشست، آلودگی هوا، دغدغه‌های اقشار مختلف نظیر تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی، فرهنگی، هنری و همچنین در بخش‌های مختلف همچون راه و مسکن، از جمله مسائل اولویت‌دار استان است که انتظار می‌رود در این سفر برای رفع آنها راهکارهای اساسی ارائه شود.

دیدار با کارآفرینان و فعالان اقتصادی، اقشار مختلف مردم، نخبگان، حضور در جلسه شورای اداری استان، بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان موفق و شرکت در نشست خبری از جمله برنامه‌های یک روزه ریاست جمهوری به استان اصفهان است.

پیش از سفر رئیس جمهور و هیئت دولت، در دیدار استاندار و نمایندگان استان با مسئولان کشوری بر اساس مسائل اولویت‌دار استان، اعتبارات قابل توجهی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان در نظر گرفته شده است؛ در سفر یک‌روزه سید ابراهیم رئیسی به اصفهان مردم این استان امیدوار به رفع دغدغه‌ها و مطالبات خود هستند.

همچنین در این سفر، اعضای هیئت دولت با حضور در شهرستان‌های استان اصفهان از نزدیک در جریان روند اجرای طرح‌های عمرانی در حوزه‌های مختلف قرار می‌گیرند و به دغدغه‌های تولیدکنندگان و مطالبات مردم رسیدگی می‌کنند.

مشکلات آب کشاورزی و شرب مردم اصفهان قابل رفع است / دولت برنامه دارد

رئیس‌جمهور گفت: مشکلی که بیش از همه مشکلات مردم را رنج می‌دهد مشکلات آب کشاورزی و شرب است و این از مسائلی است که دولت برای رفع این مشکل برنامه دارد و اطمینان داریم با کمک مسئولان و مردم این مشکل قابل رفع است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به استان اصفهان در فرودگاه شهید بهشتی اظهار کرد: اصفهان، استان ایثار و شهادت، علم و فرهنگ و هنر همچنین استان دین‌مداری و ولایتمداری است و حقیقتاً مهد پرورش فلاسفه، فقیهان و سرداران رشید و دلاوران بسیاری است که نه تنها برای این شهر بلکه برای کشور و جهان اسلام مایه افتخار هستند.

وی با بیان اینکه استعدادهای بسیاری در این استان وجود دارد، تصریح کرد: نقش استان اصفهان در دفاع مقدس نقش مثال‌زدنی بوده است، ۲۳ هزار شهید، قریب به ۵۰ هزار ایثارگر همه گواه بر این بوده که اصفهان استان انقلاب و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: تمام این صفات و ویژگی‌های برای اصفهان مسئولیت‌آفرین و برای همه به ویژه ما مسئولان وظیفه ایجاد خواهد کرد که نسبت به این استان توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا مردم رنج نبینند و مشکلات آن‌ها را اذیت نکند.

وی افزود: آنچه در طول این مدت به واسطه ارتباطاتی که با این استان دارم بررسی کردم، این است که مشکلاتی وجود دارد که مردم از آن رنج می‌برند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه استان ظرفیت‌های زیادی دارد، خاطرنشان کرد: اصفهان استان کشاورزی و قطب صنعتی است و باید گفت می‌تواند به خوبی قطب علم و فناوری شود و البته استان گردشگری است و از همه مهم‌تر ظرفیت نیروی انسانی کارآمد و تحصیل کرده در استان اصفهان وجود دارد.

وی یادآور شد: مشکلی که بیش از پیش مردم را رنج می‌دهد آب کشاورزی و شرب است، این از مسائلی است که دولت برای رفع آن برنامه دارد و اطمینان داریم با کمک مسئولان و مردم این مشکل قابل رفع است و نیاز به نوعی از مدیریت دارد که در اعمال این مدیریت مردم همراه دولت خواهند بود البته به این نکته نیز در این سفر توجه شده و اعتباراتی مدنظر داریم.

رئیس‌جمهور گفت: طرح‌هایی در این استان وجود دارد که از دهه ۶۰ این طرح‌ها مانده است و باید علل آن را بررسی کرد که چرا این پروژه‌ها به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه یکی از رنج‌های مردم این استان پروژه‌ها و طرح‌های نیمه‌تمام است، البته در تمام استان‌ها طرح‌های نیمه‌تمام وجود دارد، ادامه داد: سفر ما به استان‌ها برای آغاز طرح جدید نیست البته اگر ضرورتی وجود داشته باشد این اقدام را انجام خواهیم داد، اما عمده برنامه ما نهضت به سامان رسیدن طرح‌های نیمه‌تمام است.

وی اضافه کرد: به دنبال آن هستیم چه در این سفر و چه در اقدامات پیش‌رو با جمع‌بندی با نماینده ولی فقیه، علما، استاندار، مدیران و نظرخواهی از آن‌ها در جلساتی که خواهیم داشت به ویژه در جلسه شورای اداری خبرهای خوبی برای مردم در این سفر داشته باشیم.

حضور وزیر ارشاد در شهرک صنعتی رازی شهرضا

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست‌وپنجمین سفر استانی هیئت دولت، به شهرستان شهرضا سفر کرد و قرار است در این سفر از شرکت ترام چاپ بازدید کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس در گلزار شهدا و امام‌زاده شاهرضا حضور خواهد یافت و بر سر مزار سردار شهید محمد ابراهیم همت حاضر خواهد شد.

اسماعیلی در سفر خود به شهرضا، برای دیدار مردمی در فرمانداری حاضر خواهد شد. همچنین بازدید از محله کم‌برخوردار اسلام‌آباد و حضور در جمع نخبگان و خانواده معظم شهدا از دیگر برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر کاری است.

بازدید وزیر راه و شهرسازی از روند اجرایی طرح نهضت ملی در اصفهان

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان اصفهان، از عملیات اجرایی طرح نهضت ملی در استان بازدید می‌کند؛ بازدید از محله همت‌آباد و پروژه مسکن محله همت‌آباد به‌عنوان پروژه نمونه کشوری و طرح قطار سریع‌السیر تهران_اصفهان، از برنامه‌های سفر «رستم قاسمی» به اصفهان است.

بازدید از روند اجرایی طرح ۳۵۰۰ واحدی نهضت ملی، پروژه مترو بهارستان اصفهان و بازدید از روند اجرایی پروژه محور مبارکه‌-بروجن، از دیگر برنامه‌های امروز وزیر راه و شهرسازی در سفر به اصفهان است.

آغاز عملیات اجرایی ۲۸۱۶ واحد از طرح نهضت ملی مسکن در استان اصفهان، افتتاح بهسازی و لکه‌گیری آسفالت ۲۸۰ کیلومتر از محورهای شریانی اصلی نیز جزو برنامه وزیر راه و شهرسازی در نظر گرفته شده است.

رستم قاسمی طی بیست‌وپنجمین سفر استانی رئیس‌جمهور به اصفهان از روز گذشته پاسخ‌گوی سوالات شهروندان در میز ارتباطات مردمی است.

وزیر راه‌وشهرسازی در بدو ورود به اصفهان به مقام والای شهدای هشت سال دفاع مقدس در گلستان شهدای اصفهان ادای احترام کرد؛ وی از روز گذشته به اصفهان سفر کرده است و امروز از پروژه‌های کلان در این شهر بازدید می‌کند.

سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی وارد نجف‌آباد شد

محمدهادی زاهدی‌وفا، سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان نماینده دولت، در جریان بیست‌وپنجمین سفر استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان اصفهان، با استقبال فرماندار و امام جمعه نجف‌آباد وارد این شهر شد.

وی برای تجدید میثاق با شهدا، به گلزار شهدای نجف‌آباد رفت و پس ادای احترام به مقام شامخ شهدا، با خانواده شهید حججی دیدار کرد و بر سر مزار این شهید حاضر شد؛ سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی پس از دیدار با خانواده شهید و دیدار با مردم، در جلسه شورای اداری شهرستان نجف‌آباد شرکت خواهد کرد.

بازدید از ساختمان بیمارستان و بزرگراه اصفهان-فلاورجان-نجف‌آباد و میدان میوه‌وتره‌بار گلدشت از دیگر برنامه‌های زاهدی‌وفا است.

وزیر ورزش و جوانان وارد استان اصفهان شد

سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان که در بیست‌وپنجمین سفر استانی دولت مردمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در سفر به شهرستان سمیرم است، دقایقی پیش به همراه سایر اعضای دولت وارد اصفهان شد.

حضور در گلزار شهدا، دیدار با یکی از خانواده‌های شهدای معزز، بازدید از پروژه استخر سمیرم، بازدید از بافت فرسوده شهرستان و بازدید از پروژه پمپاژ، ازجمله برنامه‌های سجادی در این سفر یک روزه است.

در ابتدای ورود وزیر ورزش به اصفهان، وی به اداره کل ورزش و جوانان رفت و با مسئولان ورزش این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون رئیس‌جمهور وارد لنجان شد

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به‌عنوان نماینده ویژه دولت سیزدهم، همزمان با سفر ریاست‌جمهور و هیئت دولت به استان اصفهان با هدف بازدید از برخی طرح‌های عمرانی و بررسی چالش‌ها و فرصت‌های شهرستان لنجان، با استقبال مسئولان وارد این شهرستان شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در بدو ورود به شهرستان لنجان با حضور در گلزار شهدا، به شهدای گمنام گلگون‌کفن مدفون در شهر فولادشهر ادای احترام کرد.

بازدید از سازه‌های بلندمرتبه فولادشهر و پروژه‌هایی چون مسکن مهر، طرح اقدام ملی مسکن، تقاطع غیرهمسطح آزادراه، شهرک حمل‌ونقل کالای زرین‌شهر، مجموعه شهرک مشاغل کارگاهی زرین‌شهر، حضور در شورای اداری و دیدارهای چهره‌به‌چهره ازجمله برنامه‌های معاون رئیس‌جمهور در سفر به شهرستان لنجان است.

معاون رئیس‌جمهور در خانه شهید «ابراهیم عنایتی» حضور یافت‌

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران که صبح امروز همراه هیئت دولت وارد اصفهان شده بود، در اولین مقصد سفر یک‌روزه خود به اصفهان در روستای قارنه حضور یافت و با خانواده شهید «ابراهیم عنایتی» دیدار کرد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این دیدار با والدین شهید عنایتی به گفت‌وگو نشست و ضمن شنیدن مشکلات این خانواده، دستورات لازم جهت پیگیری و رفع آنها را داد.

شهید ابراهیم عنایتی در جریان عملیات خیبر در سال ۱۳۶۱ به شهادت رسید. این شهید بزرگوار دارای چهار خواهر و یک برادر است.

حضور در گلستان شهدای نیک‌آباد، استقبال مردمی در این شهر، دیدار چهره به چهره در فرمانداری جرقویه و حضور در گلستان شهدای شهر ورزنه از دیگر برنامه‌های قاضی‌زاده‌هاشمی در سفر به اصفهان است.

بازدید وزیر نیرو از سد زاینده‌رود در سفر به چادگان

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو امروز در جریان بیست‌وپنجمین سفر استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت به اصفهان، در سفر به چادگان از سد زاینده‌رود بازدید می‌کند؛ بازدید از تصفیه‌خانه چادگان، دیدار و ملاقات مردمی در فرمانداری چادگان و بازدید از پروژه تعریض جاده چادگان-چنارود از دیگر برنامه‌های وزیر نیرو است.

وی در ادامه پس از دیدار با خانواده شهدا از تصفیه‌خانه آب و کشتارگاه دام فریدن بازدید خواهد کرد و در فرمانداری این شهر با مردم ملاقات می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران وارد نطنز شد

محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بدو ورود به نطنز با حضور در گلزار شهدای رقیه خاتون به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

در جریان سفر استانی آیت الله رئیسی به استان اصفهان به همراه مسئولان شهرستان با حضور در گلزار شهدای رقیه خاتون شهر نطنز، ضمن قرائت فاتحه یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس را گرامی داشت.

بازدید از کارخانه گروه صنعتی شرکت جهان صادرات نطنز، دیدار با خانواده شهدا، بازدید از کشتارگاه مشترک نطنز و بادرود از دیگر برنامه‌های معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است. همچنین وی در جلسه شورای اداری شهرستان نطنز که در محل دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار می‌شود، حضور خواهد یافت.

وزیر آموزش‌وپرورش وارد شاهین شهر شد

یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش به‌عنوان نماینده دولت، در جریان بیست‌وپنجمین سفر استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان اصفهان، با استقبال مسئولان شهرستان شاهین شهر وارد این شهر شد.

وی برای تجدید میثاق با شهدا به گلزار شهدای شاهین شهر رفت همچنین از مناطق محروم این شهرستان بازدید به‌عمل آورد.

وزیر ارتباطات وارد نائین شد

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان نماینده دولت، امروز _پنجشنبه بیست‌وششم خردادماه_ به نائین سفر کرد و در جریان این سفر از پروژه نیمه تمام بیمارستان افضلیان شهرستان نائین بازدید کرد.

بازدید از ایستگاه CNG مادر شهرستان نائین، بازدید از پروژه‌های نیمه تمام، حضور در گلزار شهدا و امامزاده، دیدار با خانواده شهدا از دیگر برنامه‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به شهرستان نائین است؛ ایستگاه CNG مادر وظیفه گازرسانی به شرق استان اصفهان (بخش انارک و خور و بیابانک) را دارد که در این ایستگاه به صورت سیار و با کامیون به این مناطق گازرسانی می‌شود.

بازدید هوایی آیت‌الله رئیسی از رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی‌

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که در بدو ورود به استان اصفهان، مهمترین مشکل استان را کم‌آبی عنوان کرده بود، در اولین بخش از برنامه‌های سفر به اصفهان، با بالگرد از بخش‌هایی از رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی دیدن کرد.

رئیس جمهور همچنین در روستای قلعه‌بالا در حاشیه زاینده‌رود حضور یافت و از نزدیک با کشاورزان و اهالی این منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.

وی در بخشی از سخنان خود خطاب به کشاورزان شرق استان گفت: تلاش می‌کنیم تا بخشی از مشکلات شما نه همه آن‌ها را برطرف کنیم. همچنین برای حل مشکلات کشاورزان و زاینده‌رود به همت مسئولان نیاز داریم.

کشاورزان نیز در این دیدار اعلام کردند به دنبال اجرای قانون و حقابه خود هستند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران وارد گلزار شهدای شهر نیک‌آباد شد

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه سفر خود به اصفهان پس از دیدار با خانواده شهید «ابراهیم عنایتی» وارد گلزار شهدای شهر نیک‌آباد شد و مورد استقبال مردم باصفا و ولایی این دیار کویری قرار گرفت.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با ادای احترام به مقام شامخ شهدای این شهر و نثار گل بر قبور پاک این شهدا، در جمع کودکان و نوجوانانی که از صبح به انتظار استقبال. نماینده دولت بودند، حاضر شد.

گروه سرود هئیت حضرت رقیه (س) با حضور ۲۲ نفر از کودکان دختر در مقابل معاون رئیس جمهور به اجرای سرود حماسی «سلام فرمانده» پرداختند.

دیدار با خانواده شهید ابراهیم عنایتی، حضور در گلستان شهدای نیک‌آباد، استقبال مردمی در این شهر، دیدار چهره به چهره در فرمانداری جرقویه و حضور در گلستان شهدای شهر ورزنه از دیگر برنامه‌های سفر قاضی‌زاده هاشمی به اصفهان است.‌

وزیر اقتصاد وارد گلپایگان شد

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در پی سفر رئیس‌جمهور و هیئت وزیران به استان اصفهان، ساعت ۱۰ صبح امروز _پنجشنبه بیست‌وششم خردادماه_ وارد گلپایگان شد؛ وی سفر خود را با ادای احترام به مقام شامخ شهدا از گلزار شهدا روستای وانشان آغاز کرد.

بازدید از دشت شمال، پروژه نیمه‌تمام مصلای گلپایگان، بازدید از نمایشگاه دستاوردهای شهرستان، شرکت رول صنعت، دیدار مردمی و شرکت در شورای اداری شهرستان از جمله برنامه‌های وزیر اقتصاد و امور دارایی در سفر به گلپایگان است.

وزیر بهداشت وارد فریدونشهر شد

در جریان بیست‌وپنجمین سفر استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان اصفهان بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با استقبال فرماندار، امام جمعه و مسئولان شهرستانی وارد این شهر شد.

وی در ابتدای برنامه‌های خود برای تجدید میثاق با شهدا، وارد گلزار شهدای این شهرستان شد.

بازدید وزیر راه و شهرسازی از طرح نهضت مسکن ملی شاهین‌شهر

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران و طی بازدید از طرح نهضت مسکن ملی شاهین‌شهر، اظهار کرد: طرح نهضت مسکن ملی شاهین‌شهر در ۱۲ بلوک و ۹۲۰ واحد بنا شده است و باید تلاش کنیم بخشی از آن تا پایان سال به اتمام برسد.

خاک‌برداری طرح نهضت مسکن ملی با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی به اتمام رسیده است و همزمان بلوک یک و دو در حال انجام است و تا پایان سال اسکلت‌بندی آن به اتمام می‌رسد؛ همچنین فونداسیون این طرح به اتمام رسیده است و در ۱۲ طبقه در قالب واحدهای شمالی، جنوبی، شرقی و غربی بنا می‌شود.

تسهیلات ویژه برای اصحاب رسانه

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی رازی در جمع خبرنگاران ضمن ابراز امیدواری برای پیگیری مطالبات مردم در دولت اظهار کرد: با تمهیدات و تفاهم‌نامه‌های جدیدی که با وزارت راه و شهرسازی در بحث مسکن انجام شده است، به صورت ویژه تسهیلاتی را برای اصحاب رسانه فراهم می‌کنیم.

وی در جریان بیست‌وپنجمین سفر استانی هیئت دولت، به شهرستان شهرضا سفر کرده است و پس از بازدید از شهرک صنعتی رازی به همراه مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، نماینده و فرماندار شهرضا به خارج از این شهرستان در یک منطقه بیابانی رفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در منزل شهید شبان‌پور با پدر این شهید والامقام دیدار کرد.

پدر شهید شبان‌پور کار چوپانی می‌کند و از صدای بسیار خوبی برخوردار است که چندی پیش کلیپی از خوانندگی وی منتشر و با استقبال بی‌نظیر مردم روبه‌رو شد.

مسئله اصناف بدون هیچ حاشیه‌ای رفع می‌شود / پیگیری بدهی بانکی کشاورزان

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در شهرستان خوانسار گفت: تصمیم‌گیری برای مشکلات در سال جاری بهتر از موکول کردن آن به آینده است.

وی در ادامه سفر خود به شهرستان خوانسار در جلسه شورای اداری، اظهار کرد: از زحماتی که نماینده مجلس و فرماندار متقبل شدند، تشکر می‌کنم و امیدوارم با سفر آیت‌الله رئیسی به اصفهان و پیگیری‌هایی که توسط هیئت دولت در شهرهای استان صورت می‌گیرد، مشکلات شهر و مطالبات بحق مردم به استجابت برسد.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در شهرستان خوانسار خاطرنشان کرد: در نامه‌ای که برخی از اصناف ارسال کرده بودند برخی از شهرستان‌ها، نیازمند سردخانه و امثال این موارد هستند؛ افراد مناطق شهری باید خودشان پیشنهاد بدهند که در ابتدای امر به کدام موارد رسیدگی شود و سرمایه‌گذارها باید کمک به پیشرفت کار کنند. اگر تعرفه‌ها پایین است، وظیفه داریم که به شما کمک کنیم و آن‌ها را به نحوی اصلاح کنیم که بعد از چند ماه اصل پول برگردد و برای سرمایه‌گذار، سودآور باشد که درخواست دارم از وجود سرمایه‌گذاران استفاده شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی و نماینده ویژه رئیس جمهور در شهرستان خوانسار گفت: از مرتضوی استاندار اصفهان درخواست کردم مسئله کنارگذر، فاضلاب خوانسار را پیگیری کنند. تصمیم گیری برای مشکلات در سال جاری بهتر از موکول کردن آن به آینده است.

خاندوزی افزود: موضوع بدهی بانکی کشاورزان مسئله‌ای است که با کمک وزارت کشاورزی و بانک‌های دولتی پیگیری می‌کنیم و نحوه توزیع مالیات بر ارزش افزوده برای روستاها و شهرستان‌ها بسیار اهمیت دارد.

وی گفت: در سفرهای استانی، دو بخش اعتبارات از جمله بودجه سفرهای استانی و تسهیلات بانکی از طریق شبکه‌های بانکی در نظر گرفته شده است. سال‌های گذشته رئیس جمهور بعد از چند هفته از سفرهای استانی خود بودجه‌های مورد نیاز را در اختیار استان‌ها شهرستان‌ها قرار داد و امسال هم به همین شکل است و موکول به آینده نمی‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در شهرستان خوانسار گفت: امسال مسئله اصناف بدون هیچ حاشیه‌ای رفع می‌شود از از امروز فعالان اقتصادی باید بدانند که دولت چگونه با آنها رفتار می‌کند تا آنها برنامه ریزی کنند. اگر شکایتی هست تا قبل از زمانی که تصمیم گیری های ما به اجرا برسد باید به دولت منتقل شود. انشاالله ما بتوانیم رابطه محکم‌مان با مردم را ادامه دهیم.

شهید با خون خود امتی را زنده نگهداشته است

بهرام عین‌الهی، وزیر بهداشت در ادامه سفر به فریدونشهر با حضور در منزل شهید «لاچینانی» که دارای سه شهید است، اظهار کرد: قدردان زحمات خانواده‌های شهدا هستیم؛ چراکه سختی‌های بسیاری کشیدند، اگر شهدا نبودند انقلاب پیروز نمی‌شد. همه مسئولان باید قدر خانواده‌های شهدا را بدانند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه همه انسان‌ها از دنیا می‌روند، اما چه نعمتی بهتر از شهادت، افزود: شهید با خون خود امتی را زنده نگهداشته است و این خانواده با چند شهید، خدمات بسیاری به منطقه کرده‌اند. شهید، ناظر بر اعمال ما است و خون شهدا توانست انقلاب را در برابر دشمنان و تحریم‌ها نگه دارد.

بررسی مشکلات کارآفرینان در شورای اداری استان

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جریان سفر به شهرستان نائین، با بیان اینکه مصوبات سفر ریاست‌جمهوری خلق‌الساعه نیست، گفت: مشکلات تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و کارآفرینان را شنیدم و برای بررسی به دستگاه‌های مرتبط ارجاع دادم تا مشکلات را برطرف کنند.

وی افزود: در این سفر مسائل و مشکلات را شنیده و در نهایت با حضور رئیس جمهور مصوباتی در جلسه شورای اداری استان خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه طی هفته‌های گذشته در رابطه با مصوبات سفر ریاست جمهوری تصمیم‌گیری شده و این مصوبات خلق‌الساعه نیست، ادامه داد: در حال حاضر مشکلات تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و کارآفرینان را شنیدم و برای بررسی به دستگاه‌های مرتبط ارجاع دادم تا مشکلات را برطرف کنند.

بسته کاملی برای تأمین منابع آبی زاینده‌رود پیش‌بینی شده است‌

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بسته کاملی برای تأمین منابع آبی زاینده‌رود پیش‌بینی شده است، گفت: بعد از سفر وزیر نیرو به استان اصفهان و بازدیدهای صورت گرفته، کار آغاز شده و چندین اقدام اساسی در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه تأمین آب شرب استان اصفهان، اولویت نخست این استان است، اظهار کرد: پیگیری مشکلات مربوط به محیط زیست، کشاورزی و صنعت در اولویت‌های بعدی قرار دارد و برای رفع این مشکلات لازم است که یک طرح جامعی برای حوضه آبریز زاینده‌رود ارائه شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر توجه به مبحث بازچرخانی آب افزود: خوشبختانه صنایع اصفهان به سمت بازچرخانی حرکت کرده‌اند به طوری که بعضی از صنایع کاملاً آب را بازچرخانی و مورد استفاده قرار می‌دهند که این مهم باری را از زاینده‌رود برمی‌دارد.

وی با بیان اینکه پلمب چاه‌ها یکی دیگر از برنامه‌ها برای تأمین منابع آبی است، گفت: زمانی که از زاینده‌رود استفاده می‌شود، نباید از آب چاه استفاده کرد چراکه سفره‌های زیر زمینی با مشکل مواجه هستند؛ از سوی دیگر بحث فرونشست زمین را در شهر اصفهان داریم و باید این موضوع مدیریت شود.

سلاجقه افزود: آبی که در زاینده‌رود جاری است صرفاً باید برای حقابه خود این معبر عبوری از شهر اصفهان و رسیدن به تالاب گاوخونی مدیریت شود.

وی با بیان اینکه از وزارت جهاد کشاورزی خواسته‌ایم که در قالب الگوی کشت، کشت مناسب این مناطق را معرفی کند، گفت: ۶۰ کیلومتر از رودخانه زاینده رود در شهرستان لنجان جریان داشته که با مشکلات پیش آمده، کشاورزان در مضیقه هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: کشاورزانی که سال‌های طولانی در این شهرستان مشغول به کشاورزی بوده‌اند، با چالش مواجه شده‌اند؛ از جهاد کشاورزی خواسته‌ایم که کشاورزی هوشمند در دستور کار قرار بگیرد و کشت متناسب با کاهش نزولات باشد.

وی با بیان اینکه انتخاب کشت مناسب موجب می‌شود که کشاورز در مرحله بازاریابی موفق عمل کرده و بازار مناسبی داشته باشد، اضافه کرد: باید به گونه‌ای عمل شود که که کشاورز احساس کند با کاهش و افزایش آب از لحاظ مالی با مشکل مواجه نمی‌شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: کشاورز باید بر اساس میزان آبی که آزاد سازی می‌شود کاملاً در قالب کشاورزی هوشمند کشت خود را انجام‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بسته کاملی برای تأمین منابع آبی زاینده‌رود پیش‌بینی شده است، گفت: بعد از سفر وزیر نیرو به استان اصفهان و بازدیدهای صورت گرفته، کار آغاز شده و چندین اقدام اساسی در این زمینه انجام شده است.

سلاجقه با بیان اینکه وضعیت تالاب گاوخونی باید مدیریت شود، خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که حل مشکلات زیست محیطی در یک بازه کوتاه یک تا پنج ساله امکان پذیر نیست؛ از این رو پیش‌بینی شده که تا ۱۰ سال آینده حداقل منابع و مصارف به‌نحو مطلوب مدیریت شده و سهم هر بخش دیده شود، چرا که تأمین حقابه محیط‌زیست، طراوت و شادابی زاینده‌رود را برای مردمی که سال‌ها با این رود خاطره دارند به دنبال دارد.

آب و اشتغال، مشکلات اساسی منطقه جرقویه است

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران پس از دیدار مردمی با نمایندگان مختلف اصناف و اقشار منطقه جرقویه، گفت: امروزه کل فلات مرکزی ایران درگیر مسئله بزرگ و مهم آب است، که این موضوع در منطقه جرقویه بحرانی‌تر و جدی‌تر است. از آن جایی که این کم‌آبی بر معیشت مردم منطقه که شغل اصلی آنها کشاورزی است، تأثیر زیادی گذاشته، مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه امروز در جمع مردم متدین، انقلابی و شهیدپرور جرقویه حاضر شدیم و سلام گرم رئیس جمهور را به عنوان نماینده دولت به آن‌ها ابلاغ کردیم، گفت: شهرستان جرقویه در استان بزرگ اصفهان قرار گرفته است، اما با وجود داشتن ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوان دچار عقب‌ماندگی‌ها و کمبودهایی شده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: این شهرستان جدیدالتاسیس است و بسیاری از زیرساخت‌های اولیه را به طور کامل ندارد؛ بسیاری از ادارات دولتی در این شهرستان هنوز مستقر نشده است و دسترسی مردم به خدمات کامل نیست.

وی اضافه کرد: امروزه کل فلات مرکزی ایران درگیر مسئله بزرگ و مهم آب است، که این موضوع در این منطقه بحرانی‌تر و جدی‌تر است. از آن جایی که کم‌آبی بر معیشت مردم منطقه که شغل اصلی آنها کشاورزی است، تأثیر زیادی گذاشته، مشکلات بسیاری را به وجود آورده است؛ از این‌رو مسئله اشتغال نیز موضوع جدی این منطقه است.

قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به مشکلات بیان شده از زبان نمایندگان صنوف و اقشار مختلف شهرستان مانند دامداران، مرغداری‌ها، کشاورزان، عشایر، فرهنگیان، بانوان، صنعتگران و تولیدکنندگان گفت: هر صنفی متناسب با دغدغه‌های خود درخواست‌ها و مطالباتی داشت که ما هم آن‌ها را شنیدیم و هم تک‌به‌تک یادداشت کردیم و قطعاً در اسرع وقت به سمع و نظر مسئولان مربوطه و رئیس‌جمهور خواهیم رساند.

شهرستان ورزنه، مقصد بعدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سفر به اصفهان است.

رفع مشکلات فنی پروژه قطار سریع‌السیر تهران_اصفهان تا ۳ هفته دیگر

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در بازدید از پروژه قطار سریع‌السیر تهران_قم_اصفهان از رفع مشکلات فنی این پروژه تا سه هفته دیگر خبر داد و با بیان اینکه مشکلات پروژه قطار سریع‌السیر تهران_قم_اصفهان باید بررسی و رفع شود، اظهار کرد: بخشی از مشکلات این پروژه، درون‌سازمانی است و برخی دیگر نیز باید با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط رفع می‌شود؛ مشکلات درون‌سازمانی بیشتر مربوط به مباحث فنی است که تا سه هفته دیگر رفع خواهد شد و مشکلاتی که مربوط به سایر دستگاه‌ها است طی جلسه‌ای با سازمان برنامه و بودجه کشور و معاون اول رئیس‌جمهور پیگیری می‌شود.

وی افزود: در تلاش برای پیش‌برد پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان هستیم تا هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: کاهش مصرف انرژی (سوخت)، آلایندگی و تغییرات مرتبط با اثرات زیست‌محیطی، کاهش زمان سفر، ایجاد گسترش و شبکه ریلی در جابه‌جایی مسافر، افزایش اشتغال و توسعه گردشگری و استفاده از فناوری‌های نوین و انتقال تکنولوژی در موضوعات ایمنی از اهداف اجرای این پروژه است.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی این طرح مسیر اصفهان_ قم_ تهران به کمتر از چهار ساعت کاهش می‌یابد، تصریح کرد: ظرفیت جابه‌جایی ترافیک سالانه در افق طرح، ۱۶ میلیون دیده شده است و سرعت طرح ۳۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

افزایش بی‌رویه‌ای در خصوص تعرفه همراه اول نداشتیم

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه شورای اداری شهرستان نائین در خصوص افزایش تعرفه همراه اول گفت: تاکنون افزایش بی‌رویه‌ای در خصوص تعرفه اپراتور همراه اول نداشتیم. درصورتی‌که افزایش بدون برنامه‌ای مشاهده کردید به ما اطلاع دهید تا پیگیری لازم را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه طی این سفر در جریان مشکلات شهرستان نائین قرار گرفتیم که مهم‌ترین را با وزرا و معاونان رئیس‌جمهور پیگیری خواهیم کرد، ادامه داد: برنامه دولت در دور اول سفرهای استانی، به اتمام رساندنِ پروژه‌های نیمه‌تمامی است که سال‌ها طول کشیده و در دور بعد، پروژه‌های جدید تعریف کند؛ اما مسائل مهم و حیاتی خارج از برنامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: طی هشت ماه گذشته ۱۷۰۰ روستای جدید را به شبکه ملی اطلاعات متصل کردیم و اکنون بیش از ۸۶ درصد از روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و از خدمات شبکه می‌توانند استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: سرعت اینترنت روزبه‌روز بهبود می‌یابد، اما این مسئله تنها با توسعه ارتباطات مبتنی بر فیبر نوری در کشور حل می‌شود که نیاز به برنامه بلندمدت و میان‌مدت دارد و این اقدام در دستور کار قرار گرفته است.

زارع‌پور افزود: تاکنون نزدیک به یک میلیون پورت فیبر نوری FTTX یا فیبر نوری در کشور راه‌اندازی شده است؛ پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت سیزدهم پوشش ۲۰ میلیونی در این زمینه را شاهد باشیم، یعنی ۲۰ میلیون از خانوارهای کشور در صورت تمایل از فیبر نوری استفاده کنند و از سرعت حدود صد برابری سرعت میانگین فعلی بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایمنا، پیرامون افزایش تعرفه همراه اول گفت: تاکنون افزایش بی‌رویه‌ای در خصوص تعرفه اپراتور همراه اول نداشتیم؛ درصورتی‌که افزایش بدون برنامه‌ای مشاهده کردید به ما اطلاع دهید تا پیگیری لازم را انجام دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: پیگیری می‌کنیم که مشکلات شهرستان نائین در شورای اداری استان مطرح شود؛ البته بخش زیادی از مشکلات با پیگیری‌های قبلی مسئولان و نماینده شهرستان در لیست مصوبات سفر استان قرار گرفته است.

وی یادآور شد: این وعده را به مردم می‌دهم که تا پایان سال یا شهریورماه سال آینده روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه متصل شوند، در حال‌حاضر ۴۰ درصد از روستاها به شبکه متصل نیستند.

زارع‌پور در پاسخ به پرسش خبرنگار ایمنا در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه فضایی، ادامه داد: تا پایان سال در حوزه فضایی اتفاقات خوبی رخ می‌دهد، براساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال شاهد پرتاب ماهواره‌های مختلفی خواهیم بود.

سفرهای دولت به صورت مسئله‌محور تعریف می‌شود

محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سفرهای دولت با تدبیر رئیس‌جمهور به صورت مسئله‌محور تعریف و مسائل در تهران بررسی و احصا می‌شود، اظهار کرد: سفرهای دولت با تدبیر رئیس‌جمهور به صورت مسئله‌محور تعریف و مسائل در تهران بررسی و احصا می‌شود و در نهایت طی برنامه‌ریزی‌های قبلی، نمایندگان دولت به منظور رفع مشکلات به شهرستان‌ها اعزام می‌شوند و طی بازدیدهای انجام شده تا حد امکان اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی همچنین به مطالبات و خواسته‌های مسئولان بادرود از جمله ارتقای بخش به شهرستان، پیگیری تخصیص اعتبار ١٠ میلیارد تومانی دولت یازدهم به آستان مقدس امامزاده آقاعلی عباس (ع)، استقرار ادارات و تکمیل باند دوم بادرود به کاشان پاسخ داد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی به محض ورود به بادرود و پس از دیدار با خانواده شهید شهنازی در اریسمان به آستان مقدس امامزادگان آقاعلی عباس (ع) و محمد (ع) رفت و ضمن ادای احترام به مقام شهدای گمنام، مورد استقبال خادمان آستان قرار گرفت.

وزیر نیرو از سد زاینده‌رود بازدید کرد

در بیست و پنجمین سفر رئیس جمهور به استان اصفهان، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو از سد زاینده‌رود بازدید کرد؛ در این سفر وزیر نیرو به عنوان نماینده تام‌الاختیار رئیس جمهور در شهرستان فریدن و چادگان حاضر شد.

همچنین در این سفر علیرضا الماسوندی، سرپرست حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود و حوضه‌های جنوب غربی فلات مرکزی، حسن ساسانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، فرمانداران شهرستان‌های فریدن و چادگان وزیر نیرو را همراهی می‌کنند.

عطر افشانی گلزار شهدا چادگان، بازدید از تصفیه خانه چادگان، دیدار و ملاقات مردمی در فرمانداری شهرستان چادگان، بازدید از پروژه تعریض جاده چادگان_چنارود، دیدار با خانواده معظم شهدا و جانبازان، بازدید از تصفیه‌خانه آب فریدن، بازدید از کشتارگاه دام فریدن در دستور کار وزیر نیرو قرار دارد.

سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی وارد تیران شد

محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماینده دولت، ظهر امروز _پنجشنبه بیست‌وششم خردادماه_ به شهرستان تیران سفر کرد.

پس از بازدید از پروژه‌های نیمه تمام شهرستان نجف‌آباد و گفت‌وگوی مردمی با مردم، فعالان و تولید کننده‌های این شهرستان، هم اکنون وارد شهرستان تیران شد. قرار است تا سرپرست وزارت کار ضمن بازدید از پروژه‌های تکمیل شده و در حال ساخت تیران، با مردم و فعالان این شهرستان دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

زاهدی وفا در ادامه این سفر برخی پروژه‌های تکمیل شده این شهرستان را افتتاح خواهد کرد.

تلاطم قیمت‌ها در پی جنگ در اوراسیا / تلاش برای بهبود وضعیت تولید و اشتغال

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مسائلی که به‌تازگی در حوزه بازارهای بین‌المللی به‌ویژه بعد از جنگ در اوراسیا رخ داد، موجب تلاطم قیمت‌ها و افزایش قیمت کالاهای اساسی در بسیاری از کشورهای دنیا شد، اظهار کرد: امیدوارم سفر رئیس‌جمهور و وزرای هیئت دولت مفید باشد. رئیس‌جمهور با هدف قیچی کردن رمان و تصویر گرفتن به اصفهان سفر نکرده، بلکه هدف شناسایی چالش‌ها و مشکلات مهم است تا رفع این مشکلات در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: هدف دیگر سفر ریاست‌جمهوری تخصیص بودجه‌ها بر اساس اولویت و تخصیص اعتبارات بانکی برای شهرستان‌ها است تا شاهد رفع چالش‌های اولویت‌دار منطقه باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: به‌دلیل شرایط عمومی اقتصاد ایران، تابستان سال گذشته نرخ بالای تورم را تجربه کردیم. تلاش دولت در شش ماهه نخست سال جاری، ایجاد ثبات در اقتصاد کلان و مهار تورم بوده است.

خاندوزی با بیان اینکه تورم نقطه‌به‌نقطه در کشور کاهش داشته است، تصریح کرد: تحریم‌ها بر اقتصاد ایران فشار می‌آورد، مسائلی که اخیراً در حوزه بازارهای بین‌المللی به ویژه بعد از جنگ در اوراسیا رخ داد، موجب تلاطم قیمت‌ها و افزایش قیمت کالاهای اساسی در بسیاری از کشورهای دنیا شد.

وی گفت: در حال‌حاضر با مسائل مختلفی در حوزه اقتصاد مواجه هستیم و تلاش دولت بر این است که از طریق نظارت بر بازارها و سیاست‌های معیشتی، تاب‌آوری در برابر مشکلات اقتصادی را بالا ببرد تا شاهد کاهش سطح تورم و قیمت‌ها باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: مجموعه تلاش‌هایی در حوزه تولید، اشتغال و بالا بردن میزان درآمد سرانه خانوارها انجام می‌شود، کمک‌هایی نیز ما انجام داده‌ایم تا مدیران اختیارات بیشتری داشته باشند و وضعیت کشور در این شرایط اقتصادی بهبود پیدا کند.

خاندوزی تاکید کرد: در حوزه اقتصاد مالیاتی با هدف رفتن به سمت ثبات و آرامش اقتصادی کشور، تصمیمات بدون اجازه گرفتن از وزارتخانه انجام می‌شود.

مطالبات خانواده شهدا پیگیری می‌شود

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در ادامه سفر به چادگان، پس از بازدید از سد و نیروگاه زاینده‌رود با حضور در گلزار شهدای این شهرستان با خانواده شهدا دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار یکی از تولیدکنندگان بخش خصوصی که حوزه در تولید مرغ گوشتی فعال است، مشکلات خود را مطرح کرد و وزیر نیرو، وعده مساعدت در خصوص مطالبات وی از شرکت تعاونی مرغداران چادگان را داد.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در حاشیه این سفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به برگزاری دیدار با خانواده شهدا، اظهار کرد: خانواده شهدا چشم و چراغ ما هستند، در نشستی که برگزار می‌شود درخواست آن‌ها را خواهیم شنید و مطالباتشان را پیگیری خواهیم کرد.

اولویت دولت سیزدهم رفع مشکلات استانی است

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه شورای اداری شهرستان نائین اظهار کرد: درست است دولت هر هفته یا دو هفته یک بار به استان‌های مختلف سفر می‌کند، اما از هفته‌ها و ماه‌های قبل هیئت‌هایی به استان‌ها اعزام می‌شوند و مسائل و مشکلات آن استان را احصا می‌کنند، سپس در هیئت دولت مصوبات استانی آن سفر مصوب و برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد؛ درواقع مصوبات سفرهای استانی تصمیمات آنی نیست.

وی با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم تاکنون، گفت: برنامه دولت در دور اول سفرهای استانی، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است. به عنوان مثال پروژه بیمارستان نائین می‌توانست در دوره قبلی دولت تمام شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: اولویت دولت سیزدهم، رفع مشکلات استانی است؛ به همین جهت رئیس‌جمهور یک روز از برنامه‌های هفته را به بررسی مشکلات استان‌ها می‌پردازد.

وی با بیان اینکه مشکلات کشور ریشه‌ای است و به سرعت نمی‌توان آن‌ها را برطرف کرد، ادامه داد: عزم رئیس‌جمهور حل مشکلات در کمترین زمان است؛ برای نمونه رفع بحران کرونا در کشور و کاهش آمار فوتی‌ها به پایین‌ترین سطح در میان کشورهای جهان، ازجمله اقدامات صورت گرفته توسط دولت سیزدهم است.

زارع‌پور با بیان اینکه علی‌رغم تحریم‌ها، ایران جزو کشورهای برتر در حوزه ساخت و تولید واکسن است، خاطر نشان کرد: علی‌رغم تحریم‌ها، قراردادهای خوبی در حوزه میدانی نفتی و گازی با شرکت‌های معتبر جهان منعقد شده است؛ خوشبختانه مردم کل کشور تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند و در حوزه بیمه سلامت مشکلی ندارند.

وی اضافه کرد: عده‌ای اعلام می‌کردند که برای صادر کردن هیچ نداریم و رویکرد تضعیف روحیه خودباوری توسط مسئولان کشور وجود داشت، اما هم‌اکنون رویکرد دولت سیزدهم تقویت روحیه خودباوری است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه بسیاری از نیازهای مردم در پلتفرم‌های خدمات‌رسان داخلی در حال انجام است، گفت: دغدغه شبانه‌روز دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور رفع مشکل معیشتی است. مشکلات معیشتی به دلیل وجود تورم است که البته در فروردین‌ماه رو به پایین بود.

وی گفت: دولت جسارت کارهای بزرگ را دارد و توانست یارانه‌ها را هدفمند و نظام‌مند کند؛ همچنین واریز یارانه به عده‌ای که نیاز ندارند توسط دولت قطع شد، از این رو اگر شاهد بالا بودن قیمت برخی اقلام هستیم به خاطر تورم گذشته است.

زارع‌پور ضمن بیان اینکه با یارانه‌ای که توسط دولت داده شده، فقر مطلق از بین خواهد رفت، گفت: این دستاوردها نشان‌دهنده تلاش شبانه‌روزی دولت سیزدهم برای رفع مشکل کشور است. در حوزه ارتباطات نیز طی هشت ماه گذشته ۱۷۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شد.

وزیر بهداشت وارد بوئین میاندشت شد

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت به‌عنوان نماینده دولت در جریان بیست‌وپنجمین سفر استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان اصفهان با استقبال فرماندار، امام جمعه و مسئولان وارد شهرستان‌های فریدونشهر و بوئین‌میاندشت شد.

وی در ابتدای برنامه‌های خود برای تجدید میثاق با شهدا، وارد گلزار شهدای این شهرستان شد.

وزیر بهداشت در جلسه شورای اداری شهرستان فریدونشهر، اظهار کرد: بی عدالتی به میزان بسیار زیادی در اقصی نقاط دنیا دیده می‌شود؛ هفته قبل سفری به زینبیه سوریه داشتم و دیدم که انرژی برق تنها دو ساعت در اختیار مردم است.

وی افزود: نزدیک به ۴۳ سال است که نگذاشته‌اند این انقلاب راحت باشد، باید بدانیم که همواره در جنگ با دشمنان هستیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بدون شک قدرتمندترین کشور منطقه است و این از فرهنگ اسلامی ما نشأت گرفته و بعد از این فرهنگ، رهبری مؤلفه قدرت است در برخی از کشورهای منطقه قدرت‌ها تقسیم شده است و نمی‌توانند به هدف اصلی خود برسند، دومین مؤلفه نیز قدرت ما مردم است و اگر مردم را نداشته باشیم هیچ قدرتی نداریم.

وی تصریح کرد: در دوران کرونا همان ویروسی که در آمریکا وجود داشت در ایران نیز شایع شد این در حالی است که از نظر امکانات کشورهای غربی و آمریکایی امکانات بیشتری داشتند، اما آمار کرونا در ایران به صفر رسید و در کشورهای غربی هنوز آمار فوتی وجود دارد؛ علت موفقیت ایران اسلامی در مقابله با کرونا اطاعت‌پذیری از فرمان رهبری بود.

عین اللهی با بیان اینکه با هدایت رئیس جمهور در دولت سیزدهم حجم زیادی از واکسن به جامعه وارد شد، اضافه کرد: امروز ۱۵۰ میلیون دوز واکسن تزریق کرده‌ایم؛ در دوز اول ۹۵ درصد و در دوز سوم ۶۰ درصد واکسن تزریق شد که این ارقام، نشان از یک موفقیت ویژه دارد.

وی گفت: حضور دولت در منطقه نشانگر علاقه‌مندی دولت برای رفع کردن مشکلات مردم با کمک آنها است، یکی از ویژگی‌های خوب این منطقه، وجود عشایر است؛ این افراد روحیه تلاشگری دارند وجود آنها یک قدرت است و باید مشکلات آنها را رفع کرد، مشکلات منطقه در شورای اداری استان و در حضور رئیس جمهور مطرح می‌شود؛ امید است بتوانیم مشکلات منطقه را رفع کنیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: اولویت اول وزارت بهداشت، کنترل کرونا بود، در دوران کرونا روزی ۷۰۰ فوتی و ۵۰ هزار بستری داشتیم، اما به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانستیم برخی دارو و تجهیزات را فراهم کنیم که دانشمندان ما در شش مرکز تولید واکسن فعال شدند.

وی با بیان اینکه از افتخارات ما وجود شبکه بهداشت محلی و روستایی است، افزود: بهورزان افراد بزرگی هستند که باید به مشکلات آن‌ها رسیدگی کرد.

عین اللهی با بیان اینکه برای مناطق محروم بسته‌هایی آماده شده است، ادامه داد: به دنبال ماندگاری نیروهای متخصص در مناطق محروم هستیم، ۲۰ درصد افزایش رشته پزشکی در همه رشته‌ها به مناطق محروم اختصاص داده شده است و افراد پذیرفته شده باید از نیروهای محلی و بومی باشند تا پس از اخذ تخصص در منطقه بمانند و مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم رفع شود.

احداث خط لوله گاز ۱۶ اینچ نائین در سفر رئیس‌جمهور

مجید چگینی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در جلسه شورای اداری شهرستان نائین، اظهار کرد: وضعیت گازرسانی به استان اصفهان مناسب است، اما بخش‌هایی از شهرستان نائین و خور و بیابانک با مشکلاتی مواجه است که با اقدامات انجام شده و دستور وزیر نفت، گشایش‌هایی در این شهرستان‌ها ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌هایی که در خصوص تأمین سرانه خانوار داشتیم و بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی و با دستور وزیر نفت در هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران، اعتبار مورد نیاز برای احداث خط لوله گاز ۱۶ اینچ شهرستان نائین تأمین شده است و تا پایان سال به مشترکان شهرستان‌ها گازرسانی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به پروژه حائز اهمیت احداث خط لوله ۱۶ اینچ شهرستان انارک به نائین، تصریح کرد: امیدواریم این پروژه در سفر ریاست‌جمهوری به استان شهیدپرور و ولایتمدار اصفهان کلید بخورد.

وی با بیان اینکه احداث خط لوله ۱۶ اینچ از شهرستان نائین به انارک حدود ۸۹ کیلومتر است، اضافه کرد: گازرسانی به ۱۲ روستای خور و بیابانک با اعتباری بالغ بر ۵۰۵ میلیارد تومان برای فاز اول اجرایی خواهد شد و امیدواریم کمتر از یک سال دیگر اجرایی شود.

چگینی خاطرنشان کرد: امیدواریم با احداث خط لوله ۱۶ اینچ در فاز اول پایداری گاز در انارک و نائین ایجاد شود و در فاز دوم علاوه‌بر گازرسانی به ۱۲ روستا خطوط لوله در خور و بیابانک در دستور کار و اجرا قرار گیرد.

وی افزود: طرح‌های دیگری در دستور کار قرار دارد که در فازهای بعدی انجام خواهد شد، از این رو به نظر می‌رسد با گازرسانی به شهرستان‌های نائین و خور و بیابانک مشکلی در این راستا وجود نداشته باشد و بتوانیم گاز کافی را برای توسعه صنعت در این شهرستان‌ها در اختیار صنعتگران قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز جمهوری اسلامی ایران گفت: گازرسانی به مرغداری و دامداری کلوت محمدیه نائین، گازرسانی به پایگاه شهید شرافت و خطوط تغذیه این شهرستان نیز در دستور کار است.

اختصاص ۲ میلیارد تومان به مجتمع فرهنگی هنری شهرضا

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای اداری شهرضا که در دانشگاه آزاد اسلامی این شهر برگزار شد، اظهار کرد: جاده ترانزیتی که شهرضا را در محور شمال به جنوب قرار داده است، یک موقعیت استراتژیک بوده و بنده در گذشته نیز از این موقعیت بازدید داشته‌ام، متناسب با موقعیت راهبردی این منطقه باید سیستم نظارتی تأمین شود و مهم‌تر از همه موضوع احداث جاده جدید است که با همکاری نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهم کرد.

وی افزود: موضوع مشکلات صنایع نیز که چند مورد اساسی است و باید بررسی شوند. بحث در مورد صندوق توسعه ملی که به واسطه مسئولیت اطلاع رسانی در دولت در ستادهای مختلف اقتصادی که حضور دارم این بحث‌ها را از جایگاه حقوقی در دولت دنبال خواهیم کرد و برخی هم نیاز به مصوبه در دولت دارد که آن را پیگیری خواهم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: موارد مربوط به وزارت خانه‌ها را نیز مستقل از وزرا به صورت جدی به عنوان نماینده مردم شهرستان شهرضا پیگیری خواهم نمود. همچنین موضوع شیمی پاک نیز بحث مهمی بود که اشاره شد.

اسماعیلی تصریح کرد: تصویب منطقه ویژه اقتصادی شهرضا در دستور کار شورای عالی قرار دارد اما از آنجا که در جلسه قبل به دستور جلسه نرسید در اولین جلسه به تصویب خواهد رسید و گشایش جدید اقتصادی برای شهرستان خواهد بود. کار بسیار مهمی است، خیلی از مناطق دنبال اخذ این مجوز هستند ولی مجوز بسیاری داده نشده است و اینکه حالا در شهرضا این اتفاق افتاده اتفاق مبارکی است که فضای اقتصادی را شکوفاتر از وضعیت فعلی می‌کند.

وی با بیان اینکه در موضوعات مربوط به حوزه فرهنگی مهم‌ترین مزیت فرهنگی این شهرستان امامزاده واجب‌التعظیم بوده که اسم شهرستان نیز برگرفته به آن است، افزود: بایستی حتماً به این مورد توجه شود. به یاد دارم زمانی که در استان اصفهان حضور داشتم و مرتب به شهرستان‌های مختلف از جمله شهرضا به زیارت امامزاده شاهرضا مشرف می‌شدیم همان موقع بحث این خیمه بود اما متأسفانه کار پیش نرفت. به آقای خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور این تاکید را خواهم کرد که این کار را با همکاری استان و شهرستان انجام بدهند.

وزیر ارشاد ادامه داد: این امامزاده یک مکان بسیار خوب برای فعالیت‌های فرهنگی شهرستان است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب امامزاده‌ها قطب‌های فرهنگی هستند. ما در دولت مردمی نهضت بازگشت به مساجد را به عنوان شعار محوری حوزه فرهنگ انتخاب کردیم. وقتی گفته می‌شود مساجد، تکایا، امامزاده‌ها و مکان‌های مذهبی در همین ردیف است.

اسماعیلی افزود: ما برنامه وسیعی را شروع کرده‌ایم و در همه استان‌ها آن را پیگیری می‌کنیم. حتی زمانی که اصفهان بودم، بودجه اعتبارات فرهنگی را عمدتاً به همین مکان‌ها اختصاص داده می‌شد و امروز احساس می‌کنم ذخیره‌ای برای قبر و قیامت‌مان شده است.

وی اظهار کرد: الحمدلله توفیق داشتیم برای مقبره علامه مجلسی به اعتبار سال ۱۳۹۰ یک میلیارد تومان را برای داروالحدیث آنجا اختصاص دهیم، که در کنار مقبره علامه مجلسی ساخته شود. حالا که خداوند این توفیق را در سطح ملی در اختیار ما قرار داده است، وظیفه داریم که توسعه و آبادانی اماکن مذهبی مرجعیت به آنها جزو دستور کارهای اصلی ما است. توقع از شخصیتی همچون حضرت آیت الله رئیسی، عالم، مجتهد و شخصیت انقلابی مورد حمایت قاطع رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، فرزند حوزه و خادم بزرگ آستان قدس رضوی قطعاً در دولتی که چنین رئیسی دارد، غیر از این نیز مجاز به عملکرد نیستیم و به یاری خدا بزرگ این کار را انجام خواهیم داد و دنبال خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ افزود: اینجا مفتخر به زادگاه شهید عالی مقام سردار سرافراز اسلام از ستارگان بی بدیل آسمان ولایت و شهادت در ایران شهید ابراهیم همت است. در این شهر باید جایگاه وی تقویت شود. چقدر زمان‌ها باید بیایند و بروند، نسل‌ها عوض بشوند تا چنین شهید همتی پدید بیاید و در تاریخ ایران اسلامی بدرخشد. ما که نعمت هم اصلی را با این بزرگان داریم باید قدر این نعمت را با ترویج این بزرگان انجام دهیم.

وی افزود: موضوع بعدی اعتبار اداره ارشاد و مجتمع فرهنگی هنری است که دو میلیارد تومان اعتبار به آن تخصیص دادیم و در پایان در تلاش برای پاسخگویی به نامه‌هایی که از طرف مردم دریافت کرده‌ایم هستیم.

جراحی اقتصادی لازم بود

یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش، در جلسه شورای اداری شهرستان‌های شاهین‌شهر، میمه و برخوار اظهار کرد: در کلام محاوره امام رضا (ع) را رئوف می‌نامیم، اما لقب ایشان عالم آل محمد (ص) است، زیرا با حضور ایشان در ایران، علومی که پیش‌تر پدید آمده بود به این کشور انتقال یافت؛ حضرت فرستادگانی به تمام نقاط ایران اعزام می‌کرد تا علاوه بر ترویج دین اسلام و مکتب تشیع، استکبار ستیزی در برابر ظالمان را در دستور کار قرار دهد.

وزیر آموزش‌وپرورش یکی از برکات نظام تشیع را حضور فاطمه معصومه (س) در قم دانست و گفت: از برکات این حرکت مقدس، شکل‌گیری حوزه‌ای است که شخصیتی مانند امام خمینی (ره) در آن پرورش یافت و نظام کنونی را پایه‌گذاری کرد. در حوزه مشهد مقدس اشخاصی مانند رهبر معظم انقلاب پرورش یافتند و سبب قدرتمندی ایران در جهان شده‌اند.

وی ادامه داد: نقش آفرینی ایران در برابر تمام قدرت‌های جهان حاصل نظام جمهوری اسلامی است؛ البته در نظام کنونی ضعف‌هایی وجود دارد، اما به طور کلی این کشور در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نقش‌آفرینی کرده است.

نوری با ابلاغ سلام رئیس جمهور به مردم شهرستان شاهین‌شهر، تاکید کرد: فعالیت‌های بسیاری باید انجام شود، اما فرصت‌ها را نیز باید در نظر بگیریم و در هنگام انجام وظایف مؤثر واقع شویم. اگر در باتلاق گذشته توقف کنیم، پایین‌تر خواهیم رفت بنابراین لازم است با آینده‌نگری حرکت کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به چالش‌های مهم دولت، گفت: یکی از چالش‌های پیش روی دولت جدید بدهی‌هایی بود که از گذشته مانده بود که دولت با صرفه جویی، تجمیع، ارتباط بیرونی و فروش نفت این بدهی‌ها را پرداخت کرد.

وی پرداخت حقوق تا قبل از دولت سیزدهم را از محل استقراض دانست و تاکید کرد: در این دولت هیچ استقراضی انجام نداد ولی حقوق را با وجود تأخیر، اما بدون استقراض پرداخت می‌کند که باید بدین خاطر از کارکنان عذرخواهی کرد.

نوری دومین چالش دولت در روزهای آغازین را همه‌گیری کرونا عنوان کرد و ادامه داد: با اینکه بسیاری از فعالیت‌ها تعطیل بود و تأمین واکسن به موضوعات دیگری گره خورده بود به سرعت واکسن تولید و تأمین شد.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به آسیب‌های تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در دوران کرونا، گفت: در مدت دو سال دانش‌آموزان را به فضای مجازی روانه کردیم و به محض بازگشایی مدارس با برخی انتقادات روبه‌رو شدیم، اما امتحانات برگزار شد و قرار است برای عقب ماندگی‌های دوران کرونا، برنامه‌هایی در تابستان اجرا شود.

وی از اختصاص ۱,۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران کمبودها و جذب بازماندگان از تحصیل به ویژه در مناطق دور دست خبر داد و گفت: یکی از جنبه‌های مردمی بودن دولت همین موضوع است و باید دلیل تعطیلی کارخانه‌ها، آلودگی و مشکلات دیگر را بررسی کنیم تا با مشارکت راهبران جامعه اداری، نظامی، فرهنگی و علما برای حل آنها برنامه ریزی کنیم.

نوری با تاکید بر لزوم خودداری از اختلاف در جامعه علوی، گفت: در جامعه علوی و اسلامی هیچ‌کس با دیگری اختلاف ندارد مگر اینکه بر اساس "رحما بی نهم" عمل نکنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش همسان سازی را در دستور کار دولت دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع باید با الگویی اجرا شود که به سرنوشت قانون خدمات کشوری دچار نشود. طرح رتبه‌بندی معلمان نیز در حال انجام است و طرح تغذیه دانش آموزان از سال آینده آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای دو هزار و ۱۰۰ سالن و زمین چمن در مدارس سراسر کشور افزود: دولت در سفرهای استانی ده برابر بودجه شهرستان‌ها را در نظر می‌گیرد.

نوری اختصاص هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه سالانه آموزش‌وپرورش را دستاورد سفرهای استانی دانست و اظهار کرد: این اعتبار سه برابر سال گذشته بود و خیران نیز بخش اعظم حمایت از آموزش‌وپرورش را به دوش می‌کشند.

وی ایجاد هنرستان‌های جوار صنعت را گام درستی در زمینه کاهش بیکاری تحصیل‌کردگان بیان کرد و گفت: دولت مصمم به تسهیلگری است و تا پیش از این در رتبه ۱۲۷ تسهیل جواز کسب و کار در دنیا قرار داشتیم و باید برای بهبود این شرایط در همه عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و آموزشی تلاش کنیم.

وی با قدردانی از تلاش معلمان در دوران کرونا، یادآور شد: آموزش‌وپرورش متعلق به همه مردم است و به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد؛ همچنین باید ارتباط بیرونی این وزارتخانه مناسب باشد تا به اهداف خود در زمینه آموزش‌وپرورش دست یابد.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: تورمی که اتفاق افتاد به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی بود و طبیعی است به مردم فشار وارد شود، اما این جراحی اقتصادی لازم بود و درآیند نزدیک اتفاقاتی می‌افتند که این موضوع را جبران می‌کند.‌

افتتاح مدرسه خیرساز حاج منوچهر انصاری با حضور وزیر آموزش و پرورش

با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش مدرسه خیرساز زنده یاد منوچهر انصاری افتتاح شد، وی در آئین افتتاح این مدرسه، اظهار کرد: در دنیایی که تفکر بسیاری از افراد و جریان‌ها تلاش برای تربیت دانش‌آموزان غیر کارآفرین است این مکان‌های خیرساز می‌توانند دانش آموزان را با معارف الهی آشنا کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به کارکردهای مدارس خیرساز گفت: دانش‌آموزانی که در مدارس خیرساز تربیت می‌شوند، بعدها می‌توانند خلق ارزش کنند؛ دانش آموختگان این مراکز از ظرفیت وجودی خود برای اصلاح نیازهای جامعه استفاده کنند؛ بنابراین یکی از کارهای دولت این است که زمینه را برای حضور خیران فراهم کند.

همچنین مجید نسیمی، مدیر کل نوسازی مدارس استان اصفهان در این آئین اظهار کرد: این پروژه شامل ۱۲ کلاس درس، یک کارگاه، نمازخانه و کتابخانه و با زیربنای ۱۸۰۰ متر است.

وی با اشاره به مشارکت سه خیر در احداث و تکمیل این پروژه، افزود: اعتبار اجرای این پروژه هفت میلیارد تومان بود که اجرای آن زمان زیادی طول کشید ولی در دولت سیزدهم تکمیل و آماده بهره‌برداری شد.

مدیر کل نوسازی مدارس استان اصفهان اعلام کرد: همزمان با بهره‌برداری این پروژه موضوع توزیع کاروان تجهیزات خاص هنرستان‌های فنی استان انجام می‌شود؛ در سال گذشته ۵۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات هنرستان‌ها تصویب شد که ۲۸ هزار میلیارد تومان آن سهم استان اصفهان بود.

وی از خرید ۱۵۰۰ قلم تجهیزات برای هنرستان‌ها با این اعتبار خبر داد و گفت: هشت هنرستان به شکل نمادین تجهیز شده است و بقیه تجهیزات نیز در نواحی اطراف اصفهان توزیع می‌شود.

شهرستان‌های شرق اصفهان نیازمند تقویت زیرساخت‌ها هستند

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در جمع مردم ورزنه اظهار کرد: امروز دولت مردمی این توفیق را یافته است، در بیست‌و پنجمین ایستگاه سفر خود به اصفهان بیاید و این افتخار برای من حاصل شد تا در شهرستان‌های شرق اصفهان حاضر شوم.

وی با بیان اینکه عمده این شهرستان‌ها، تازه تأسیس بوده و نیازمند تقویت زیرساخت‌ها هستند، گفت: اغلب شهرستان‌ها از معضل نبود آب و بیکاری ناشی از آن رنج می‌برند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور تصریح کرد: اگر ما با طبیعت درست برخورد کرده بودیم و دست‌کاری در آن نمی‌کردیم، امروز شاهد از بین رفتن تالاب گاوخونی، دغدغه‌های بزرگ محیط زیستی، گسترش پساب صنعتی، شیوع بیماری‌های واگیرداری چون سالک، پیشرفت بیابان و وجود ریزگردها نبودیم. وی با بیان اینکه در بروز همه این مشکلات دست انسان در کار است و متأسفانه در اغلب تصمیمات چون استقرار فولاد در منطقه کویری به عاقبت کار نیندیشیدیم، افزود:، برنامه‌ریزی‌های ما باید دراز مدت باشد، برخی از این زیرساخت‌ها برای یک استان و شهر لازم بوده است، اما در هنگام اجرای هر برنامه باید به پیامدهای درازمدت آن فکر کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: در دیدار چهره به چهره با مردم ورزنه، کمبود آب و بیکاری فصل مشترک تمام مردم است و قطعاً در این رابطه هیئت دولت و شخص رئیس جمهور جلسات متعددی داشته و خواهد داشت تا یک تصمیم جدی، اساسی، درازمدت و بنیادی گرفته شود.

وی با بیان اینکه در هیئت دولت باید پیرامون حل مسئله آب در استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خوزستان و یزد به صورت مشترک نگاه شود گفت: البته توجه به موارد قانونی و حتی موارد حقوقی که چند صدسال قدمت دارد، در این زمینه مهم است و باید در مورد آن تدبیر و حق و حقوق قانونی استخراج شود.

معاون رئیس جمهور افزود: بخشی از مشکلات شهرستان‌ها با تقویت زیرساخت‌ها به مرور حل خواهد شد و امیدوارم که این سفر مؤثر بوده و آثارش در زندگی مردم مشهور شود.

اختصاص ۲۰۰ میلیارد بودجه برای تکمیل فاضلاب چادگان / آب پایدار روستاهای چادگان تأمین می‌شود

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در جلسه شورای اداری شهرستان چادگان، اظهار کرد: مردم منطقه چادگان سنگربان اقتصاد کشور هستند، زیرا عمده اقتصاد این منطقه بر مبنای کشاورزی و توریسم است و خدمت‌گزاری به آنها افتخار ما است.

وی با بیان اینکه هدف از سفرهای استانی، ملاقات با مردم و بررسی مشکلات، نقطه نظرات مردم و مسئولان شهرستان‌های کشور است، افزود: در دولت آیت‌الله رئیسی هر هفته سفرهای استانی برگزار می‌شود و وزرا و مسئولان در آن شرکت می‌کنند تا مشکلات را بررسی کرده و برنامه‌ریزی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام انجام شود.

وزیر نیرو گفت: در شهرستان چادگان چند موضوع مهم مطرح شد که باید برای آن تصمیم‌گیری شود. یکی از مهم‌ترین موضوعات شهرستان تکمیل مسیر دو بانده اصفهان به چادگان است، زیرا میزان تردد مردم و مسافران به این منطقه زیاد است و اقتصاد این شهرستان به اقتصاد توریسم گره خورده است که تکمیل این زیرساخت و راه باعث افزایش حضور گردشگران شده و امنیت تردد مردم را نیز افزایش می‌دهد. در مصوبه هیئت دولت اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح تأمین خواهد شد.

وی اضافه کرد: بیمارستان شهرستان نیز یکی از موضوعات مهمی است که اعتبار لازم را برای تکمیل و تجهیز آن در نظر خواهیم گرفت تا مشکلات ناشی از نبود زیرساخت‌های بهداشتی در شهرستان رفع شود.

محرابیان با اشاره به موضوع تأمین آب شهرستان چادگان و روستاهای آن، گفت: طرح جهاد آبرسانی با هدف تأمین آب شرب پایدار ۱۰ هزار روستا در حال اجرا است. در قالب این طرح، آبرسانی به ۲۲ روستا از شهرستان چادگان انجام و اعتبار مورد نیاز آن تأمین می‌شود تا در این شهرستان آب پایدار برای تمام روستاها وجود داشته باشد.

وی گفت: در مصوبه سفر رئیس جمهور به اصفهان بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای تکمیل فاضلاب شهرستان چادگان دیده شده است تا فاضلاب این شهرستان تکمیل شود. برای تکمیل فاضلاب "رزوه" نیز مجوز ماده ۲۳ گرفته شده تا این پروژه انجام شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه سهم استان اصفهان در پک خورشیدی دو برابر خواهد شد و باید این سهم بیشتر در مناطق عشایری از جمله شهرستان چادگان توزیع شود، خاطرنشان کرد: مسائل مطرح شده توسط مردم پیگیری خواهد شد و امید است این مشکلات رفع شود و شاهد رشد و پیشرفت شهرستان چادگان باشیم.

توسعه شهرک‌های اقماری در دستور کار وزارت راه و شهرسازی

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در بازدید از طرح نهضت مسکن ملی بهارستان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: به دنبال افزایش جمعیت در کلانشهرها و کمبود زمین، طرح توسعه شهرک‌های اقماری و جدید را در سطح کشور کلید زدیم که اکنون در حال بررسی مناطقی برای جانمایی شهرک‌ها اقماری هستیم.

وی ادامه داد: مطالعاتی در راستای ایجاد شهرک‌های اقماری در حال انجام است که بخش قابل توجهی از ساخت شهرک‌ها توسط دولت و تعدادی نیز توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تأمین ۷۰ درصدی زمین برای طرح چهار ساله نهضت ملی مسکن در کشور، افزود: به همین میزان نیز در استان اصفهان تعیین تکلیف شده و مابقی به زودی مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی حدود یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد را در کشور شروع کردیم، ادامه داد: عملیات اجرایی حدود ۳۶۰۰ واحد از سه ماه پیش در بهارستان شروع شده است.

توسعه شهرک‌های اقماری در دستور کار وزارت راه و شهرسازی

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در بازدید از طرح نهضت مسکن ملی بهارستان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: به دنبال افزایش جمعیت در کلانشهرها و کمبود زمین، طرح توسعه شهرک‌های اقماری و جدید را در سطح کشور کلید زدیم که اکنون در حال بررسی مناطقی برای جانمایی شهرک‌ها اقماری هستیم.

وی ادامه داد: مطالعاتی در راستای ایجاد شهرک‌های اقماری در حال انجام است که بخش قابل توجهی از ساخت شهرک‌ها توسط دولت و تعدادی نیز توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تأمین ۷۰ درصدی زمین برای طرح چهار ساله نهضت ملی مسکن در کشور، افزود: به همین میزان نیز در استان اصفهان تعیین تکلیف شده و مابقی به زودی مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی حدود یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد را در کشور شروع کردیم، ادامه داد: عملیات اجرایی حدود ۳۶۰۰ واحد از سه ماه پیش در بهارستان شروع شده است.

بازدید وزیر نیرو از تصفیه‌خانه فاضلاب داران

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در جریان سفر به شهرستان داران از تصفیه‌خانه این شهرستان بازدید کرد؛ در این تصفیه‌خانه به روش لاگون هوادهی با برگشت لجن (LASS)، عملیات تصفیه انجام می‌شود. این تصفیه‌خانه که مجهز به سه مدول است، حدود ۳۲ هزار و ۵۸۴ نفر را پوشش می‌دهد و پنج هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز در پایان طرح به آن وارد می‌شود.

فاضلاب تصفیه شده این تصفیه‌خانه برای آبیاری درختان غیرمثمر استفاده می‌شود. مساحت این تصفیه‌خانه ۹.۵ هکتار است و در سال ۱۳۹۲ از آن بهره‌برداری شده است.

لنجان جزو آلوده‌ترین شهرهای جهان است

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در جلسه شورای اداری شهرستان لنجان اظهار کرد: این دولت کلنگ نمی‌زند، اما کلنگ‌هایی که به زمین خورده را ترمیم می‌کند؛ سعی می‌کنیم شرایط را به نحوی فراهم کنیم تا بتوانیم سرمایه‌های عظیم کشور را که سال‌هاست از بین رفته، به مولد بودن برسانیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه همه ما در آنچه اتفاق افتاده سهیم هستیم، گفت: مسئولان باید پاسخ‌گو باشند که چرا شهرستان لنجان امروز جزو آلوده‌ترین شهرهای جهان شده است؛ در چند ماه نمی‌توان انتظار معجزه‌ای داشت.

وی تصریح کرد: همیشه برایم سوال بوده که چرا اصفهان با این معضلات روبه‌رو شده است و زمانی که صنایع ایجاد می‌شد چرا صحبتی به میان نیامد؟ چرا بارگذاری‌های بی‌رویه صورت پذیرفت؟ چرا وقتی صنایع آلاینده مستقر شد به دنبال فیلتراسیون نبودیم؟

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: مشکلی که در طول ۶۰ تا ۷۰ سال قبل توسط همه ما به اشتباه صورت پذیرفته است را امروز باید پاسخ‌گو باشیم و قطعاً در طول یک تا پنج سال هم حل نمی‌شود، اما مهم آنجا است که معضلات شناخته شده‌اند و گره‌ها مشخص است.

وی تصریح کرد: آنچه از مردم اصفهان و لنجان گرفته شده، منوط به فضای سبز و آب‌وهوا است؛ حتماً باید هدر رفت سرمایه‌های ملی محاسبه و تخریب‌ها یا خسارات وارده ارزیابی شود و پاسخ‌گوی مردم باشیم.

این مسئول گفت: به عنوان مطالبه‌گر کنار مردم ایستاده‌ایم؛ باید مشخص شود که چرا شهرستان لنجان دیگر توان بارگذاری را ندارد؟ قبلاً فقط مباحث امنیت نظامی و سیاسی مطرح بود اما پس از کرونا بحث امنیت زیست محیطی بیشتر از همیشه مطرح می‌شود.

وی گفت: بر اساس مباحث مطرح شده در مجلس در رابطه با مبحث آلایندگی قرار بود ۲۰ درصد از عوارض آلایندگی به صندوق محیط‌زیستی وارد شود، اما بر اساس مصوبه مجلس ۱۰۰ درصد عوارض آن به شهرداری اختصاص یافت.

وی تاکید کرد: تمام اعتباراتی که در این سفر استانی مصوب شود به صورت ریالی تخصیص می‌یابد، فقط ناظران باید در موضوع محل مصرف نظارت کافی را داشته باشند.

سلاجقه خاطرنشان کرد: هدف فقط خدمت به مردم است؛ مردم دیگر نمی‌پذیرند پشت حرف مسئولان عمل نباشد.

ثبت نام بیش از ۵ میلیون نفر در طرح نهضت مسکن ملی

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در بازدید از پروژه نهضت مسکن ملی، اظهار کرد: تفاوت طرح نهضت مسکن ملی با مسکن مهر در این است که در این طرح زمین ۹۹ ساله باید در اختیار تمام مردم قرار بگیرد، در صورتی که در مسکن مهر این تعهد نبود.

وی با اشاره به تعیین سهم هر استان در طرح نهضت ملی مسکن و ثبت آن در سامانه، افزود: بالغ بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در دست اجرا است که تا شهریور ماه ۱۰۰ هزار واحد تحویل خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روند کار در اجرای طرح نهضت ملی مسکن باید سرعت بخشیده شود، ادامه داد: تا پایان دولت باید دو میلیون مسکن ساخته و به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۷۰ درصد زمین برای ساخت مسکن ملی آماده برگزاری است، گفت: مشکل ما در اصفهان برای اجرایی کردن نهضت ملی مسکن زمین بود که امروزه این مشکل رفع شده است.

قاسمی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت مسکن ملی، گفت: بخشی از مسکن به صورت خود مالکی ساخته می‌شود یعنی تحویل زمین از سوی دولت و ساخت خانه توسط مالک با تخصیص وام و مدت زمان تعیین شده انجام بگیرد.‌

دیدار وزیر نیرو با خانواده شهدا در فریدن

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در جریان سفر به شهرستان فریدن با حضور در منزل شهید «غلامرضا نجاری» با خانواده وی دیدار کرد.

فراهم‌سازی زمینه‌ای برای اشتغال جوانان و رفع مشکل بیکاری، مهم‌ترین خواسته مادر شهید نجاری از نماینده ویژه رئیس‌جمهور بود؛ وی در ادامه با حضور در منزل شهید مصطفی باباییان، با حاج عزیز باباییان پدر این شهید دیدار و از وی تقدیر کرد.

حمایت دولت از برنامه‌های نشاط‌آور

عزت‌الله ضرغامی‌، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه بازدید از منطقه گردشگری صفه، اظهار کرد: مجموع سرمایه‌گذاری که در منطقه صفه انجام شده است کار بسیار ارزشمندی است؛ همچنین امکانات بسیار خوبی برای مردم اصفهان و گردشگرانی که از دیگر نقاط به این مکان می‌آیند، فراهم شده است.

وی با بیان اینکه هر فعالیتی که در حوزه سرگرمی، شور و نشاط بیشتر مردم نقش داشته باشد مورد حمایت دولت قرار می‌گیرد و تا حد امکان موانع آن برطرف و به آن تسهیلات اختصاص داده می‌شود، افزود: لزوم توسعه مجموعه تفریحی گردشگری از آنجایی مشخص است که از لحاظ موقعیت خاص بوده و شرایط توسعه هرچه بیشتر برای آن فراهم است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص توسعه خط تله‌کابین صفه گفت: در شورای فنی ابعاد این مسئله بررسی می‌شود و مشروط به صدور مجوز بر اساس چهارچوبی که کمیته فنی اعلام خواهد کرد، اقدامات توسعه‌ای انجام می‌گیرد تا امکان بازدید مردم از اماکن تاریخی با استفاده از تله‌کابین فراهم شود، اما این توسعه باید در چهارچوب قواعد میراث فرهنگی باشد.‌

موانع سر راه فعالان اقتصادی برداشته شود / لزوم توسعه تله‌کابین صفه‌

عزت‌الله ضرغامی‌، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست مدیران و صاحب‌نظران شهرستان اصفهان با بیان اینکه در مدت زمان تصدی وزارت میراث برای سومین بار در اصفهان حضور دارم، اظهار کرد: علی‌رغم اهمیت برخی استان‌ها، اولویت ما حضور در اصفهان است.

وی افزود: دیشب جلسه سه ساعته مهمی با بزرگان صنایع‌دستی در هتل لاله برگزار و حرف‌های اهالی این حرفه شنیده شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: به اهمیت صنایع دستی واقف هستیم، اگرچه صنایع‌دستی جای کار زیادی برای انجام دارد و پایه اقتصاد هویت‌بنیان پیشران اقتصاد است. اصفهان با فعالیت در ۲۰۰ رشته قطب صنایع‌دستی کشور است و بدون اصفهان صنایع‌دستی شناسنامه ندارد.

ضرغامی تصریح کرد: مدیریت جهادی بدون اجتهاد مدیریتی ارزشی ندار. اجتهاد پیش نیاز مدیریت است و مدیر باید بتواند فهم داشته باشد و تصمیم مقتضی بگیرد.

وی با اشاره به بازدید از مجتمع صفه، گفت: نیازمند اقدام سریع برای رفع مشکل توسعه تله‌کابین صفه هستیم و دستور پیگیری برای رفع مشکل صادر شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه در بازدید از شهرک حصه برداشت جدیدی نسبت به این مناطق حاشیه‌ای پیدا کردیم، خاطرنشان کرد: شرایط برای احداث شهرک باید بازخوانی مجدد شود؛ در کنار شهرهای بزرگی که ظرفیت ندارد شهرک احداث می‌کنیم در حالی که ابتدا باید پیش‌نیازها و ظرفیت‌ها مشخص شود و پس از برآورد اولیه اقدام به ساخت شهرک کنیم.

ضرغامی با تاکید بر اینکه حل بعضی مشکلات اصلاً پیچیده نیست، تاکید کرد: برخی مواقع به دلایل مختلف به مردم ظلم می‌شود، مثل پدیده‌ای به نام تملک که بلای جان مردم شده است. در فرایند تملک باید هزینه به مردم پرداخت و زمین دریافت شود، اما زمانی که پول نیست تملک بلاعوض می‌کنیم و مردم را در بلاتکلیفی قرار می‌دهیم در حالی که راه حل مشکل تملک در اختیار قرار دادن زمین معوض است.

وی گفت: ما یک‌بار انقلاب کردیم، یک‌بار هم باید به حرف مردم گوش بدهیم و نشان دهیم آنان را می‌فهمیم. همه ما یکی هستیم و کمبودها نباید ما را دچار مشکل کند.

ضرغامی ادامه داد: اقامت در حاشیه مناطق کشاورزی بدون هیچ دلیل منطقی ممنوع است. این مسئله با پیگیری ساده وزارتخانه، میراث و جهاد کشاورزی رفع می‌شود؛ بسیاری از مشکلات در محل حل می‌شود و پیچیده نیست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به فعال بودن گردشگری سلامت در اصفهان، گفت: فعالان اقتصادی جز رفع موانع چیزی از ما نمی‌خواهد، در این راستا نیاز است شخصی را به عنوان مباشر تربیت کنیم تا موانع را از سر راه فعالان اقتصادی بردارد.

ضرغامی تصریح کرد: باید نیازهای فوری را شناسایی و حل کنیم. محله حصه به دلیل مشکل با اوقاف و مالکیت مردم بلاتکلیف و دچار مشکل است، از این رو باید هرچه سریع‌تر موضوع حل شود. امروز از مدیرکل اوقاف در این خصوص سوال شد و مشکل به زودی مرتفع می‌شود.

رئیس‌جمهور همواره به دنبال حفاظت و صیانت از مردم است

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در جمع مسئولان و نمایندگان اقشار مختلف مردم شهرستان هرند، اظهار کرد: استان اصفهان دارای بیشترین میزان جمعیت ایثارگر به نسبت دیگر استان‌ها و شهرهای کشور است و این در حالی است که اصفهان یک شهر مرزی در دوران جنگ تحمیلی نبوده است.

وی افزود: دارا بودن بیش‌ترین تعداد ایثارگر و رزمنده حاکی از آن است که مردم این سرزمین دارای نگاه و توجه خاص به حفظ اسلام، انقلاب و پیروی از امام راحل (ره) بودند که داوطلبانه در جبهه‌های جنگ حاضر شدند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه منطقه شرق اصفهان به نسبت جمعیت خود، جزو مناطقی است که بیشترین تعداد ایثارگر و رزمنده را دارا بوده که این موضوع نیز حاکی از عمق تدین مردمان این دیار است، گفت: مردم شرق اصفهان در این سال‌ها بابت موضوعات متعدد به خصوص معضل کمبود آب و خشکسالی بسیار اذیت شدند، که بخشی از آن ناشی از بی تدبیری، قهر طبیعت و نبود آینده‌نگری و توزیع عادلانه منابع است.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: چه بسا زمانی که عده‌ای دست به اقداماتی چون ایجاد صنعت‌های آب‌بر در منطقه کویری زده‌اند، بعضی خوشحال شدند، اما از آنجایی که این اقدام به دور از آینده‌نگری بود، مشکلات متعددی را امروز ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: ما باید از این مشکلات درس بزرگی بگیریم، اینکه برنامه‌ریزی‌های ما باید درازمدت باشد و پیامدهای آن را در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی زیست محیطی بسنجیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کمبود آب، یک مشکل جدی در دنیا بوده و کشور ما نیز درگیر این موضوع است، گفت: امروز باید بر اساس دانش و برنامه‌ریزی صحیح اقداماتی صورت بگیرد که این خواسته دولت هم هست.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه ما باید یک بسته‌ای متشکل از نظام نوع کشت، نظام توزیع آب، صنایع فرآوری، روش‌های جایگزین در اشتغال و صنعت را برای مردم در نظر بگیریم، گفت: شهرستان هرند منطقه رشد یافته و مؤثر در عرصه‌های علمی است و افراد تحصیل کرده‌ای در این شهر رشد یافته‌اند که برای حل مشکلات این منطقه باید به کمک دولت بیایند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: من به دنبال مقصر جلوه دادن گذشتگان و دولت‌های قبل نیستم، چرا که مردم هر کار خوب و بدی که انجام بدهیم، امروز یا فردا متوجه خواهند شد.

وی با بیان اینکه حفاظت از مردم خواسته جدی رئیس‌جمهور است، گفت: در هر موضوعی که در هیئت دولت مورد بحث قرار می‌گیرد، رئیس‌جمهور در پی صیانت از مردم است.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: برای حل مشکلات مربوط به معیشت و گرانی نیز همه اعضای دولت از جمله همکاران ما در جهاد کشاورزی، وزارت صمت و سازمان بازرسی با تمام وجود تلاش می‌کنند که کم‌ترین فشار به مردم وارد شود.

وی گفت: امروز با بحران غذا در جهان روبه‌رو هستیم که این مسئله مشکلاتی را پیش آورده است، اما با این وجود رئیس‌جمهور و اعضای کابینه، خود را موظف به حل مشکلات معیشتی مردم می‌دانند و امیدواریم با تزریق به‌موقع منابع به وظایف و تعهدات خود عمل کنیم.

باید با مردم شفاف باشیم و با عدالت رفتار کنیم / تدوین طرح جامع آب استان اصفهان

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جمع نخبگان استان اصفهان، اظهار کرد: ابتدا لازم می‌دانم عرض تبریک داشته باشم به مناسبت ایام ولادت باسعادت امام رضا (ع) به همه شما؛ خداوند سلام و صلوات خود را بر ولی خود علی بن موسی الرضا (ع) و اجداد و اولاد آن بزرگوار نازل کند و این نظام مقدس و امت اسلامی از برکات وجودی آن حضرت بهره‌مند فرماید.

وی ادامه داد: حقیقت آن است که ما در روند امور زندگی خود نیازمند عنایت حضرت حق و اولیای خدا، توجه، اخلاص و صفای شهدای بزرگوار هستیم که همواره بر اعمال ما ناظر هستند و سخن و پیام خود را در فضایی که زندگی می‌کنیم به گوش ما می‌رسانند.

رئیس جمهور ادامه داد: هیچ کوی و برزنی نیست که نشانی از شهادت شهیدان نداشته باشد؛ به‌جا است که اصفهان به عنوان استان ایثار و ولایتمداری انتخاب شده و حقیقت آن است که در جای جای این استان قطرات خون شهیدان و عطر شهادت وجود دارد.

رئیسی گفت: اخلاق، معنویت، عدالت و عقلانیت، سنگ بنای جامعه اسلامی است همه ما موظف به صیانت از ارزش‌های الهی هستیم و باید بدانیم که همه تلاشی که در ۴۳ سال بعد از پیروزی انقلاب شده و با به برکت خون شهدا و ایثارگران بوده است.

وی تاکید کرد: باید با استفاده از همه عبرت‌های گذشته و آنچه بر ما گذشته، تلاش کنیم گام‌های آتی را استوار برداریم و گام‌هایی که رهبری انقلاب در بیانیه گام دوم تبیین کردند را در سبک زندگی اسلامی، عدالت اجتماعی، علم و فناوری، عزت ملی، استقلال و آزادی، محقق کنیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: بنده به عنوان مسئول دولت، مسئولیت سنگینی دارم و همه نخبگان و صاحبان آثار باید همت تا به آرمان‌های انقلاب دست یابیم؛ چون پیشینیان وظیفه خود را انجام دادند و امروز این میراث گرانقدر انقلاب اسلامی در اختیار ملت ایران است؛ و مردم استان اصفهان نشان دادند برای دفاع از این میراث با همه وجود آماده خطر کردن هستند.

رئیسی با بیان اینکه برای مردمی که روزهای سخت جنگ تحمیلی را گذراندند، مسائل امروز با همت همگانی قابل رفع است، تصریح کرد: خوشبختانه امروزه پشتوانه مردمی را در نظام و سرمایه توسل به حضرت حق را داریم که با آنها می‌توان راه‌های سخت و موانع را برطرف کرد.

وی گفت: مگر راه زندگی شهیدان خرازی، کاظمی، سلیمانی و بزرگانی مانند آیت‌الله بهشتی و اشرفی هموار بوده است؟ دغدغه آنها اقامه دین و اجرای عدالت بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه فرهنگ "ما می‌توانیم" باید در کشور حاکم باشد، عنوان کرد: دولت خود را موظف می‌داند با تکیه بر همین عنوان "ما می‌توانیم" مشکلاتی که برای مردم دغدغه ایجاد کرده را به لطف خداوند و کمک مردم حل کند.

وی با اشاره به مساله آب، گفت: امروز در منطقه تالاب گاوخونی برخی از روستاها را مشاهده و در برخی اجتماعات حضور پیدا کردیم و مطالب آنها را از نزدیک شنیدیم. مردمان منطقه به حقآبه و پیشینه ماجرا و برخی از مصوبات شواهای عالی اشاره کردند که منکر آن نیستیم؛ آنچه مسلم است اینکه در حال حاضر به اندازه گذشته آب وجود ندارد؛ بهره برداری درست نیست، کمبود نزولات آسمانی هم ایجاد شده و به این ترتیب مشکلاتی موجود دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: آنچه مردم آن روستاها از ما خواستند که به اساس کار هم نزدیک است، اجرای عدالت بود، یعنی داشتن طرحی جامع با در نظر گرفتن همه حقوق. وقتی همه اتفاق نظر داشتیم که طرح جامع به کار گرفته شود که همگان از این موهبت الهی استفاده کنند باید آن را اجرایی کنیم، از این رو هر طرحی که برای رفع مشکل آب استان بتوان آن را اجرایی کرد و دغدغه کشاورزان مرتفع شود در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.

رئیسی تصریح کرد: باید بدانیم بر مردم چه می‌گذرد، من یقین دارم اگر با مردم شفاف باشیم و با عدالت رفتار کنیم بهترین حامی بعد از خداوند مردم هستند که حمایت می‌کنند.

وی اضافه کرد: مساله آب دغدغه ما و در دستور کار دولت است و برای رفع مشکلات آن، از دیدگاه دانشگاهیان و صاحب نظران از نظر فنی و حقوقی استفاده می‌کنیم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به دغدغه‌های فرهنگی استان اصفهان، گفت: این استان، فرهنگی و نامش همراه با علم و فرهنگ است؛ اگر گردشگری در این استان وجود دارد باید همراه با فرهنگ باشد؛ رهبری فرمودند مبادا اجازه دهیم از مردم و کشور هویت‌زدایی شود؛ این هویت، شناسنامه دینداری و ولایتمداری و شهادت و ایثار است و نباید اجازه دهیم مخدوش شود. مدنیت این استان نباید دچار خدشه شود.

وی با بیان اینکه دولت وظیفه هدایت و حمایت از همه اقشار جامعه را برعهده دارد، گفت: بخش خصوصی نه فقط در اقتصاد بلکه در فرهنگ باید فعال شود. این نظر کاملاً درست و قابل دفاع است. همچنین باید تسهیلات بیشتری در اختیار فعالان اقتصادی قرار بگیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اجرای طرح بیمه درمان ناباروری را آغاز کردیم، اضافه کرد: حمایت از درمان ناباروری در همه استان‌های کشور فعال شده و این بیمه را دولت تقبل کرده است، همان‌گونه که بیمه سلامت برای افراد نیازمند در نظر گرفته شد و اکنون بیش از پنج میلیون نفر از افرادی که امکان پرداخت حق بیمه نداشتند به بیمه سلامت اضافه شدند.

به گفته رئیسی، بیمه ناباروری و بیمه سلامت برای محرومان توسط دولت فعال شده است و نیازمندان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به تهدیدهای فضای مجازی، افزود: فضای مجازی مانند فضای حقیقی اگر مدیریت نشود جامعه را با مشکل مواجه خواهد کرد. مدیریت فضای مجازی نه به این معنا که محدودیت ایجاد کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: اکنون در فضای حقیقی جرایم متعددی رخ می‌دهد که باید از اینگونه رخدادها جلوگیری و با ناهنجاری‌ها و فساد مبارزه کرد. دولت مدیریت فضای مجازی را از طریق مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال می‌کند و به دنبال این هستیم که فضای مجازی که دست ساخته بشر است، مدیریت شود.

رئیسی گفت: از فضای مجازی در راستای تسهیل امور زندگی استفاده می‌کنند، اما نباید این فضا به مرکز از بین بردن فرهنگ و مذاهب عالی و فساد در زمینه انسان و قاچاق تبدیل شود از این رو مدیریت فضای مجازی دغدغه جدی دولت است.

وی با بیان اینکه استفاده از نیروهای جوان و انقلابی در همه بخش‌ها مورد تاکید است، یادآور شد: تغییر وضعیت در راستای بهبود شرایط کند بودن کارها و بروکراسی که مردم از آن گله‌مند هستند، ضروری است. از این رو در جریان تغییر باید از نیروی تحول‌گرا استفاده شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: فردی که خود تحول نیست، نمی‌تواند یک مجموعه را متحول کند، در همه سفرهای استانی و نیز بیست‌وپنجمین سفر خود به استان اصفهان تاکید کردم از نیروهای جوان، انقلابی و تحول‌گرا استفاده شود و شرط تحول میدان دادن به جوانان انقلاب است.

رئیسی با بیان اینکه باید اقتصاد و کشاورزی کشور را قابل پیش بینی کنیم، اظهار کرد: در راستای مسائل بخش خصوصی طی روزهای گذشته با مسئولان اتاق‌های بازرگانی و تعاون جلسه‌ای داشتم و به مدیران اقتصادی دولت به میدان دادن به بخش خصوصی تاکید کردم که بخش خصوصی در مقابل تصمیمات خلق الساعه قرار نگیرد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی در روستاها آب شرب، برق، گاز، جاده مناسب، مدرسه و خانه بهداشت وجود دارد. فعال کردن اقتصاد روستا و نیز کشاورزان از برنامه‌های جدی دولت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه کسب‌وکارها باید قابل پیش بینی باشند، ادامه داد: از قدیم نسبت به کسب‌وکارها و درآمدها مالیت وجود داشته اما آنچه در قانون توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است باید در اجرا ملاحظه شود.

رئیس جمهور گفت: بخش خصوصی در مقابل تصمیمات خلق الساعه قرار نگیرند تاکید کرد: به همه سازمان‌های مالیاتی اعلام می‌کنم به اصناف اعتماد کنید و نظر آن‌ها را درست بدانید مگر اینکه خلافش ثابت شود. اساس ما باید بر اعتماد نسبت به کاسبان و اصناف باشد.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مهم‌ترین اولویت دولت است

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در شورای اداری شهرستان فریدن، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این شهرستان، اظهار کرد: هدف از سفرهای استانی که رئیس‌جمهور به برگزاری آن اصرار دارد، حضور در شهرستان‌های مختلف، دیدار با مردم، گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره و دریافت درخواست‌های آن‌ها است.

وی افزود: امروز با حدود ۲۰۰ کشاورز گفت‌وگو شد که نشان می‌دهد هیئت دولت دغدغه رفع مسائل، موضوعات و درخواست‌های مردم را در تمام زمینه‌ها دارد.

وزیر نیرو گفت: یکی از اهداف سفرهای استانی، اجرای پروژه‌ها است. بسیاری از مسائل موجود ناشی از توقف پروژه‌هایی همچون ساخت راه و سد است؛ همچنین با وجود افزایش جمعیت، نیازهای اولیه مردم رفع نشده است.

وی تاکید کرد: در کشور طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام بسیاری وجود دارد و اولویت دولت، شناسایی و اجرای این پروژه‌ها است.

محرابیان خاطرنشان کرد: با مسائل و مشکلات شهرستان فریدن آشنا هستم؛ بنابراین دستورات لازم در خصوص برخی از مسائل صادر شد و تا آنجاکه دولت توان داشته باشد بودجه لازم را تأمین می‌کند و مشکلات و مسائل با رعایت اولویت رفع خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این سفر برای آب شرب و طرح‌های فاضلاب سراسر استان، اعتبارات خوبی پیش‌بینی شده است و اعتباراتی به تکمیل طرح‌های فاضلاب شهرهای استان اختصاص داده شد که با تزریق آن به‌زودی شاهد تکمیل این طرح‌ها خواهیم بود. همچنین چند روستای شهرستان فریدن در تنش آبی قرار دارد که اعتباراتی در قالب طرح جهاد آبرسانی برای آن پیش‌بینی شده است که امیدواریم منجر به رفع تنش آبی در این مناطق شود.

وزیر نیرو گفت: برای تأمین آب شهری مراحل قانونی طی و منابع مالی در بودجه پیش‌بینی و پیمانکار پروژه در مناقصه مشخص شده است که به زودی عملیات اجرایی آن نیز آغاز می‌شود. اعتبارات این ردیف محدود است، بنابراین تلاش می‌کنیم این اعتبارات را افزایش دهیم و به اجرایی شدن پروژه‌ها سرعت ببخشیم.

رئیس‌جمهور همواره به دنبال حفاظت و صیانت از مردم است

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در جمع مسئولان و نمایندگان اقشار مختلف مردم شهرستان هرند اظهار کرد: استان اصفهان دارای بیشترین میزان جمعیت ایثارگر به نسبت دیگر استان‌ها و شهرهای کشور است و این در حالی است که اصفهان یک شهر مرزی در دوران جنگ تحمیلی نبوده است.

وی افزود: دارا بودن بیش‌ترین تعداد ایثارگر و رزمنده حاکی از آن است که مردم این سرزمین دارای نگاه و توجه خاص به حفظ اسلام، انقلاب و پیروی از امام راحل (ره) بودند که داوطلبانه در جبهه‌های جنگ حاضر شدند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه منطقه شرق اصفهان به نسبت جمعیت خود، جزو مناطقی است که بیشترین تعداد ایثارگر و رزمنده را دارا بوده که این موضوع نیز حاکی از عمق تدین مردمان این دیار است، گفت: مردم شرق اصفهان در این سال‌ها بابت موضوعات متعدد به خصوص معضل کمبود آب و خشکسالی بسیار اذیت شدند، که بخشی از آن ناشی از بی‌تدبیری، قهر طبیعت و نبود آینده‌نگری و توزیع عادلانه منابع است.

قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: چه بسا زمانی که عده‌ای دست به اقداماتی چون ایجاد صنعت‌های آب‌بر در منطقه کویری زده‌اند، بعضی خوشحال شدند، اما از آنجایی که این اقدام به دور از آینده‌نگری بود، امروز مشکلات متعددی را ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: ما باید از این مشکلات درس بزرگی بگیریم، اینکه برنامه‌ریزی‌های ما باید درازمدت باشد و پیامدهای آن را در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی زیست‌محیطی بسنجیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کمبود آب، یک مشکل جدی در دنیا بوده و کشور ما نیز درگیر این موضوع است، گفت: امروز باید بر اساس دانش و برنامه‌ریزی صحیح اقداماتی صورت بگیرد که این خواسته دولت هم هست.

قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان اینکه ما باید یک بسته‌ای متشکل از نظام نوع کشت، نظام توزیع آب، صنایع فرآوری، روش‌های جایگزین در اشتغال و صنعت را برای مردم در نظر بگیریم، گفت: شهرستان هرند منطقه‌ای رشد یافته و مؤثر در عرصه‌های علمی است و افراد تحصیل‌کرده‌ای در این شهر رشد یافته‌اند که برای حل مشکلات این منطقه باید به کمک دولت بیایند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: من به دنبال مقصر جلوه دادن گذشتگان و دولت‌های قبل نیستم، چرا که مردم هر کار خوب و بدی که انجام دهیم را امروز یا فردا متوجه خواهند شد.

وی با بیان اینکه حفاظت از مردم خواسته جدی رئیس‌جمهور است، گفت: در هر موضوعی که در هیئت دولت مورد بحث قرار می‌گیرد، رئیس‌جمهور در پی صیانت از مردم است.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: برای حل مشکلات مربوط به معیشت و گرانی نیز همه اعضای دولت از جمله همکاران ما در جهاد کشاورزی، وزارت صمت و سازمان بازرسی با تمام وجود تلاش می‌کنند که کم‌ترین فشار به مردم وارد شود.

وی گفت: امروز با بحران غذا در جهان روبه‌رو هستیم که این مسئله مشکلاتی را پیش آورده است، اما با این وجود رئیس‌جمهور و اعضای کابینه، خود را موظف به حل مشکلات معیشتی مردم می‌دانند و امیدواریم با تزریق به‌موقع منابع به وظایف و تعهدات خود عمل کنیم.‌

موانع سر راه فعالان اقتصادی برداشته شود / لزوم توسعه تله‌کابین صفه

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست مدیران و صاحب‌نظران شهرستان اصفهان با بیان اینکه در مدت زمان تصدی وزارت میراث برای سومین بار در اصفهان حضور دارم، اظهار کرد: علی‌رغم اهمیت برخی استان‌ها، اولویت ما حضور در اصفهان است.

وی افزود: دیشب جلسه سه ساعته مهمی با بزرگان صنایع‌دستی در هتل لاله برگزار و صحبت‌های اهالی این حرفه شنیده شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: به اهمیت صنایع دستی واقف هستیم، اگرچه صنایع‌دستی جای کار زیادی برای انجام دارد، اما پایه اقتصاد هویت‌بنیان و پیشران آن است. اصفهان با فعالیت در ۲۰۰ رشته قطب صنایع‌دستی کشور است و صنایع‌دستی بدون اصفهان شناسنامه ندارد.

ضرغامی تصریح کرد: مدیریت جهادی بدون اجتهاد مدیریتی ارزشی ندارد. اجتهاد پیش‌نیاز مدیریت است و مدیر باید بتواند فهم داشته باشد و تصمیم مقتضی بگیرد.

وی با اشاره به بازدید از مجتمع صفه، گفت: نیازمند اقدام سریع برای رفع مشکل توسعه تله‌کابین صفه هستیم و دستور پیگیری برای رفع این مشکل صادر شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه در بازدید از حصه برداشت جدیدی نسبت به این مناطق حاشیه‌ای پیدا کردیم، خاطرنشان کرد: شرایط برای احداث شهرک جدید باید بازخوانی مجدد شود؛ در کنار شهرهای بزرگی که ظرفیت ندارد شهرک را احداث می‌کنیم در حالی که ابتدا باید پیش‌نیازها و ظرفیت‌ها مشخص شود و پس از برآورد اولیه اقدام به ساخت شهرک کنیم.

ضرغامی با تاکید بر اینکه حل بعضی مشکلات اصلاً پیچیده نیست، تاکید کرد: بعضی مواقع به دلایل مختلف به مردم ظلم می‌شود، مثل پدیده‌ای به نام تملک که بلای جان مردم شده است. در فرایند تملک باید هزینه به مردم پرداخت و زمین دریافت شود، اما زمانی که پول نیست تملک بلاعوض می‌دهیم و مردم را در بلاتکلیفی قرار می‌دهیم در حالی که راه‌حل مشکل تملک در اختیار قرار دادن زمین معوض است.

وی گفت: ما یک‌بار انقلاب کردیم، یک‌بار هم باید به حرف مردم گوش بدهیم و نشان دهیم آنان را می‌فهمیم. همه ما یکی هستیم و کمبودها نباید ما را دچار مشکل کند.

ضرغامی ادامه داد: اقامت در حاشیه مناطق کشاورزی بدون هیچ دلیل منطقی ممنوع است. این مسئله با پیگیری ساده وزارتخانه، میراث و جهاد کشاورزی رفع می‌شود؛ بسیاری از مشکلات در محل حل می‌شود و پیچیده نیست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به فعال بودن گردشگری سلامت در اصفهان، گفت: فعالان اقتصادی جز رفع موانع چیزی از ما نمی‌خواهند، در این راستا نیاز است شخصی را به عنوان مباشر تربیت کنیم تا موانع را از سر راه فعالان اقتصادی بردارد.

ضرغامی تصریح کرد: باید نیازهای فوری را شناسایی و حل کنیم. محله حصه به دلیل مشکل با اوقاف و مالکیت مردم بلاتکلیف و دچار مشکل است، از این رو باید هرچه سریع‌تر موضوع حل شود. امروز از مدیرکل اوقاف در این خصوص سوال شد و مشکل به زودی مرتفع می‌شود.

انتظار دارم حضور «محمدی» در اصفهان منشأ خیر باشد / از مسئولان سمیرم چیزی جز دلسوزی ندیدم

سید حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به سفر رئیس‌جمهور به استان اصفهان، بنده هم به عنوان یکی از اعضای کابینه دولت مأموریت داشتم به شهر سمیرم اصفهان بیایم. ما برنامه‌های مختلفی مانند حضور و دنبال کردن پروژه‌های مختلف، دیدارهای مردمی، نشست با اقشار و سرمایه‌گذاران را در دستور کار داشتیم. خانواده ورزش این شهرستان، درخواست‌ها و نکاتی را مطرح کردند، در کنار آن، بازدیدهایی از باغات، مزارع، کارخانه‌ها و پروژه‌های ورزشی مثل چمن مصنوعی و سوله‌های ورزشی را در کنار ورزشکاران بازدید کردیم.

وی ادامه داد: در جلساتی که با دوستان برگزار شد، گفته‌ام که استان اصفهان همواره منشأ خیر و برکت و تحرکات ورزش کشور بوده، هست و انشاالله باز هم خواهد بود. این استان تیم‌های بسیار حرفه‌ای در سطوح باشگاهی دارد، از نظر ورزشی، استعدادهای بسیار خوبی در اصفهان وجود دارد، و البته سرمایه‌های خوبی مثل باشگاه‌های صنعتی که پشتیبان ورزش هستند نیز اینجا وجود دارد. یک مثال قدیمی وجود دارد که می‌گوید: «قدر زر، زرگر شناسد، قدر گوهر گوهری». واقعاً قدر این استان، سرمایه‌های آن، متخصصان، مربیان، داوران، مدیران ورزشی، همچنین میزبانی‌های خوبی که به لحاظ قدمت تاریخی و اصالت دارد را می‌دانم.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: به خاطر قدمت و اصالت، همه علاقه‌مند هستند که میزبانی رویدادهای خوبی را در اصفهان بگیرند؛ ما هم علاقه‌مند هستیم که از این دست اتفاقات، در کل استان اصفهان رخ بدهد؛ به طور مثال برای این میزبانی امروز در سمیرم، نماینده این شهر در مجلس، به وزارتخانه آمده بود و آن‌قدر از خوبی‌های سمیرم گفت که به سلیمی اعلام کردم مشتاق هستم به این شهر بیایم و ارتفاعات اینجا را ببینم. ایشان به درستی مانند یک کارشناس ورزش شهر تبیین کردند. به عنوان مثال، خیلی دوست داریم در سمیرم کمپ‌های ارتفاع، تیم‌های فوتبال، دوندگان، دوچرخه‌سواران، کوه‌نوردان، ورزش‌های هوازی و هر ورزشی که نیاز به بنیه هوازی و استقامت داشته باشد، در این شهر که خواستگاه آن است برگزار شود.

سجادی افزود: در آن زمان که ورزشکار بودم، به خاطر دارم در سال ۱۳۷۶ حدود ۴۰ روز در کشور کنیا بودیم، هم مسافت دوری داشت، هم خیلی خسته کننده بود و هم آب و هوای بدی داشت. شرایط واقعاً سختی بود، کمپ ارتفاع آنجا ۲و۲۰۰ متر پیش‌بینی می‌شد، اما اینجا (سمیرم) را دو هزار و۵۰۰ متر به من گزارش داده‌اند. خوبی این اتفاق این است که ۵۰ درصد زیرساخت‌ها در حال‌حاضر وجود دارد، یکسری زیرساخت هم باید خود ما فراهم کنیم؛ مانند محل اقامت‌، رفاه ورزشکاران، و مبحث پزشکی_ورزشی که اتفاقاً استان اصفهان بنیه خوبی در هیئت پزشکی ورزشی دارد.

وی خاطرنشان کرد: هیئت پزشکی_ورزشی می‌تواند در کل استان پراکنده و به صورت یک شبکه ارزشمند توزیع شود. این‌جا اگر تیم‌های ورزشی اطمینان حاصل کنند که پشتیبانی پزشکی می‌شوند، از نظر تغذیه مشکلی ندارند، به خاطر نعمت‌های طبیعی که خداوند به لحاظ ورزشی به این شهر داده، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. همان‌طور که از من انتظار دارند ورزش استان اصفهان را دریابم، من هم انتظار دارم آقای محمدی مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان برای این استان و کل کشور منشأ خیر باشد.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: امروز غافلگیر شدم، یکی از ناشنوایان قهرمان‌مان که در المپیک مدال برنز تکواندو را کسب کرده بود، را در مراسم اینجا دیدم. خیلی لذت بردم که از منطقه سمیرم بود، همچون خواهران منصوریان که فوق‌العاده هستند. من یک خاطره از یکی از خواهران منصوریان دارم، در سال ۲۰۱۰ بازی‌های آسیایی گوانگژو برگزار می‌شد و معاون سازمان وقت تربیت بدنی بودم، آن زمان هنوز خبری از وزرات خانه نبود. تعدادی سکه به نفر اول تا سوم به عنوان هدیه پرداخت می‌کردیم، خانم منصوریان از خودگذشتگی کرد و آن‌ها را در راه خیر برای ساختن مکانی برای بچه‌های بی سرپرست بخشید.

وی افزود: خیلی باید بزرگ باشید تا از هدیه خود بخاطر مسائل دیگر بگذرید. این هم مسأله‌ای است که همین جا در سمیرم رخ داده است. من به عنوان مسئول ورزش باید پس ۱۲ سال دوباره از ایشان تشکر کنم. این اتفاقات باید توزیع شود و فقط به خواهران منصوریان ختم نشود، می‌توانیم صدها نفر دیگر مثل آن‌ها در کل کشور به ویژه در اصفهان و سمیرم داشته باشیم، به شرط اینکه فکر، ایده، وقت، احساس مسئولیت، منابع و افراد دلسوز هم وجود داشته باشند.

سجادی با اشاره به حمایت مسئولین سمیرم از این شهر گفت: از فرماندار، امام جمعه، نماینده‌ها و مدیرکل ورزش و جوانان استان چیزی به غیر از دلسوزی ندیدم، ما هم باید تشویق کنیم، حمایت کنیم و از برنامه‌ها عقب نمانیم. این اتفاقات خوبی است که برای آینده ورزش اصفهان، ما متصور هستیم‌. یکی دیگر از برنامه‌هایی که به همکاران هم عرض کردم، گفتم تمام تلاش خود را باید انجام دهیم تا پروژه‌های نیمه تمام در کل استان را تمام کنیم. سرانه ورزشی متأسفانه زیر نیم متر و برای کل استان اصفهان ۴۵ صدم متر است که استاندارد در دنیا ۳ متر است، در کشور میانگین به طور متوسط ۷۵ صدم متر است، که خوب نیست.

وی ادامه داد: اگر پروژه‌های نیمه تمام را با سرعت تمام کنیم، مجلس همواره کمک کرده اما باز هم اگر کمک کنند تا منابع مناسب وجود داشته باشد شاهد پروژه‌های مناسبی خواهیم بود. در بخش عمرانی کمک‌ها قابل توجه است، ۲۰ درصد آن برای جوانان، ۴۰ درصد برای آموزش و پرورش و ۶۰ درصد ورزش استفاده خواهد شد. از ۶۰ درصد، یک بخش برای سی هفتاد، یک بخش برای عمرانی، یک بخش برای امور جاری، استفاده می‌شود که اعتبار خوبی است‌، اما ۶ هزار مکان نیمه تمامی که در کشور نیمه تمام است با این پول‌ها تکمیل نمی‌شود و باید تدبیر کرد.

وزیر ورزش خاطرنشان کرد: باید از خیرین، مشارکت کنندگان و از تمام امکانات قانونی‌مان باید استفاده کنیم. یک بخش آن را باید بفروشیم، یک بخشش را باید واگذار کنیم و یک بخش را باید مشارکت کنیم. به نظر بنده بهترین کمک را خود مردم می‌توانند به ما کنند و حتی علاقمندان به ورزش آمده و دست وزرات ورزش و ادارات کل را بگیرند تا بتوانیم پروژه‌ها را تمام کنیم. در اصفهان ۲۴۰ پروژه از ۶ هزار پروژه نیمه تمام کل کشور را دارد، که عدد قابل توجهی است.

وی افزود: در سمیرم جدای از بحث ورزش و جوانان، در خصوص راه سازی هم صحبت کردیم، در خصوص تأمین آب و مهار آب که یکی از دستورات و راهبردهای اصلی است که باید در مورد آن تدبیر شود. توجه و رسیدگی به اوضاع کشاورزی و کشاورزان در دستور کار است. امروز در مراجعات مردمی که داشتیم، متوجه شدم که حدود ۸۰ درصد نامه‌ها و درخواست‌ها مربوط به باغات، بحث کشاورزی و تأمین آب و ادوات کشاورزی بود. امروز منزل یک شهید بزرگوار بودیم که برادر ایشان به من گفتند شما به منطقه خاک و آب آمده‌ای، که به درستی هم ایشان اشاره کرد.

سجادی گفت: به چشم دیدم که اینجا (سمیرم) نه در ایران، بلکه در دنیا، مهم‌ترین مسئله، آب و خاک است. سمیرم از این نعمت به خوبی برخوردار است، همیشه حرف مهمی می‌زنیم، اینکه مدیریت دارایی‌ها مهم‌ترین اتفاق در کشور است، مدیریت دارایی‌ها در سمیرم، همین است، آب و خاک منابع طبیعی باید مدیریت شود، البته مشکلات شهری هم وجود دارد، دیدیم، شنیدیم، گزارش کردیم، اکثر کوچه‌ها نیاز به هموار کردن برای مسیرهای تردد دارد، که آن‌ها هم نیاز به منابع مالی دارد، بعضی از خیابان‌ها قدمت زیادی دارد، که نیاز به تعریض دارد. سمیرم مورد توجه گردشگران است اما گردشگری یک روزه جواب می‌دهد، چرا که اینجا زیرساخت اقامتی و هتل ندارد، انشاالله روزی برسد که اینجا دارای هتل‌ها و مراکز اقامتی خوب شود.

وزیر ورزش در خصوص گردشگری در سمیرم تصریح کرد: گردشگرانی که از کل کشور مخصوصاً از استان‌های همجوار به سمیرم می‌آیند تا از شهر لذت ببرند، حداقل باید ماندگاری بیشتری داشته باشند، خود ماندگاری گردشگر، اینجا تولید ثروت می‌کند، یعنی وقتی یک منطقه‌ای گردشگری و توریستی شود، یک برکات خاصی دارد و می‌توان از میراث ناملموس هم بهره مند شد، امیدواریم با برنامه‌ریزی، این نکات محقق شود. همه این موارد به صورت مکتوب گزارش خواهد شد و به ریاست جمهوری و مبادی مختلف تقدیم خواهد شد تا همه آن‌ها با برنامه‌ریزی، پیگیری و محقق شود.

طرح‌هایی که در حوزه سرگرمی و نشاط مردم باشد، حمایت خواهد شد

سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بازدید از مجموعه گردشگری صفه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مجموعه سرمایه‌گذاری که در صفه انجام شده، ظرفیت خوبی برای تفریح و گردشگری مردم اصفهان و هم چنین توریست‌های داخلی و خارجی فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه طراحی تله‌کابین در صفه خیلی خوب بوده است و باید توسعه یابد، افزود: این مکان به جهت داشتن طبیعت بکر و کوه‌هایی که در اطراف آن است، ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری است و از سوی وزارتخانه نیز مورد حمایت قرار می‌گیرد.

ضرغامی افزود: بخشی از توسعه تله‌کابین مربوط به یک بنای تاریخی قدیمی است که مقدار کمی از آن باقی مانده است و این بنا باید تبیین، تقویت و شناسانده شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اینکه در جلسه شورای فنی، دسترسی به خط دوم تله‌کابین مورد بررسی قرار می‌گیرد، ادامه داد: این خط باید به گونه‌ای طراحی شود که نه تنها آسیبی به بنای تاریخی وارد نشود، بلکه بستری فراهم شود که با تله‌کابین به تماشای بنای تاریخی بروند.

ضرغامی با بیان اینکه من طرفدار این شعار هستم که می‌گوید «نترسیم، نترسیم، ما همه باهم هستیم»، افزود: نباید از آمریکا، دیگر ابرقدرت‌ها و تهدیدهای آنها بترسیم، زیرا همه ما در کنار هم هستیم.

رئیسی: اصلاحات اقتصادی یک ضرورت است

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در نشست با اقشار مختلف مردم استان اصفهان، اظهار کرد: امروز توفیق حاصل شد که در جمع مردم شهیدپرور استان اصفهان حضور یافتم. استان اصفهان مهد بزرگان و عرفا است که برای جهان اسلام همواره موجب فخر بوده است.

وی با بیان اینکه امروز خون شهدا باعث جهل‌زدایی شده است و بیداری امروز امت اسلامی، از جمله برکات خون شهدا است، افزود: امروز به‌رغم خواست دشمنان، ایران اسلامی از تمام زمان‌ها دستی برتر دارد و قوی‌تر است و دشمنان این کشور با توجه به هزینه‌هایی که صرف کردند، در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز به برکت خون شهیدان ابتکار عمل به دست مجاهدان فلسطینی است، تصریح کرد: دشمنان همواره در تلاش برای نفوذ در منطقه هستند، اما بارها اعلام کردیم منطقه به برکت خون شهید سلیمانی حضور آمریکایی‌ها را تحمل نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه از جمله مهمترین مؤلفه‌های قدرت ایمان، برخورداری از علم و نیروی مسلح توانمند و حضور رهبری با تدبیر است که جامعه امروز به هشدارهای رهبر معظم انقلاب توجه دارد، گفت: در کنار مؤلفه‌های قدرت، ضعف‌هایی نیز وجود دارد اما باید بدانیم که هر جا به نسخه انقلاب اسلامی عمل کردیم پیروز بودیم، اما هرگاه که دست‌اندرکاران نسخه متفاوتی را مطرح کردند به مشکل برخورد کردیم.

آیت‌الله رئیسی گفت: امروز در بازدید از پارک علم و فناوری استان اصفهان شاهد اقدامات جوانان این کشور بودیم؛ این حرکت‌ها نوید آینده‌ای روشن برای کشور را می‌دهد.

وی اظهار کرد: باید زودتر از این اصلاحات اقتصادی انجام می‌شد، بر همین اساس قطع کردن دست مفسدان و اصلاحات اقتصادی یک ضرورت است، امروز در دولت میدان دادن به جوانان، باز کردن دست بخش خصوصی، افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور، رشد اقتصادی در کشور و انضباط مالی یک ضرورت است؛ در این دولت با کمک خداوند و مردم ایران اصلاحات اقتصادی را با قوت دنبال خواهیم کرد.

جایگاه ویژه حوزه فرهنگ و هنر دهاقان

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع مردم و نخبگان دهاقان اظهار کرد: مهم‌ترین قدرت، نقش آفرینی و عزت مردم دهاقان منابع انسانی و فرهیخته این منطقه است.

وی افزود: ما به ضعف‌ها، مشکلات و نارسایی‌ها واقف هستیم و اگر نقصی هم وجود داشت در جریان بازدیدهای فشرده و در گفتگو با صاحبان صنایع، تولیدی‌ها، کشاورزان، دامداران، اصحاب فرهنگ و هنر از مسائل موجود آگاه شدیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: فرایند بررسی مصوبات استانی به این شکل است که ابتدا در استان فرمانداران مختلف مسائل خود را طی دو مرحله به تصویب می‌رسانند؛ سپس با حضور وزرا، معاون اول رئیس جمهور و استاندار جمع‌بندی پروژه‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: این فرآیند مربوط به حضور نمایندگان رئیس جمهور و هیئت دولت در شهرستان‌ها است، اما در حین سفر استثناهایی وجود دارد. در برنامه ما ۲۸ شهرستان وجود داشت و تعداد وزیران دولت ۱۹ نفر بود؛ بنابراین به دلیل اینکه همیشه چند نفر دچار مشکل می‌شوند، شهرستان‌ها بین تعدادی وزیر تقسیم شد.

اسماعیلی تاکید کرد: وزیرانی که در شهرستان‌های مختلف حاضر می‌شوند قاعدتاً بخشی از مشکلات و مسائل، مستقیماً به حوزه تخصصی مربوط می‌شود و برخی دیگر از مسائل ارتباطی به وزیر مشخص شده، ندارد که وزیر در این بخش، نقش منتقل‌کننده مسائل را بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: وزیران به عنوان اعضای دولت جدای از مسئولیت وزارتخانه خود، مسئولیت دولتی نیز دارند و مانند نمایندگان مجلس در تأیید یا تأیید نشدن مصوبات حق رأی خواهند داشت؛ بنابراین تمام وزیران که در شهرستان‌ها حاضر می‌شوند غیر از حوزه تخصصی خود به نمایندگی از رئیس جمهور وظیفه دارند که تمام نکات و موارد را پیگیری کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با پیگیری مسائل گفت: در حین سفر با مشکلاتی روبه‌رو شدیم که اعتبار آن‌ها پیش‌بینی نشده بود، به طور مثال در دهاقان و شهرضا مسائل بر حق بسیار وجود داشت که احتمالاً از فردا پیگیری آن‌ها آغاز می‌شود.

وی اشاره کرد: یکی از پیشنهادات بنده به رئیس جمهور این بود که نماینده منتخب برای بررسی مسائل شهرستان‌ها تا زمان حل مسائل، پیگیر مشکلات باشد، اما بنا به دلایلی متوجه شدیم که این پیشنهاد موجب اختلال در مأموریت می‌شود.

اسماعیلی افزود: در روند بررسی مشکلات اگر وزیر مسئله را تأیید کند که به طور مثال کارخانه نیازمند حمایت است، دیگر این تصمیم وارد چرخه بررسی نخواهد شد؛ البته سفر ما به شهرستان‌ها به معنای حل تمام مشکلات نخواهد بود.

وی در رابطه با تخصیص ارز ترجیهی گفت: ادامه یافتن تخصیص ارز ترجیهی ممکن نبود، زیرا این مسئله تاکنون موجب فساد و ایجاد تبعیض شده بود و به همین دلایل دولت این تصمیم‌گیری دشوار را انجام داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این تصمیم برای دولت آسان نبود و قطعاً به معنای نادیده گرفتن مسائل و مشکلات جامعه نیست، بلکه مسئله‌ای راهبردی است که تاکنون هیچ دولتی در دوره اول خود چنین اقدامی نکرده بود.

وی افزود: شخصیت رئیس جمهور باعث شده از آبروی خود را برای انجام امور و رسیدگی به مشکلات استفاده کند و معتقد است باید کشور و جامعه در تمام موقعیت‌ها با رستگاری پیش برود.

اسماعیلی ادامه داد: مردم برای اینکه رئیس جمهور تصمیم‌های مهم و مناسب آینده کشور، بگیرد به شخصی رأی می‌دهند؛ بنابراین ممکن است در کوتاه مدت، یک تصمیم ضعف‌ها یا ابهاماتی داشته‌باشد، اما اگر چنین تصمیماتی گرفته نشود، مسائل و مشکلات بهبود نمی‌یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اگر مسائل حل شدنی نبود، شخصیتی مانند رئیس جمهور و وزرای کنونی به حضور در این عرصه مصمم نبودند. رئیس جمهور رئیس قوه قضائیه بود و با دفتر ریاست جمهوری فاصله بسیاری نداشت، اما برطرف کردن مسائل و مشکلات را جزو تکالیف الهی خود می‌دانست.

وی افزود: این مسائل مشخص می‌کند که رئیس جمهور برای حل مسائل و مشکلات به میدان آمده است؛ به طور مثال رئیس بانک مرکزی در جلسه دولت میزان پیشرفت و رشد اقتصادی کشور را در سه ماهه چهارم سال گذشته ۵.۷ درصد بیان کرد، در حالی که در دوره مشابه سال گذشته، این مقدار منفی بود.

اسماعیلی در رابطه با حمایت‌ها و مسائلی که مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: در حوزه فرهنگ و هنر شهرستان دهاقان جایگاه ویژه‌ای دارد و حتماً اعتبارات ویژه‌ای در بحث تخصیص کاغذ دولتی مورد نیاز ارائه خواهد شد.

وی افزود: مسائل مرتبط با حمایت خبرنگارها که برخی از افراد چندین سال بیمه نیستند، این فعالیت‌های اولیه انجام خواهد شد؛ برخی از مشکلاتی که ایثارگران و خانواده شهدا بیان کردند نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ایثارگران جوانی خود را برای حفظ اقتدار و عزت ایران هزینه کرده‌اند و مسائل این اشخاص خارج از وصول عادی از طریق بنیاد شهید پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: برخی از مشکلات و مسائلی که توسط امام جمعه، فرماندار و نمایندگان مطرح شد قطعاً پیگیری می‌شود. اجازه نخواهیم داد که فعالیت‌های فوری و قابل حل به تعویق بیفتد.

مخالفتی برای اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران_اصفهان وجود ندارد

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر استانی به اصفهان اظهار کرد: مطالب مربوط به پروژه قطار سریع‌السیر تهران_اصفهان به دو بخش تقسیم می‌شود، نخست مسائل فنی و موضوعاتی که به درون وزارتخانه بر می‌گردد و قرار است در یک برنامه دو سه هفته‌ای موضوعات فنی پروژه را تعیین تکلیف کنیم.

وی دومین دسته موضوعات مربوط به این پروژه را مربوط به خارج از وزارتخانه دانست و افزود: نهادهایی از جمله سازمان مدیریت و بانک مرکزی در این بخش دخالت دارند و به تازگی با سازمان مدیریت و بانک مرکزی مکاتبه‌ای انجام شد، تلاش ما این است که با حضور رئیس‌جمهور در استان موضوع این پروژه را نیز مطرح کنیم.

وی با اشاره به پیشنهاد حمایت و پشتیبانی جدی از این پروژه در سفر استانی به اصفهان، گفت: از معاون اول رئیس جمهور نیز درخواست خواهیم کرد که نشستی با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط در این پروژه برگزار شود تا به یک تصمیم واحد در این زمینه برسیم.

قاسمی پروژه قطار سریع‌السیر تهران_اصفهان را یکی از طرح‌های مطرح شده در سفر رئیس‌جمهور دانست و افزود: در نشستی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد، موضوع پشتیبانی‌های اساسی این پروژه را مطرح می‌کنیم، البته اقدامات مؤثری در این زمینه انجام شده است.

وی این پروژه را یکی از طرح‌های جدید و پیشران در کشور دانست و گفت: این پروژه می‌تواند منشأ اقدامات بعدی باشد، فکر نمی‌کنم برای اجرای آن مخالفتی وجود داشته باشد.

۲۰۰ میلیون دلار صادرات در حوزه کشاورزی انجام می‌شود

سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای اداری استان که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، اظهار کرد: سالانه ۷.۵ میلیون تن محصول کشاورزی به ارزش ۵۰ هزار میلیارد تومان در کشور تولید می‌شود، ۲۰۰ میلیون دلار صادرات در حوزه کشاورزی داریم و ۱۱ درصد مردم یعنی یک خانواده یک میلیون نفری به امر کشاورزی اشتغال دارند.

وی با اشاره به مصوبات بخش کشاورزی در این سفر، افزود: ۳,۲۰۰ میلیارد تومان برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است، ۲۰۰ میلیارد تومان برای مرمت قنوات، ۱,۴۰۰ میلیارد تومان برای آبیاری و انتقال آب‌های آلوده و ایجاد اسلب‌های ذخیره آب شبکه آبیاری، ۲۰۰ میلیارد تومان برای اصلاح باغات، ۱۸۰ میلیارد تومان برای صدور سند و رفع تدخلات کشاورزی، ۳۰۰ میلیارد تومان برای صیانت از آب، آبخیزداری، آبخوان‌داری و بیابان‌زدایی و صیانت از جنگل‌های زاگرس، یگان حفاظت منابع طبیعی و امور اراضی، ۱۰۰ میلیارد تومان برای کمک به عشایر در بحث آبرسانی و ۵۷۰ میلیارد تومان برای کمک به زیرساخت شهرک‌های کشاورزی استان در نظر گرفته شده است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ۲۰ میلیارد تومان حمایت از پرورش شتر در بخش کویری، ۶۰ میلیارد تومان ایجاد صندوق گیاهان دارویی و گل محمدی، ۶۰ میلیارد تومان کمک به آزمایش‌های دامپزشکی و ۱۰۰ میلیارد تومان احداث جاده بین مزارع در نظر گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: در بخش دوم دو هزار میلیارد تومان یارانه سود تسهیلات از محل تبصره ۱۸ برای توسعه گلخانه‌ها، اشتغال جایگزین در بخش کشاورزی با اولویت غرب و شرق اصفهان و در سایر بخش‌های دچار خشکسالی و توسعه کشاورزی کم آب‌بر در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در این سفر به عنوان نماینده رئیس جمهور در چهار شهرستان کاشان، آران و بیدگل، خمینی‌شهر و فلاورجان حضور پیدا کردم و مطالبات مردم را از نزدیک شنیدم.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: در کاشان تکمیل محور کاشان، برزک، اردهال، جمکران، آران و بیدگل به ورامین تهران، جاده کنارگذر آران و بیدگل- ابوزیدآباد به کاشان، کمربندی کاشان، ثبت مراسم قالی شویان در تقویم کشور، آب شرب کاشان و آران و بیدگل و تکمیل بیمارستان‌های بقیه الله، ثامن و امام حسن (ع) و ارتقای شهرستان کاشان و افزایش اختیارات همچنین رفع مشکل جاده دسترسی مسکن مهر از درخواست‌های مردم این شهرستان بود.

وی گفت: در خمینی‌شهر ارتقای فرمانداری این شهرستان به "فرمانداری ویژه"، ارتقای درچه به شهرستان، توسعه متروی اصفهان - خمینی شهر، بازسازی مدارس تخریبی و رسیدگی ویژه به محله جوی آباد از درخواست‌های مردم خمینی شهر بود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در فلاورجان بحران آب کشاورزی، تکمیل ورزشگاه دو هزار نفری، بازسازی مدارس تخریبی، ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی در شهرستان، مرمت شبکه فرسوده آب شرب، مرمت آثار باستانی و رسیدگی به مشکل اشتغال از جمله مسائل مطرح شده بود.

لزوم توجه به قانون، عدالت و شفافیت برای رفع مساله زاینده‌رود / نگرانی مردم اصفهان به‌حق است

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان اصفهان، اظهار کرد: در نظام مدیریتی ما مدیر باید خود را در محضر پروردگار پاسخگو بداند، مدیر باید خود را موظف بداند که درست عمل کند.

وی افزود: در نظام‌های مدیریتی ما مدیران همواره باید گره‌گشای مردم باشند همانگونه که حضرت علی (ع) شخصاً برای گره گشایی از امور مردم حاضر می‌شدند، افزود: یکی از معضلات امروز در نظام اداری، امروز و فردا کردن تصمیم‌ها است و همین موضوع باعث شده است که پروژه‌های نیمه تمام متعددی را شاهد باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در بازدیدهایی که امروز انجام دادیم، مشکلات استان اصفهان بررسی شد، تاکید کرد: باید عدالت در مدیریت آب رعایت شود؛ نگرانی مردم اصفهان نسبت به مسئله زاینده‌رود به‌حق است و قطعاً این مسئله با همکاری مردم و همت دولت حل شدنی است.

وی اظهار کرد: قطعاً تأخیر در رفع مسئله زاینده‌رود مشکل ایجاد خواهد کرد، بر همین اساس لازم است قانون، عدالت و شفافیت در راستای رفع مسئله زاینده‌رود توجه شود، البته در گذشته کم‌کاری‌هایی صورت گرفته است که امروز نباید تکرار شود.

رئیسی با بیان اینکه مسئله آلاینده‌ها و هوای ناپاک استان قطعاً باید در اولویت قرار گیرد، گفت: اصفهان یکی از قطب‌های مهم علم و تحقیقات کشور بوده که اقداماتی بزرگ را رقم زده است؛ امروز در بازدید از هواپیمایی هسا اقدامات بزرگی را شاهد بودیم که امیدواریم به‌زودی ساخت هواپیمایی مسافربری داخلی با ظرفیت ۷۲ نفر را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: قطار سریع‌السیر اصفهان _ تهران نباید به آرزو تبدیل شود، لذا به‌طور ویژه دنبال خواهد شد زیرا برقراری ارتباطات بین تهران و اصفهان بسیار مهم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای مشکل فرونشست زمین اصفهان باید راهکارهای اساسی ارائه شود، زیرا این مشکل باعث‌نگرانی های در بین مردم شده است، گفت: لازم است مسئولان مراکز تحقیقاتی و دانشگاهیان نظرات کارشناسی خود را ارائه کنند.

وی تاکید کرد: مدیران باید نگاه تحولی داشته باشند و اگر مدیری نگاه تحولی نداشت کنار گذاشته شود، زیرا دولت سیزدهم دغدغه مردم را دارد؛ نباید فردی اعتماد مردم را به نظام خراب کند، امروز نیازمند یک حرکت جهادی هستیم و این حرکت نیازمند همکاری مدیران است.

رئیسی با بیان اینکه امروز پیمان جدی با رهبری، مردم و خدا بستیم تا کارها را پیش ببریم، گفت: باید روند مهاجرت در کشور را معکوس کنیم، البته در این دولت مصمم به تحقق این موضوع مهم هستیم؛ باید به نوعی رفتار کنیم که جوانان دلبسته به کشور شوند.

۳ هزار میلیارد تومان برای راه‌های استان اصفهان اختصاص داده شد

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای اداری استان اصفهان که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، با اشاره به اهمیت آزادراه شرق اصفهان اظهار کرد: استان اصفهان حدود ۱۰ درصد آزادراه‌های کشور را در خود جای داده است. از آن جایی که این استان در مرکزیت کشور قرار دارد هم به لحاظ مسافر هم تردد بار کشور حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: بسیاری از راه‌های استان اصفهان به دلیل عمر طولانی فرسوده شده و نیازمند بازسازی هستند؛ امیدواریم با اعتبار پیش‌بینی شده بخش قابل توجهی از مشکلات این استان در این حوزه حل شود.

وزیر راه شهرسازی تصریح کرد: بحث بعدی نهضت ملی مسکن است که حدود ۴۰۰ هزار نفر از استان اصفهان در این طرح ثبت نام کردند؛ خوشبختانه براساس گزارش‌ها و بازدیدها زمین برای ۱۰۰ هزار نفر در سال آینده آماده سازی شده و مابقی در دست بررسی است که امیدواریم با همت استاندار اصفهان زمین چهار ساله نهضت ملی مسکن به زودی آماده‌سازی و تحویل مردم شود.

وی اضافه کرد: گرچه در حال حاضر ۲۰ هزار واحد برای ساخت در دست اجرا داریم ولی کافی نیست و باید اقدام اساسی در راستای ساخت مسکن در شهرک‌ها و زمین‌های شهرهای جدید انجام شود؛ از این رو از استاندار اصفهان می‌خواهم در بخش نهضت ملی مسکن جلسه شورای‌عالی مسکن تشکیل دهد تا این عقب ماندگی که در حوزه ساخت وجود دارد را جبران جبران کنیم.

قاسمی با اشاره به قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان گفت: ۲۵۰ کیلومتر طول محور قم- اصفهان است که ۱۴۰ کیلومتر روسازی و تونل‌ها لازم انجام شده است و کنسرسیوم شرکت چینی و قرارگاه خاتم الانبیا درحال فعالیت برای تکمیل این پروژه هستند.

وی با بیان اینکه نزدیک به دو هزار نفر در پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران مشغول به کار هستند، یادآور شد: تاکنون فاینانس چینی انجام شده و چینی‌ها آمادگی دارند بخش بعدی فاینانس را بازگشایی کنند، اما برای این پروژه عظیم باید تصمیم جدی در مرکزیت کشور گرفته شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در حال حاضر طرف چینی به دنبال تعیین تکلیف این پروژه است تا بخش بعدی LC را بازگشایی کنند در غیر این صورت نه تنها بخش اجرایی شده بدون نتیجه باقی خواهد ماند همچنین طرف چینی در مسائل مالی ما را جریمه خواهد کرد.

وی گفت: از این رو باید برای این پروژه عظیم تصمیم جدی در شورای اقتصاد کشور گرفته شود تا از این پروژه به عنوان عملیات جدید و های‌تک به لحاظ حمل و نقل رونمایی شود.

وزارت اقتصاد آماده افزایش اختیارات مدیران استانی است

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در نشست با مدیران و صاحب‌نظران شهرستان اصفهان، اظهار کرد: در چند ماه اخیر در زمینه مجوزها نشان دادیم تنها حرف نمی‌زنیم، باید مسیر را برای فعال بخش خصوصی کوتاه و تسهیل کرد. برای منافع تولیدکنندگان و صادرکنندگان آمده‌ایم تا اساساً رویکردهایی را که سال‌های متمادی به بهانه‌های مختلف مانع تولید می‌شد، رفع شود.

وی افزود: دولت و وزارت دارایی در حوزه اقتصادی نشان داد که به دنبال این است که همراه کار و تولید باشد و زور فعالان بخش خصوصی و فعالان تولیدی افزایش یابد تا اگر در ماه‌ها و سال‌های آینده جلساتی با فعالان اقتصادی برگزار شد، کمتر شاهد چنین شکایت‌هایی باشیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در موضوع تفویض اختیار وعده نمی‌دهیم و هر یک از مدیران کل دارایی و مالیات استان‌های کشور اگر با مسئولیت پذیری متقاضی این باشند ما در وزارت اقتصاد آماده هستیم که تا حد امکان مناطق و استان‌ها را توانمند کنیم و جز در موارد خاص، ضروری و ویژه استان‌ها به سراغ پایتخت نیایند.

وی تصریح کرد: اقتصاد این کشور را تمرکزگرایی روی پایتخت در زنجیر نگه داشته است. اگر می‌خواهیم اقتصاد بالغ شود و خود تصمیم بگیرد باید درصد خطاها را نیز بپذیریم. نمی‌توان گفت هر تصمیم اقتصادی که در پایتخت اتخاذ می‌شود بی اشتباه و بدون خطا است و به محض اینکه به استان واگذار شود ممکن است سوءاستفاده یا تبانی در آن صورت گیرد.

خاندوزی اضافه کرد: امروز هم اگر در استان‌ها هر یک از زیرمجموعه‌های حوزه اقتصاد و دارایی کشور این خواست و تمایل را دارند که بتوانند بیشتر از ظرفیت‌های تفویض اختیار استفاده کنند ما کمتر از چند روز تمام تشریفات قانونی و ابلاغیه‌ها را انجام خواهیم داد.

وی گفت: یکی از فعالان درخواست کاهش تعرفه تولید را ارائه کرد که اگر تنها برای کالای اساسی و دارو نباشد، صددرصد موافق هستیم و پیش نویس آن آماده شده است و در هیئت دولت مطرح و مصوب شد.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: آقای رئیس جمهور نیز این مسئله برایشان اولویت شماره یک است، اما دو فوریتی بودن آن در مجلس مورد موافقت قرار نگرفت اما همچنان پیگیر هستیم تا این اتفاق بیفتد.

وی افزود: در اصلاح قانون مبارزه با قاچاق شکوائیه‌های متعددی و درستی مطرح شده و از طریق اصلاحیه قانون در این زمینه فعالانه عمل خواهیم کرد.

خاندوزی ادامه داد: در مسئله بیمه و مالیات، تمام درآمدها باید یک جا بیاید و همه هزینه‌ها از یکجا بیرون رود و نباید اخذ مالیات را به فعالیت خاص متصل کرد چون اگر متصل کنیم یک درآمد را به یک هزینه به محض اینکه درآمد به مشکل برخورد ممکن است آن پروژه‌ها ضربه ببیند.

ضرغامی: حق میراث فرهنگی اصفهان ادا شود

سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جلسه شورای اداری استان اصفهان، اظهار کرد: امروز برای سومین بار به اصفهان سفر کردم در حالی که هنوز به برخی از استان‌ها سفر نکرده‌ام؛ در این سفر ۵۰۰ میلیارد تومان به برنامه‌های حوزه میراث فرهنگی تخصیص داده شد.

وی افزود: بودجه حوزه عمرانی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری امسال بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است، لذا سعی می‌شود از این محل، حق میراث فرهنگی اصفهان ادا شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه امروز از محله محروم حصه، مجتمع گردشگری سلامت، شهرک بهارستان، مجموعه بازپروری اعتیاد، پل‌های زاینده‌رود و منارجنبان بازدید کردیم، گفت: پیگیری مساله فرونشست زمین، نشست با فعالان اتاق بازرگانی و روحانیون استان، بازدید از مجتمع تفریحی و گردشگری صفه، افتتاح دو هتل و متل از جمله برنامه‌های سفر امروز بود که انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه لازمه مدیریت جهادی، اجتهاد مدیریتی است، تصریح کرد: در سفرهای استانی حوادثی اتفاق می‌افتد که می‌توان در همان محل برای آن تصمیم‌گیری کرد، بنابراین لازم است مدیران شهامت داشته باشند مسائل را در همان مکان رفع کنند.

ضرغامی با بیان اینکه مجتمع گردشگری صفه موقعیت مناسبی برای مردم و گردشگران دارد، اظهار کرد: مشکلات مربوط به میراث فرهنگی در خصوص راه‌اندازی خط دوم تله‌کابین صفه در بازدید امروز رفع شد و مردم از این به بعد می‌توانند از ابنیه تاریخی قله صفه نیز با استفاده از تله‌کابین دیدار کنند.

وی اضافه کرد: اصفهان در کنار گردشگری تاریخی، میراث فرهنگی و منابع طبیعی، در حوزه سلامت نیز ظرفیت گردشگری بالایی دارد؛ مجموعه شهرک سلامت اصفهان امکانات قابل توجهی داشته است، اما موانعی برای توسعه دارد که سازندگان و سرمایه‌گذاران درخواست رفع آن را داشتند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص محله محروم حصه، گفت: حدود ۱۲ هزار خانواده در این محله با مشکل زمین وقفی مواجه هستند که با پیگیری‌های انجام شده مقرر شد زمین معوض به مردم این محله اختصاص یابد و مشکل سندهای مردم رفع شود.

وی با اشاره به مشکلات ساکنان شهر بهارستان، افزود: امکانات و خدمات اولیه در شهر جدید بهارستان وجود ندارد، این شهر نیاز جدی به مترو و بیمارستان دارد که پیش از توسعه واحدهای مسکونی شهر باید به آن توجه شود.

ضرغامی اضافه کرد: بیمه فعالان صنایع دستی امری بسیار پر اهمیت است زیرا از یک میلیون و ۲۰۰ هزار فعال رسمی این حوزه فقط ۴۴ هزار نفر بیمه هستند، همچنین بخش بزرگی از فعالان صنایع دستی در شرایط سختی زندگی می‌کنند و بیمه کمترین حق آنان است‌.‌

۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان کودکان امام حسین (ع) اختصاص داده شد

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه شورای اداری استان اصفهان، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور با وجود ۱۰ دانشکده دارای تمام رشته‌های علوم پزشکی در تمام مقاطع است. این مرکز علمی دارای ۱۰۲۴ هیات علمی و نزدیک به ۱۰ هزار دانشجو، ۴۳ مرکز تحقیقاتی، ۲۳۰۰ تخت خوابگاهی و ۳۲ هزار پرسنل است.

وی ادامه داد: ۵۳۰۰ تخت بیمارستانی و ۳۹ بیمارستان، یک هزار خانه بهداشت و مرکز جامع بهداشتی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان وجود دارد که تا مراکز روستایی هم خدمات‌رسانی می‌کنند؛ از این رو به این گستردگی دانشگاه علوم پزشکی استان و جمعیت بالا باید کمک‌های لازم در خصوص مباحث بهداشتی و درمانی به این استان صورت بگیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مصوبات وزارت بهداشت و درمان در سفر ریاست جمهوری برای استان اصفهان تصریح کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان کودکان امام حسین (ع)، ۱۰۰ میلیارد تومان تکمیل بیمارستان فیض، ۸۰ میلیارد تومان تکمیل بیمارستان افضلیان نائین، ۲۰۰ میلیارد تومان تکمیل بیمارستان خمینی‌شهر، ۳۰ میلیارد تومان تکمیل خوابگاه دانشجویی، یک میلیارد تومان تکمیل پایگاه بهداشت آران‌وبیدگل، ۲۰ میلیارد تومان تکمیل دانشکده دندان پزشکی، ۴۰۰ میلیارد تومان تکمیل پروژه‌های بهداشتی اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان شهید بهشتی اصفهان، ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان ورزنه، ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان ۲۱۵ تختخوابی شیخ بهایی، ۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل اتاق‌های عمل و آی‌سی‌یو بیمارستان امین اصفهان، ۳۵ میلیارد تومان تهیه پنج دستگاه سی‌تی‌اسکن، پنج میلیارد تومان توسعه بیمارستان شهر بادرود، ۱۰ میلیارد تومان برای کلینیک تخصصی بیمارستان سمیرم، ۲۰ میلیارد تومان تکمیل و تجهیز اورژانس بیمارستان امام موسی کاظم (ع)، ۵ میلیارد تومان تجهیز پایگاه بهداشت شهرضا، ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان الزهرا، ۱۲ میلیارد تومان کلینیک تخصصی بیمارستان چادگان، ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) آران‌وبیدگل، تکمیل بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی بقیه الله شهرستان کاشان (که بعد از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی بودجه تامین خواهد شد) و ۱۵۰ میلیارد تومان تکمیل بیمارستان شهید چمران اصفهان محقق خواهد شد.

عین اللهی افزود: به عنوان نماینده رئیس جمهور در فریدون‌شهر و بوئین میاندشت با دو خانواده شهید دیدار کردم که سلام ویژه به آیت الله رئیسی رساندند و گفتند تا آخر ایستادیم و از آرمان‌های انقلاب دفاع خواهیم کرد.

وی با اشاره به مشکلات شهرستان‌های فریدون شهر و بوئین میاندشت خاطر نشان کرد: در فریدون شهر در خصوص تکمیل بیمارستان همچنین تکمیل طرح‌های آبرسانی در فریدون شهر، پرداخت تسهیلات به کشاورزان، تاسیس کشتارگاه صنعتی، بازسازی و تجهیز تعدادی مدرسه، تامین اعتبار برای سالن‌های ورزشی و ۶۰ روستای شهرستان فاقد گاز قول مساعد دادیم.

وزیر بهداشت گفت: در بوئین میاندشت تکمیل پروژه سد مخزنی بلطاق، تکمیل بیمارستان، احداث مدارس جایگزین، تجهیزات برای اشتغال بانوان، احداث مجتمع فرهنگی و ساختمان چند منظوره، ایجاد شهرک جدید و اعطای تسهیلات کم بهره به واحدهای صنعتی، تعیین تکلیف مالکیت واحدهای صنعتی فعال و اجرای طرح‌های آبخیزداری از جمله مطالبی بود که مطرح شد.

احیای زاینده رود عزم و پشتیبانی ملی می‌طلبد

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در جلسه شورای اداری استان اصفهان با بیان اینکه تنها در این سفر هشت هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه آب اختصاص یافته است، اظهار کرد: این میزان اعتبار بالغ بر یک سوم اعتبارات کل سفر را شامل می‌شود که قرار است در بخش‌های آب‌رسانی شهری و روستایی، سد و شبکه‌سازی، تصفیه‌خانه و طرح‌های فاضلاب استان هزینه شود.

وی افزود: چالش کنونی رودخانه زاینده‌رود تحت تأثیر چهار عامل اساسی است که تغییرات اقلیمی و کاهش بارش‌ها در این حوضه و در ادوار مختلف از نخستین عامل مؤثر در شکل‌گیری این چالش است؛ در دهه اخیر شاهد خشکسالی بسیار مفرطی در فلات مرکزی ایران و حوضه آبریز زاینده‌رود بوده‌ایم.

وزیر نیرو با اشاره به افزایش چشم‌گیر تقاضا و بارگذاری‌ها در بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب و صنعت این منطقه گفت: اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی، سومین عامل مؤثر در شکل‌گیری چالش کنونی زاینده‌رود است به طوری که سالانه با ۱.۲‬ میلیارد متر مکعب اضافه برداشت در این منطقه روبه‌رو هستیم که مشکلات متعددی از جمله فرونشست را به وجود آورده است.

محرابیان افزود: اجرا نکردن به‌موقع پروژه‌های عمرانی و آب استان یکی دیگر از این عوامل اساسی است که به بروز چالش کنونی در حوضه آبریز زاینده‌رود کمک کرده است؛ طرح‌هایی که در دهه ۶۰ یا ۷۰ اجرای آن آغاز شده، اما یا به صورت طرح‌های نیمه تمام رها شده است یا اجرای آن پیشرفت اندک و لاک‌پشتی دارد.

وی با بیان اینکه به خاطر افزایش تقاضا و کمبود عرضه با نبود تعادل در حوضه آبریز زاینده‌رود روبه‌رو شده‌ایم و این مسئله به پایدار نبودن جریان آب در این رودخانه منجر شده است، گفت: تدوین یک برنامه جامع و یک‌پارچه برای حوضه زاینده‌رود، نخستین راهکار رفع چالش این حوضه آبریز است و این موضوع به نحو مطلوبی با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان متعدد به انجام رسیده و هم اکنون در مرحله نظرخواهی از کارشناسان، نخبگان و اساتید دانشگاه قرار دارد.

وزیر نیرو افزود: تأمین اعتبار طرح‌های نیمه تمام، چه طرح‌هایی که اجرای آن آغاز شده و چه طرح‌هایی که باید در قالب این برنامه جامع شروع شود، دومین گام برای رفع این مشکل است.

محرابیان با بیان اینکه اجرای چنین طرح‌هایی اعتبار قابل توجهی می‌خواهد، گفت: در کشور پیش از این نیز تجاربی داشته‌ایم که با پشتیبانی در سطح ملی و اختصاص اعتبارات خارج از بودجه‌های سنواتی به مرحله اجرا در آمده است.

وی افزود: زنده کردن زاینده‌رود در گرو اجرای به موقع، سریع و پشتیبانی کامل از این طرح‌ها است و خوش‌بختانه عزم و اراده کافی برای اجرای آنها در دولت وجود دارد.

وزیر نیرو اضافه کرد: اصلاح نظام کشت و تغییر نگرش به موضوع کشاورزی یکی دیگر از راهکارهای حل چالش زاینده‌رود است که با بهره‌گیری از الگوهای نوین آبیاری و حرکت به سمت کشت‌های پر بازده محقق می‌شود.

محرابیان ادامه داد: برای اینکه کشاورزان بتوانند با تغییر اصلاح نظام کشت به بهره‌های فراوان اقتصادی دست یابند باید از آنها پشتیبانی‌های تسهیلاتی صورت بگیرد و مشوق‌های لازم در این ارتباط به کشاورزان داده شود.

وی با بیان اینکه همچنان شاهد مصرف آب‌های جاری و آب‌های زیرسطحی استان توسط بعضی از صنایع هستیم، گفت باید در تخصیص‌های صورت گرفته به این صنایع بازنگری شده و استفاده از منابع پساب و استفاده از آب‌های غیر متعارف جایگزین شود.

وزیر نیرو با اشاره به اصلاح روش آبیاری فضای سبز شهرهای واقع در حوضه زاینده‌رود و به‌کارگیری پساب به جای استفاده از آب چاه‌ها، گفت: اجرای طرح‌های حفاظتی حاشیه زاینده‌رود از مبدا تا انتهای این رودخانه، یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در دستور کار این وزرات‌خانه قرار گرفته است.

وی افزود: نمی‌توان تنها با حرف و کلام شاهد قطع برداشت‌های غیرمجاز بود و باید در اطراف این رودخانه سازه‌های حفاظتی و اجرا شود که امکان برداشت غیرمجاز به صفر برسد و چنین کاری در دنیا تجربه شده و کاملاً امکان‌پذیر هست.

محرابیان تصریح کرد: نجات زاینده‌رود تنها در گرو اجرای یک سری اقدامات و در قالب برنامه‌های زمان‌بندی شده، حساب شده و متصل به‌هم است و اگر بخواهیم همچنان مدل اجرای طرح تونل کوهرنگ سه را دنبال کنیم، چیزی جز شکست در انتظار نخواهد بود.

وزیر نیرو با بیان اینکه اجرای طرح تونل کوهرنگ سه از دهه ۶۰ شروع شده است، گفت: با این وجود هنوز در این طرح هیچ سازه‌ای وجود ندارد که بتواند آب را برداشت کند و اگر به تخصیص اعتبار برای این طرح و طرح‌های مشابه دل خوش کرده‌ایم باید بدانیم که در زمان اجرا ۱۰ برابر این میزان تخصیص، آب را از دست می‌دهیم.

محرابیان افزود: احیای زاینده رود، عزم ملی و پشتیبانی ملی می‌طلبد و این کار در قالب اعتبارات بودجه سنواتی امکان پذیر نبوده و باید با اختصاص اعتبارات ویژه و با مشارکت فعالان اقتصادی و دلسوزان کشور به ثمر برسد.

رئیسی: یک سوم اعتبارات سفر استانی به طرح‌های آبرسانی اختصاص یافت

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در نشست پایان سفر خود به اصفهان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ابتدا باید از مردم استان اصفهان که نشد از نزدیک پای درد و دل همه آنها بنشینم و در همه استان‌ها حضور یابم، عذرخواهی کنم، قطعاً به‌زودی در سفری به شهرستان‌ها خواهم آمد.

وی افزود: با توجه به اینکه پیش از سفر به اصفهان، کارشناسان ما اعتبارات و پروژه‌های لازم استان را در تهران بررسی کرده بودند، مصوبات بررسی شد و در اصفهان به مرحله نهایی رسید.

رئیس جمهور با بیان اینکه وزرای من در تمام استان تلاش کردند ظرف دو روز در سطح استان حضور یابند و با مردم اقشار مختلف دیدار داشته باشند، تصریح کرد: از مسائل مهم اصفهان موضوع آب، زاینده‌رود و تالاب گاوخونی است؛ این مسئله طبیعتاً برای دولت نیز دارای اولویت است، زیرا دغدغه و اولویت مردم، اولویت دولت مردمی است، بنابراین در اولین اقدام خود در این سفر به همراه استاندار و امام جمعه به منطقه شرق اصفهان حضور یافتم و از نزدیک با مردم گفت‌وگو کردیم.

وی با بیان اینکه مساله آب شرب به عنوان یکی از دغدغه‌های مردم باید پیگیری شود، گفت: وزیر نیرو از ابتدای قبول مسئولیت خود در صدد تهیه طرح جامع در زمینه آب اصفهان و چهارمحال و بختیاری و این منطقه بود و اکنون به دنبال نهایی شدن آن است؛ آنچه در طرح جامع مهم است نخست عدالت، دوم رعایت قوانین و سوم حقوق مدنظر است که پس از نهایی شدن با نخبگان منطقه در میان خواهیم گذاشت تا از طرق مختلف آب شرب و کشاورزی مردم اصفهان تأمین شود.

آیت الله رئیسی ادامه داد: یک سوم از اعتبارات سفر به استان اصفهان را به طرح‌های آبرسانی منطقه اختصاص دادیم و اولویت دوم اعتبارات مربوط به بحث کشاورزی در استان است که مورد تأیید وزیر کشاورز ی نیز بود، البته اولویت سوم اعتبارات سفر به بخش حوزه سلامت و بهداشت مربوط می‌شود و بخش قابل توجهی از اعتبارات این سفر استانی نیز به کشاورزی اختصاص یافت.

تقسیم آب با رعایت عدالت

وی با بیان اینکه تقسیم آب با رعایت عدالت در طرح جامع محور مورد توجه قرار گرفته است، گفت: قوانین در این حوضه باید مورد توجه قرار گیرد و حقوق افراد برای استفاده از آب نیز احقاق شود، البته پس از نهایی شدن این طرح، جزئیات آن با نخبگان منطقه در میان گذاشته می‌شود به نحوی که از روش‌های مختلف بتوان مسئله آب را حل کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اولویت، تأمین آب شرب و سپس کشاورزی است و در صنعت علاوه بر آب شیرین از پساب می‌توان استفاده کرد، ادامه داد: پروژه‌های نیمه‌تمامی در حوزه سلامت و درمان استان وجود دارد که برای پایان یافتن آن اعتباراتی اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی، گردشگری و نگهداری از میراث فرهنگی نیز اعتبارات خوبی تخصیص داده شد، خاطرنشان کرد: در حوزه ورزش و جوانان، پرداخت تسهیلات در استان از جمله تسهیلات ازدواج نیز افزایش یافت، البته شرط موفقیت این مصوبات همت مدیران استان است‌.

رئیسی با تاکید بر اینکه مسائل باید با نگاه تحولی توسط مدیران پیگیری شود، گفت: مدیرانی که نگاه تحولی ندارند، باید تغییر کنند و افراد دیگری که نگاه تحولی دارند به جای آنها قرار گیرند.

وی افزود: استان اصفهان به عنوان استانی با ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی و گردشگری معرفی شده است و می‌تواند قطب علم و فناوری باشد، زیرا فعالیت‌های ویژه‌ای در این حوزه در استان اصفهان انجام می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه فناوری باید پشتوانه بسیاری از کارها در این استان باشد، زیرا اگر کار دانش بنیان کنار صنعت و کشاورزی قرار گیرد، مردم از محصولات آن بهره خواهند برد، تصریح کرد: کارها باید فناورانه و دانش پایه باشد و دانایی باید ضمیمه توانایی‌ها شود؛ با وجود مراکز علمی و تحقیقاتی ظرفیت خوبی در اصفهان وجود دارد که باید به صنعت ضمیمه شود. زمینه این موضوع در اصفهان وجود دارد و کشور می‌تواند از این دانش موجود در اصفهان بهره‌مند شود.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها نوعی سرمایه گذاری برای کشور است

وی تاکید کرد: بنای ما در دولت به طور جدی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است که نوعی سرمایه‌گذاری برای کشور است و هزینه محسوب نمی‌شود، لذا امیدواریم مدیران استان کار را با جدیت دنبال کنند.

رئیسی اظهار کرد: گزارش‌های مستمری که استاندار و مدیران استانی به مردم ارائه می‌دهند، نشان‌دهنده پیشرفت مصوبات سفر استانی خواهد بود؛ شوراهای اداری با ترکیب فعلی تشکیل می‌شود تا وزرا برنامه‌های خود را ارائه داده مردم اطلاع پیدا کنند و رسانه‌ها آن را دنبال کنند تا مصوبات عملی شود.

وی ادامه داد: در استان استاندار و در مرکز معاون اجرایی رئیس جمهور موظف به پیگیری همه مصوبات استانی هستند؛ از استاندار درخواست کردم موضوع فرونشست زمین را با جدیت پیگیری کند، همچنین با تشکیل یک کارگروه، علل این حادثه باید شناسایی شود، البته یکی از دلایل فرونشست خشکی زاینده‌رود است و باید سایر علل نیز شناسایی شود.

دولت برای احیای زاینده‌رود برنامه دارد

رئیس جمهور گفت: با برنامه‌ای که وزارت نیرو با نظر همه نخبگان دنبال می‌کند و آنچه در قانون ذکر شده است، طرح جامع احیای زاینده‌رود برای بهره‌مند شدن همه افراد به طور عادلانه، تهیه و در اختیار نخبگان منطقه قرار می‌گیرد و در ادامه به اطلاع مردم نیز می‌رسد.

وی تاکید کرد: دولت برای احیای زاینده‌رود برنامه دارد، بی‌شک با امکانات موجود در منطقه و فارغ از نگاه‌های بخشی، مسئله زاینده‌رود حل خواهد شد، زیرا تمام طرح‌ها و راهکارهای احیای زاینده‌رود مورد توجه و پیگیری قرار گرفته است.

رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا برنامه‌ای برای ایجاد توازن و تعادل اقتصادی در استان اصفهان دارید تا استان اصفهان سهم بیشتری از اعتبارات ملی و استانی داشته باشد»؟ گفت: پیشرفت در کشور باید در پرتو عدالت دیده شود، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در دنیا بی عدالتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱، عدالت بر اساس آمایش سرزمینی در نظر گرفته شد تا توازن در کشور ایجاد شود، تصریح کرد: آمایش سرزمینی بهترین سندی است که می‌توان عدالت را بر آن استوار کرد، البته محور پیشرفت در بودجه ۱۴۰۱، رشد اقتصادی هشت درصدی است.

رئیس جمهور اظهار کرد: همه بخش‌ها در استان اصفهان برخوردار یا به طور متوازن برخوردار نیست، بخش‌هایی از این استان محروم است که باید برای برقراری توازن در آن رسیدگی لازم انجام شود؛ در دولت برنامه دارد عدالت را در تقسیم ظرفیت‌ها و امکانات در کشور برقرار کند.

کد خبر 582102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.