امشب خوشه ستاره‌ای M6 را رصد کنید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: خوشه ستاره‌ای پروانه‌ای M6 جمعه –بیست‌وهفتم خردادماه- در صورت فلکی عقرب در موقعیت خوبی برای رصد قرار گرفته است.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره عطارد در ظهور صبحگاهی خود در روز جمعه _بیست‌وهفتم خردادماه_ ساعت ۰۱:۵۱ به بیشترین جدایی‌اش از خورشید خواهد رسید. از مختصات رصدخانه لارستان، سیاره تیر ساعت ۰۴:۳۶ طلوع می‌کند و با قدر ۰.۴ در آسمان ما به شدت می‌درخشد. تا زمان طلوع خورشید تیر گریزپای به ارتفاع ۱۷ درجه‌ای بالای افق می‌رسد. زاویه کشیدگی، زاویه‌ای است میان خورشید و سیاره که زمین به عنوان نقطه مرجع در نظر گرفته می‌شود. بیشترین کشیدگی یک سیاره زمانی رخ می‌دهد که در مسیر مدارش به خورشید، در مماس با ناظر زمینی باشد.

وی افزود: عطارد کوچک‌ترین و داخلی‌ترین سیاره منظومه شمسی است که مدار آن بسیار به خورشید نزدیک است، بنابراین همیشه نزدیک به خورشید قرار دارد و رصد آن اکثر مواقع دشوار است؛ مگر زمانی که به بیشترین کشیدگی زاویه‌ای از خورشید برسد. برای رصد فقط دقایقی قبل از طلوع خورشید فرصت دارید که البته باید افقی باز در سمت جنوب شرقی داشته باشید. عطارد نیز مانند ماه، دوره هلالی دارد و در این زمان حدود ۳۷ درصد این سیاره روشن است.

رصد خوشه ستاره‌ای M6

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: خوشه ستاره‌ای پروانه‌ای M6 جمعه –بیست‌وهفتم خردادماه- در صورت فلکی عقرب در موقعیت خوبی برای رصد قرار گرفته و حدود نیمه‌شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. خوشه پروانه یک خوشه ستاره‌ای باز است که فاصله آن از زمین حدود ۱۶۰۰ سال نوری است. علت این نام‌گذاری شباهت آن به پروانه است. خوشه‌های ستاره‌ای به دسته‌ای از ستاره‌ها گفته می‌شود که در نزدیکی یکدیگر قرار دارند، معمولاً هم جنس و هم سن هستند و از یک سحابی مادر متولد می‌شوند. دو دسته خوشه ستاره‌ای باز و کروی وجود دارد.

وی تصریح کرد: خوشه ستاره‌ای M6 بین ساعت ۲۲:۰۸ تا ۰۳:۳۸ قابل مشاهده خواهد بود. بدین صورت که هنگامی که تا ارتفاع ۱۸ درجه از افق جنوب شرقی شما فاصله گیرد قابل رصد خواهد بود و۰۰:۵۳، ۳۰ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید، سپس ساعت ۰۳:۳۸ در افق جنوب غربی غروب خواهد کرد. خوشه پروانه در مکان‌های کاملاً تاریک با چشم غیر مسلح، با دقت زیاد قابل رصد خواهد بود.

کد خبر 582077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.