از پیشنهادهای کاهش سن ازدواج تا مثبت شدن نرخ ازدواج برای دومین سال

پیشنهادهای مرکز پژوهش‌های مجلس برای کاهش سن ازدواج، پیشنهاد استفاده از تجربیات ایران و ونزوئلا در زمینهٔ کارآفرینی و زنان سرپرست خانوار، مثبت شدن نرخ ازدواج برای دومین سال متوالی، ابلاغ طرح سامان‌دهی پوشش کارکنان ادارات به دستگاه‌ها را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی عوامل تأثیرگذار برافزایش سن ازدواج جوانان پرداخت. در این گزارش آمده است: براساس داده‌ها و نتایج سازمان ثبت‌احوال کشور و مرکز آمار ایران، روند تحولات شاخص‌های ازدواج به‌گونه‌ای است که نرخ ازدواج با کاهش و میانگین سن ازدواج با افزایش روبه‌رو بوده است.

بررسی ابعاد مسئله ازدواج و الگوهای همسرگزینی نشان از کلیدی بودن متغیر سن ازدواج در این الگوهاست و افزایش سن ازدواج الگوهای آن را دچار تحول کرده و شاخص‌های دیگر ازجمله فرزندآوری، طول عمر ازدواج، استحکام خانواده، ضرورت ازدواج را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تبیین چرایی افزایش سن ازدواج و احصای متغیرهای تأثیرگذار بر آن، در این گزارش موردنظر قرارگرفته است؛ در این راستا پیمایش‌ها و پژوهش‌های ملی انجام‌شده موردبررسی قرارگرفته و در ادامه جلسات هم‌اندیشی با صاحب‌نظران این حوزه برگزارشده است.

در این گزارش نتایج به‌دست آمده از دو روش استفاده‌شده نشان می‌دهد، بالا بودن هزینه‌های آغاز زندگی، هزینه بالای مسکن، بیکاری و نبود اشتغال جوانان و پیدا نکردن گزینه مناسب ازدواج در سه اولویت اول نبود ازدواج بهنگام جوانان قرار دارند.

عوامل ذکر شده به ترتیب در حوزه‌های اقتصادی، اقتصادی، اجتماعی و اجتماعی، فرهنگی قرار دارند؛ به عبارتی می‌توان گفت نبود تغییر روند موجود و نبود توانمندسازی اقتصادی افراد در تأمین معاش یک خانواده نه‌تنها استحکام خانواده‌های موجود را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد بلکه شکل‌گیری خانواده‌های جدید را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

غالب عواملی که در اولویت بالای اثرگذاری هستند یکی از کارکردهای مهم خانواده که کارکرد اقتصادی است را با اخلال مواجه می‌کنند؛ از این‌رو افراد در سطح اول رفع نیازهای خود با مشکل روبه‌رو شده و به سطوح دیگر که تشکیل خانواده و تأمین نیازهای عاطفی را شامل می‌شود، وارد نمی‌شوند.

البته عوامل تأثیرگذار بر سن ازدواج به‌صورت شبکه‌ای به یکدیگر متصل بوده و چرخه عوامل را تشکیل می‌دهند؛ از این‌رو حل مسئله موردنظر از طریق قطع چرخه و روابط دوسویه اثرگذاری و اثرپذیری امکان‌پذیر است و راهبرد حل مسئله ازدواج با در نظر گرفتن عوامل اولویت‌دار در افزایش سن ازدواج و روابط بین آن‌ها باید تدوین شود.

پیشنهاد استفاده از تجربیات ایران و ونزوئلا در زمینهٔ کارآفرینی و زنان سرپرست خانوار

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دیدار با «سیلیا فلورس» همسر رئیس‌جمهور ونزوئلا اظهار کرد: مدعی شکل‌گیری خشونت‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در غرب که سردمدار آن آمریکا است، هستیم. متأسفانه غرب در همین زمینه‌ها دیگران را متهم می‌کند و ما باید بتوانیم این توطئه‌ها را خنثی کنیم و چهره واقعی مقاومت و زن مقاومت را نشان دهیم.

وی بابیان اینکه آمادگی همکاری مشترک در همه زمینه‌ها راداریم، افزود: تلاشی که برای خشونت علیه کشورهای ما از طرف آمریکا و کشورهای استکباری انجام‌گرفته نیاز به حرکت‌های مشابه و مقاومتی دارد که به فرموده رهبر معظم انقلاب از سازش و تسلیم هزینه‌اش کمتر است. امیدوار هستیم که این حرکت‌ها بتواند تحریم‌ها، تهدیدها و تحقیرها را با شکست روبرو کند همان‌طور که تابه‌حال هم همین کار را کرده است.

حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان بانوان چهارمحال و بختیاری در حوزه کشاورزی

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در جریان سفر رئیس‌جمهور و جمعی از اعضای هیئت دولت به چهارمحال و بختیاری و در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به دیدار با دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مشغول به فعالیت در شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: کارهای خوبی در این حوزه در استان انجام‌شده است و امید می‌رود با افزایش پشتیبانی‌ها و حمایت‌های مادی و معنوی از مجموعه فعالیت بانوان تحصیل‌کرده در این شرکت‌ها، روند تولید محصولات دانش‌بنیان و همچنین تولید انبوه این محصولات ادامه یابد.

وی افزود: حمایت‌های تسهیلاتی از فعالیت بانوان در شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار دارد و بنا به درخواست عمومی درزمینهٔ تسهیل صدور مجوزها، این موضوع نیز بررسی خواهد شد.

مثبت شدن نرخ ازدواج برای دومین سال متوالی

معاون امور جوانان وزارت ورزش‌وجوانان از مثبت شدن نرخ ازدواج برای دومین سال متوالی خبر داد و گفت: تعداد ۵۶۸ هزار و ۹۳۰ ازدواج در سال ۱۴۰۰ ثبت‌شده است که رشد ۲.۲ درصدی را نسبت به سال ۹۹ نشان می‌دهد.

وحید یامین‌پور در حساب توئیتر خود نوشت: «بعد از سال‌ها نرخ منفی ازدواج، آمار ازدواج برای دومین سال متوالی مثبت شد. تعداد ۵۶۸ هزار و ۹۳۰ ازدواج در سال ۱۴۰۰ ثبت‌شده که رشد ۲.۲ درصدی را نسبت به سال ۹۹ نشان می‌دهد. کاهش تشریفات ازدواج در دوران کرونا و افزایش هشت‌تا ۱۰ برابری مبلغ وام ازدواج (طی چهار سال) تأثیر مثبتی در این رشد داشته است.»

وی بابیان اینکه در فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال، ۸۳ هزار و ۸۵۷ نفر از متقاضیان، وام ازدواج را دریافت کرده‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۱۷۴ درصد رشد داشته است، در توئیت دیگری نوشت:

ابلاغ طرح سامان‌دهی پوشش کارکنان ادارات به دستگاه‌ها

آیت‌الله صدیقی، رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر کشور در جلسه ستاد با معتمدین اصناف و بازار، اظهار کرد: در حال حاضر در بحث عفاف و حجاب، ستاد طرحی ارائه داد و اول دولت را مکلف کرد تا وضعیت پوشش کارکنانش را سروسامان بدهد و در همین راستا چندین جلسه با وزرا برگزار و به رئیس‌جمهور نیز این طرح ارائه شد،

وی پس از مطالعه، به دستگاه‌ها ابلاغ کردند که بر اساس آن تمامی دستگاه‌ها باید وضعیت عفاف و حجاب را اصلاح کنند.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر کشور افزود: بعد از ادارات، ما به سراغ یکی دیگر از مهم‌ترین ارکان جامعه یعنی بازار و اصناف می‌آییم و در این زمینه دست یاری به سمت شما عزیزان دراز می‌کنیم تا ما را در حفظ وزنده نگه‌داشتن این حکم الهی کمک و یاری کنید.

کد خبر 582011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.