ویژگی‌ شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای چیست؟

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لازم است در طراحی‌ها و بازآفرینی شهرها به نوعی عمل کنیم که شهروندان نیاز نداشته باشند، برای رفع نیاز خود، زمان زیادی را از بین ببرند که در صورت تحقق این امر خدمت بزرگی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول میرباقری امروز _بیست‌وپنجم خردادماه _ در دومین روز اجلاس سازندگان و طراحان مسکن اصفهان که در سالن همایش سیتی‌سنتر برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در آیه‌ای از قرآن بر احسن اعمال تاکید می‌کند و به نوعی دستور به رعایت کیفیت به جای کمیت می‌دهد. لذا باید بیشتر از آنکه به فکر ساخت‌وساز باشیم به فکر کیفیت و ارتقای ایمنی و پایداری باشیم.

وی با بیان اینکه معتقد هستم بهترین خانه، ساختمانی است که به شهروندان آرامش می‌دهد، ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با هم‌اندیشی جوانان، شهری را بسازیم که نقصان‌های قبلی را نداشته باشد، اما این سوال مطرح می‌شود که اگر ساختمان‌ها پایدار شود، شهر نیز پایدار خواهد بود؟، آیا در ساخت ساختمان پایدار به تمام ابعاد توجه می‌شود؟، بهترین ساختمان کدام ساختمان است؟، چه نما و طراحی برای یک ساختمان خوب است؟

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی با بیان اینکه بحث دسترسی ساختمان‌های پایدار یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد، افزود: اگر یک ساختمان از منظر زیباشناسی خوب طراحی شود، اما نتواند دسترسی خوبی به نیازهای ساکنان در ساختمان داشته باشد؛ ساختمان مناسب، پایدار و ایمنی نیست.

وی تاکید کرد: اولین شهر اسلامی، شهری بوده است که رسول‌الله (ص) در مدینه بنا کرده که با محوریت ساخت مسجد ایجاد شده و این اتفاق مبارک در شهر کهن اصفهان نیز در ادوار تاریخی انجام شده است، به نوعی که ابتدا مسجد امام و مسجد جامع اصفهان طراحی و پیرامون آن بازارها و مباحث اقتصادی دیده شده و سپس منازل تعیین شده‌اند.

اهمیت توجه به زمان در طراحی شهرها

میرباقری اضافه کرد: بزرگان و نیاکان ما در گذشته علاوه‌بر جسم و روح انسان، به ابعاد مادی و معنوی انسان نیز توجه داشتند. همچنین شهر پایدار شهری است که به تمام ابعاد وجودی انسان توجه می‌کند، امروز ده‌ها و صدها بُعد در زندگی یک شهروند وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، من مخرج مشترک شهر پایدار و شهر تاریخی را تحت عنوان یک شهر ۱۵ دقیقه‌ای تعریف می‌کنم، زیرا دین اسلام دینی است که برای وقت، ارزش بسیاری قائل شده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای شهرها باید به نوعی طراحی شوند که در فاصله ۱۵ دقیقه‌ای دوچرخه سواری یا پیاده‌روی، شهروندان بتوانند به جوهره اصلی شهر دسترسی داشته باشند.

میرباقری تصریح کرد: لازم است در طراحی‌ها و بازآفرینی شهرها به نوعی عمل کنیم که شهروندان نیاز نداشته باشند، برای رفع نیاز خود، زمان زیادی را از بین ببرند که در صورت تحقق این امر خدمت بزرگی انجام شده است.

وی ادامه داد: لازم است چهار اصل را برای طراحی شهر ۱۵ دقیقه‌ای رعایت کنیم، نخستین اصل اکولوژی و رعایت فضای سبز است، در بافت فرسوده شهر اصفهان به این امر کمتر توجه شده است، امیدواریم در این دوره شورای اسلامی شهر بتوانیم برنامه‌های خوبی را در بافت فرسوده اجرا کنیم و در مناطق پانزده‌گانه شهری بحث بازآفرینی را رقم بزنیم. دومین اصل در طراحی شهر ۱۵ دقیقه‌ای، نزدیکی است، یعنی شهر ۱۵ دقیقه‌ای باید به بر این اصل طراحی شود، سومین اصل، همبستگی مردم بوده، چهارمین اصل نیز مشارکت است، باید دست به دست هم دهیم و معضلات شهر را رفع کنیم.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: شهر پایدار شهری است که زندگی در آن چابک‌تر، انعطاف‌پذیرتر و دلپذیرتر است، قصدمان تبدیل شهرها به دهکده‌ها نیست، شهر پاریس از جمله مصادیق شهر ۱۵ دقیقه‌ای است که با تمرکززدایی و توسعه زیرساخت‌ها و امکانات در تمام شهر انجام شده است.

کد خبر 581978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.